Permalänk
Medlem

E6850 klockning

Hej!

Nu är det så att jag klockat min E6850 till 3600 Mhz, ville ha en hyffsat stabil klockning utan särskilt hög temp. Eftersom att jag är nybörjare, fast har läst guiderna här så har jag några frågor.

1. Är det okej att köra ungefär 1.424 Vcore enligt CPU Z?

2. Jag kör med en ZEROTherm Nirvana 120 kylare och får ungefär maxload enligt Coretemp på 57 grader när jag kör Orthos. Låter det mycket?

Jag uppskattar alla svar!

/mvh 9912

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra med orginal volt (1.35) ? Brukar inte behövas höja volten på cpu om du bara ska klocka så lite. Kolla så att du köra minnena så fort du kan istället, 1:1 och 4-4-4-12 om de nu klarar det. Minnena kan det behövas höja volten på ibland.

Visa signatur

#allnoobs @ qnet

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt provat köra med orginal volten upp till en FSB på 390, då klarade den Super Pi 32M. Men sen då jag började med Orthos så startade datorn om så jag antog att det var volten som behövdes mera.

Jag kör med 4 gb PC6400 minnen i 2.1V och 4-4-4-12 och 1:1.

Efter rätt många försök med att höja Vcore ett snäpp itaget, har ett Gigabyte P35 DS4 mobo, och det ändå inte funkade så körde jag "Optimize System Volt".

Men ska jag försöka sänka ner lite? För jag tycker 58 grader i maxload känns för mycket i den klocken, kör ändå fläkten på max hastighet.

Permalänk

Re: E6850 klockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 9912
Hej!

Nu är det så att jag klockat min E6850 till 3600 Mhz, ville ha en hyffsat stabil klockning utan särskilt hög temp. Eftersom att jag är nybörjare, fast har läst guiderna här så har jag några frågor.

1. Är det okej att köra ungefär 1.424 Vcore enligt CPU Z?

2. Jag kör med en ZEROTherm Nirvana 120 kylare och får ungefär maxload enligt Coretemp på 57 grader när jag kör Orthos. Låter det mycket?

Jag uppskattar alla svar!

/mvh 9912

Båda dina frågor ligger en bra bit inom "säkerhetsmarginalen", så du skall vara nöjd! Med det menar jag att du har ytterligare utrymme att klocka, om du vill. Dock är det inte linjärt när man börjar komma upp högre, och ett litet steg i FSB börjar plötsligt betyda ett stort steg i Vcore, så ta det bara piano, så skall allt gå bra!

1.424v i CPU-z, som troligtvis betyder sådär 1.45-1.47 i BIOS är kanske relativt mycket för en klock på 3.6GHz, men fortfarande en bra bit lägre än att man skall börja tänka på livslängd. Jag har samma problem själv, med en väldigt spänningsslukande E6850. Jag kör min BIOS-Vcore i 1.6v och lovar att rapportera när min processor dör

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Det lustiga är det att i bios står det 1.38125 på Vcore, men jag vet inte om det var det jag själv ställde in och att den ändrar själv sedan när jag dragit Auto?

Men det var skönt att höra, som nybörjare blir man änna lite skraj! Då ska jag dra på med Orthos i några timmar då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 9912
...
Men ska jag försöka sänka ner lite? För jag tycker 58 grader i maxload känns för mycket i den klocken, kör ändå fläkten på max hastighet.

58*C är inte för mycket. Det är en bra temp på maxload med luft - ingen oro

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Härligt, började fundera på om jag hade satt på den fel eller om det var dålig kylpasta. Kör med Artic Cooling 5, men såg testet här på Sweclockers att den var rätt bra ändå.