Playstation 3 vs Xbox 360?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
.... spelar väl ingen roll va fan ps3an har för extra funktioner när man snackar pris? man får vad man betalar för helt enkelt.

Exakt min mening, man får inte "nästan 2st 360s för priset av 1 PS3". Argumentet att Xboxen skulle vara så mycket billigare håller alltså inte.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt 360 och PS3, båda har sina för och nackdelar. Att 360 skulle vara billigare stämmer inte dock, tillbehören+live blir i slutändan dyrare.

För mig blev det 2500(ja jag köpte innan prissänkningen)+850(hd i efterhand) + hdmi kabelpaket(400) + live (500?) + wlan(700), sammanlagt runt 5k, och då har jag inget laddpaket för handkontrollen. Allt detta får du gratis med din ps3 för runt 4k exkl hdmi kabel som du kan köpa för 100kr på clasohlson(behövs specialkabel för optisk audio + hdmi för xbox arcade).

Hade jag valt att behålla en av konsollerna så blir det PS3 pga spelen som kommer som jag inte vill missa, GT5, MGS4, FFXIII, God of War 3 etc.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Välj det du känner kommer passa dig bäst.

Kolla på konsollernas spelutbud och välj den som passar dig bäst.

Jag valde själv 360 för att det fanns spel som passade min smak bättre än PS3an och för att jag har alltid hatat PS kontrollen.

Om du köper en PS3a så kom ihåg att du inte får nån vibration. Man måste köpa en extra kontroller med Dual Shock.

PS3 har bättre Processor; Fysiiiik
360 har bättre Grafikkort med 512mb mot 256mb PS3; Texturer grafik.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Men snälla, det finns en tråd om [B]exakt detta HÄR [/B]

Men du kanske inte tycker att 175 inlägg räcker?

Köp den som passar bäst till dina behov (Spel? Multimedia? Vänner?) och välj därefter.

Jag tänker inte blanda mig i detta igen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänker inte blanda mig i detta igen.

//Gorian [/B]

Det gjorde du precis?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Men snälla, det finns en tråd om [B]exakt detta HÄR [/B]

Men du kanske inte tycker att 175 inlägg räcker?

Köp den som passar bäst till dina behov (Spel? Multimedia? Vänner?) och välj därefter.

Jag tänker inte blanda mig i detta igen.

//Gorian

ja men jag frågade om ps3:an hade möjlighet för bättre texturer och ljud än xbox 360 tack vare blueray!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zcc
ja men jag frågade om ps3:an hade möjlighet för bättre texturer och ljud än xbox 360 tack vare blueray!!

När det redan fanns en likadan tråd så kunde du väl frågat där?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
När det redan fanns en likadan tråd så kunde du väl frågat där

rs
nä det e personligt, det e ett nytt ämne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Har nyligen köpt 360 och PS3, båda har sina för och nackdelar. Att 360 skulle vara billigare stämmer inte dock, tillbehören+live blir i slutändan dyrare.

För mig blev det 2500(ja jag köpte innan prissänkningen)+850(hd i efterhand) + hdmi kabelpaket(400) + live (500?) + wlan(700), sammanlagt runt 5k, och då har jag inget laddpaket för handkontrollen. Allt detta får du gratis med din ps3 för runt 4k exkl hdmi kabel som du kan köpa för 100kr på clasohlson(behövs specialkabel för optisk audio + hdmi för xbox arcade).

nyligen, hur nyligen då, jag menar om du plockar ihop ett 360 paket och betalar överpris på det, är det då vårat fel?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Xbox i februari har jag för mig. PS3 denna månaden. När jag räknade på det så skiljde sig priset inte mycket om jag köpte Arcade och köpte till HDD i efterhand, jämfört med om jag skulle köpa Premium.
Poängen är ju ändå att Xbox inte är billigare.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Skillnaden på GTA4 mellan dom två konsollerna lär där knappast vara.
Menar texturer, ljud etc. Inga multiplatforms titlar som släppts hittils har där varit någon skillnad så länge man bara kollar på 360 och PS3.

Wii är en annan sak dock.

Om du bara ska spela GTA4 och sen ditcha konsollen så klarar du dig på Arcade versionen av 360.

Om du däremot hade tänkt fortsätta så skit i konsollerna och titta på vilka andra spel du vill spela och välj därefter.

Alternativt skit i allt och vänta på PC versionen av GTA4.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Japp, vill man ha så bra grafik som möjligt så är det PC.

För pengarna som en 360/PS3 kostar så kan man uppgradera sin dator med t.ex. ett nytt grafikkort

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Japp, vill man ha så bra grafik som möjligt så är det PC.

För pengarna som en 360/PS3 kostar så kan man uppgradera sin dator med t.ex. ett nytt grafikkort

Sen är ju grafik inte allt. De flesta håller ju nog med om att de flesta spel (egentligen alla utom MMO och FPS) är bättre att spela på konsoll än PC eftersom man har det bekvämare i soffan och är allmänt mer avslappnad.

Som det tidigare sagts... är det bara GTA4 du vill ha är det nog bäst om du väntar på PC-versionen (om du har en bra dator vill säga). Kan/Vill du inte vänta på PC-versionen och inte har planer för andra spel är det nog bäst att köra på det billigaste alternativet, alltså 360 Arcade utan hårddisk.

Men... om du som de flesta ska spela andra spel på din konsoll så ska du titta efter vilken som har flest spel du ser fram emot och ta den.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hörde lite rykten om att det kommer lanseras expansioner till GTA 4 endast till 360'an eftersom Microsoft hade köpt upp nåt företag. Skulle någon kunna bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jona_90
Hörde lite rykten om att det kommer lanseras expansioner till GTA 4 endast till 360'an eftersom Microsoft hade köpt upp nåt företag. Skulle någon kunna bekräfta detta?

Det är bekräftat sedan länge.
Finns en enorm tråd om detta redan...

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Har man båda så älskar man båda tycker jag. Finns mycket kul spel till konsollerna. Kolla vilka spel där e och vilka som kommer inom ett år. Försök lista ut vad som passar dig bäst. Kolla sen features som blu ray etc och värdera dem för din egen användnings skull. Så skare nog inte vara så svårt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zcc
ja men jag frågade om ps3:an hade möjlighet för bättre texturer och ljud än xbox 360 tack vare blueray!!

Ljud möjligtvis, det vet jag inte, men PS3 har mer ofta sämre texturer än 360'n på multiplattformspel. Detta beroende på att PS3'an i vissa fall har mindre grafikminne. (PS3 har 256MB RAM och 256MB grafikminne, 360 har 512MB dynamiskt minne.)

Köp den som har de spel du helst vill spela. Eller köp en PS3 om möjligheten att spela upp blurayfilmer är viktigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Köp den som har de spel du helst vill spela. Eller köp en PS3 om möjligheten att spela upp blurayfilmer är viktigt.

/hulle.

Och fråga dig själv också vilka exklusiva titlar du är mest intresserad av,

PS3, Gran Turismo, Final Fantasy, God Of War, Metal Gear Solid 4 etc

eller

Xbox, Halo, Gears of War, Forza etc

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Poängen är ju ändå att Xbox inte är billigare. [/B]

så om jag går och köper en arcade för 1800:- hur är inte den billigare än en ps3?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
så om jag går och köper en arcade för 1800:- hur är inte den billigare än en ps3?

/Daniel

Jo förlåt, självklart är den billigare, om man vill spela i SD med compositkabel och stereo-ljud.
Skulle tro att mindre än en promille av de som köper en Xbox arcade nöjer sig och inte köper fler tillbehör.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Skall man köpa en konsoll för att primärt spela GTA är det inget snack om att det är en 360 man skall välja, den är inte bara billigare utan den kommer även ha exlusivt nerladdningsbart material. Om man måste ha stöd för vlan och de övriga funktionerna som PS3 ger tex att konsollen skall kunna dubbla som blu-ray spelare skall man dock givetvis välja en PS3 (Räkna dock inte med någon bakåtkompabilitet iom att den inte finns i de 40GB maskiner som nu säljs)
Jag ser dock ingen som helt anledning till att nu välja en dyrare produkt för att den någon gång i framtiden potentiellt kommer att ha bättre prestanda eller ens för kommande spel. Köp istället den konsoll som nu klarar av att köra de spel du vill spela, om situationen om säg ett år ser annorlunda ut så kommer även priserna ha gått ner vilket gör det möjligt att då investera i en till konsoll.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

ps3 är klart bättre som konsol. Starkare, bättre hårdvara, blu-ray, ubuntu, och kanske inte så viktigt för alla, men för mig, den ser riktigt stilren ut. Passar in överallt.

Det absolut enda, och då är det på riktigt ENDA! Som talar för, och är enda anledningen till att xbox360 (förutom alla fanboys som är för naiva att inse faktum) är priset. Sen har man ju sett att det finns xbox360 versioner som kostar MER än ps3, och dessa är endast till för fanboys, det enda folket som överväger det alternativet. Den enda konsolen som faktiskt är fulare än xbox360 är Nintendo 64.

Och med detta sagt, har du inte råd med ett PS3 har du flera alternativ, men det mest logiska vore att vänta tills man faktiskt har råd, och vänta till dess. Du blir inte besviken på ett PS3, men om du skaffar ett xbox360 finns tisken att du heldre sätter dig vid datorn för spelande, eftersom du kan få en dator med 360-kraft för ringa 3000kr men om du ska ha 8 kärnor som ps3, får du vara villig att punga ut över 25'000. Och med tanke på detta, samt blu-ray är straxt under 4'000 åt helvete billigt.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
ps3 är klart bättre som konsol. Starkare, bättre hårdvara, blu-ray, ubuntu, och kanske inte så viktigt för alla, men för mig, den ser riktigt stilren ut. Passar in överallt.

Det absolut enda, och då är det på riktigt ENDA! Som talar för, och är enda anledningen till att xbox360 (förutom alla fanboys som är för naiva att inse faktum) är priset. Sen har man ju sett att det finns xbox360 versioner som kostar MER än ps3, och dessa är endast till för fanboys, det enda folket som överväger det alternativet. Den enda konsolen som faktiskt är fulare än xbox360 är Nintendo 64.

Och med detta sagt, har du inte råd med ett PS3 har du flera alternativ, men det mest logiska vore att vänta tills man faktiskt har råd, och vänta till dess. Du blir inte besviken på ett PS3, men om du skaffar ett xbox360 finns tisken att du heldre sätter dig vid datorn för spelande, eftersom du kan få en dator med 360-kraft för ringa 3000kr men om du ska ha 8 kärnor som ps3, får du vara villig att punga ut över 25'000. Och med tanke på detta, samt blu-ray är straxt under 4'000 åt helvete billigt.

PS3 har inte bättre hårdvara. Dom flesta flerplattformsspel är bättre på 360. Dom flesta är även överns om att 360 har bättre spel, vilket är det absolut viktigaste för en spelkonsoll. Den billigaste PS3:an kostar 4000kr, den dyraste 360n 3500, och då har 360n 3ggr större hårddisk, headset, HDMI-kabel och lite annat smått och gott.

Återigen, PS3 har inga 8 kärnor. Den har 1 kärna och 6 SPE:er. 360 har 3 riktiga kärnor. Och du får ingen dator för 3000kr som presterar som 360, du får ju knappt en dator överhuvudtaget för dom pengarna. Prestandan hos PS3 är ungefär samma som hos 360, finns inget spel på PS3 som är mycket snyggare än 360-spelen och flerplattformsspel är oftast bättre på 360.

Det som talar för 360 är priset, bättre och fler spel samt bättre onlinetjänst. Helt enkelt en bättre spelmaskin, vilket borde vara det viktigaste när man talar spelkonsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
PS3 har inte bättre hårdvara. Dom flesta flerplattformsspel är bättre på 360. Dom flesta är även överns om att 360 har bättre spel, vilket är det absolut viktigaste för en spelkonsoll. Den billigaste PS3:an kostar 4000kr, den dyraste 360n 3500, och då har 360n 3ggr större hårddisk, headset, HDMI-kabel och lite annat smått och gott.

Återigen, PS3 har inga 8 kärnor. Den har 1 kärna och 6 SPE:er. 360 har 3 riktiga kärnor. Och du får ingen dator för 3000kr som presterar som 360, du får ju knappt en dator överhuvudtaget för dom pengarna. Prestandan hos PS3 är ungefär samma som hos 360, finns inget spel på PS3 som är mycket snyggare än 360-spelen och flerplattformsspel är oftast bättre på 360.

Det som talar för 360 är priset, bättre och fler spel samt bättre onlinetjänst. Helt enkelt en bättre spelmaskin, vilket borde vara det viktigaste när man talar spelkonsoller.

GTA 4 är ju tydligen snyggare på PS3 än Xbox360, inte några gigantiska skillnader men men
Och bättre onlinetjänst visst, men i gengäld kostar den pengar.
Och att spel är viktigast när man pratar spelkonsoller beror helt på vilka krav den som ska köpa konsollen har eller hur?
Mina krav kan alldrig Xbox360 uppfylla då den inte har blue-ray, andra bryr sig inte alls om det och tycker 360:in är bättre.

Detta är inte specifikt menat till dig sprucetwig utan alla: Ge fördelar/nackdelar med konsollerna, skit i värderingen det får var och en göra själv efter sina krav.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
GTA 4 är ju tydligen snyggare på PS3 än Xbox360, inte några gigantiska skillnader men men
Och bättre onlinetjänst visst, men i gengäld kostar den pengar.
Och att spel är viktigast när man pratar spelkonsoller beror helt på vilka krav den som ska köpa konsollen har eller hur?
Mina krav kan alldrig Xbox360 uppfylla då den inte har blue-ray, andra bryr sig inte alls om det och tycker 360:in är bättre.

Detta är inte specifikt menat till dig sprucetwig utan alla: Ge fördelar/nackdelar med konsollerna, skit i värderingen det får var och en göra själv efter sina krav.

GTA IV renderas i sub-HD på PS3, därför det är lite bättre grafik där.

Visst kan man ha olika krav, men den bästa SPELkonsollen är ju den som bäst fungerar till spel. Visst kan man vilja ha BD, men om det väger tyngre än bra spelutbud så är det ju inte en spelkonsoll man främst är ute efter. En 360 Arcade + Samsung BD-spelare kostar ju förövrigt bara några hundra mer än PS3.

Permalänk
Medlem

GTA IV PS3 lägstapris - 549:-
GTA IV 360 lägstapris - 399:-

Billigare och mer för pengarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
men om du skaffar ett xbox360 finns tisken att du heldre sätter dig vid datorn för spelande

xbox 360 var den maskinen som fick mig att börja spela på allvar igen och det är jag mycket mycket nöjd över och det där att man snarare skulle sätta sig vid datorn

det är dina antaganden, inte universiell sanning

jag har iaf slutat spela på pc'n överhuvudtaget och lägger ner min tid till att lira på min 360... och min ps3.

Ratchet & clank till ps3 är ett lysande lir skall spela uncharted nångång när jag hinner. har inte så bråttom för jag kommer bara spela de spel som är bättre på ps3 än 360 och de som är exklusiva men det är tunnsått med detta så jag får väl vänta tills nästa år och gt5 om jag inte hittar nåt annat innan.

men de som fortfarande bräkar om att xbox live "kostar" japp, ca 50 spänn i månaden, och för den kostnaden får man ett lysande online-nätverk

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
PS3 har inte bättre hårdvara. Dom flesta flerplattformsspel är bättre på 360. Dom flesta är även överns om att 360 har bättre spel, vilket är det absolut viktigaste för en spelkonsoll. Den billigaste PS3:an kostar 4000kr, den dyraste 360n 3500, och då har 360n 3ggr större hårddisk, headset, HDMI-kabel och lite annat smått och gott.

360n saknar dock trådlöst nätverk och så kostar prenumerationen på Xbox Live en hel del. Xboxen är billigare bara om man vill ha en snålvariant av den, och tyvärr är det inte alla som vill det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Återigen, PS3 har inga 8 kärnor. Den har 1 kärna och 6 SPE:er. 360 har 3 riktiga kärnor. Och du får ingen dator för 3000kr som presterar som 360, du får ju knappt en dator överhuvudtaget för dom pengarna. Prestandan hos PS3 är ungefär samma som hos 360, finns inget spel på PS3 som är mycket snyggare än 360-spelen och flerplattformsspel är oftast bättre på 360.

Att påstå att PS3an inte har 8 kärnor p.g.a. att den inte har "riktiga kärnor" är inte helt rätt. SPE:erna kanske inte är så general purpose som i en "vanlig" multi core processor, men det betyder bara Cell-processorn får andra fördelar och nackdelar.

När det gäller spel så kanske Xbox 360 är likvärdig PS3, men när det gäller allt annat så är den litet sämre. Uppspelning av DVD, Xvid o.s.v., streamat eller lokalt, är klockrent på PS3an men fungerar litet sämre på Xboxen. Xboxen vill inte skala filmerna rätt, den stödjer inte vissa format lika mycket som PS3an o.s.v.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det som talar för 360 är priset, bättre och fler spel samt bättre onlinetjänst. Helt enkelt en bättre spelmaskin, vilket borde vara det viktigaste när man talar spelkonsoller.

Att 360n har ett bättre pris kan man diskutera, fler spel och bättre onlinetjänst håller jag med om. Att den skulle vara en bättre spelmaskin vet jag inte, jag tycker de är ganska likvärdiga. De har olika fördelar och nackdelar helt enkelt.

Personligen tycker jag att det är rätt jämnt mellan de båda konsollerna, men jag använder PS3an mer p.g.a. att den är bättre på det som inte har med spel att göra. Skulle jag vara tvungen att välja mellan dem skulle jag välja PS3an, men varför bara ha en när man kan ha båda två?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Jag funderar på en ps3:a av den anledning att skulle jag köra GTA på PC så måste jag minst uppgradera för en 6-7k då oftast både moderkort, grafikkort och processor flaskhalsar efter 3 år.

Sen så upplever jag det som att spelindustrin satsar mer på konsoll än PC utom när det gäller FPS och MMORPG

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
[B]PS3 har inte bättre hårdvara. Dom flesta flerplattformsspel är bättre på 360. Dom flesta är även överns om att 360 har bättre spel, vilket är det absolut viktigaste för en spelkonsoll.

360 kom före, när dessa flerplatformsspel släpptes så hade Xbox360 klart större marknadsandel, klart bolagen lägger mer utvecklingskostnader på den varianten då. Det intressanta är de exklusiva titlarna, personligen har jag svårt att se vilka Xbox360 spel som slår Gran Turismo 5 tekniskt.

Citat:

Den billigaste PS3:an kostar 4000kr, den dyraste 360n 3500, och då har 360n 3ggr större hårddisk, headset, HDMI-kabel och lite annat smått och gott.

Fast saknar wireless, laddkit till handkontrollen och måste betala extra för live.

Citat:

Det som talar för 360 är priset, bättre och fler spel samt bättre onlinetjänst. Helt enkelt en bättre spelmaskin, vilket borde vara det viktigaste när man talar spelkonsoller. [/B]

Smaksak såklart, men jag tycker ju tvärt om helt. Titlarna som kommit och är på gång till PS3 är vassare.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED