Permalänk
Medlem

Uppmaning! [ang. Blod]

Uppmaning!
Det är akut brist på blod runt om i landet, så ge er ut och lämna nu!
Detta pga att det är helg-, rese- och förkylningstider. Så nu gappar facken tomma. Alla blodgrupper behövs!

För disskution och frågor hänvisas till SweC-tråden Ger du blod?:
Ger du blod?
Mycket info finns här i denna tråd.

Info:

Lämna blod
Som blodgivare är du oersättlig. Blodgivarnas regelbundna insats är livsviktigt för många människor. Personer som råkat ut för trafikolyckor, barn som föds med skadade blodkroppar och personer med leukemi med flera kan behöva just ditt blod.

Nästan alla kan bli blodgivare och lämna blod
Blodgivning tar inte mer än en halvtimme och görs högst tre till fyra gånger per år. Nästan alla friska kvinnor och män mellan 18 och 60 år som väger minst 50 kg kan bli blodgivare.
På Blodcentralen brukar får du välja en gåva eller pengar när du lämnar blod. Det finns flera gåvor på att välja mellan.

Hur går det till att lämna blod?
Vid första besöket på Blodcentralen får du fylla i en hälsodeklaration. Prover tas och efter fyra till sex veckor efter provtagning får du veta om du kan bli blodgivare. Att ge blod känns inte värre än att ta ett blodprov. Du tappas på fyra och en halv deciliter blod och det är mycket ovanligt att känna obehag.

OBS! Du måste beställa tid för första besöket.

Inför blodgivning
Du ska känna dig fullt frisk och ha ätit ordentligt den dag du ska ge blod. Drick lite extra och var inte stressad när du kommer. Avsätt 30 minuter för besöket. Blodgivningen tar cirka tio minuter och ofta kan du få besked om ditt blodvärde innan du lämnar tappningsrummet. Du får järntabletter för att kompensera det järn du förlorat.

Efter blodgivning
Efter blodgivningen tar du det lugnt en stund. Du får fika hos oss och sedan kan du arbeta som vanligt. Avstå från kraftig motion det närmsta dygnet.

Du kan anmäla dig för blodgivning på GeBlod.Nu eller tfn 020 - 390 390 (dygnet runt).

Kriterier:
Man får ej ge blod, om man vet eller misstänker att man kan ha blivit utsatt för blodsmitta:
- är eller varit smittad med överstående sjukdomar.
- har injiverat narkotika, anabola steroider eller annan prepparat utanför sjukvården.
- haft sexuellt umgänge mot ersättning i form av narkotika, pengar eller annan ersättning.
- har behandlats med tillväxthormon eller andra hypofyshormoner av humant ursprung.
- har misstänkt Creutzfeldt-jakobs sjukdom (galna ko-sjukan).
- har transplanterat med hård hjärnhinna eller hornhinna.
- om man är man och haft sexuellt umgänge med en man.
- har haft babesios eller kala-axar, malaria, chagas sjukdom.
- har smittad partner.

Det är 3 månaders karenstid om man bytt eller skaffat ny partner.

Det är 6 månaders karenstid om man haft sexuellt umgänge med:
- person utanför sjukvården har injicerat narkotika, anabola steroider eller annan prepparat.
- person haft sexuellt umgänge mot ersättning i form av narkotika, pengar eller annan ersättning.
- person som vistas långvarigt i ett område där sexuellt överförbar blodsmitta förekommer i ökad grad hos befolkningen.

6 månaders karens för kvinna:
- som haft sexuellt umgänge med en man och haft sexuellt umgänge med en man.

12 månaders karens för person som haft sexuellt umgänge med:
- person som är eller har varit smittad med Hep B / C, HIV eller HTLV.

5 års karenstid om man lämnat malariaendemiskt område:
- om man vistast där mer än 3 år.
-efter tillfälligt besök och tidigare vistast där mer än 3 år.
- om man vistats kortare tid än 3 år och under vistelsen eller inom 6 mån efteråt haft oklar feber.

6 månaders karens:
- efter att man lämnat ett malariaendemiskt område om man vistast där en kortare tid än 3 år.

1 månads karens efter att ha lämnat ett tropiskt område fritt från malaria men där det förekommer andra tropiska sjukdomar

Man får ej vara blodgivare om man har vistats sammanlagt mer än 3 år i ett område där Chagas sjukdom förekommer (Mellan- och Sydamerika).

HBV/HCV: virus som orsakar Hep B samt C / som vi i folkmun kallar gulsot. Överförs via matprodukter, vatten direkt blodsmitta.

HIV: Virus som förosakar AIDS. för att man har HIV betyder inte att man har ADIS, det är något som man utvecklar, Viruset kan ligga latent.

HTLV I/II: virus som kan ge neurologisk sjukdom som kort sagt bryter ner nervsystemet, Finns framförallt i Afrika, karibiska övärlden och Japan.

Hjälp till att rädda liv, lämna BLOD

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jag tänker faktiskt bli blodgivare, men inte än. Jag kommer inte ens ihåg vilken blodgrupp jag har men jag tror att det är AB eller hur man nu skriver det, samma som min mamma iaf.

Hur mycket blod har man egentligen? Och hur mycket får man betalt för 4 och ½ Deciliter blod? Säkert en knappt anmärkningsvärd summa?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska bara vänta på att karenstiden går ut. Sen kan jag pallra mig ner till sjukhuset och kolla om mitt blod är något att ha.

Permalänk

Var och tappade mig på lite plasma i tisdags. Ska dit igen om 2 veckor igen. Lite jobb som gör mycket nytta. Dessutom kan det ju alltid locka nån att man får lite ersättning ;P

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt tveksam, syftet är jättebra inget snack om saken, men när man tränar hårt så tror jag, oavsett vad de säger, att det inte kan vara så bra att tappas på den mängden blod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Jag är väldigt tveksam, syftet är jättebra inget snack om saken, men när man tränar hårt så tror jag, oavsett vad de säger, att det inte kan vara så bra att tappas på den mängden blod.

Vilken typ av idrott utövar du? Är du elitidrottare?

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Vilken typ av idrott utövar du? Är du elitidrottare?

Nej nej men kör maxträning på gymmet, dvs få sets/rep

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ge blod, men får inte (p.g.a. Diabetes typ 1)

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Nej nej men kör maxträning på gymmet, dvs få sets/rep

Du kanske inte ska maxa samma kväll som du lämnar blod men dagen efter är blodet reproducerat igen. Det är 3 månader mellan tappningarna och så länge maxar man väl inte?

Jag kör också hårt på gym och tränar intensiv spinning men har aldrig känt av något alls. Jag har hört vissa som kan känna lite yrsel när de kliver upp efter tappningen men aldrig något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte gett blod nån gång men en doktor tyckte jag skulle bli blodgivare.

måste säga att dessa två kriterier är lite konstiga

- haft sexuellt umgänge mot ersättning i form av narkotika, pengar eller annan ersättning.

inte för att dessa två gäller mig men har svårt att förstå varför.

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Du kanske inte ska maxa samma kväll som du lämnar blod men dagen efter är blodet reproducerat igen. Det är 3 månader mellan tappningarna och så länge maxar man väl inte?

Jag kör också hårt på gym och tränar intensiv spinning men har aldrig känt av något alls. Jag har hört vissa som kan känna lite yrsel när de kliver upp efter tappningen men aldrig något annat.

Tränar 6 veckor, sedan 1 vecka ledigt, möjligt att jag skulle kunna få in det där isf - men saken är den att halten av röda blodkroppar inte kommer tillbaka på en dag, tar betydligt längre tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne
Har inte gett blod nån gång men en doktor tyckte jag skulle bli blodgivare.

måste säga att dessa två kriterier är lite konstiga

inte för att dessa två gäller mig men har svårt att förstå varför.

På vilket sätt är de konstiga?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Fått 2 påminnelser att det är dags, men har varit sjuk båda ggerna lapparna kommit och sedan har jag glömt av det. Kanske borde springa iväg och görat nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
På vilket sätt är de konstiga?

Bögar får inte ge blod?
Att prostituerade inte får är en självklarhet men att bögar inte får? Att ha sex med en annan man är väl som att ha haft analsex med en kvinna, eller hur. Men det gör inget enligt kriterierna.

Anti-Bög regler är vad det är

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på den om prostitution.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Kan man ge blod om man har APC-resistans, eller riskerar man att täppa igen maskinen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Bögar får inte ge blod?
Att prostituerade inte får är en självklarhet men att bögar inte får? Att ha sex med en annan man är väl som att ha haft analsex med en kvinna, eller hur. Men det gör inget enligt kriterierna.

Jag tror de anser att smittsjukdomar sprids mer bland homosexuella män än bland heterosexuella.

---> kabniel: Blodet rinner ner i påsar som ligger på en våg. Blodet passerar inte någon maskin.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse

De anser nog inte bara det utan det finns statistik på det. Jag frågade själv när jag var och gav blod sist (titta, jag är redan blodgivare!) och de nämnde någon myndighet som inte tillät homosexuella att ge blod. Det är alltså inte blodgivarcentralen som knåpat ihop godtyckliga regler för att såra folk utan de vill ju att blodet man får ska vara så fint som möjligt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Bögar får inte ge blod?

Vissa kommer få dig att tro att ett gäng farliga sjukdomar har markant högre spridning bland homosexuella män än bland övriga befolkningen och att det skulle ge många fler träffar när de screenar efter dylika sjukdomar och fler smittade blodpåsar i reserven. Enligt den här dumma sägnen skulle de här screeningträffarna tvinga fram fler djuplodande test på tappat blod och en högre risk för smittat blod i reserverna. Lögnarna skulle då kunna framställa det komplett felaktiga påståendet att de ca 5% av potentiella blodgivare (lös siffra beräknat på den vanliga idéen om att 10% av landets invånare är HBT-personer) som utesluts inte skulle kunna leverera så mycket mer blod än vad som skulle falla bort i och med att mer pengar skulle behöva läggas på tester och mindre skulle gå till anställda som faktiskt kan tappa blod. Ett rent ekonomiskt hittepå alltså!

Tro inte på dem!

Varför skulle någon genralisera en grupp människor och riskera att såra deras känslor bara för att mer effektivt kunna samla ihop blod till folk som kanske förblöder annars? Det verkar ju helt befängt, det handlar såklart om att killar som gillar killar inte ska komma med sina guldlamé-tröjor, tajta byxor och Peter Jöback-CDs för att göra blodcentralerna till ett jävla schlagerparty!

Det är viktigare att bögar får lämna blod än att vi får bra blod! Kämpa på för PK-idiotin!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Det påverkar ingenting att man snusar?

Jag vet att det inte står någonstans, men nikotinet finns väl fortfarande i blodet ? Kanske är för liten mängd för att göra nån åverkan...

Permalänk
Inaktiv

Håller verkligen med, renutav löjligt att homosexuella inte får donera blod när det är brist på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Bögar får inte ge blod?

Nej det är inte samma sak. Vad jag vet är det mycket mindre risk att nått händer om du magar en kvinna än en hårig man. Kan dock vara aldelse fel.

Dock kanske man ska se det så att många dör heldre än att får gay blod.

Permalänk

Jag bojkottar det på grund av att homosuxuella män som haft sexuella relationer med varandra ej får ge blod.

Annars är nog mitt blod i prima kondidion. Röker inte, snusar inte, dricker inte, har aldrig haft problem med hälsan, har aldrig varit allvarligt sjuk etc.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen

Dock kanske man ska se det så att många dör heldre än att får gay blod.

Tycker det är förjävligt att folk ens kan tänka på det viset

Jag tror inte att de kommer att tacka nej när de väl ligger där på dödsbädden och får välja mellan en påseblod från en homosexuell man eller att dö.
Om man nu skulle tillåta det så lär det ju inte direkt stå på påsen att det är "gayblod" som de håller på att pumpa in.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag bojkottar det på grund av att homosuxuella män som haft sexuella relationer med varandra ej får ge blod.

Annars är nog mitt blod i prima kondidion. Röker inte, snusar inte, dricker inte, har aldrig haft problem med hälsan, har aldrig varit allvarligt sjuk etc.

Jag ger blod tack vare att homosuxuella män som haft sexuella relationer med varandra ej får ge blod.

Mitt blod i prima kondidion. Röker inte, snusar inte, dricker sällan, har aldrig haft problem med hälsan, har aldrig varit allvarligt sjuk etc.

Mytet har två sidor.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jag ger blod tack vare att homosuxuella män som haft sexuella relationer med varandra ej får ge blod.

Mitt blod i prima kondidion. Röker inte, snusar inte, dricker sällan, har aldrig haft problem med hälsan, har aldrig varit allvarligt sjuk etc.

Mytet har två sidor.

Skillnaden är att den ena sidan är ignorant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Tycker det är förjävligt att folk ens kan tänka på det viset

Jag tror inte att de kommer att tacka nej när de väl ligger där på dödsbädden och får välja mellan en påseblod från en homosexuell man eller att dö.
Om man nu skulle tillåta det så lär det ju inte direkt stå på påsen att det är "gayblod" som de håller på att pumpa in.

Jag menar inte riktigt så, snarare om vad folk skulle föredra. Jag skulle föredra att få ej homosexuelt blod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skillnaden är att den ena sidan är ignorant

Så bara för att man inte gillar det så är man ignorant??

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så bara för att man inte gillar det så är man ignorant??

Ja.

Permalänk

Är endast 17 år så kan inte ge blod än men när jag fyller 18 så ska det definitivt "testas"