Macbook Pro uppgraderas med Penryn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Spännande att du har märkt det och fortfarande tycker att ett grafikkort är värt 10 000:-

Det stör mig inte så mycket faktist. Men för närmare 9000 så får du en mycket fin dator. Vad som kan också sägas är att macbooken har blivit en extremt prisvärd dator.

2.4GHz Core 2 Duo de Intel
2 GB minne
Hårddisk på 250 GB 1
SuperDrive för skivor i dubbla lager
Färdig att skickas efter: 24hrs
Gratis frakt
SEK 13.495,00

2.5GHz Core 2 Duo de Intel
Upplösningen 1440 x 900
2 GB minne
Hårddisk på 250 GB 1
8x SuperDrive för skivor i dubbla lager
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 512 MB SDRAM
Färdig att skickas efter: 4 dagar
Gratis frakt
SEK 21.995,00

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Där har vi ett bra exempel, för 827kr får man ett paket på 2x2gb-stickor SO-Dim med samma hastighet, och de tar 3250:- när de dessutom får original 2x1gb-stickorna i inbyte. Finns säkert liknande exempel på PC-fronten, men då finns det andra alternativ.

Eh, det är lika enkelt att stoppa in mer ram i en mac som i en PC. På iMac och Mac Pro är det ohyggligt mycket enklare dessutom.

Alla vet att man inte köper ram av Apple.

Permalänk
Medlem

Re: Zepto 6625WD > Macbookpro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Ja du, de va ju riktigt svårt att hitta nått som kan mäta sig med macbooken.

Zepto 6625WD:

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)
NVIDIA® Geforce 8600M GT
320GB 5400rpm SATA Hårddisk
6 Cell batteri
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
2.50 GHz Intel C2 DUO T9300 800MHz 6MB

13.330,14 kr

- Edit

vill även säga att Zepto uppgraderade sina laptops med Penryn för nån månad sedan.

Ofta att man går in på ett möte med en sådan budget laptop. Jag säger inte att zepto är ett dåligt varumärke, snarare tvärt om. Men just macbookpron är ett enastående bygge som inte endast kan gemföras hårdvarumässigt. Batteritid och utformning spelar stor roll.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa ramet löst och byta själv i din mac då? Att apple tar överpriser för ram är allmänt känt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan

Men snälla, dra inte upp samma diskussion vi hade i MBA-tråden. MBA är inte gjord för en vanlig svensson. Den är gjord speciellt för den kringresande amerikanske affärsmannen. De behöver inte en dvd-brännare. De använder USB-flashminnen, surfar trådlöst på Starbucks medan de dricker kaffe och vill gärna att folk ska se hur jävla snygg hans dator är.

Det var inte MBA jag menade, apple har fler med MBA tycker jag bara det är bra att dom inte valt att ha med den. Jag tänkte på en vanlig Mac Book, att apple kan släppa en dator för hemanvändare som inte har dvd-brännare. Ja, jag vet att det finns en dyrare variant, men jag menade att det är väll på tiden att DVD-brännare är standard i vilken dator man än väljer, om den riktar sig mot en normal hemanvändare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Varför inte bara köpa ramet löst och byta själv i din mac då? Att apple tar överpriser för ram är allmänt känt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eh, det är lika enkelt att stoppa in mer ram i en mac som i en PC. På iMac och Mac Pro är det ohyggligt mycket enklare dessutom.

Alla vet att man inte köper ram av Apple.

Asså fattar ni inte principen alls? De jag vill ha sagt är att de är inte bara ramet som är äckligt dyrt utan de är ALLT de försöker sälja till oss. Ni måste ju försöka förstå varför dom har gjort de så här, varför väljer ni att fly från faktan? Förstår ni inte att dom lurar er?

Snart vet alla att man inte köper av Apple. (Man kan ju alltid hoppas ^^)

*Edit

eller, snart vet Apple att man sänker priserna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Inte för att trampa dig på tårna nu men "Windowslaptops" i MacBooks prisklass fick faktiskt pisk förra året när de testade Vista prestanda.

Fördelen som Macbook har är att du faktiskt får den senaste hårdvaran när du köper en. Det är inte massa olika modeller osv utan en Macbook är en Macbook och den uppdateras efter marknaden och håller sig riktigt bra.

Priset är lite som så att du inte kan jämnföra en Apple med en Acer i samma prisklass. Macbooken är full med funktioner och lösningar som man helt enkelt inte får och framför allt ett annat intryck när man håller i enheten.
Entusiaster köper Lian Li chassin inte bara för kylningen utan väldigt ofta för kvaliten så det spelar nog även roll på SweClockers.

En Macbook är helt enkelt bra på allt... Det kommer man inte ifrån. Sen köpte jag MSI för att den hade "bäst linuxstöd", mindre skärm, bättre batteritid och var mer lättskruvad. Skulle dock gärna haft en Macbook också

Japp när det är samma hårdvara ja, men för 9000 kr mer får du GRYMT mkt snabbare dator på alla fronter om du lägger dem på en PC. Det jag menade.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Asså fattar ni inte principen alls? De jag vill ha sagt är att de är inte bara ramet som är äckligt dyrt utan de är ALLT de försöker sälja till oss. Ni måste ju försöka förstå varför dom har gjort de så här, varför väljer ni att fly från faktan? Förstår ni inte att dom lurar er?

Snart vet alla att man inte köper av Apple. (Man kan ju alltid hoppas ^^)

*Edit

eller, snart vet Apple att man sänker priserna

Jag tycker inte att datorerna är dyra, det är bara tillbehören och speciellt ramet.
Jag vet precis vad jag får för mina pengar så jag är långt ifrån lurad.
Apple säljer ju bara mer och mer så jag tror inte folk kommer komma till den insikten som du förespråkar, och föresten varför hoppas du att det skall gå dåligt för apple? Vad tjänar du på det?

Så länge folk med glädje betalar varför skulle de sänka priserna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Ingen har väl sagt att de är dåliga maskiner, hårdvaran är ju likadan som den är till en pc. Hur fan ska vi veta varför unixnördar köper macs? De kanske är så att unixnördarna själva är rasister och hatar PCs. (detta vet jag faktiskt ingenting om, har du någon källa? Om de nu finns någon källa så tror jag anledningen står där.)

Jag eller någon annan behöver inte heller vara särskilt utbildad för att kunna förstå att macbook är ett riktigt dåligt köp. Plockade ihop en Zepto laptop för 15k samt en Macbookpro med samma specifikationer och kom upp i 30k.

Sedan är det inte heller så att du betalar för de unika i en mac, så som OSX, design och sånt. Utan du betalar för hårdvaran, vi kan ta ett enkelt exempel så som RAM de kostar 3520:- att gå från 2gb till 4gb för en macbook.

Och jag har inte mer än rätt att basha macs, men visst har man pengar så har man, men man kan lika gärna bränna upp dem.

Så länge datorn från Zepto inte hade motsvarande batteritid, samma kompakta formfaktor, lite mer spännande material än plast samt skärm med LED-bakgrundsbelysning är det som att jämföra äpplen med päron. Men håller med om att det var hutlöst mycket för ramminnet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Asså fattar ni inte principen alls? De jag vill ha sagt är att de är inte bara ramet som är äckligt dyrt utan de är ALLT de försöker sälja till oss. Ni måste ju försöka förstå varför dom har gjort de så här, varför väljer ni att fly från faktan? Förstår ni inte att dom lurar er?

Snart vet alla att man inte köper av Apple. (Man kan ju alltid hoppas ^^)

*Edit

eller, snart vet Apple att man sänker priserna

Om dom nu är så dyra kan du väl leta på en PC som är minst lika bra och billigare än iMac och Macbook?

Det är tillbehören som är dyra, det är inte särskilt ovanligt. Mac OS X kostar 1200, motsvarande Vista kostar 3000, förstår du inte att MS lurar er?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Det var inte MBA jag menade, apple har fler med MBA tycker jag bara det är bra att dom inte valt att ha med den. Jag tänkte på en vanlig Mac Book, att apple kan släppa en dator för hemanvändare som inte har dvd-brännare. Ja, jag vet att det finns en dyrare variant, men jag menade att det är väll på tiden att DVD-brännare är standard i vilken dator man än väljer, om den riktar sig mot en normal hemanvändare.

Ber om ursäkt för missförståndet. Förstår ditt resonemang mycket bättre nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Varför inte bara köpa ramet löst och byta själv i din mac då? Att apple tar överpriser för ram är allmänt känt.

Oavsett tillverkare vill jag köpa ram av just tillverkaren, vid köptillfället, och det pga. att det känns onödigt med överflödiga sodimm'ar som ligger och skräpar. Jag kan ge med mig, utifall det går att beställa utan minne helt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Lustigt att så många bashar macarna. Och ändå är Apple 3e eller 4e största pc-märket.
HP, Dell och Acer är större om jag inte missminner mig.

Om det nu vore sådana överpriser, sådana kolosalt dåliga maskiner. Varför köper folk dem?
Varför köper ofta unixnördar dem? Är unixnördar helt puckade, de är ju ofta högre utbildade än random dude på gatan osv. så de kanske har mer pengar.

Jag kollar omkring på de universiteten jag pluggat på, och de flesta nördarna jag pluggat med kör mac.
Varför är det så många på Swec som verkligen bashar apple? Ofta ni bashar Dell lika hårt, de har runt 200st modeller, varav 150st är riktigt dåliga rent prismässigt i jämförelse med prestanda.
Kan det vara så att ni bara bashar det för att ni inte är en del av gemenskapen, att ni inte förstår er på den. Ni är helt enkelt datorracister. Då ni troligtvis inte ens vet vad ni snackar om.

Några filosofiska tankebanor jag fick efter läst denna tråd...

Ta och läs igenom inläggen ordentligt innan du postar...
De flesta klagar på priset.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Oavsett tillverkare vill jag köpa ram av just tillverkaren, vid köptillfället, och det pga. att det känns onödigt med överflödiga sodimm'ar som ligger och skräpar. Jag kan ge med mig, utifall det går att beställa utan minne helt...

Det är väl bara att sälja? Jag sålde precis ramet som följde med min mini.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag tycker inte att datorerna är dyra, det är bara tillbehören och speciellt ramet.
Jag vet precis vad jag får för mina pengar så jag är långt ifrån lurad.
Apple säljer ju bara mer och mer så jag tror inte folk kommer komma till den insikten som du förespråkar, och föresten varför hoppas du att det skall gå dåligt för apple? Vad tjänar du på det?

Så länge folk med glädje betalar varför skulle de sänka priserna?

De inte så jag menade, de va mer så att jag hoppas att folket vet att de blir lurade av Apple, vilket förhoppningsvis leder till att de inte köper från dom, vilket kanske leder till att dom sänker priserna.

Jag ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg så, det var inte meningen med mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det är väl bara att sälja? Jag sålde precis ramet som följde med min mini.

Visst kan man det, men beställa en ny dator från X, nytt minne från Y och sedan sälja modulerna för en skitsumma till Z? Nja, faller inte mig i smaken, men det är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: Macbook designen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Visst kan man tycka att macbook designen ser fin ut, personligen gillar jag inte designen ser inte heller så många fördelar med den.

Sedan tycker jag inte att designen spelar så jättestor roll, men visst är datorn rosa eller spygrön så är de en annan sak, för min del iallafall. Det är ju i datorn allting händer, man kollar ju på skärmen för guds skull och inte på den silverfärgade plasten (om nu så är fallet). Men visst får man ögonorgasm av macbooken så finns det egentligen inte mycket att göra åt saken. Men jag hade nog tagit pengarna och köpt mig en fin tavla eller nått fint till morsan.

Nu är chassit förvisso inte gjort av plast utan aluminium men visst har du en poäng i det du säger. Men det är väl inte så konstigt att man vill trivas med utseendet på en sak man kanske använder flera timmar per dag. Det är delvis själva känslan det handlar om och en plastigt och racklig dator kan förstöra mycket av den även om datorn har bra prestanda. MBP har dessutom visat sig vara osedvanligt stryktålig. Förhoppningsvis så håller den många år utan bekymmer, det är ju bland annat det man betalar för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Visst kan man det, men beställa en ny dator från X, nytt minne från Y och sedan sälja modulerna för en skitsumma till Z? Nja, faller inte mig i smaken, men det är min åsikt.

Det är ju upp till dig, men de flesta på swec brukar väl bygga sina egna datorer och då köper man ofta delarna från flera olika personer så det är inget jag har något problem med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
De inte så jag menade, de va mer så att jag hoppas att folket vet att de blir lurade av Apple, vilket förhoppningsvis leder till att de inte köper från dom, vilket kanske leder till att dom sänker priserna.

Jag ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg så, det var inte meningen med mitt inlägg.

I princip alla som äger mac brukar vara väldigt nöjda med deras köp så det är bara du som upplever att de blir lurade. Jag tycker isf att alla som köper en dator med windows blir mer lurade.

Permalänk
Medlem

Synd att man missade denna uppgradering med mindre än en vecka Hade ju fått 90gb hdisk 1gb mer ram och bättre cpu till samma pris om man hade beställt lite senare. Men vem sa att livet vart rättvist

Kan ju dock inte säga att jag är bitter, är sjukt nöjd med min MacBook so far.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mouseman
Det stör mig inte så mycket faktist. Men för närmare 9000 så får du en mycket fin dator. Vad som kan också sägas är att macbooken har blivit en extremt prisvärd dator.

2.4GHz Core 2 Duo de Intel
2 GB minne
Hårddisk på 250 GB 1
SuperDrive för skivor i dubbla lager
Färdig att skickas efter: 24hrs
Gratis frakt
SEK 13.495,00

2.5GHz Core 2 Duo de Intel
Upplösningen 1440 x 900
2 GB minne
Hårddisk på 250 GB 1
8x SuperDrive för skivor i dubbla lager
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 512 MB SDRAM
Färdig att skickas efter: 4 dagar
Gratis frakt
SEK 21.995,00

Den här datorn ser jag som prisvärd ...

HP Pavillion 9695
Typ av processor Intel Core 2 Duo
Processornummer T7700
RAM MB 4 096
grafikkort NVIDIA GeForce 8600M
hårddisk 500GB
Skärmstorlek i tum 17,00
Maxupplösning på skärm 1440 x 900
SEK 16990

Citat:

rezuth: Apple gör sina datorer men dom bygger dom inte.

nej dom gör inte sina datorer... dom skickar en design till ett företag som gör precis allt åt dom ...

med tanke på dom låga marginalerna pc-tillverkare har så har ju Apple mer marginaler än svenska klädesbutiker ...

Angående att Apple skulle vara den 4:e största datortillverkaren... dom har väl runt en 5% marknadsandel ... vilket är mycket lite ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om dom nu är så dyra kan du väl leta på en PC som är minst lika bra och billigare än iMac och Macbook?

Det är tillbehören som är dyra, det är inte särskilt ovanligt. Mac OS X kostar 1200, motsvarande Vista kostar 3000, förstår du inte att MS lurar er?

Så du menar att tillbehören kostar 12 441:-?

Macbook Pro

2.6GHz Core 2 Duo
Upplösningen 15" 1440 x 900
4 GB minne
Hårddisk på 200 GB 7200rpm
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 512 MB

Pris 28.145,00

Zepto 6625WD

2.60 GHz Intel C2 DUO T9500 800MHz 6MB
15,4" WSXGA+ 1680x1050
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM
200GB 7200rpm SATA Harddisk
NVIDIA® Geforce 8600M GT 512 MB
ev. Windows vista ultimate (2k)
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista) (470kr)

Pris 15.704,74 (17.7k med vista)

Sedan finns det även en del små skillnader, Macen har annan typ av skärm samt OSX och säkert en hel del andra saker som jag inte kommer på just nu. Sedan vill jag också tillägga att det inte följer med något operativsystem till Zepton vilket blir ett tillägg på ca 2k om man vill ha Vista ultimate. Är du däremot student så kostar det 1.5k, vilket är nästan lika mycket som OSX, men bara för studenter

När du säger att vista kostar 3k så undrar jag var du köper ditt vista. Här har du en bra sida att lägga på minnet, www.prisjakt.se så sparar du lite pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meurk
Synd att man missade denna uppgradering med mindre än en vecka Hade ju fått 90gb hdisk 1gb mer ram och bättre cpu till samma pris om man hade beställt lite senare. Men vem sa att livet vart rättvist

Kan ju dock inte säga att jag är bitter, är sjukt nöjd med min MacBook so far.

Du har väl 30 dagars öppet köp? Har för mig att du bara kan gå tillbaka och be om den nyare.

OT: Skittråkig stämning i överlag. En vara är alltid lika mycket värd som dess köpare är villig att betala.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att man kan scrolla med två fingrar på macbooken. synd att plattan inte är mjukvarubaserad så att man kan uppgradera den

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Nej, det får du inte. Garanti gäller endast för produktionsfel. I ditt fall skulle du behöva en försäkring som kostar extra. Stor skillnad där.

Men snälla, dra inte upp samma diskussion vi hade i MBA-tråden. MBA är inte gjord för en vanlig svensson. Den är gjord speciellt för den kringresande amerikanske affärsmannen. De behöver inte en dvd-brännare. De använder USB-flashminnen, surfar trådlöst på Starbucks medan de dricker kaffe och vill gärna att folk ska se hur jävla snygg hans dator är.

Gillade liknelsen mellan BMW (Mac) och Opel (PC), för jag tycker den är ganska klockren.

Jag har länge jobbat med både Windows och Mac OSX. Farsan har 4 st. G5'or han använder professionellt och en MacBook och jag har en Windows speldator.
Varje gång jag sitter vid hans Macar önskar jag att just de hade varit optimerade för spel (med hårdvaruvalet dvs.) För jag hatar verkligen Windows. Man får t.ex riktigt irriterande meddelanden som "Du har nu en trådlös anslutning" som efter ett par minuter kan bli typ "Status: Mellanstark signal", och så fortsätter det. Jag VET redan att jag är uppkopplad trådlöst och jag skiter i vilken signal det är, bara det funkar. Vill jag ta reda på det klickar jag in mig på egenskaper!!
Det där är egentligen en skitgrej men är nåt jag reagerar starkt på

För att vara lite mer seriös så är det så jäkla skönt att inte behöva bry sej om spyware/virus och att allt känns så stabilt med Mac OSX. Jag har haft min Windowsdator i över 2 år nu och har aldrig (jag vet, dumt) ominstallerat systemet. Nu är den djävulskt seg trots flitigt användande av anti-virus, anti-spyware och allt sånt där skydd.
Macarna har aldrig ominstallerats, kraschat max ett par ggr när pappa jobbat hårt med ProTools och liknande (och då dör inte ens systemet utan bara programmet), och är lika snabba som dagen vi köpte dem.

Visst kunde jag ha underhållit min Windowsdator bättre genom att t.ex ominstallerat ett par ggr under åren. Men min åsikt är nog den att behöver jag inte göra det med en Mac, så borde jag inte behöva göra det med Windows. Slutsats; Mac äger Windows.

Jag tycker att du är för hård mot dig själv, man skall inte behöva installera om ett operativsystem med jämna mellanrum för att det inte skall sacka ihop. Att vi konsumenter ens accepterar detta är bara en konsekvens av att microsofta har satt standarden, och satt den jävligt lågt. Man kan heller inte skylla allt på användaren. Att man får skylla sig själv om man surfar porrr som en galning i explorer utan anti-spywareskydd, inte defragmenterar hårddisken tillräckligt ofta eller vad det nu kan vara. Man kan inte begära att alla användare är datornördar som sköter operativsystemet som sitt eget barn. Det är operativsystemet som skall ta hand om användaren inte tvärt om, något Apple tagit fasta på och skapat en betydligt mer robust produkt än vad microsoft någonsin lyckats spotta ur sig.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Har den vanliga macbooken fått en updatering till multi-touch pad eller bara penryn?

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Macbook designen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Nu är chassit förvisso inte gjort av plast utan aluminium men visst har du en poäng i det du säger. Men det är väl inte så konstigt att man vill trivas med utseendet på en sak man kanske använder flera timmar per dag. Det är delvis själva känslan det handlar om och en plastigt och racklig dator kan förstöra mycket av den även om datorn har bra prestanda. MBP har dessutom visat sig vara osedvanligt stryktålig. Förhoppningsvis så håller den många år utan bekymmer, det är ju bland annat det man betalar för.

Visst kan de vara så att MBP kan vara rätt så stryktålig och att andra laptops kan vara mindre stryktåliga, i Zeptos fall så kan du köpa en All-risk försäkring i 2år resp. 3 år för 1.6k resp. 2.5k och kanske lägga till en stöldförsäkring som kostar 500kr på All-risk försäkringen. Att ha en mindre stryktålig laptop kan ha sina fördelar, säg att du efter 3år har en riktigt sleten MBP som du har kört över 90 gånger med bilen, så är den inte så jävla fin. Men säg att du har exempelvis Zepto och råkar tappa din lite halft sletna laptop från 21våningen, så har du en ny med den nya teknik som inte fanns för 3 år sedan.

anledningen till att den är lite halft sleten är att den gick sönder när du körde över den med bilen, vilket MBP klarade, fast inte med glans utan med repor.

(detta inlägg är mest riktat som ett skämt åsido)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Gillar verkligen att man kan scrolla med två fingrar på macbooken. synd att plattan inte är mjukvarubaserad så att man kan uppgradera den

Är den inte det då? Har för mig jag såg nånstans på macrumors om en firmware-update för just pekplattan...Kan dock minnas fel ^^
Är för övrigt sugen och lite halvnära att norpa en MacBook nu, 8800 med utnyttjande av tjejens studentrabatt
Detta även trots att man varit lite MacAnti, men de är ju faktiskt trevliga datorer om man bara ger dom en chans ^^

Fiddebäjz:
Det du propagerar är inget annat än försäkringsbedrägeri och är och ska vara straffbart. Skulle med glädje sätta dit någon som gör det
Är trots allt du och alla andra som får betala i alla fall. Moralsnack, jag vet, men ganska kasst att ha som argument.

Edit: såg att du kanske skämtade nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Så du menar att tillbehören kostar 12 441:-?

Macbook Pro

2.6GHz Core 2 Duo
Upplösningen 15" 1440 x 900
4 GB minne
Hårddisk på 200 GB 7200rpm
NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 512 MB

Pris 28.145,00

Zepto 6625WD

2.60 GHz Intel C2 DUO T9500 800MHz 6MB
15,4" WSXGA+ 1680x1050
4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM
200GB 7200rpm SATA Harddisk
NVIDIA® Geforce 8600M GT 512 MB
ev. Windows vista ultimate (2k)
Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista) (470kr)

Pris 15.704,74 (17.7k med vista)

Sedan finns det även en del små skillnader, Macen har annan typ av skärm samt OSX och säkert en hel del andra saker som jag inte kommer på just nu. Sedan vill jag också tillägga att det inte följer med något operativsystem till Zepton vilket blir ett tillägg på ca 2k om man vill ha Vista ultimate. Är du däremot student så kostar det 1.5k, vilket är nästan lika mycket som OSX, men bara för studenter

När du säger att vista kostar 3k så undrar jag var du köper ditt vista. Här har du en bra sida att lägga på minnet, www.prisjakt.se så sparar du lite pengar.

Som sagt, Apple tar hutlöst betalt för minne och några andra tillbehör, därför låter man antingen bli att köpa dom eller köper dom på annat håll. Jämnför med den billigaste MBPn istället, skiljer bara 200mhz och lite grafikminne ingen bryr sig om. Ojsan, priset var visst ungefär samma som Zepton, och då är MBPn den mycket bättre datorn med aluskal, firewire, webkamera, OS X, iLife, led-skärm, snyggare, tunnare, bättre batteritid osv osv.

Som nämnts tidigare, om dom vore bilar vore Zepton en Opel och macen en BMW. Du kanske har svårt att fatta varför folk inte köper dne absolut billigaste skitbilen på marknaden också?

Vista Ultimate kostar 2995 som billigaste på prisjakt, kanske du som ska börja använda den? Visst är OEM billigare, men det var inte det jag jämnförde. För 1995 får man OS X family pack med 5 licenser, för dom pengarna får man inte ens en licens av motsvarande Vista.

Jag tycker du ska kolla på lite andra priser än MBPs, du kanske kan komma ifrån dina påhitt om att Apple är dyra om du kollar på iMac och Macbook t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Du har väl 30 dagars öppet köp? Har för mig att du bara kan gå tillbaka och be om den nyare.

Det har du helt rätt i faktiskt. Ska jag kolla upp. Något tips om hur jag approachar?

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
Den här datorn ser jag som prisvärd ...

HP Pavillion 9695
Typ av processor Intel Core 2 Duo
Processornummer T7700
RAM MB 4 096
grafikkort NVIDIA GeForce 8600M
hårddisk 500GB
Skärmstorlek i tum 17,00
Maxupplösning på skärm 1440 x 900
SEK 16990

Då jämför vi med en macbook pro

Penrynprocessor istället
samma mängd ram efter att man själv köpt nytt
512mb grafikkort
200gb 7200 rpm disk istället för 500gb långsam

Skärm: 17" LED med 1920*1200
Mac OS X
2.6 kg istället för 3.8kg (!)
Mac OS X
Batteritid på säkert 3-4h _på riktigt_
Mac OS X
massa små söta detaljer som gör dig glad:
Självjusterande bakgrundsbelyst tangentbord, magsafe strömsladd, multitouch trackpad, bra stötskydd, sexigare design (även om HP gör snygga datorer)

SEK 27000 med studentrabatt.

Jag betalar gärna de där 10000kr för de där sista 7 punkterna

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...