Mediers otroliga vinklande av händelser

Permalänk
Medlem

Mediers otroliga vinklande av händelser

God morgon,

Att medier vinklat händelser har hänt ända sedan skriften skapats, både för att få fram sina egna/någon grupps åsikter och/eller att göra texten mer intressant. Det är jag väl medveten om så detta "fenomen" är inte nytt för mig.

Men på senare år har jag börjar inse vilken otrolig blaska de flesta tidningar är.

Framsida på Metro idag

"Polis sköt mot vansinnesförare"

Från texten;

"Trots att han skadades närmade sig polisen med dragna vapen och satte handbojor på mannen" + "Poliserna slog in sidorutan på Mercedesen för att sätta handbojor på föraren, som var medvetslös"

Personen hade strax där innan försökt köra ihjäl ena polisens kollega som då öppnade eld mot bilen. Ingen träffades enligt artikeln.

Detta är en enligt mig avskyvärd vinkling då jag AV DET JAG LÄST tycker de agerade helt rätt men måste hängas ut som väldigt aggressiva mot personen de grep.

Den här artikeln är solklart bara en droppe i havet men jag kan förstå hur någon kan sitta och läsa t.ex. Aftonbladet eller Expressen. Kan inte ge några direkta artiklar som exempel nu men det är helt otroligt hur de vinklar/står på gränsen till ren lögn med deras artiklar. Började bojkotta de två tidningarna sen jag börjat kolla upp vad andra mer pålitliga källor säger.

Som med den lilla flickan Engla; Sådant skall fan inte hända och personen som gjort det borde arkebuseras men det blir sådant otrolig media cirkus runt det hela, som med Ricardo som blev ihjäl sparkad. Händelser som aldrig borde ha hänt men som förstoras upp tills blir irriterad på dem.

Man kan aldrig vara helt objektiv men man kan vara nära på och jag måste säga att jag inte har den minsta tillit till vad som skrivs i de flesta medier.

Eller sådana otroligt viktiga undersökningar/artiklar som de nedan, gick in på sidorna för att hitta några artiklar;

http://metro.se/se/article/tt/2008/04/17/sommarsex/index.xml

"Unga hoppas på sex i sommar"

Alltså helt ärligt... Undersökande journalistik av dess högsta kvalité

Och som vanligt har de använt sig av alldeles för litet antal person för att få en någorlunda rätt siffra. 1 752 personer deltog i undersökningen.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70837530_852__...

Helt underbar!

http://www.expressen.se/nyheter/1.1127265/vagde-for-mycket-ne...

Personligen är det solklart att han skall åka special transport.

Dessa otroliga skvallertidningar som Hänt Extra och vad de nu heter. Hur kan folk förnedra sig så otroligt att de läser sådana? Chansar på att en stor del av smörjan som finns med där är ren lögn.

Edit, Stavfel.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

...och du läser Aftonbladet för att...?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
...och du läser Aftonbladet för att...?

Det gör jag inte

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk

... och du läser metro för att?

Jag skulle vilja rekommendera lite mer, om uttrycket tillåts, "seriösa" dagstidningar som inte lever till 90% på att sälja lösnummer - DN, SvD ?

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

DN och SvD lever lika mycket på att sälja lösnummer som AB, KVP och Expressen.

Skillnaden är att tidningarna riktar sig mot olika målgrupper.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bläddra igenom metro på mornarna och brukar inte läsa artiklarna så mycket utan mer kolla Elvis och ifall det kommer några bra filmer på TV.

DN och SvD är bra, brukade få hem DN förut man var lite dyrt då jag har tillgång till den online.

Furir, väldigt rätt ja.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

metro, city sthlm och aftonbladet + expressen läser jag varje dag.
står så mycket dynga och skit i dem ..

håller med TS, de agerade rätt och skjöt skarpt mot föraren..

sen ja media vrider å vänder på historierna så det e fan inte sant

Permalänk
Medlem

På 70-talet var det ett barnprogram där de skulle pyssla med barnen. De pysslade ihop FNL skyltar, och marcherade sedan ut och demonstrerade med dem. Väldigt objektivt.

Permalänk

När vi är inne på ämnet vill jag rekommendera China Daily - En väldigt seriös tidning utan skvaller och annat löjligt krafs. Finns också på internet om du googlar...

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
På 70-talet var det ett barnprogram där de skulle pyssla med barnen. De pysslade ihop FNL skyltar, och marcherade sedan ut och demonstrerade med dem. Väldigt objektivt.

Och så säger folk att SVT inte är vänstervridet

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem

Pressen är sönder vriden åt vänster...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Pressen är sönder vriden åt vänster...

Köp icke-vriden press då. Finns det ett behov måste det väl finnas en marknad.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Pressen är sönder vriden åt vänster...

Nej, pressen är inte vänstervriden. De flesta stora dagstidningar är konservativa, liberala eller oberoende/liberala. Journalisthögskolan är vänsterorienterad och säkert många journalister likaså men det innebär inte att pressen som helhet är vänster.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Nej, pressen är inte vänstervriden. De flesta stora dagstidningar är konservativa, liberala eller oberoende/liberala. Journalisthögskolan är vänsterorienterad och säkert många journalister likaså men det innebär inte att pressen som helhet är vänster.

Inte? intressant hur allt vrids till vänster och blossar upp som en eld.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det är ju att sälja som är tidningens huvuduppgift.
Att sedan majoriteten av befolkningen och dem som i huvudsak läser inte har så mycket bakom pannbenet och tycker det är kul att:
"Ha en egen åsikt"
"Kritisera och påverka samhället"
Vara aktiv i "vettiga debatter"
och man samtidigt inte har vett nog att skapa en egen åsikt om vad man läser så är det bra att någon gör det åt dem (aftonbladet, t ex).
Ju mer vinklad och radikal, desto bättre.
Att det sedan försvårar för seriösa sakfrågor är det ingen som tänker på.

Sedan så kan man också se en kvällstiding och se & hör för vad det faktiskt är:
En tidning med mål att underhålla

Men visst, tråkigt att det inte finns många vettiga artiklar och att det som skrivs går ner i kvalitet.

En liten tanke från mig!

// pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem

Patetiska aftonbladet... USCH för sån smörja! Tur man har SWEC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Nej, pressen är inte vänstervriden. De flesta stora dagstidningar är konservativa, liberala eller oberoende/liberala. Journalisthögskolan är vänsterorienterad och säkert många journalister likaså men det innebär inte att pressen som helhet är vänster.

De flesta ledarsidor är något åt höger (svenska mått, eller s.k. "socialliberalism") resterande delar av tidningen är vänster-a-galore. För alla något till höger om Pol Pot är därför svensk media en total vänsterhegemoni.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Nej, pressen är inte vänstervriden. De flesta stora dagstidningar är konservativa, liberala eller oberoende/liberala. Journalisthögskolan är vänsterorienterad och säkert många journalister likaså men det innebär inte att pressen som helhet är vänster.

Aftonbladet är vänsterstyrt, expressen höger.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Aftonbladet är vänsterstyrt, expressen höger.

Sånna här uttalanden säger ju ingenting om man inte specificerar vad man menar med höger/vänster eller vilka delar av tidningen man åsyftar. Exempelvis är det ju i sammanhanget onödigt att prata om sportsidorna eller seriesidorna eftersom det inte direkt kan vinklas i politisk mening där.

Sektioner i tidningar som kan vinklas är (naturligtvis) inrikespolitiska och utrikespolitiska. Även val av nyheter och reportage kan vinkla en tidning, även om inte artiklarna själva har någon speciell vinkling. Det är exempelvis möjligt för en tidning att vara partisk utan att för den delen individuella artiklar är det.

Ett bra exempel är när både Aftonbladet och Expressen drar upp stora sidor på framsidorna om "kampen" mellan Clinton och Obama, och bara ibland kanske skriver någon notis om John McCain. Dessa artiklar kan säkert vara sakliga, men gör ju inte själva tidningen mindre vinklad för det.

Just expressen, som tabloid, skriver väldigt få politiska nyheter själva. Det står TT mest för, framförallt utrikespolitiska. TT:s utrikespolitiska nyheter, och även många inrikespolitiska, är väldigt vinklade. Det vet alla vi som mest läser internationell media.

Personligen tycker jag inte en enda svensk tidning har marknadsliberala tendenser över huvud taget. Framförallt tabloiderna har mest snyftrapportage som insinuerar att bidragen ska höjas.

Den som är intresserad kan ju förslagsvis jämföra svenska tidningar med exempelvis Financial Times, Washington Post (amerikansk vänstertidning) eller varför inte BBC.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sånna här uttalanden säger ju ingenting om man inte specificerar vad man menar med höger/vänster eller vilka delar av tidningen man åsyftar. Exempelvis är det ju i sammanhanget onödigt att prata om sportsidorna eller seriesidorna eftersom det inte direkt kan vinklas i politisk mening där.

Sektioner i tidningar som kan vinklas är (naturligtvis) inrikespolitiska och utrikespolitiska. Även val av nyheter och reportage kan vinkla en tidning, även om inte artiklarna själva har någon speciell vinkling. Det är exempelvis möjligt för en tidning att vara partisk utan att för den delen individuella artiklar är det.

Ett bra exempel är när både Aftonbladet och Expressen drar upp stora sidor på framsidorna om "kampen" mellan Clinton och Obama, och bara ibland kanske skriver någon notis om John McCain. Dessa artiklar kan säkert vara sakliga, men gör ju inte själva tidningen mindre vinklad för det.

Just expressen, som tabloid, skriver väldigt få politiska nyheter själva. Det står TT mest för, framförallt utrikespolitiska. TT:s utrikespolitiska nyheter, och även många inrikespolitiska, är väldigt vinklade. Det vet alla vi som mest läser internationell media.

Personligen tycker jag inte en enda svensk tidning har marknadsliberala tendenser över huvud taget. Framförallt tabloiderna har mest snyftrapportage som insinuerar att bidragen ska höjas.

Den som är intresserad kan ju förslagsvis jämföra svenska tidningar med exempelvis Financial Times, Washington Post (amerikansk vänstertidning) eller varför inte BBC.

Om jag säger vänster/högerstyre då?
Självklart kan en vänstertidning ha allt möjligt, men själva grundkonstruktionen, toppen av tidningarna har ett höger/vänsterstyre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
DN och SvD lever lika mycket på att sälja lösnummer som AB, KVP och Expressen.

Skillnaden är att tidningarna riktar sig mot olika målgrupper.

Eller inte. SvD har mest prenumeranter och ligger alltid på i princip samma upplaga, medans Aftonbladets upplaga sviktar mycket fram och tillbaka beroende på hur stora nyheter dom har (Dom är alltså mer beroende av att anpassa sin upplaga efter hur många dom tror köper deras lösnummer för att det ska bli hyffsat bra ekonomiskt). Går du och köper tidningen i affärer senare på dagarna så ser du oftast att SvD är slutsålt, men inte Aftonbladet. Ändå så ligger SvD's stockholms-upplaga mycket högre än Aftonbladets.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Eller inte. SvD har mest prenumeranter och ligger alltid på i princip samma upplaga, medans Aftonbladets upplaga sviktar mycket fram och tillbaka beroende på hur stora nyheter dom har (Dom är alltså mer beroende av att anpassa sin upplaga efter hur många dom tror köper deras lösnummer för att det ska bli hyffsat bra ekonomiskt). Går du och köper tidningen i affärer senare på dagarna så ser du oftast att SvD är slutsålt, men inte Aftonbladet. Ändå så ligger SvD's stockholms-upplaga mycket högre än Aftonbladets.

Okej? Vad är det du vill ha sagt? Att SvD har mer prenumeranter?
Detta kan du se på sådant sätt att de skriver ett kontrakt att få lösnummer heleverarat till sin brevlåda om vi skall leka lite med ord.

Men fortfarande är dbda tidningarna är säljinriktade, de har olika målgrupper och går sina egna vägar för att få en så stor och fast kundbas.