Permalänk

Router eller accesspunkt?

Hej.

Skulle behöva en hel del hjälp angående mitt nya nätverk jag tänker sätta upp.

Ska koppla in en stationär dator samt en bärbar, båda trådlöst pga kabeldargningsproblem, samt att jag ska koppla in en WHS.

Funderingarna går från att köpa en Dlink 655 (alt Belkins nya N1 Vision) eller köra en gammal dator med PfSense och switch.

Jag undrar hur svårt det är att konfigurera PfSense för att få ett fungerande nätverk? Är definitivt inte kass på datorer i övrigt men jag är ingen klippa på nätverk precis.

Verkar vara svårt att köra pfsense med trådlöst nätverkskort och i så fall måste man väl skaffa en accesspunkt för att få igång ett trådlöst nätverk? Isf vilken accesspunkt är att rekomendera?

Sen undar jag om någon vet ungefär hur mycket ström en dir655 drar? Jag tror ju att en gammal dator som router drar betydligt mer, runt 100W?

Hoppas inlägget inte blev för rörigt...

Permalänk
Inaktiv

Har själv ingen erfarenhet av pfSense, dock har jag bara hört bra om det. Det ska tydligen vara oerhört lätt confat och lika stabilt som vilken linux-dist som helst. Det räcker med att du skaffar ett trådlöst nätverkskort, pci är väl att föredra, för att låta pfSence burken agera accesspunkt. Här har du en lista över vilka chips som stöds av pfSense.

http://www.freebsd.org/releases/6.2R/hardware-i386.html#WLAN