Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vista-datorer ger rättsligt efterspel

Permalänk
Melding Plague

Vista-datorer ger rättsligt efterspel

I april 2007 startades en rättsprocess mot Microsoft för att ha ”orättvist och oriktigt” märkt pc-datorer med etiketten ”Windows Vista Capable”. Datorerna med klistermärket kunde visserligen starta Windows Vista, men hade bara kraft nog att köra den mest nedbantade versionen av operativsystemet (Home Basic).

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Re: Vista-datorer ger rättsligt efterspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Windows Vista Home Basic saknar många av de finesser som framhålls som de största fördelarna med det nya operativsystemet, till exempel 3D-gränssnittet Aero, Flip3D och Windows Media Center.

När blev 3D-gränsnittet en fördel, det är ju liksom samma vista utan eller med för det?
Eller?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
När blev 3D-gränsnittet en fördel, det är ju liksom samma vista utan eller med för det?
Eller?

Lite smidigare att bläddra med det eller nått

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vista-datorer ger rättsligt efterspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
När blev 3D-gränsnittet en fördel, det är ju liksom samma vista utan eller med för det?
Eller?

Dom delarna är ju knappast dom största fördelarna, bara bonusar, det jag är sjukt nöjd med med Vista är ju minneshanteringen samt hårddiskhanteringen!

OT, klistermärksprogrammet kunde nog ha skötts på ett bättre sätt men jag personligen anser inte att dom gjort något galet eller fel.

Permalänk
Medlem

det är de okunniga datorhandlarna som inte har kollat på spec's och sedan kollat på vad vista kräver, för att se om det funakar, utan istället gå DIREKT efter en kliserlapp på 2x1cm stor. visst, man kan ju tycka att Microsoft, borde har rätt eftersom de har legat först i OS utvecklingen i många år. MEN man ska ALLTID ta saker med lite kritiska ögon och verkligen kolla upp allt..

jag tycker att de som luras får skylla sig själva som luras av en liten klisterlapp och inte kollar på systemspec och jämför med vistas systemkrav, som finns på Microsoft.com
HÄR-> http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

jag tycker inte synd om er som lurats. tycker bara dom är korkade.

Permalänk
Medlem

Nåja, i ett visst land kan man tydligen vinna en stämning då man bränner sig på varmt kaffe, för att man inte visste...

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Sånt här händer bara i USA känns det som... :/

Snart måste man väl ha varningslappar på datorerna istället att den inte klarar framtida operativsystem osv... sjukt!

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Klantigt, oerhört klantigt av Microsoft. Samtidigt är det ju en liten gråzon eller vad man ska kalla det eftersom dom faktiskt kan köra vista.. en version utav det iallafall.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

visst, man kan ju tycka att Microsoft, borde har rätt eftersom de har legat först i OS utvecklingen i många år.

lol.

Permalänk
Medlem

Stackarna som inte kan använda 3d-gränssnitten!

Fyfan, kunderna får skylla sig själva. Man kan åtminstone googla datormodellen innan man köper den.

Permalänk
Avstängd

var köper man en dator för 14000kr som INTE klarar av vista?
allvarligt talat hur lyckas man med det kunnig eller ej.

plus exakt hur dumma och lata är amerikanare? orkar dom inte läsa specsen eller är dom för dumma att jämföra och se om det dom funderar på räcker till eller ej?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Specifikationerna (för både datorerna och Vista) säger inte mycket för svenssons som inte kan något om datorer. Om vi följer länken som postades här ovan så står det att Premium behöver ett dx9-kort med WDDM-drivers, 128MB minne, Pixelshaders 2.0 och 32-bit per pixel. Och sen datorerna som säljs marknadsförs som något liknande: 256 MB minne, DX9, blabla. Klart som fan de tror att det kommer fungera bra. De har ingen aning om vad Pixelshaders 2.0 är för något, och inte det andra heller.

De som känner sig lurade är de som inte kan något om datorer, och de känner sig lurade med rätta tycker jag. Men att stämma Microsoft för det? Nae, lite överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
var köper man en dator för 14000kr som INTE klarar av vista?
allvarligt talat hur lyckas man med det kunnig eller ej.

plus exakt hur dumma och lata är amerikanare? orkar dom inte läsa specsen eller är dom för dumma att jämföra och se om det dom funderar på räcker till eller ej?

såg inte nån post om 14000kr:s dator.

om man köper nått sådant så är man bara en idiot.. antar att du har köppt en sådan dator när du har så 'rätta' tal

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Herregud.... Finns det två olika klistermärken måste man väl ändå fatta att den ena inte betyder "inte lika bra som den andra". "Kapabel" kan man ju nästan höra på ordet att det funkar, men inte mycket mer.

Nästan lika larvigt som när Microsoft skulle ställas inför rätta för att de inkluderade sin egen mediaspelare i windows. De utnyttjade visst sin starka position på marknaden.. hur det nu blev med det.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
såg inte nån post om 14000kr:s dator.

om man köper nått sådant så är man bara en idiot.. antar att du har köppt en sådan dator när du har så 'rätta' tal

jag citerar ur artikeln, ganska långt ner;

Bland annat skrev Mike Nash, en av cheferna på Windows-avdelningen: ” I PERSONALLY got burnt. ... Are we seeing this from a lot of customers? ... I now have a $2,100 e-mail machine.”

antar att det är lätt att kasta skit när man inte ens kan läsa..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Nåja, i ett visst land kan man tydligen vinna en stämning då man bränner sig på varmt kaffe, för att man inte visste...

Vilket land talar vi om nu? Det enda jag har hört är i ett land som heter USA att en person vann en stämning när hon fick brännskador av kaffet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Herregud.... Finns det två olika klistermärken måste man väl ändå fatta att den ena inte betyder "inte lika bra som den andra". "Kapabel" kan man ju nästan höra på ordet att det funkar, men inte mycket mer.

Nästan lika larvigt som när Microsoft skulle ställas inför rätta för att de inkluderade sin egen mediaspelare i windows. De utnyttjade visst sin starka position på marknaden.. hur det nu blev med det.

Det är inte säkert att folk vet att det finns 2st olika märkningar! Inte ens jag har tänkt på detta och jag anser mig vara ganska "haj" på datorer!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kan jämföra detta mot "HD Ready" och "Full HD" som är vanligt på platta tv-apparater. Hur många tror ni vet skillnaden?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kan jämföra detta mot "HD Ready" och "Full HD" som är vanligt på platta tv-apparater. Hur många tror ni vet skillnaden?

exakt, alla dessa markeringar överallt orkar man inte med, för min del så litar jag inte ett skit på marknadsföring längre då det oftast är något massivt finstilt eller något annat meck som ska till

VISTA READY (* obs inte förrän vi fixat drivrutiner vilket tar allt från 1 vecka till ett år, men visst är det kompatibelt, du kan installera Vista på samma dator som hårdvaran sitter i...)

min skärm är vista certifierad, har en sådan lapp, vad innebär det egentligen? någon extra häftigt upplösning eller feature som winxp användare missar?

Permalänk
Hedersmedlem

Vista certifiering finns på alla möjliga och omöjliga produkter t ex vanliga enkla tangentbord utan några som helst finesser; betyder det att Vista förstår sig på alfabetet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
min skärm är vista certifierad, har en sådan lapp, vad innebär det egentligen? någon extra häftigt upplösning eller feature som winxp användare missar?

undrar också vad 17 vista certifierad betyder när det kommer till en skärm...
min hade också en fin lite vistasticker på sig när den kom in i värmen hos mig.

får man typ 28 nya intällningar man aldrig kommer använda ifall man kör vista? eller vad? o.0

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kan jämföra detta mot "HD Ready" och "Full HD" som är vanligt på platta tv-apparater. Hur många tror ni vet skillnaden?

good point, tkr synd om dom som blev lurade.. DET var ju grovt lurendrejeri tkr jag. men här är dom ju korkade..

aja, man kan inte stämma microsoft för detta, så löjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
undrar också vad 17 vista certifierad betyder när det kommer till en skärm...
min hade också en fin lite vistasticker på sig när den kom in i värmen hos mig.

får man typ 28 nya intällningar man aldrig kommer använda ifall man kör vista? eller vad? o.0

Det betyder antagligen mest att det funkar ihop med vista, men visst kan man bli förvirrad! Ta THX märkningen som ett exempel när den kom i början så var det lite som en kvalitetsmärkning men idag verkar det som om vilket företag som helst kan köpa till sig en THX märkning och det är klart är man inte kritisk ochh kollar upp allt noga man köper idag kan man gå på riktiga nitar! Även CE märkning är ett sådant exempel,utan den får vara inte säljas i EU men det är företaget själv som märker varorna och så länge ingen testat varan även om den inte skulle vara godkänd så kan den säljas med märkningen!

Permalänk

Tycker det är fel av Microsoft att göra så här. När det står "capable" tolkar i alla fall jag det som att datorn ska klara alla funktioner som vista erbjuder. Tycker att det minsta de hade kunnat göra var att skriva t.ex "Windows Vista Home Edition Capable" eller "Windows Vista Ultimate Capable", ja ni förstår. Vista är ett brett begrepp och om märkningen ska gälla Vista så ska den gälla HELA Vista, inte bara det mest nerbantade. Visst kan jag förstå att M$ vill sälja XP för att sedan sälja uppgraderingslicenser till Vista, men om datorn inte klarar t.ex aero så ska de inte få märka datorn med något som många tolkar som att den gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Nästan lika larvigt som när Microsoft skulle ställas inför rätta för att de inkluderade sin egen mediaspelare i windows. De utnyttjade visst sin starka position på marknaden.. hur det nu blev med det.

Handlade inte det om att den inte går att avinstallera?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
var köper man en dator för 14000kr som INTE klarar av vista?
allvarligt talat hur lyckas man med det kunnig eller ej.

plus exakt hur dumma och lata är amerikanare? orkar dom inte läsa specsen eller är dom för dumma att jämföra och se om det dom funderar på räcker till eller ej?

Ja, nu släpptes inte Vista förra veckan. Ett tag innan Vista kom ut kunde man säkert lägga de pengarna och få en dator som fungerade halvkass med Vista.

Sedan håller jag med om att det kan kännas som falsk marknadsföring. Kanske inte för merparten på detta forum, men det är väldigt många som köper en dator utan att ha den förkunskapen som uppenbarliegn krävs för att inte missförstå den klisterlappen.
När microsoft sätter certifieringsklistermärken på datorer skall man inte behöva fundera på hur mycket den certifieringen innebär. Det bör helt enkelt fungera. Annars skall de inte sätta dit en klisterlapp om de inte är väldigt tydliga med vad detta innebär.

För er som tycker att det man missar endast är lite flashiga funktioner som man klarar sig utan kan jag inte annat än instämma. Men, om man ser på deras pressreleaser inför Vistasläppet och vad de skryter om för vanliga enklare användare så ser man tydligt att det är dessa funktioner som marknadsförs. Däri ligger den falska marknadsföringen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

handlade in en miljöbil som det stod "ready for raps" på huven, den gick iof inte alls att köra på raps men det gick ju att ha det i tanken åas, så lite redo var den ju.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Vem köper en produkt utan att kolla upp vad det är?
Ganska idiotiskt. Som att köpa en tvättmaskin och anta att den rymmer 6 kg tvätt, eller en mikrovågsugn och bara ta för givet att den har en crisp-grill-funktion. Detta helt utan att läsa specifikationer! (Vågar inte jämföra med bilar, för det är allmänt misslyckat)

Köper du dessutom en bärbar dator för 4-5 000 kr är man verkligen helt körd i skallen om man antar att den presterar något.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Vem köper en produkt utan att kolla upp vad det är?
Ganska idiotiskt. Som att köpa en tvättmaskin och anta att den rymmer 6 kg tvätt, eller en mikrovågsugn och bara ta för givet att den har en crisp-grill-funktion. Detta helt utan att läsa specifikationer! (Vågar inte jämföra med bilar, för det är allmänt misslyckat)

Köper du dessutom en bärbar dator för 4-5 000 kr är man verkligen helt körd i skallen om man antar att den presterar något.

Ja, nu är inte en dator så enkelt som en tvättmaskin eller en bunt post-it-lappar eftersom att det sker en otrolig utvecklign inom området hela tiden samt att det väller fram mjukvara till datorerna. Är man tekniskt insatt är det inte så svårt att kolla upp, men om man inte är så tekniskt insatt får man gå på rekommendationer istället. Man kan ex kolla på hur produkten är märkt. Är den då märkt med denna omtalade klisterlapp och man inte är så kunnig är det lätt att gå i fällan.
Eller du kanske inte tycker att folk som är jättetekniska ska ha en dator. De som inte hänger på forum hela dagarna eller jobbar med IT kan lika gärna bli lurade.
Detta är ett ganska tydligt fall av vilseledande marknadsföring i mina ögon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det tycker dock inte jag. Känns helt korrekt, däremot känns det som om säljaren har ett visst ansvar att påpeka att det finns en klisterlapp till och att den heter Premium och vad det innebär. Man har även som köpare ett visst ansvar om man nu ska slanta upp 10 000kr eller mer, eller så har man så pass mycket pengar att man gott kan vara utan dem.

Permalänk
Medlem

Visst förstår jag att det är svårt att köpa en dator idag och jag förstår att folk känner sig lurade. MEN, sen när blir man inte lurad om man baserar sitt köp på marknadsföring?

Ang. Full HD så är det väl Sonys marknadsföringsteam som "kommigt på" det - dvs. behöver inte betyda något i praktiken. Så lite skillnad är det även om poängen kvarstår.