Permalänk
Medlem

MSN-virus

Tja
Syrran har fått ett virus på datorn genom MSN, alltså via en länk. Är väl nån typ av mask. Hursomhelst så skickar den vidare sig själv till resten av kontaktlistan. Den öppnar konversationsfönster och stänger dom i samma sekund. Har provat att scanna C: med Nod32 och den hittade en smittad fil som jag tog bort i felsäkert läge men viruset verkar vara kvar. Hittar inget med Nod32 nu. Nån som har nå tips?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

då letar man med ett antispy/malware program såsom adaware eller spybot search and destroy.. ta bort tempfiler å sånt skit först.. en del skit lägger sig där

Permalänk

Fick oxå nån länk via MSN nu för 1 timma sedan.
såg ut som nån jä-la bild fil men det var en exe fil.
kör adaware och virus scan nu.
får komma tillbaka med info efter avslutad sanering.

Visa signatur

...:::::::Afterburner::::::....
--- Rider of the storm ---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tja öppnar man en .rar'ad/zippad fil med konstigt namn "typ" hey look at me im naked" etc etc så är det rätt uppenbart vad som döljer sig i :P..
jag själv råkade göra en sån dum sak men mitt autoprotect plockade bort skiten på en gång

Permalänk
Medlem

Att folk inte lär sig att _INTE_ ta emot okända saker från ens kontakter.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

jag har kört adaware nu men jag vågar inte ropa hej än. återkommer imorgon. har det inte kommit tillbaka då bör det ju vara borta permanent
EDIT: verkar vara kvar. MSN var igång hela morgonen och funkade utan problem men nu började den spamma användarlistan igen.

Permalänk
Medlem

Vet du vad man gör då? Man går till Panda ActiveScan med TruPrevent o söker igenom ens dator. Om du har några virus, trojaner, eller maskar, tar den automatiskt bort de utan några men.

Coolt va?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ryck kontakten, formatera om, installera från början.
Har hänt att min syrra och brorsa tagit emot sånt här några gånger.
Alltid lika drygt att få bort från datorn, så jag kör den här varianten istället så jag säkert får bort det, då får jag bort allt annat de segat ner datorn med oxå.

Hoppas det löser sig, hoppas du klarar lära dina syskon bättre än mig vad man kan och inte kan ta emot på internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonduke
Ryck kontakten, formatera om, installera från början.
Har hänt att min syrra och brorsa tagit emot sånt här några gånger.
Alltid lika drygt att få bort från datorn, så jag kör den här varianten istället så jag säkert får bort det, då får jag bort allt annat de segat ner datorn med oxå.

Hoppas det löser sig, hoppas du klarar lära dina syskon bättre än mig vad man kan och inte kan ta emot på internet.

Ursäkta mitt språk, men är inte på gott humor just nu.

Varför ska nästan alla säga att man ska installera om hela skiten när folk har haft samma problem o sedan fixat det _UTAN_ någon ominstallation? Så jävla idiotiskt! O det där med att bryta kontakten med alla som har detta viruset på sin dator... Det är väl bara att neka filöverföringen o säga till dem att deras dator är infekterad? Så svårt kan det la inte vara?

Så du, Moonduke, installerar alltså om varje gång din dator blir infekterad? "Oops! Min dator har blivit infekterad efter 5 minuters vila efter Windows-installation. Bäst att installera om igen då..."

Smidigt. Nej!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Så du, Moonduke, installerar alltså om varje gång din dator blir infekterad? "Oops! Min dator har blivit infekterad efter 5 minuters vila efter Windows-installation. Bäst att installera om igen då..."

Och hur ofta blir man smittad av virus?????????????

Har skett mig en enda gång sedan 2001...

Och fattar fortfarande inte hur folk kan vara så korkade att dom tar emot filer från MSN där sin polare skriver något på engelska.
TÄNK!!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Och hur ofta blir man smittad av virus?????????????

Har skett mig en enda gång sedan 2001...

Och fattar fortfarande inte hur folk kan vara så korkade att dom tar emot filer från MSN där sin polare skriver något på engelska.
TÄNK!!!!

Jag tror inte han menade bokstavligen 5minuter fast han skrev det.
Däremot förstår iaf jag vad han menade och det är det att folk ska alltid komma med lösningen formatera om så fort det blir lite strul med datorn. Fan forska lite i problemet nån timme och försök lösa det först.

Åkte själv på ett liknande virus för nått halvår sedan och det var inga problem att få bort, och datorn spann på precis som vanligt sedan. Visst, jag blev stressad och hade inte koll på hur jag skulle lösa det men det går att läsa sig till sånt, man är inte helt ensam om dessa problem, alltid nått svin som har koll på hur man fixar problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Vet du vad man gör då? Man går till Panda ActiveScan med TruPrevent o söker igenom ens dator.
Coolt va?

vilket inte stöder windows vista!

Permalänk
Medlem

Vi är 3 kompisar som har fått samma skit. Först kommer en smily sen kommer det en zipfil där det står att det är nån bild..

aja skitsamma.. vi 3 körde spybot och programmet hittade samma "fil" hos alla 3 så det är mycket möjligt att det va den.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

MSN-virus

Jag rekommenderar att du köper Panda Internet Security 2008 OEM från t.ex www.tbh.se den kostar ca 300:- hos dom! Du kan inte få ett bättre skydd mot virus och andra skadliga program. Den har en excellent brandvägg och ett totalskydd mot alla skadliga program. Jag har Panda Internet Security 2008 och jag har inte fått in något virus, adware, spyware eller annat skadligt på min dator sen jag installerade det programmet. Rekommenderas även av tidningen PC För Alla Nr 12 dec 2007/2008.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
vilket inte stöder windows vista!

Nej, fy tusan vad dåligt

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren

Så du, Moonduke, installerar alltså om varje gång din dator blir infekterad? "Oops! Min dator har blivit infekterad efter 5 minuters vila efter Windows-installation. Bäst att installera om igen då..."

Smidigt. Nej!

Nope inte det jag sade. Inte min dator till o börja med.

Klart man kör antivirus osv, men antivirus skyddar ju som väl känt inte mot den klickvilliga mänskilga faktorn.

För mig har det dock varit smidigast att installera om, för jag orkar verkligen inte sätta mig in i allt de gjort med sina datorer och trolla med deras antivirus osv. De första gångerna satte jag mig ner o försökte få bort det. Men för mig åtmindstonde är det mindre tidsödande att bara installera om det åt dem. har man en vettig recovery så går det ju på en halvtimme utan att man behöver sitta o pilla massa.

Jag tvingar dig inte att göra som mig, det var bara ett förslag. Förstår inte riktigt varför du hetsar upp dig så mkt.

Mvh
Moonduke.

Permalänk
Medlem

msnfix, MSNFIX och MsnFIX, provat det?

http://sosvirus.changelog.fr/MSNFix.zip

Permalänk
Medlem

En kompis hörde på radion idag att viruset kommer/har kommit från bla bilddagboken.se dom sa någon mer sida också men han minns inte vilka det var

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk

Hmm min syster hade fått nåt virus, det enda jag gjorde var typ att kolla genvägen till msn som hon använde, tydligen var det en genväg till en helt annat exe fil i msn mappen. Jag bara tog bort den och gjorde en ny genväg så funkade det.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Du kan behöva stänga av systemåterställningen när du tar bort virus och skit.
Annars blir den kvar där