Vilket håll blåser fläkten på cpu-kylaren?

Permalänk

Vilket håll blåser fläkten på cpu-kylaren?

Hej!

Jag har precis satt ihop ett system med ett Antec Sonata III chassi. Jag köpte till en CPU-kylare med fläkt. (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086814)

Problemet är att jag inte kommer underfund med åt vilket håll fläkten på kylaren blåser. Har försökt känna men blir bara med och mer osäker. Det står i manualen att chassi-fläkten blåser ut från lådan då vill jag ju placera kylaren så att fläktarna blåser åt samma håll.

Tack för hjälpen!

Permalänk

Om du har på den så du kan känna luftflödet så är det ju bara ta typ en bit sytråd eller nåt annat lätt och hålla framför...

Annars står det här: http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=79&disc=

Permalänk

Tack så kan man ju göra ja!

En nybörjarfråga till när vi ändå är igång. Har en fundering ang. kylpastan. Den var förapplicerad och när kylaren suttit på några veckor så tog jag av den och satte dit den igen. Bör jag fylla på med mer kylpasta?

Permalänk
Medlem

lyfter du på kylarn ska du byta till ny kylpasta ,, tabort den gamla helt

Permalänk

Då får jag ta och byta ut kylpastan. Jag använder programmet Core Temp för att mäta temperaturen på CPU. Vad ska man ligga på för temperatur ungefär när man kör en Intel Core 2 Duo E6750 2,67 Ghz? Jag ligger på 31-32 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmaarrttiinn
Då får jag ta och byta ut kylpastan. Jag använder programmet Core Temp för att mäta temperaturen på CPU. Vad ska man ligga på för temperatur ungefär när man kör en Intel Core 2 Duo E6750 2,67 Ghz? Jag ligger på 31-32 grader.

Det är en normal idle-temperatur. Vissa versioner av coretemp visar fel. Vilken version kör du?

Dock är load-temperatur det intressanta, så dra ner prime95 v25.5 och kör "torture test" med small FFT's och läs av temperaturen under tiden.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

glöm inte heller att tvätta vekrligen innebär tvätta, den ska bli "sjukt rent"
Använd så rent sprit som möjligt, helst isopropyl baserad, ingen olja eller något i... T-röd funkar ok.
Både CPU och kylare självklart...

Permalänk

Jag kör 0.95.4 av Core Temp, fungerar det?

Permalänk

Japp den funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmaarrttiinn
Jag kör 0.95.4 av Core Temp, fungerar det?

Ja, det funkar på en E6750. Finns 0.96 också, men ska bara göra skillnad för de nya 45nm kretsarna.

Fick du fram nån temp under load?

Apropå blåsriktning hos fläkt, så finns det en pil på fläkten som visar i vilken riktning den blåser. (Det har iaf funnits på alla fläktar jag kollat på).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

Temp i load gick upp till 43-49 grader. Låter det bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmaarrttiinn
Temp i load gick upp till 43-49 grader. Låter det bra?

Ja, det är mycket bra.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Tjena! lånar tråden en sväng om de är okej:)

Har nån något bra tips på nått program där man ser teperaturen på cpu, graffe osv?

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

everest ultimate

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjurzz
Tjena! lånar tråden en sväng om de är okej:)

Har nån något bra tips på nått program där man ser teperaturen på cpu, graffe osv?

Edit, jag var för slö, du han före

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791
______________________________
Netbook: Asus EEE PC 1000H

Permalänk
Medlem

Själv kör jag enbart rivatuner där jag laddat ner tillägget för att se cpu temps. Fick ställa in den så den visade 15°C mer men nu visar den lika som coretemp, everest etc och jag slipper en massa onödiga program.

Förresten, är det någon som vet om man även kan få in processorhastigheten i rivatuner?

Permalänk

lite baskunskaper i fysik skulle nog inte skada :P. inspekterar du fläkten ser du att bladen är formade som skovlar/skedar. Fläkten roterar alltid så att den konkava sidan av fläktbladet är vänd i rotationsriktningen och luftflödet är riktat bort från den konkava sidan. Fläkten kan bara rotera åt ett håll för att flytta luften effektivt.

_(_ <--- fläkt ( <- fläktblad (kokav sida)
)

svårt att försöka illustrera en fläkt utan att rita men du förstår kanske endå.

förövrigt litar jag inte på något temp övervakningsprogram, men ta det som visar mest och utgå ifrån det så ligger du innanför säkerhetsmarginalerna.

Permalänk

haha, klockren illustration!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjurzz
Tjena! lånar tråden en sväng om de är okej:)

Har nån något bra tips på nått program där man ser teperaturen på cpu, graffe osv?

Kör med motherboard monitor

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Medlem

TrådväckarN

@patrik så är det den konvexa sidan som blåser (Konvex är när den buktar inåt.......väääl?)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
TrådväckarN

@patrik så är det den konvexa sidan som blåser (Konvex är när den buktar inåt.......väääl?)

Nope

Konkav går av på mitten (mindre på mitten)
konvex växer på mitten

Permalänk
Medlem

Har aldrig vetat vilken som är vilken, men sen skrev en kille att just konvex var som en sked, och konkav var som en TRUE

Enligt bilden stämmer det väl?

Lite lost..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

En bergstopp är konvex. Den delen av en sked man har soppa i är konkav. En fingertopp är konvex. En tiggares hand med mynt är konkav. Ytorna på en positiv singletlins är konvex. Ytorna på en negativ singletlins är konkav. En chimpanshornhinnas epitelsida är konvex. Den reflekterande sidan på en parabolantenn är konkav.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
men sen skrev en kille att just konvex var som en sked

Min första tanke, hur tänkte du när han säger sked? Menar han att skeden ska vara åt ena eller andra hållet? (det finns alltid 2sidor av ett mynt, ne?)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Okej jimmy, nu vet jag... hoppas jag

Skillz, menar det hållet man äter den från, asså där man har "soppan" även om jag aldrig äter soppa...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjurzz
Tjena! lånar tråden en sväng om de är okej:)

Har nån något bra tips på nått program där man ser teperaturen på cpu, graffe osv?

kan tipsa om HWmonitor som visar väldigt rätt på cpu och grafikkort väldigt lätt att använda:P vet inte om den visar rätt på HDD men det verkar rätt iallafall:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!