Permalänk
Medlem

För mig är ubuntu överlägset om man vill ha en desktop miljö installerad snabbt med minimal konfigurering. Ofta installerar jag det om jag inte orkar strula så mycket och det säger lite om hur bra ubuntu egentligen är.

Annars är jag svag för gentoo, men det kräver mycket mer pill. Har man dock tid till övers tycker jag det är roligare, men det är nog inget för en svensson.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter. Installerade själv Ubuntu för drygt ett halvår sedan tror jag. Har bara varit en ren njutning sedan dess. Just nu vägrar den datorn starta dock, men det beror nog på något helt annat än OS:et. Kan inte annat än att varmt rekommendera Ubuntu till alla nybörjare som är trötta på Windows (eller av någon annan anledning vill ha ett nytt OS)!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
ser inte heller en mening med linux om man har windows...
Allt som man jag behöver och vill göra finns i windows och linux erbjuder bara samma sak - man kan inte spela pc spel.

En athlon och en core2, ett geforce och ett radeon, en flash-ssd och en hdd... kan i princip också bara göra samma sak. Windows är inte snabbast och stabilast på allt. Ser ingen anledning att använda windows datorn enbart används till specifika uppgifter som linux lämpar sig väl till.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Heja linux!

Hade det inte vart för att .exe filer och spel körs bäst i windows så skulle jag bara kört Ubuntu <3
Man kan ju göra allt där och man FÅR göra vad man vill med det, inga dumma lagar som säger att man inte får tweala sitt operativsystem osv. Även om kompabiliteten från början inte är så hög med Macbook så har de släppt en speciell guide för det, så sjysta är de!

Over and out
//Cru|zad3r

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
För att det funkar.
Målgruppen är män och kvinnor mellan 8-80år.

Det var en snålt tilltagen målgrupp. Min 5-åriga son älskar att spela Super TUX på Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Sweet! Här skall nördas!

Jag gillade 7.10 väldigt mycket, det skall bli spännande att se vad som är nytt i 8.04! Enklare tv-out?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
dags att uppgradera laptopen alltså...

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

sen är det klart hoppas jag?

Undrar det samma, jag ju en masking med 7.10 här hemma känns onödigt om man ska installera opm allt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Använt mig av Ubuntu i ja, cirka ett halvår. Mycket nöjd. 7.10 har inte inneburit några problem. Lite strul me grafiken i början. Men annars är det super!

Tog hem ISO'n i morse. Blir ominstallation när jag har tid och ork att fixa med filer osv som ska vara kvar.. En till hdd vore på sin plats

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt med lite helgpyssel

Blir att peta in linux-disken i datorn igen och uppgradera till nya versionen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

älskar verkligen folk som skriver "det finns inga virus". Klart som fan det finns virus till linux.. dock inte lika utsprätt och inga epidimier.. men vad jag kommer ihåg så var det inte många år sen som man lyckades sprida ett virus som blev en epidimi i linux världen. Så sluta upp med att säga att det inte finns några virus.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Någon som tänkt testa att installera denna på PS3?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

Nyfixad Kubuntu-installation här (KDE 3, 4:an använder jag trunk eftersom jag sysslar med buggtestning). Än så länge funkar det mesta klockrent, t o m trådlösa och 3D-acceleration (inklusive composite) funkar perfekt efter lite snabbt pillande i Hardware manager (eller vad den heter).

Vad gäller de som undrar varför man vill ha *buntu istället för Windows kan jag ta några snabba punkter:
* kan ta bort de saker man inte tycker om, inkluderande webbläsare, mediaprogram och filhanterare.
* för de flesta fungerar allt direkt efter installation.
* gratis.
* enkelt att lägga in nya program; öppna en pakethanterare, välj program, vänta på nedladdning, klart.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Gillar "You'll never go back" =D

Edit:
Till er som redan har Ubuntu inlagd behöver inte installera om, bara uppgradera. http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
älskar verkligen folk som skriver "det finns inga virus". Klart som fan det finns virus till linux.. dock inte lika utsprätt och inga epidimier.. men vad jag kommer ihåg så var det inte många år sen som man lyckades sprida ett virus som blev en epidimi i linux världen. Så sluta upp med att säga att det inte finns några virus.

Jämför man med Windows-plattformen så blir det "nästan inga virus". Det är en EXTREM kontrast.

Har en fråga också... tänkte testa live-versionen av Ubuntu 64-bit nu... och funkar det så blir det en installation ett tag. Men hur enkelt blir det att installera och spela World Of Warcraft?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Ah ok, hur användarvänligt är det för en person som aldrig har kört med Linux och inte är speciellt hajj på kodning?

Bättre än Windows. Windows "ser" enkelt ut men är det egentligen inte så fort du ska göra något mer avancerat än att starta ett program (ta t.ex. XPs sökfunktion. Den är i sin essens trasig och helt oduglig). "Användarvänlighet" är egentligen ett dåligt begrepp som inte säger något om någonting och ifrågasätts av MMI/MDI-folk (alltså folk som verkligen sysslar med människa-dator-interaktion). Bättre är "användbarhet", dvs man ska kunna göra något nyttigt med verktyget (i detta fall ett OS).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
ser inte heller en mening med linux om man har windows...
Allt som man jag behöver och vill göra finns i windows och linux erbjuder bara samma sak - man kan inte spela pc spel.

Det omvända gäller naturligtvis också. Det är ingen mening med Windows eftersom man kan få allt och lite till gratis och öppet med Linux. Vidare kan man visst spela "pc spel" [SIC] under Linux. Nämligen spel designade för just Linux/GNU. Dessa fungerar inte på Windows, och vice versa. Självklart kör man Windows om favoritleksaken bara fungerar under Windows. Men det är som sagt en självklarhet och det omvända gäller förstås också. (PC-spel = ett spel som körs på en PC. Begreppet förtäljer inte vilket OS det rör sig om.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

jkrx, du har rätt i att det finns virus för Linux/Unix; enligt uppskattningar är det totala antalet väl under 100. Däremot har inget ännu varit kapabelt att göra någon direkt skada; det har mer haft ett "underhållningsvärde". Problem skulle kunna uppkomma om Linux distributioner släpper upp kontrollen över sina repositories med applikationer, eller att t ex cross-distribution applikationer skulle dyka upp där mindre kunniga användare installerade dessa med root privilegier. Vi är ännu inte där dock.

Det största hotet med virus har fortfarande en direkt koppling till MS produkter, i den meningen att Linux system även om själva immuna skulle hjälpa till att sprida vidare virus ämnade för Windows, t ex på server nivå. Därför bör varje användare av Linux som vidaredistribuerar filer, e-post eller något annat till Windows system se till att en antiviruslösning är installerad.

Så ännu så länge är ändå anti-virus för Linux mest av allt en god gärning för Windows användarna.

Permalänk
Medlem

tog hem det i går

sitter och leker med det nu lite och det värkar riktigt nice men som monga så har jag svårt att hitta drivrutiner till min bärbara.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk

Gött blir att testa den, ett perfekt linuxOS för lata personer som mig. Hoppas bara mina grafikkort stöds denna gång, då jag hade ett jädra problem med ubunto 7.x, när det fungerade perfekt i ubuntu 6.x. -Det hade säkerligen gått att fixa med mer manuellt arbete.
(Jag har både ett Nvida AGP och ett Ati pci i burken samtidigt)

Jag kunde bl.a. scrolla upp och ner på skrivbordet och i alla program. Det går inte att arbeta så, att man hela tiden får scrolla för att komma åt menyer som arkiv etc. Det var som om skrivbordet var i en väldigt hög upplösning, men min bildskärm i en mycket lägre..

Angående meningen med att köra ubuntu när man redan har windows, så tycker jag den största orsaken är att det är roligt samt att det är lärorikt att pilla med något annat.
Det enda vettiga jag använde linux till förra året var att packa upp 15 000st .gz filer till egna kataloger (till ett cad-program), då jag inte hittade något bra windowsprogram för detta som fungerade som jag ville. (fick ej gunzip att fungera bra)

Annars tycker jag inte att det finns så många program för mig i linux, där det inte finns ett bättre eller samma alternativ i windows. Däremot finns det för mig en massa program i windows där det inte finns något vettigt alternativ i linux. -Nä jag syftar inte på spel, för det finns spel till linux utan specfika cad/simuleringsprogram, utvecklingsmiljöer, bokförings, släktforsknings etc där man inte kan ersätta dem hur som helst.
Hitta bra kompatibla ersättare till Process Simulate och MSC adams den som kan. Nu kör de flesta hemmaanvändare som tur är inte program i +300 000kr klassen per licens. (process simulate)
Men beroende på vad man gör så kan detta var tvärsemot, t.ex. om man håller på med servrar och dylikt.

*edit*
Det jag tycker är bra med ubuntu är att man väldigt enkelt kan slänga ihop en billig och bra dator med de viktigaste programmen.
Nu vet jag inte hur ubuntu har för licensavtal till företag, men ubuntu räcker gott och väl till för många arbetsuppgifter. Vilket innebär att företaget kan tjäna pengar om nu arbetarna var vana med ubuntu. Men om arbetarna inte är vana med ubuntu så att deras arbete tar längre tid med, så det blir det ju dyrare att inte köra windows. -Tid är pengar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha använt och installerat detta redan igår men när man starta live-cd'n och skrivbordet etc skulle laddas fram så blev grafiken helt väck och oanvändbar... Ubuntu verka inte gilla min nya dator med AMD/ATI 780G+SB700 chipsen alltför mycket.

Heja svart skärm med random prickar av random färger och en hel muspekare...(som sedan också försvann...)

Permalänk
Medlem

Hm undrar system kraven. Tänkte testa det på en Celeron 466 på bx440 med 64-128 mb ram och GF ti4200.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Bra! Denna version kanske går att installera, förra versionen gick det inte ens att boota upp med live-cd...helt omöjlig att installera.
Själv så föredrar Jag Mandriva för det går att installera och har bra stöd för ny hårdvara.

Provade alla olika metoder och utgåvor av Gutsy gibbons 7.10 och inte en ***** ville datorn köra installationen på, typiskt linux.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

mm nam nam! jag gillar hur fler och fler världen över börjar få upp ögonen för linux. hur många känner suget av att prova något nytt. linux och alternativa operativsystem är på frammarsch. mycket uppskattat!

Permalänk

föredrar ibland ubuntu med gnome.

men nu när man har sett att kubuntu uppdaterat till kde 4 och då blev man stormförtjust. grymt snyggt men kde 3,5 var inget vidare då var ubuntus gnome bättre.

xubuntu var också grymt stabilt o tog lite av datorn men den tjöt i från sig ett högfrekvent ljud varje gång man skulle logga in. :S

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört Linux.... hur resurskrävande är en sån här distribution om man jämför med XP?

Permalänk
Inaktiv

Har kört 8.04 sedan i mars och måste säga att jag gillar LTS versioner starkt. För er som vill spela spel finns WINE www.winehq.org De flesta liren funkar med senaste versionen, mycket har hänt på senaste tiden.

Permalänk
Inaktiv

Ska fan installera xubuntu eller nåt på 266MHz:aren som står här

Permalänk
Medlem

Kör en vanlig LAMP server med Server 7.10. Är det bara

apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

och så är det klart?

MVH

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
"En version är stabil och är baserad på skrivbordsmiljön KDE 3.5.9".
Så den andra versionen av kubuntu är alltså instabil?

jag vill också kommentera detta, jag har kört kubuntu 8.04 sedan betan med kde4 beta. Jag tycker t.o.m. nu när kubuntu 8.04 är klar att systemet är lite ostabilt, dock ändå såpass stabilt att det går att köra utan större problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

najs men som vilket OS som helst har det sina för- och nakdelar
<3 ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Kör en vanlig LAMP server med Server 7.10. Är det bara

apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade

och så är det klart?

MVH

Inte riktigt, dem har gjort om det. Gör följande:
1. sudo apt-get install update-manager-core
2. sudo do-release-upgrade

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04