Permalänk
Medlem

labb-agg. bygga eget eller köpa?

tjenna sweclockers.
jag sitter här å funderar på att införskaffa ett litet labb-aggregat, men vet inte riktigt vad som blir enklast. ska man ge sig på å modda ett atx-agg eller kanske nån fet adapter, eller ska man köpa ett "riktigt"?

funderar lite på om man kanske kan fynda lite med den låga dollarn?

agget ska bara användas till testkörningar å behöver inte se så proffsigt ut.

vill dock gärna kunna köra lite olika spänningar (dock bara lik tror jag) men gärna upp till 15V.

vad tycker ni?

Permalänk

Ska du inte ha så värst stora strömmar så kan du bygga ett eget med en trafo, några resistorer, dioder, kondingar och transistorer + några säkringar.

Att modda ett ATX-nätagg är ju bra idé ifall du har ett liggandes, det finns lite intruktioner på nätet. På många nätagg måste man koppla på ett last för att det ens ska starta, på nätet visar de hur man kopplar på resistorer för att få igång nätagg, jag tror de brukar koppla på ett 10 ohm@10W över 5V.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

okok tack för svar.

Jag är lite dålig på strömbehov. ja har t.ex. en gammal laptop liggandes som jag inte har nån adapter till. Vet i huvet att den ska ha 15V dock inte hur mycket ström den drar. va kan den tänkas ligga på? är en 300mhz dator tror jag.

såg labb-agg på elfa från typ 1400kr. upp till 5 A gick det billigaste till tror jag. Kanske man inte kommer så långt med?

köpa från usa är kanske inte en bra idé?

Permalänk
Medlem

Nej, köpa från usa är ingen bra idé. Dem har 110v 60hz i nätet

Permalänk

Nätadapter för laptoppar kan man ju köpa lite varstans på nätet Det finns rätt billiga universalmodeller vill jag minnas, jag tror inte den datorn behöver mer än 15V@5A = 75W. Kolla på blocket och tradera så kanske du hittar nåt kul.

Tjusningen är ju att du kan använda dessa nätadaptrar som labbaggregat också, ifall du köper ett med regulerbart volttal för annars får du bygga dig ett kretskort som ändrar spänningarna.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Nätadapter för laptoppar kan man ju köpa lite varstans på nätet Det finns rätt billiga universalmodeller vill jag minnas, jag tror inte den datorn behöver mer än 15V@5A = 75W. Kolla på blocket och tradera så kanske du hittar nåt kul.

Tjusningen är ju att du kan använda dessa nätadaptrar som labbaggregat också, ifall du köper ett med regulerbart volttal för annars får du bygga dig ett kretskort som ändrar spänningarna.

mm gick lite i dem tankarna med. Ska ju som sagt inte användas till så mycket tunga grejer. bara lite enklare tester.

tack för svaren alla.

Permalänk
Avstängd

Jag vill mena att det bästa är att köpa ett labbagg.

Emedan labbagg håller ett högre pris per watt, är skillnaden så liten, och fördelarna så stora, att det är värt att köpa ett dedikerat labbagg. Billiga sådana som ger typ 0-15 volt och 2 A kostar under 500 kr.

Har man stora strömbehov så är ett moddat ATX- (eller AT-) agg en bra lösning. Men det är mycket svårt att modda ett PC-agg så att spänningen blir variabel. Vidare vill man gärna ha strömbegränsning.

Spana t.ex. in aggen på kjell.com. Titta t.ex. på 44197 (billigaste) och 44424 (billigast med strömbegränsning). Är det det absolut billigaste du är ute efter så kan man få ett labbagg med fasta spänningssteg iom 44106. Detta är som en ställbar batterieliminator, men har vettigare kontakter. De har också ett switchande 10A-labbagg som kan styras från RS232 för runt 1500. Jag hittar det dock inte på sidan, men jag hoppas det finns kvar eftersom jag går i köpetankar (motsvarande på ELFA rockar loss på 3000+).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."