Permalänk
Medlem

Startknappsfråga

Jag ska bygga en dator som projektarbete till hösten. Det som är frågan är när jag fixar

startknappen (Belyst tryckströmställare i metall, IP66, vandalsäker) Kolla www.elfa.se, Räcker nog att bara skriva det sista IP66, vandelsäker men testa hela först.

moderkortet (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344891).

Hur gör jag och vad behöver jag för sladdar för att koppla startknappen på datorn?

Visa signatur

IT kommer att vara vår framtid. Naturen kommer vara vår framtid. Fundera ut någon bra kombernation så får vi jord ett bra liv.

Permalänk
Medlem

För att få den o funka behövs bara en koppling mellan de två pinnarna på moderkortet, och de två kontakter som knappen styr.

För att få lampan att lysa borde det funka med att sno 5V från en molex och sen koppla ett motstånd i rätt storlek för att få ner spänningen.

Permalänk
Medlem

Du behöver:
Krympslang
Stiftlist
hylslist
4-pin molexkontakt
Motstånd
tråd

Blå
5-3,6=1,5 V
U=I*R
R=U/I
R=1,5/0.02
R= 75 finns inte som standard ta därför ett på 82

Sen gör du på samma vis för att räkna ut dem andra färgerna.

!OBS! Uträkningen gäller för koppling på 5 volt.

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa sladdar från en gammal dator?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Går det inte att fixa sladdar från en gammal dator?

Jo det skulle funka alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Externos
Jo det skulle funka alldeles utmärkt.

Härligt att höra!
Fast det är bara "Power sw" eller vad den heter som funkar isåfall va?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag inte frågan riktigt. Men om kontakterna passar så ska du kunna använda reset kablen också. Kabel som kabel. Om du ska ha knappen som power on/off så ska den kopplas till power_sw på moderkortet. Hoppas du fick svar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Externos
Nu fattar jag inte frågan riktigt. Men om kontakterna passar så ska du kunna använda reset kablen också. Kabel som kabel. Om du ska ha knappen som power on/off så ska den kopplas till power_sw på moderkortet. Hoppas du fick svar på din fråga.

Japp, fixade till det nu, funkar bra, säkerligen det enklaste sättet

Tack så mycket

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."