Permalänk
Medlem

tele2 bredband via kabelTV

Hej !

Funderar på att byta till tele2's bredband via kabel 8/1 Mbit då jag tycker att telia behandlar mig som skit.
Är det någon som har erfarenhet om det fungerar bra? Vet att de hade stora problem med dessa uppkopplingar för några år sedan, men hur ser det ut idag?

Permalänk

hej
beror på lite vilken stad du bor i.

bor du i eskilstuna, kalmar, örebro eller jönköping skulle jag inte skaffa det.
men om det är någon annan stad så kan du ju ge det ett försök.

självklart undrar då alla varför dessa ovanstående orter ej är bra. så är det för att det är överbelasstning i nätet. alltså för mycket kunder och för lite totalbandbred.

dock så ligger det "planerat arbete" på dessa order. Inget datum satt men runt Q3 2007 har dom sagt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
bor du i eskilstuna, kalmar, örebro eller jönköping skulle jag inte skaffa det.
men om det är någon annan stad så kan du ju ge det ett försök.

Hur ligger det till i dagsläget i dessa orter? Bra eller dåligt?

Edit: Jag fick i dag ett brev från TELE2, där de erbjuder mig bredband via kabeltv. Jag har lusläst avtalet [*], men ej förstått huruvida man också måste beställa kabeltv via TELE2 för att kunna få internet via kabeltv.

"Tillgång till tjänsten förutsätter att kund nyttjar det Kabel-TV utbud som fastighetsägaren tillhandahåller. Alternativt att kund abonnerar på Kabel-TV basutbud (programpaketeringar utöver SVT1, SVT2 och TV4)."

Jag har i dagsläget internet via Bredbandsbolaget, eller vad de nu kallar sig för. Dessutom har jag fast telefoni från Telia.

Jag använder i princip inte den fasta telefonen, utan om jag ringer, så använder jag min mobil. Därför består min telefonräkning från Telia till 99.5 % av fasta kostnader, vilket jag skulle vilja slippa. Abonnemanget från Telia har jag enbart för att kunna få ADSL.

Jag tittar aldrig på TV, så någon TV-tjänst är jag inte intresserad av. Det enda jag vill ha, är tillgång till internet.

Hur är TELE2 när det gäller nedladdning? Själv laddar jag inte ner mycket. Möjligen någon enstaka skiva per helg (Ubuntu osv.). Men jag lyssnar däremot på radio via internet och ser lite grand på nyheter via internet (Sky News, Fox News). För några år sedan hörde jag historier om att TELE2 sänkte hastigheten för abonnenter som laddade ner mer än 1 GB/dygn, vilket för mig är helt oacceptabelt, då jag lyssnar på radio och ser på nyheter via nätet. Hur ligger det till i dag?

[*] http://www.tele2.se/kundservice-bredband-villkor-bredband-kab...

Permalänk
Medlem

Jag har och har haft Tele2´s kabelTV bredband i över ett år nu och jag är helnöjd. Fungerar prima och jag får ut nästan full hastighet. Inga paketförluster eller liknande heller.

Jag hade deras 8Mbit tjänst fram tills för några veckor sedan då jag uppgraderade till 24Mbit istället.

Man behöver inte ha något TV-abonnemang för att få tillgång till bredbandstjänsten (jag har inte några kanaler förutom 1,2,4 och barnkanalen).

Jag bor förövrigt i Åstorp.

Visa signatur

// QuInT

Permalänk

Funderar också på att skaffa Tele2s bredband genom kabel-tv. Dock tycker jag att det är lite underligt att dom inte ens försöker konkurrera med Comhem när det gäller uppladdningshastigeter.

Men enligt min uppfattning jag har fått av Tele2 så verkar dom vara väldigt snåla och långsamma när det gäller ny teknik.

Till er som har Tele2s bredband genom kabel-tv, om ni skulle kunna delge oss lite mer info om bl a pingtider, hastigheter och stabilitet skulle det vara guld värt.

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
Funderar också på att skaffa Tele2s bredband genom kabel-tv. Dock tycker jag att det är lite underligt att dom inte ens försöker konkurera med Comhem när det gäller uppladdningshastigeter.

Men enligt min uppfattning jag har fått av Tele2 så verkar dom vara väldigt snåla och långsamma när det gäller ny teknik.

Till er som har Tele2s bredband genom kabel-tv, om ni skulle kunna delge oss lite mer info om bl a pingtider, hastigheter och stabilitet skulle det vara guld värt.

Mig veterligen så testade de 8 mbit/s UL i Arboga förra året. Så lite vill de nog försöka tävla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Mig veterligen så testade de 8 mbit/s UL i Arboga förra året. Så lite vill de nog försöka tävla.

Skulle gissa att det syftas på vissa av de studentnät de har som är rejält misskötta enligt vad man hört av de som bor där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
Funderar också på att skaffa Tele2s bredband genom kabel-tv. Dock tycker jag att det är lite underligt att dom inte ens försöker konkurera med Comhem när det gäller uppladdningshastigeter.

Men enligt min uppfattning jag har fått av Tele2 så verkar dom vara väldigt snåla och långsamma när det gäller ny teknik.

Till er som har Tele2s bredband genom kabel-tv, om ni skulle kunna delge oss lite mer info om bl a pingtider, hastigheter och stabilitet skulle det vara guld värt.

Är det dålig kvalite (instrålning) på kabeltvnäten i husområdena så vågar de troligen inte öka QAMn i ustream för då skulle många kunder få jätteproblem. Lättare och säkrare att uppgradera downloaden. Vet många föreningar som bytt från comhem till Tele2 (och vise versa) för att de haft mycket strul men inte blir det bättre pga det om felet beror på störningar från undermåliga fastighetsnät. Fastighetsägaren lurar sig själv istället för att ordna en rejäl genomgång av sitt egna nät.

Teknikmässigt och kapacitetsmässigt ligger de en bra bit efter comhem med de är ju också en mycket mindre operatör. De började ju tex med digital-tv för bara nått år sedan. Dessutom är de boxar som de levererar jag stött på helt bedrövliga. Sega i kanalbyten osv. Nästan som comhems boxar var på 90talet. Skandal kan man tycka. HDtv ser man inte röken av heller. Dock fungerar ju inte comhems dito med deras box helt utan problem heller.

Enda anledningen jag ser att en fastighetsägare byter från comhem till tele2 i dagläget om comhem finns i området är för att de är billigare på både serviceavtal och grundutbud/basutbud. Teknikmässigt har de lång väg att gå.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på uppkoppling via kabel-tv nätet med Tele2 som opperatör idag. Om jag kör en vanlig TP-test nu mot sundsvall *kör den* så ligger jag på 7.76Mbit/sek DL och 0,95Mbit/sek UL med en ping på 18Ms.

Jag är riktigt nöjd, fungerar klockrent för mig. Abbonemanget jag har är 6-8 Mbit så mina värden är helt ok enl mig.

Visa signatur

Phenom2 x4 810@3445mhz : Zalman CNPS 9900 cpu cooler : Antec P183 : Gigabyte GA-MA790XT-UD4P : HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 : 4Gb corsair XMS3 : CorsairTX650W :