Intel presenterar åttakärnig värstingplattform

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar åttakärnig värstingplattform

Idag lanserar Intel sin entusiastplattform Dual Socket Extreme Desktop Platform, tidigare känd som Skulltrail. En Skulltraildator består av två stycken Core 2 Extreme QX9775 (1499 dollar styck) och ett specialdesignat moderkort från Intel som stödjer både SLI och Crossfire (649 dollar).

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

man blir fattig för mindre

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Skulle det här vara något för datorspelare? Mjo, kanske. Men troligtvis passar plattformen bättre till andra användningsområden, såsom kompilering, encoding, rendering etc., där fler mjukvaror finns med stöd för dynamiskt antal trådar el. 4+ trådar plus... någon inte många spel gör idag.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Oj Oj Oj, Verkligen HiTech, men jag undrar hur dom kommer att göra med kylningen, känns som om den kommer att bli *lagom* varm...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk

uhm, mjaha. Ser riktigt hur pengarna försvinner. Är man kräsen och kräver prestanda så får man väl punga ut då antar jag Men så desperat är inte jag.. om några år kommer CRYSIS 4 som kräver en egen kärnreaktor för att klara grafiken

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem

Det är ju positivt att man kan köra både crossfire och sli. Vet inte hur det är med moderkorten idag vad gäller den egenskapen. Vet att det går o "hacka" lite, men som konsument tycker man ju att man iaf inte ska behöva välja moderkort efter sitt grafikkort. Så mer sådant!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hmm, vore trevligt att köra Crossfire och SLI samtidigt med 2 AMD kort och 2 Nvidiakort.. 2x 9800Gx2 + 2X4870x2

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ett 5400XS och 2 Xeon skulle inte vara helt fel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Det är ju positivt att man kan köra både crossfire och sli. Vet inte hur det är med moderkorten idag vad gäller den egenskapen. Vet att det går o "hacka" lite, men som konsument tycker man ju att man iaf inte ska behöva välja moderkort efter sitt grafikkort. Så mer sådant!

I dagsläget finns det inget moderkort som har stöd för båda tekniker. Men å andra sidan så har Intels X38 och X48 kort teoretiskt stöd för båda, men av anledningen att Nvidia inte släpper drivrutiner till Intels kort så kan man inte köra SLI på dem. Nvidia wants monopoly ftw

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers
Oj Oj Oj, Verkligen HiTech, men jag undrar hur dom kommer att göra med kylningen, känns som om den kommer att bli *lagom* varm...

Man får smälla på ett par sånna här tillsammans med ett par 120mm fläktar:
http://www.quietpcusa.com/Thermalright-HR-01-X-Xeon-Heatpipe-...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Tänk vad mycket bättre i cs man skulle bli!!

na, men frågan är vilken privatperson som kommer investera i detta, även om det skulle vara rätt ballt att skryta med på Sweclockers

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelelel
Tänk vad mycket bättre i cs man skulle bli!!

Haha!

Jag tror inte att processorerna har lika mycket med 3d skapande att göra som minnena. Det krävs mycket minne för att hantera alla punkter modellen har.

Permalänk
Medlem

Nu kanske man kan starta wolfenstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Nu kanske man kan starta wolfenstein

Hoppas du menar Wolfenstein 3D. Den där härken klarar aldrig av RTCW.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Det är ju alldeles för mycket pengar.

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Medlem

Nice. Det blir kraft.

Undra om Bill Gates äger en. Måste ju ha en rejäl dator för att driva sitt Vista.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av moderkortet. SLI och CF stöd på samma bräda är ju enligt mig ett stort steg i rätt riktning när det gäller multiGPU-lösningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

när det gäller sli stödjer det endast 2 kort.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

men den platformen är väl mer ämnad åt spel/program utvecklarna än vanliga konsumenter ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Undra om Bill Gates äger en. Måste ju ha en rejäl dator för att driva sitt Vista.

Hahahah lulz lite småkul :b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Haha!

Jag tror inte att processorerna har lika mycket med 3d skapande att göra som minnena. Det krävs mycket minne för att hantera alla punkter modellen har.

hehe.. 3dskapande = testrendera, vänta, testrendera, vänta, testrendera, vänta, .... och vänta igen, tills man inte hinner längre. Jag tror inte 8 GB är för lite för dom flesta modeller (och stora modeller är ofta dåliga modeller av fler skäl än minneskrävande), men däremot kan det bli problem att köra flera program samtidigt. Så något "riktigt" arbetsstationskort är det inte, men snabbare processorer, och med fler kärnor, är alltid välkommet.

Permalänk
Medlem

Den lär ju ju rendera jäkligt fort för att vara en enskild dator, däremot som många sa, till spel är den otroligt overkill, map. multi-core-biten.

Sätta fokus på Intel gör den ju dock! Svår att missa för entusiaster.
(men spec. prisvärd är den nog inte som arbetsstation, sant)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

vill ha!! d:

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Hade inte AMD ett lliknande koncept med sin 4X4 plattform, och vi såg ju hur det gick. Tror att resultatet av denna blir samma med tanke på det priset.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig själv att köpa nått Skulltrail, priset är alldeles för högt samt att enbart QX9775 passar och att det kräver udda minnen. Men ur en annan aspekt tycker jag kortet är intressant och hoppas på att det kommer sälja hyffsat. För blir det ingen flopp så kommer nog snart dom andra moderkortstillverkarna att släppa liknande med hyffsade priser som tar "normala" processorer och minnen, och den dagen kan man sätta ihop nått kul till en vettig peng.

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Undrar när vi får se nya världsrekord i 3dmark med en sån här best

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ni glömde nämna att det kräver FB-minnen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Kommer aldrig själv att köpa nått Skulltrail, priset är alldeles för högt samt att enbart QX9775 passar och att det kräver udda minnen. Men ur en annan aspekt tycker jag kortet är intressant och hoppas på att det kommer sälja hyffsat. För blir det ingen flopp så kommer nog snart dom andra moderkortstillverkarna att släppa liknande med hyffsade priser som tar "normala" processorer och minnen, och den dagen kan man sätta ihop nått kul till en vettig peng.

Passar bara QX9775? Är ju klumpigt av Intel att göra på det viset. Ifall de skulle göra det möjligt att ha vilken intelquad som helst skulle de ju få sälja flera processorer.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Den klara vilka processorer som helst som kör socket 771, dvs ett antal Xeonvarianter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Skulle det här vara något för datorspelare?

Hehe, vänd på meningen: Skulle en datorspelare vara något för det dära?
Svar: Förmodligen inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Undrar när vi får se nya världsrekord i 3dmark med en sån här best

Håller med, borde vara runt 37-40k kan jag tänka mig med två kvävekylda 8800 Ultra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Man får smälla på ett par sånna här tillsammans med ett par 120mm fläktar:
http://www.quietpcusa.com/Thermalright-HR-01-X-Xeon-Heatpipe-...

Japp, klockren kylning det där!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.