KTH / Chalmers vs övriga, värt det? ;)

Permalänk
Medlem

KTH / Chalmers vs övriga, värt det? ;)

Tjo!

Funderar nu på att gå en dataingenjörsutbildning.

De två mer ansedda skolorna är ju då KTH och Chalmers. Bor f.n. i Karlstad och även universitet här har högskole / civilingenjör inom området. Det är en betydligt större ekonomisk investering att läsa på något av de andra ställena.

Tilläggas bör att jag är ung o bor hemma *= gratis ;D

Min fråga är då vad ni anser, är det värt att gå på någon av de "finare" skolorna, motiverar det den extrema ekonomiska skillnaden helt enkelt när man står med en färdig examen?

/MVH

Permalänk
Medlem

Kan vara roligt att komma till ett nytt ställe, se Sverige lite. Jag hade inte funderat så mycket på hur ansedd skolan är. Men visst, somliga arbetsgivare ser kanske en examen från någon av skolorna du nämner som ett bevis på att man fått bra utbildning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekomendera en studentstad istället. Typ Lund / Linköping / Umeå / Luleå.

Då kommer du undan med lite billigare boende, samt slipper bo hemma.

Flera av dessa Univ. examinerar dataingenjörer som lönemässigt ligger lika eller något över motsvarande Chalmers och KTH. Iaf enligt den statistik jag såg för några år sedan.

Permalänk
Medlem

http://www.fokus.se/2008/03/kunskapsklyftan/
Både Chalmers och KTH har fått "Särskilt god" för sina civilinjengörsutbildningar, det har inte Kalmar. Båda är dessutom långt över Kalmar på dom båda andra rankinglistorna.

Men sen finns ju en del annat o tänka på oxå. Tex om det är någon speciell inriktning du tänker dig i framtiden (iof är det kanske svårt o veta nu), dom olika högskolorna har forskning inom lite olika fält.

En annan bra sak är att när du senare söker jobb bor du på ett ställe med en antagligen bättre arbetsmarknad än Kalmar, och du har dessutom inte bott hemma hela studietiden. Dvs, som arbetsgivare behöver man inte oroa sig för att du inte klarar av att flytta till en ny ort om du söker jobb på ett annat ställe än Kalmar.

Men sen ska man väl inte överdriva heller, det är så mycket annat som oxå spelar in hur det går under och efter studierna, bara en sån sak som vilka man råkar bli kompis med i klassen, eller om man har tur/otur när man söker jobb. Och det är väl ganska praktiskt o bo hemma en del av studietiden (gjorde det själv), man slipper ju tex o ta studielån alla 5+ år det tar innan man är klar om man är någorlunda sparsam, man slipper ta hand om tvätt, disk mm precis samtidigt som man börjar på en ny utbildning som i sig är en ganska stor omställning från gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för LTH och Lund, mkt trevligt stad och bra utbildning.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skulle vara kul att höra från någon som tagit sin examen på någon lite mindre ort hur det gått för dem så att säga

Skulle även vara trevligt med mer ingående beskrivning vad ni tycker är bra / dåligt med respektive utbildning, då jag antar att endel pojkar och flickor här inne utbildar sig till något inom data!

/MVH

Permalänk

Jag tar snart en examen i datavetenskap från BTH, och det är inget jag kan rekommendera. Välj en erkänd skola för kvalitet på utbildningen. Välj KTH, Chalmers, LTH, LiTH eller LTU.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är inte vilken utbildning du har, men om du klarat dig igenom en civil/master i data på KTH, Chalmers, Linköpings Tekniska Högskola, Lunds Tekniska Högskola eller Luleå Tekniska Universitet har du ett tyngre bevis på din expertis än om du gått likvärdig utbildning i Karlstad eller något annat mindre känt universitet.

Det viktigaste är att du vet vad du håller på med, jobbar med din personlighet så att du fungerar bra i grupp och inte har ett straffregister med alltför många våldtäkter. Skämt åsido, välj nått och tro på det bara. Detaljerna som du frågar efter här är mindre viktiga. Om du tänker bli ingenjör för att tjäna bra med pengar kan du ge upp redan nu, det tror jag inte är din enda drivkraft och därmed är det viktigare att du kör igång och har roligt snarare än att peta med vilken stad som eventuellt kan anses enligt snittet som anrikast. Många arbetsgivare bryr sig inte ett skit om varifrån du kommer.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Undvik Mälardalens Högskola i Västerås/Eskilstuna. Skolan i många år haft problem med kvaliten på utbildningarna och personal. Dessutom går ekonomin med ett stort minus och vi alla vet vad som händer då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Jag tar snart en examen i datavetenskap från BTH, och det är inget jag kan rekommendera. Välj en erkänd skola för kvalitet på utbildningen. Välj KTH, Chalmers, LTH, LiTH eller LTU.

Vad var du missnöjd med i blekinge?

Min drivkraft är att det är riktigt kul att hålla på med teknik och speciellt programmering / logiskt tänkande

/MVH

Permalänk

Kan inte tala för Chalmers, men jag kan rekommendera datalinjen på KTH om du gillar programmering

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att varken Sthlm eller Götet är några riktiga studentstäder, som Lund, Uppsala eller Linköping. En utbildning är trots allt fem år lång så det gäller att man trivs där man pluggar ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt glad att Göteborg inte är någon studentstad.
Börjar bli less på alla overallnissar och festandet är så mycket bättre nere på stan.
Sen har jag aldrig varit aktiv i någon förening eller liknande. Det är inget för mig helt enkelt.

Att jag känner som jag känner beror kanske på att jag är ifrån krokarna och har kompisar här sen tidigare.

Har heller inte upplevt någon riktig studentstad någon längre tid, så jag ska inte säga något om det. Kan säkert vara riktigt trevligt.

Läser maskinteknik på Chalmers och har en klasskamrat som läste första året av samma utbildning fast i Jönköping. Han fick femmor i allt förutom en kurs. Nu får han mestadels treor. Enligt honom är nivån mycket lägre i Jönköping.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

glemmy: Absolut, det jag menar! Vissa trivs i studentstäder, andra inte. Som en klasskompis sa (han bor i Helsingborg, men pluggar med mig i Lund): "skönt att komma hem från dagiset ibland"

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag har läst datateknik på LiU (LiTH) och är jäkligt nöjd. Åtmindstånde då tyckte jag att nivån var hög och man lärde sig mycket. Jag har ingen 5:a, men om det beror på nivån eller mig själv låter jag vara osagt

Däremot: En utbildning är bara så bra som du gör den och är ingen garanti till jobb. Ha hobbyprojekt att visa upp, visa att du gjort avancerade saker i projektkurser och lek på så mycket du kan med det du specifikt vill jobba med på fritiden.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.