Tips på lösning för HDD till FTP.

Permalänk

Tips på lösning för HDD till FTP.

Sitter med burk som ska upp som lagring och köra FTP samt DC. Frågan är bara hur jag ska bygga med diskarna. Hårdvaran är:
* 2800+ 2,0Ghz
* 512Ram
* IDE

Vill köra:
Sata diskar
Raid 5

Jag är inte så sugen på att köpa nya IDE diskar och de är då här jag har ett dilemma. Skulle helst vilja köra Raid 5. Dock måste kortet vara PCI pga av avsaknad av pci-e och pci-x och om jag fattat det rätt så är Promise TX4310 som jag kollat på inte någon "höjdare" utan mjukvaru-raid fungerar lika bra (?). Då är frågan vad som är bäst, ska jag köra de billigaste sata-kontrollerkortet och sedan skapa en raid med std mjukvaran? För nått kontrollerkort måste jag ha annars blir det svårt att få liv i SATA diskarna på IDE moderkortet.

Anledning till SATA istället för IDE är mest för att säkra inför framtida uppgraderingar. Därav att ett raid-kort med PCI inte känns så lockande heller.

Tackar på förhand för alla tips på lösning med motivering.

Permalänk

Rätta mig om jag har fel, jag har ett liknande kort från promise med 2 sata portar, dom där pci korten är mer tänkta som en adapter för att få fler SATA portar till datorn, så i vilket fall så måste du köra en mjukvaru raid.
Jag kör själv en mjukvara raid i min slackware burk.

Många skriker rakt ut så fort dom för höras talas om mjukvaru raid, med motargument att det är långsamt. Eftersom du kommer köra det på en ftp så tar jag för givet att du max har en 100/100 uppkoppling, så det kommer inte vara några problem för cpun att hantera mjukvaruraiden.

Jag ser att det finns två vettiga allternativ
1) Mjukvaru raid som jag beskrev ovan
2) Nytt moderkort, så du får en pci express plats så du kan skaffa ett:
http://www.dustinhome.se/pd_5010107458.aspx

Titta inte bara på priset! Korten från 3ware kommer du kunna köra i stortsett så länge det finns SATA hårddiskar
du slipper allt pill med mjukvaruraid, brakar något ihop så har du en webbkonfiguration på 3ware korten där du kan fixa allt ifrån, på samma sätt som du gör när du konfigurerar en router.

Så två sätt att lösa samma problem på, det ena är billigare men kommer innebära mer pill och meck om man inte är hemma på det hela. Eller det andra sättet, kostar lite mer men du slipper bill och sånt krångel.

Se till din budget

Permalänk
Medlem

ta en titt på ZFS

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0