Fult spel bakom Vista-kampanj

Permalänk
Avstängd

Om man sätter krav som ska uppfyllas som kunden får för sig att det man köper ska klara sig är det lurendrejeri ifall kraven inte uppfylls.

Bekymret är att folk sällan läser och förstår vad det står på en klisterlapp.

Om mikrovågsugnar skulle ha följande,
metall kan användas i mikron ifall den metallen uppfyller följande egenskaper...
dvs en del metaller går bra att använda vissa inte.
Men eftersom folk är klantiga så vart det ett förbud emot all metall eftersom RMA skulle annars ha varit massiv samt skadorna med mikrovågsugnar skulle varit högre.

Vi ser ju hur många som köper saker på forumet eller ställer frågor som finns att läsa i faq eller att söka på google.
Och de är troligen bättre informerade än medelsvensson.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Tex intel frågade ju bara, dom tvingde inte ms att ändra nåt.

själv anser jag att ms är större bov än intel i den hära skiten.

för man har ju all rätt att få fråga/önska...
hade dom tvingat till sig ms att ändra kraven så är dom ju lika djupt nere i skiten som MS.
tycker det är bra att sånt här kommer upp oavsett vilket.

Men MS äger inte Intel så Intel har ju aktivt valt att ha de små etiketterna.

Permalänk

Det är ju inte ovanligt med missledande märkning.
Hd-Ready är ett sånt exempel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Mac OSX har väl större marknadsandelar än GNU/linux och *BSD?

Möjligt, men vi talar om PC nu. Mac må vara x86 och det må vara en "persondator", men den räknas ju allmänt ännu ej som "PC". PC är ju IBMs term och ska egentligen inte utläsas "Personal Computer".

Annars måste vi inkludera servers o.dyl också.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hur ska en vanlig svensson som bestämmer sig för att köpa en ny laptop veta att det är skillnad på:

Vista Capable
&
Vista Ready

??

På samma sätt som man normalt får veta saker? Man kan fråga. Man kan söka information.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Men för folk som inte fattar något om datorer så kanske man inte har möjlighet att kolla upp om de verkligen är kapabla att köra Vista.

Om man inte kunde något om datorer så kvittar det väl. Denna individ kommer ju ändå aldrig att använda maskinen

Vi kanske borde införa en märkning på användare istället. Det räcker med två olika. Capable och Incapable. Den senare gruppen borde tvingas att rådgöra med den första i alla viktiga beslut.

En svensk översättning på incapable borde vara socialdemokrat. ( <- menat som ett lättsamt skämt som inte bör tas på så mycket allvar)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Man kan fråga. Man kan söka information.

Vem? Dom i affären eller? Lycka till

Citat:

Varför Microsoft gick med på att sänka kraven är oklart

Jag tycker det är solklart.
Dock x antal miljoner förstås.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
En svensk översättning på incapable borde vara socialdemokrat. ( <- menat som ett lättsamt skämt som inte bör tas på så mycket allvar)

Undvik gärna politiska påhopp i framtiden, då det finns folk som tar åt sig.
§ 1

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite Aftonbladet-kvalité på den här nyheten.
Grejen är ju den att folk får skylla sig själva om de inte kollar upp vad de olika märkningarna gäller!

Köper man en dator så det är ju en investering, är man obetänksam och inte kollar upp saker innan så man får skylla sig själv precis som med vilka andra prylar som helst, vare sig det är TV, video, DVD eller whatever.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

Det finns en stor logiklucka i Microsofts klistermärken.

Vad är en dator som inte är vistakapabel eller vistaredo? Det såldes inte en enda dator som inte var "vistakapabel" så märkena betyder med andra ord ingenting.

Det vettiga hade varit om det stått Vista Aero ready. Mailen inom Microsoft är förbannat roliga. Chefen som köpt en Sony ultra portable vista kapabel, han klagar över att den klarar email men inget annat.

Bra att det sätts press på reklamskiten. Ibland kommer det något bra ur Amerikas sjuka rättssystem i alla fall. Men Microsoft har ju hyfsade försvarsadvokater.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Jag bygga mina Datorerna själv och bestämma vad finns inbyggd i de,därefter är det lungd för min Del ..Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Undvik gärna politiska påhopp i framtiden, då det finns folk som tar åt sig.
§ 1

Fåntratt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
"Full HD" då?

Den är en riktig höjdare

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Jag bygga mina Datorerna själv och bestämma vad finns inbyggd i de,därefter är det lungd för min Del ..Mvh.....Klaus

Nu handlar det mer om folk som inte är så himla kunniga om datorer.
Hade dom varit det hade dom ju inte åkt på smällen att tro att burkarna klarar vista perfekt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Mycket jag skulle vilja säga om det hela, men jag orkar inte skriva allt. Får sammanfatta det hela med "varför blir jag inte förvånad".

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

Klister lappen säger "kabapel" det betyder inte att det kommer gå fort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Undvik gärna politiska påhopp i framtiden, då det finns folk som tar åt sig.
§ 1

Jag e sosse men tar inte åt mig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

nae men forumet har regler även om du inte tar åt dig =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Rätt ironisk att en microsoft anställd själv åkt på denna "blåsning". Han hade köpt en bärbar dator för $2000 och den funkade inte alls nå vidare med Vista.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
nae men forumet har regler även om du inte tar åt dig =P

Kanske du borde följa § 1.1 Var trevlig, respektera andras åsikter.
Du må vara trevlig men man ska inte hacka på andras åsikter om att sossar inte alltid är så vidare kunniga. (undersökningar har visat att ju sämre utbildning man har desto mer vänsterorienterad är man politiskt. Säger kanske en del om vänsterpartiet? )

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kanske du borde följa § 1.1 Var trevlig, respektera andras åsikter.
Du må vara trevlig men man ska inte hacka på andras åsikter om att sossar inte alltid är så vidare kunniga. (undersökningar har visat att ju sämre utbildning man har desto mer vänsterorienterad är man politiskt. Säger kanske en del om vänsterpartiet? )

Ehh va?
har inte ens nämt nåt om sossar osv.
Läs om, läs rätt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

jag förstår inte hur detta kan leda till en stämning då dessa datorer är kapabla att köra vista vilket klisterlappen hävdar. men å andra sidan är det mkt jag inte förstår om vissa lagsystem

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att klisterlappen även betyder att tillverkaren har "godkänt" maskinen som vistaburk. Alltså att tillverkaren tillhandahåller support och drivrutiner till även detta operativ.

Permalänk
Medlem

Dom som har köpt datorerna får väl skylla sig själv, Och dom borde göra ett bättre val än att köra med Windows Vista, (Inte specielt Bugg fritt om man säger så)
Microsoft har kanske kört lite fult här men jag tycker ändå inte att man ska straffa dom för det.

Jag körde Windows vista ultimate på min dator, och den är bara märkt Designed for windows Xp,

Quote: dundermuppen.

Jo det är så att om tex Hp har byggt en dator så får dom ju välja att sätta på en sån lapp om dom anser att datorerna är kapabala att köra Operativsystemet, så om man ska se det så, så är ju även alla datortillverkare ochså med i det här bluff spelet.

Permalänk
Medlem

baka in storyn om allt bullshit mot thepiratebay och vi skulle kunna få en riktig höjdar-dokusåpa.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Grattis till all franska bönder....ehmm jag menar EU.

Permalänk

Visst får man kanske sklla sig själv om man tror att något fungerar till 100% när det är ett klistermärke som säger att det ska fungera. hmmm ....

Men en av de största saker MS har skrikit om ang Vista är Aero och hur snyggt det är. Men det fungerar inte på alla datorer som har dessa klistermärken, från artikeln "Aero hade 915 inte nått upp till ribban, eftersom grafikdelen inte kan hantera Pixel Shader 2.0." Det tycker jag är fel, hade det bara varit så att det var några mindre funktioner som itne fungerade, som dom inte direkt skrytigt om eller sagt ska vara så bra i Vista, så visst, men detta är en stor del av Vista, därför tycker iaf jag att MS gjorde fel.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

att företagsledare aldrig lär sig att bara tyst för sig själv tänka "hmm.. skulle jag gilla det här om jag köpte produkten tro?" innan de spikar alla obegåvade beslut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hatar alla "capable" klistermärken på datorer, "incompatible" klistermärken från microsoft vore nåt däremot.

klistermärkena i sig är inte det värsta, det värsta är folk som vägrar ta bort dom för att de tror att de höjer bling, eller värdet. eller nått..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Även datorer med vista i funkar inte felfritt.
Har sett datorer i reklamen som tex har 512Mb och vista home basic( rek. 1Gb) eller som har vista premium utan sepparat grafikkort(rek. 256Mb dedikerat)

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Till alla er som har åsikten att kunden får skylla sig själva om dom inte kollat upp det själva så kan jag ju säga att det finns inte alla som har möjlighet till att göra det, p.g.a bristande kunskaper o.s.v. Tänk dig bara t.ex 72-åriga Astrid som vill skaffa sig en dator och blir lurad av en klisterlapp? Så då sonsonen ska komma på besök så säger han : tyvärr farmor, datan "fetlaggarihoppådenhärskiten". Stackars farmor fattar inte vad han pratar för språk och känner sig grundlurad

Nu tog jag bara 72 år som exempel, så ni 70 åringar här på forumet behöver inte ta illa åt sig.

Så min åsikt. Dåligt av MS och av Intel och alla slutförsäljare som lurar konsumenterna!

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Så typiskt USA med sina stämningar till höger och vänster.
Käka frukost lunch middag och mellanmål på McDonalds. Tillsammans med minimal fysisk aktivitet är det ganska självklart att man blir fet, men där stämmer man säljaren istället.

Häll kaffet i knät och bränn dig. Kaffe ska vara varmt, men där stämmer man säljaren.

200GB hårddisk är 200.000.000.000 bytes, men datorer visar 186GB. Grupptalan mot hårddisktillverkare.

Om jag inte missminner mig är märkningarna "Vista capable" samt "Vista Premium ready". Om man försöker hitta skillnaden så ger den senare grafiskt lull-lull, vilket alla säljare borde känna till. Köper man däremot på nätet utan att ens försöka ta reda på skillnaden så får man stå sitt kast.

Vad som behövs är en kvalitetsmärkning av konsumenter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara