R700 tidigare än väntat?

Permalänk

R700 tidigare än väntat?

Citat:

We learned that the RV770 GPU already went to production and there is a big chance to see R700 generation much earlier than anyone has expected. TSMC is already in pilot production and the chips are, as we reported earlier, developed in 55nm machitecture.

The way it looks now, there is a strong possibility that R700 should show its face at Computex (June 3) while the launch itself might be shortly before or after Computex. We still don’t have the final details.

RV770 is the based on the R700 design and the R700 itself consists of two RV770 chips. From what we know, RV770 should be at least fifty percent faster than the RV670.

If all goes well there is a big chance that R700 will launch in Q2, but rather later than earlier. We are still in the dark about the real details of D10U 30 as this GPU(s) has a similar schedule and ought to launch in Q2.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Vad tror ni?

Det vore verkligen superb ifall ATi fick ut R700 tidigare än väntat. Fast jag är lite konfunderat över Fuds information like usual där man skriver att R700 är två stycken RV770? Jag trodde RV770 var baserad på R600 arkitekturen och R700 är en helt ny generation, ny arkitektur?

Eller så läser jag som en åsna!

Go!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ja hittills så har vi hört att de haft gudars lycka med sig gällande test-samples och att de hittat en väl fungerande konstruktion tidigare än gamla projekt.

Det som skulle tala för är att 38xx trots allt inte är världens mest attraktiva produkt och g9x fortsätter dominera. Därav så skulle jag också vilja skynda på för att försöka ta ledningen som nVidia gjorde med g80...

Det som talar emot: fudzilla. Jag tycker att de är hyfsat bra om man jämför med liknande sidor men ibland hittar de på bullshit bara för att dra till sig läsare.

(Förresten så ska r700 väl vara en modellgeneration, rv770 själva chippet. Så förstår jag det iallafall. De olika modellerna har i så fall olika många chip?)

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd

troligast ett high end singel och ett dubbelkort.
bara rykten än så länge.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Re: R700 tidigare än väntat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Fast jag är lite konfunderat över Fuds information like usual där man skriver att R700 är två stycken RV770? Jag trodde RV770 var baserad på R600 arkitekturen och R700 är en helt ny generation, ny arkitektur?

Det där är det vanligaste ryktet (och i min personliga åsikt mest troliga) vad gäller R700 serien. Att den bygger vidare på det som de startade med RV670/R680. En value krets RV770 och ett R7x0 kort med två av dessa precis som R680.

RV770 verkar baseras på R6x0 men som sagt inte första gången en ny generation är lik föregående vad gäller arktekturen (R300 -> R420 o.s.v). Det lär ju knappast vara ytterligare en refresh med bara förmiskad tillverkningsteknik och högre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Lär väll bli att dom slopar vissa grejer på kortet eller får något halvfärdigt som behöver en refresh för att få kallas för grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det där är det vanligaste ryktet (och i min personliga åsikt mest troliga) vad gäller R700 serien. Att den bygger vidare på det som de startade med RV670/R680. En value krets RV770 och ett R7x0 kort med två av dessa precis som R680.

RV770 verkar baseras på R6x0 men som sagt inte första gången en ny generation är lik föregående vad gäller arktekturen (R300 -> R420 o.s.v). Det lär ju knappast vara ytterligare en refresh med bara förmiskad tillverkningsteknik och högre frekvenser.

Då är ju frågan var den nya arkitekturen är?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Då är ju frågan var den nya arkitekturen är?

Som vi tidigare har diskuterat, var går gränsen för när en arkitektur blir ny? Om de börjat om från skratch men aktekturen fortfarande är baserad på samma grundstenar så att säga... är det inte en ny arkitektur?

Återigen R4x0 var lik R3x0, G70 var lik NV40 men dessa anses vara nya arkitekturer/generationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
RV770 is the based on the R700 design and the R700 itself consists of two RV770 chips.

En paradox?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att R7xx är baserad på R600, men det betyder inte att det inte kan göras förbättringar rent tekniskt. Men jag tror de gjort mer än att slänga in fler shaders och höjt frekvenserna - de såg ju hur RV670XT stod sig mot t.ex. G80 och G92 (även om den första var tänkt på ett annat prissegment) samtidigt som de är väl medvetna om vad deras Dual-GPU Single-PCB lösning faktiskt kan göra för den delen... Men fortfarande, de senare är mindre relevant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Som vi tidigare har diskuterat, var går gränsen för när en arkitektur blir ny? Om de börjat om från skratch men aktekturen fortfarande är baserad på samma grundstenar så att säga... är det inte en ny arkitektur?

Återigen R4x0 var lik R3x0, G70 var lik NV40 men dessa anses vara nya arkitekturer/generationer.

I och för sig sant. Men jag talar om arkitektur byte liksom alltid. G71 - G80 till exempel. Vad från G71 existerar i G80 om man tittar i arkitekturen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
En paradox?

Hehe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
men det betyder inte att det inte kan göras förbättringar rent tekniskt.

Självklart inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

http://www.nordichardware.com/news,7623.html

slutet på maj med gddr3 i början.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Hm, okej. Varför vill ATi helt plötsligt använda sig av GDDR3? De har ju kört med GDDR4 sedan X1950XTX. Det kan ju knappast vara på grund av kostnader då GDDR4 är billigare har jag för mig, klockar inte sämre utan bättre och är svalare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

gddr5 är inte klara för leverans än.
skulle jag tro.

så blir väl 2 versioner i sommar av korten om det stämmer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

De vill väl helt enkelt försäkra sig om att de kan leverera en större mängd kort vid lanseringen, och väljer därför GDDR3 i början. Att de får lägre minnesbandbredd spelar nog mindre roll för prestandan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
De vill väl helt enkelt försäkra sig om att de kan leverera en större mängd kort vid lanseringen, och väljer därför GDDR3 i början. Att de får lägre minnesbandbredd spelar nog mindre roll för prestandan.

Bandbredden är ointressant här, håller med men GDDR4 minnena klockar bättre och är svalare samt billigare? I Nordichardware står det att man väljer att implementera GDDR3 i början och att detta kommer bli intressant ur pris synpunkt men nej, kommer bara bli dyrare.

Men hoppas som Flopper skriver att det då implementeras GDDR5 istället. Det kan ju vara en marknadstaktik, GDDR3 och korten presterar bra och sedan vipps, GDDR5 och vilken ökning tänker hela världen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Om gddr3 minnen är billiga som attan och finns i massor kan det vara ett skäl också.
Det är sällan det blir en begränsning med bandbredden.

Vad jag vill se är liksom 1gb kort så att det inte ska finnas begränsning där

Bara för att det blir bandbredd betyder inte alltid att det blir mer prestanda i överlag.
skillnaden mellan gddr3 samt 4 visade ju en liten förbättring.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jo alltså jag vet detta med bandbredden men det jag försöker säga är att GDDR4 är _billigare_ än GDD3 och _klockar_ bättre dels tackvare att minnena är _svalare_ än GDDR3.

Jag finner ingen logik att gå tillbaka till GDDR3 igen när de kört stenhårt på GDDR4. Men det kanske är som du säger, att GDDR3 är vanligare trots att de skall ut ur huset. Eller är det som jag trodde från början, att GDDR3 var billigare men jag fick en hel tråd mot mig så jag fick väl ge mig.

AMD kanske inte har råd att ligga ute med GDDR4 på grund av att det inte går bra för dom och de behöver varenda krona.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
I och för sig sant. Men jag talar om arkitektur byte liksom alltid. G71 - G80 till exempel. Vad från G71 existerar i G80 om man tittar i arkitekturen?

Just mellan G71 och G80 skiljer det väl ovanligt mycket eftersom man gick över till unified shaders i o m G80.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
AMD kanske inte har råd att ligga ute med GDDR4 på grund av att det inte går bra för dom och de behöver varenda krona.

Fast det borde ju inte vara AMD som står för den kostnaden utan korttillverkarna. Utvecklingskostnaden för att lägga in stöd av andra minnestyper i själva kretsen lär ju garanterat redan ha gjorts när kreten lanseras.

Permalänk
Avstängd

Räcker det inte med att ATI ordnar till bättre prestanda på AA så kommer korten uppfattas som väldigt mycket snabbare?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Räcker det inte med att ATI ordnar till bättre prestanda på AA så kommer korten uppfattas som väldigt mycket snabbare?

Felet ligger inte bara i den sämre AA-prestandan. R6xx-arkitekturen blir fullständugt överkörd av G80/G9x när det gäller rå textureringsprestanda.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo alltså jag vet detta med bandbredden men det jag försöker säga är att GDDR4 är _billigare_ än GDD3 och _klockar_ bättre dels tackvare att minnena är _svalare_ än GDDR3.

Jag finner ingen logik att gå tillbaka till GDDR3 igen när de kört stenhårt på GDDR4. Men det kanske är som du säger, att GDDR3 är vanligare trots att de skall ut ur huset. Eller är det som jag trodde från början, att GDDR3 var billigare men jag fick en hel tråd mot mig så jag fick väl ge mig.

AMD kanske inte har råd att ligga ute med GDDR4 på grund av att det inte går bra för dom och de behöver varenda krona.

Mvh

GDDR3 är varmare, dyrare och långsammare i frekvens. Men har bättre timing.
GDDR4 är billigare, svalare och kompenserar timing med frekvens.
Samma sak som mellan DDR2 och DD3 på RAM-marknaden.

Om AMD behöver varje krona skulle väl GDDR4 vara att rekommendera då den är billigare? Förklara hur du tänker - skulle AMD köra på GDDR3 för att svälta sig själva? Det handlar snarare om liten efterfrågan och tidigare lager. GDDR4 användes redan med X1950XTX men efterfrågan är ganska liten samtidigt som det inte ger någon boost över den tidigare minnestypen mer än starka siffror på pappret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Felet ligger inte bara i den sämre AA-prestandan. R6xx-arkitekturen blir fullständugt överkörd av G80/G9x när det gäller rå textureringsprestanda.

Om nu ryktet stämmer att RV770 har 32 TMU's lär det se lite bättre ut på den punkten.
AA-prestandan lär säkert vara bättre också. R600/RV670 använder väl shader-baserad FSAA? Och fler SP's lär väl hjälpa i så fall.

Dessa förbättringar plus lite småtweaks borde göra den till en snabb liten gynnare.

Det ska bli kul att köra ATI igen efter 18 månader med NV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Felet ligger inte bara i den sämre AA-prestandan. R6xx-arkitekturen blir fullständugt överkörd av G80/G9x när det gäller rå textureringsprestanda.

Ryktena säger att R700 kommer att ha en rejält ökad mängd texturenheter jämtemot tidigare arkitekturer, så det borde inte vara några problem på den punkten.

Någonting som jag är intresserad av är annars om korten kommer att vara bakåtkompatibla med tidigare kort (Crossfire-X). Det vore helt klart trevligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Just mellan G71 och G80 skiljer det väl ovanligt mycket eftersom man gick över till unified shaders i o m G80.

Fast det borde ju inte vara AMD som står för den kostnaden utan korttillverkarna. Utvecklingskostnaden för att lägga in stöd av andra minnestyper i själva kretsen lär ju garanterat redan ha gjorts när kreten lanseras.

Jo, det är i och för sig sant. Tänkte inte på det med minnena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
GDDR3 är varmare, dyrare och långsammare i frekvens. Men har bättre timing.
GDDR4 är billigare, svalare och kompenserar timing med frekvens.
Samma sak som mellan DDR2 och DD3 på RAM-marknaden.

Om AMD behöver varje krona skulle väl GDDR4 vara att rekommendera då den är billigare? Förklara hur du tänker - skulle AMD köra på GDDR3 för att svälta sig själva? Det handlar snarare om liten efterfrågan och tidigare lager. GDDR4 användes redan med X1950XTX men efterfrågan är ganska liten samtidigt som det inte ger någon boost över den tidigare minnestypen mer än starka siffror på pappret.

Det är ju precis det jag skrev tidigare, att GDDR4 är billigare, svalare and so on. GDDR3 är nog vanligare än GDDR4 tanke på att Nvidia aldrig var intresserad och ansåg inte att GDDR4 var lönt att implementera och då blir genast efterfrågan betydligt mindre. Men varför skulle man börja med GDDR3? Skall man implementera GDDR4 eller GDDR5? Fakta?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jowy
Ryktena säger att R700 kommer att ha en rejält ökad mängd texturenheter jämtemot tidigare arkitekturer, så det borde inte vara några problem på den punkten.

Någonting som jag är intresserad av är annars om korten kommer att vara bakåtkompatibla med tidigare kort (Crossfire-X). Det vore helt klart trevligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kordaOm nu ryktet stämmer att RV770 har 32 TMU's lär det se lite bättre ut på den punkten.
AA-prestandan lär säkert vara bättre också. R600/RV670 använder väl shader-baserad FSAA? Och fler SP's lär väl hjälpa i så fall.

Dessa förbättringar plus lite småtweaks borde göra den till en snabb liten gynnare.

Det ska bli kul att köra ATI igen efter 18 månader med NV.

Hahaha! Jo, jag är fullt medveten om att R700/R770 sägs ska ha 32 TMU:s jämfört med RV670/R600 som har 16st. Sket bara i att påpeka det

Hittills ser arkitekturen lovande ut baserat på nuvarande info(som anses trovärdig, finns massa annan dynga som ser ut som goja).

Angående bakåtkompatibilitet med Crossfire-X skulle det onekligen vara en härlig feature. Borde vara en ganska hög prioritet om du frågar mig och inte helt omöjligt vad jag vet heller(om arkitekturerna är tillräckligt lika borde det fungera om endast antalet shaders och TMU:er skiljer)

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'