Dator fungerar ej efter Tuniq Tower installation

Permalänk
Medlem

Dator fungerar ej efter Tuniq Tower installation

Hej

Jag hoppas någon orkar läsa allt jag skriver och kanske kan hjälpa mig..

Har en E6300,x1900xt 512mb,Gigabyte DS3,Hiper 580w och kör oklockat utan problem sedan i September förutom att datorn har varit något varm imo(49c utan load och ca 65c full load Intel thermal tool prog)

Igår fick jag hem en ny hårddisk och Tuniq Tower 120, plockade bort allt ur datorn*med antistat armband + extremt försiktig) jag la moderkortet på en stor antistat påse jag sparat och vänt ut & in, monterade tuniq tower som var ganska smidigt förutom att när jag drog åt skruven det sista ijämte northbridge kylflänsen stötte jag till den så att den lossnade!.

Tog bort NB kylflänsen som sitter med 2st genomgående vita spännpinnar + var d-häftande tejp. jag tog bort den gamla kylpastan och la på lite ny AS5 och satte den sedan på plats men spännpinarna(d-häftade tejpen är det inte mycket fäste kvar i.

Monterade sedan ihop allt inkl nya hårddisken och datorn startade utan problem, lät den stå utan jag gjorde något i ett par timmar och jag kollade tempen i core temp och Processorn ligger på 32-34c.
Uppdaterade min bios som var f3 till nyaste f10 och det gick felfritt(har tänkt klocka endel när väl datorn är stabil) surfande sedan runt kanske 1 timme och startade sedan ett spel och alt-tab ut imellanåt och tempen på processorn låg på 47-48c under spelandet.

*Helt plötsligt fryser datorn, är tvungen att tvångs stänga av den, jag öppnar sidokåpan och känner runt lite och märker då att NB kylflänsen är riktigt varm(håller man kvar fingret ett litet tag bränns det) jag låter datorn stå avstängd tills NB kylflänsen svalnat av och startar datorn utan problem.
I detta läge är jag orsäker på program som kan visa NB temperaturen men i speedfan finns det något som heter *tjunction som står över core och den visar 85c, dator fryser igen och efter detta går det inte starta upp datorn. Jag har nu väntat över natten och lagt datorn ner och applicerat ny kylpasta på NB utan att ställa datorn upp men den startar ej.(har kollat kablarna massor av ggr så allt rätt anslutet och i)

Den ger sitt korta pip vid uppstart men sedan händer inte mycket mer än att alla fläktar går igång i datorn, Ingen signal/bild på skärmen alls,hårddisken verkar inte boota upp som den ska.

*Kan det vara så att moderkortet pajjat mer & mer under de 2 gångerna datorn frös? enligt MB manualen så bootar MB upp ok om den ger 1 pip som den gör så förstår inte borde väl inte vara problem?

*Kan C: hårddisken pajjat? men tveksamt tror jag? fungerar ju inte ens att starta med XP skivan i för datorn kommer inte så långt vid uppstarten att den ger signal till skärm och bootar upp på skivan.

Jag har inga polare direkt med PCI-E dator grejjer så svårt att testa del för del.

Har kopplat ur allt icke nödvändigt i datorn men ger samma resultat vid uppstart trots att man väntar så den är kall.

Har ni några tips på hur jag kan testa/gå vidare och försöka komma på vad som är galet? eller är det bara att köpa ett nytt MB som gäller? kan det vara mer som pajjat? jag vet inte vad jag ska göra just nu tyvärr

mvh Micke

Permalänk
Medlem

kolla montering minnet och testa att noll bios till standard

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

sånt suger har själv haft liknade problem förr...
fast på något sätt har jag lyckats få igång det mesta ta i trä
kan vara allt från nätagg till moderkort o minnen som stular.
oftast nätagg faktiskt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag har rensat C-MOS 2ggr, testat de 2 minnes modulerna var för sig på olika platser, testat med 2st olika skärmar + en LCD tv.

Mysko att inte datorn ens startar skärmen, kan det vara grafikkortet då? trots att grafikkorts fläkten startar?

Eller det troligaste kanske ändå är moderkortet då NB vart/kändes så varm, eller blir NB kylflänsen så varm att man bränner sig normalt sett?

Hoppas på lite mer tips o test ideer... tack ni som svarat

Permalänk
Medlem

Jag har inget mer exakt kunnande att bidra med i det här fallet, utom att som de andra hänvisa till att prova minimal config med andra grejor kring moderkortet.

Men, jag har läst mer än ett inlägg i olika forum av folk som faktiskt har haft brända P965-nordbryggor så det spåret verkar iaf inte helt otroligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem med mitt ds3 fast det hände efter att jag råkat trycka ¨på nb med tuniqtoweren, då fick jag ingen bild med flera grafikkort och sen rma'ade jag fast då skulle den helt plötsligt fungera och nu gör den det...vet inte vad det var.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att det hoppar igång igen, det är ett satans strul med datorer ibland. Man får hoppas att det blir standard med LCD display på moderkotet som t.ex Asus Commando och Asus Striker Extreme har så man direkt vid boot kan
se vilket test som inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Har lyckats få tag i ett nätagg + grafikkort att testa imorgon för att utesluta dom, är dom ok blir det väl bara att beställa hem moderkort,minne,processor och sedan testa dom i ordningen*minne-moderkort-processor* och sedan skicka tillbaka det som inte var sönder.

Om man är försiktig med grejjorna och inte tar sönder embalage o dyligt borde man väl få byta dom? eller kan man inte utnyttja ångerrätten på datorprylar eller bara vissa, isåfall vilka?(är några typ plomberade eller så?)

Tack igen för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ta isar allt och satt ihop det igen,fungerar nastan alltid.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Har gjort det 3 ggr varav 1 utanför chassit men tack för tipset.

*edit* Har nu testat med annat grafikkort,nätaggregat och minnen och inget av det får igång datorn + mitt graffe/nätagg/minnen funkar i en annan dator så blir till att beställa hem ett nytt moderkort + processor nu, blir ett DS4(har bättre NB kylning) + E6300 processor.

Tack igen för svar och tips.

Permalänk

En teori kan ju vara att när du kände på nordbryggan kanske du inte var jordad? = Statisk elektricitet..

Gick verkligen processor och moderkort sönder? känns lite väl som worst case scenario.. =/

Permalänk

Det borde ju inte vara att nordbrygge kylaren har dålig kontakt, då hade den inte blivit stekhet.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Jag märkte nu att denna tråden var gammal som gatan... hehe

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini