Permalänk

slipa cpun bättre temp?

Hej.
Blir det bättre temp om man slipar cpun?

typ som han här har gjort

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/14698-full.jpg

Visa signatur

AMD fx 6100 @ 4.3Ghz 8gb ram AMD r9 290

Permalänk

ja, om den inte är slät från början... slipa även kylaren om du ska göra det. kallas oftast lappa.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
ja, om den inte är slät från början... slipa även kylaren om du ska göra det. kallas oftast lappa.

Kan väl tillägga att det kanske inte är något för en nybörjare, dock vet jag ingenting om din bakrund/kunskap med datorer, Det var bara en liten notis;)

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Avstängd

Inget speciellt svårt i detta bara tänk på att den ska vara helt ren när du sätter tillbaks den i sockeln och använd en glasskiva gärna plexiglas som du lindar sandpapper runt och sedan "lappar" processorn, för att få det helt jämt. Börja med ett grovare sandpapper sedan ett finare sandpapper kör på tills att du känner dig nöjd.

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

hur tjock är "plåten" på cpun man slipar på då?:S man vill ju inte slipa sönder cpunxD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Heter också plandeckar.
Tror det räcker gott och väl med att välja det finaste våtslippappret du hittar, sen kan du polera ytan. Liksom på kylaren sen. Mer behövs inte, tror inte det tjänas så mkt i temp ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Heter också plandeckar.
Tror det räcker gott och väl med att välja det finaste våtslippappret du hittar, sen kan du polera ytan. Liksom på kylaren sen. Mer behövs inte, tror inte det tjänas så mkt i temp ändå.

Om ytan är det minsta ojämn, tar det år och dag med "finaste våtslippappret" att få den jämn, så det är inget bra tips är jag rädd. Tro mig, jag har gjort det själv.

I övrigt behöver man inte oroa sig för att "slipa ned till kärnorna". Yttersta lagret är typ... nickel? Efter det kommer ett lager koppar, som är ganska tjockt. Mitt råd (har lappat ett par ytor nu) är att "grovslipa" (EJ med maskin, hehe), dvs med grövre slippapper, precis så långt att bara koppar syns. Sen börjar du polera ytan med finare kornstorlekar. Med fint slippaper från 600 och uppåt, går slipningen så långsamt att du aldrig behöver oroa dig för att "råka" komma igenom till kärnan.

Men det bästa är om du öppnar google och skriver "lapping guide". Ta en av de första tre miljarderna av guider i ämnet.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

Måste låna tråden lite och fråga om lappning.

Funkar det lika bra att bara lappa kylaren och itne processorn? Jag funderar på att köpa en TRUE men den har ju rykte om att vara ojämn, så undrar om det räcker att bara slipa den...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baagheera
Måste låna tråden lite och fråga om lappning.

Funkar det lika bra att bara lappa kylaren och itne processorn? Jag funderar på att köpa en TRUE men den har ju rykte om att vara ojämn, så undrar om det räcker att bara slipa den...

Det är *mycket* lättare att lappa processorn, än vad det är att lappa en TRUE. Så jag ser inget skäl till att inte göra det, om du ändå skall sätta dig in i det hela

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

okej tack för svar. nybörjare är jag väll inte va bara nyfiken för jag har aldrig sett eller hört de förut

Visa signatur

AMD fx 6100 @ 4.3Ghz 8gb ram AMD r9 290

Permalänk
Medlem

Men om det inte är så farligt att man slipar för mkt så kör lagom grovt och sen fint och sen polera då?

Skulle man slipa bort nickelbelägget så man får fram rent med koppar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Skulle man slipa bort nickelbelägget så man får fram rent med koppar?

det är iofs inte nödvändigt att slipa bort all nickel. poängen är ju att få ytan plan. å andra sidan kan man lika gärna lappa ordentligt när man ändå gör det.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
det är iofs inte nödvändigt att slipa bort all nickel. poängen är ju att få ytan plan. å andra sidan kan man lika gärna lappa ordentligt när man ändå gör det.

Nej, som du säger är det inte *säkert* att det är nödvändigt. Men om man lämnar nickel, är det svårare att veta om du "nått" alla områden än. Har du ren koppar, vet du med säkerhet att du slipat hela ytan

Det går såklart att veta på andra sätt också (t ex rita med en filtpenna), men själv föredrar jag att slipa ned till kopparen.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

Hejsan. Lånar denna tråden lite bara^^

Jag har en Arctic Cooling cpu-kylare, och den e gaanska ojämn Men räcker det inte att ha ett bra lager med effektiv kylpasta på? eller blir det bättre kylresultat om man "Lappar" kylaren?

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Jag fick samma temp som innan när jag lappade min Q6600 och Tuniq första gången. Bägge var släta/plana, ingen spegelyta då 800 var mitt lägsta papper men tillräckligt för att få en liten "sug" effekt(dvs jag kunde kort lyfta cpu'n med bara flänsen, yta mot yta.) Så tror inte min lappning var felande.

Så förvänta er inte för mycke av en lappning, verkar olika fall till fall.

Därimot när jag lappade den en andra gång(var likabra å köra igen då jag ändå plockat isär burken..), bytte kylpasta och appliceringsmetod så sänkte jag temp'n med ca 6c. Men det tror jag snarare berodde på de andra uppräknade faktorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SLAYER6x6x6
Hejsan. Lånar denna tråden lite bara^^

Jag har en Arctic Cooling cpu-kylare, och den e gaanska ojämn Men räcker det inte att ha ett bra lager med effektiv kylpasta på? eller blir det bättre kylresultat om man "Lappar" kylaren?

Metallen din cpu-kylare är gjord av är (med allra största sannolikhet) en mycket bättre ledare av värme än vad kylpasta är. Så resultat kommer det ge om du lappar den.

Permalänk

Undie: Hehe, jo de hjälpte allt Några grader..

Vill oxå säga att man inte behöver vara värst bra på datorer men att vara lite händig är inte helt fel Tycker man att det är kul med sånt så rekomenderar jag att lappa För det är inte stora kostnaden.. Och resultat ser man nästan alltid Mer eller mindra iaf..

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Att vinna: Lite lägre temperaturer ifall det nu skulle vara ojämn yta.

Att förlora: Garantin, processorn (kan gå sönder ifall man får metallspånen/smeten på dumma ställen), sämre temperaturer ifall det inte blir bra.

Personlig åsikt: Jag hade nog inte gjort det med tanke på garantin.