Mass effects Piratskydd

Permalänk
Medlem

Mass effects Piratskydd

Börja här:
http://theangrypixel.com/blog/2008/05/06/mass-effect-pc-cd-pr...

Och sen här:
http://masseffect.bioware.com/forums/viewtopic.html?topic=628...

Ja just det här med EA skulle ju inte alls påverka Bioware. Att man sätter in ett jätteirriterande säkerhetssystem har ju ingen påverkan på upplevelsen.

Känns som dom kommer få så mycket skit för det här. Dom lärde sig alltså inte av problemen Take2 fick med Bioshock, och här tar dom det ännu ett steg längre.
Bra jobbat!

Jag blir så jävla less.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att stoppa piraterna dock ...

Edit: Varför tryckte jag på "skicka"? ... Börjar bli lite trött O.o
I alla fall, håller med om att det är löjligt med detta kopieringsskydd, det kommer inte hjälpa piratkopiering alls då i princip ingen spel undkommer piratkopiering. Detta skapar bara problem för konsumenten som faktiskt går och betalar 500 kronor, tycker snubben som har skrivit artikeln i första länken har rätt i varje punkt.

Otroligt dåligt gjort från EA's sida helt enkelt =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

EA så vad har ni väntat er? Tycker nästan att folk som fortfarande köper EA spel får skylla sig själva.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Kommer vi äntligen komma tillbaks till den underbara tiden då piratkopior fungerade bättre än orginalen? Då kanske dom lär sig att det är billigare att leverera en produkt konsumenterna vill ha och INTE spendera pengar på ett skydd som inte funkar istället för att försöka kränga en produkt som riskfritt går att hämta i bättre fungerande upplaga på internet. Ointelligens är det som kommer störta vår civilisation.

Permalänk
Medlem

haha lycka till att pc versionen kommer sälja bra, vet att bioshock blev det en ordentlig hysteri där aktiveringen strulade men detta tar ju fan priset nästan..

Permalänk
Medlem

-_- . Detta kommer att minska försäljningen så mkt att de kommer att gå back istället förhoppningsvis. De är ganska så korkade som man kan bli, det är la bara att ta och radera några rader kod och lägga dit några andra så har man tagit bort detta skydd som på alla andra spel. Detta kommer bara att vara så irriterande att även svenssons kommer att föredra piratversionerna som i detta fall kommer att vara extremt mycket enklare än det äkta orginalet.

Om man hade tagit bort all piratkopieringsskydd utom det vanliga Standard-Kopieringsskyddet som de flesta Svennsons faller på så hade man kunnat hålla nere prislappen och locka mer kunder och optimerat profiten på försäljningen.

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven till detta , dels är det ju en preventiv åtgärd som förhoppningsvis funkar ungefär på samma sätt som halflife/bioshock , fördröjer pirat releasen så piratversionen kommer en stund efter vilket innebär att den stora lata massan som "vill ha spelet nu" masar sina feta rövar o köper spelet istället för att dra hem det från sin närmaste piratkopierare.

Nackdelen är ju somsagt att betalande kunder betalar för en programvara som i vissa fall strular och begränsar användaren.
Framtiden som jag ser det är som redan nämnts att man hela tiden måste vara uppkopplad för att spela men då får extra content , achievements och annan kul statistik och godis som belöning.

Steam är ju på rätt spår då det gäller sådant tycker jag även om tjänsten inte pallar med då stora releaser (läs Bioshock)

Slutordet är att för mig är detta inget som helst problem , jag har internet var jag än vänder mig och skulle det vara problem ute vid sommarstugan ja då får man väl nappa på det där 3G erbjudandet från <Operatör X>

En annan sak är att då spelet funnits på marknaden ett tag så har faktiskt bioware tagit bort delar/hela skyddet på spelen med patchar.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Jag är lite kluven till detta , dels är det ju en preventiv åtgärd som förhoppningsvis funkar ungefär på samma sätt som halflife/bioshock , fördröjer pirat releasen så piratversionen kommer en stund efter vilket innebär att den stora lata massan som "vill ha spelet nu" masar sina feta rövar o köper spelet istället för att dra hem det från sin närmaste piratkopierare.

Varför betala för en version som är superkass när man kan piratkopiera en version där det irriterande skyddet är borttaget? Det är som att betala för ett äpple besprutat med cyanid istället för att plocka ett gratis hos grannen. Jag kan tänka mig att betala för Mass Effect när det fungerar som en normal jävla produkt.

Hur mycket gissar ni att själva systemet kommer att kosta i utveckling och underhåll? Antagligen mer än vad man förlorar på piratkopiering, speciellt när det gäller en titel som redan sålt skitbra till Xbox. När man dessutom har betalat dyra pengar för bajs OCH förlorar eftersom piraterna ALLTID, ALLTID, ALLTID (alltid) vinner. Jävla dumhuvuden alltså.

Permalänk
Sötast

Hahahahahahah

Än en gång samma sak

Kunden blir drabbad och kostnaderna ökar för företagen.

Loose - Loose.

Du har två val.
1. Köp spelet och få skit installerat på din dator (mest troligt) och sedan måste du aktivera om å om å om å om å för helvete KÖP INTE NY HÅRDVARA, du är en PC spelare du behöver ingen ny hårdvara, aldrig! Då får du bara problem.

Eller.

2. Tanka spelet, dra "crack.exe" till mappen /Mass effect och sedan spela

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Varför betala för en version som är superkass när man kan piratkopiera en version där det irriterande skyddet är borttaget? Det är som att betala för ett äpple besprutat med cyanid istället för att plocka ett gratis hos grannen. Jag kan tänka mig att betala för Mass Effect när det fungerar som en normal jävla produkt.

Jag har svårt o sia om hur "kass" den riktiga versionen är eftersom det inte kommit ännu
Men vis av mina erfarenheter av Halflife / Steam & Bioshock där också folk vrålade rakt ut över att kopieringskyddet suger.
Där kan jag säga att det funkade bra , jag hade aldrig några problem och ingen i min bekantskapskrets hade problem att köra på sina ärliga kopior , faktiskt var det så att de jag snackade med som hade piratade versioner hade mer problem i dessa fall (Bioshock/Halflife2)
Läste mest en massa gnäll från personer som installerade spelen på många datorer men inte nåt direkt om att spelet Bioshock var ospelbart pga skyddet till skillnad mot då det ruskiga Starforce fanns på var o varannat spel.

I Bioshocks och även HL2's fall dröjde det faktiskt ett tag innan det kom bra knäckta versioner av spelen på piratscenen vilket gjorde att många i den lata massan masade på sina feta rövar o handlade spelet eftersom "vill ha" behovet översteg "är för snål" behovet.

Men sen hymlar jag inte o säger att skydden skyddar direkt utan allt kommer givetvis o knäckas förr eller senare men ju längre tid spelföretagen fördröjer ett knäck ju mer cash drar de in.

Ställer mig lite tvivlande till 10 dagars checken dock , den kommer inte göra nån speciell nytta eftersom då spelet väl är knäckt så (vilket de garanterat är inom 10 dagar efter release) kvittar ju det och är ju bara nåt som har potential att krångla till det för ärliga användare.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hahahahahahah

Än en gång samma sak

Kunden blir drabbad och kostnaderna ökar för företagen.

Loose - Loose.

Du har två val.
1. Köp spelet och få skit installerat på din dator (mest troligt) och sedan måste du aktivera om å om å om å om å för helvete KÖP INTE NY HÅRDVARA, du är en PC spelare du behöver ingen ny hårdvara, aldrig! Då får du bara problem.

Eller.

2. Tanka spelet, dra "crack.exe" till mappen /Mass effect och sedan spela

Skulle inte förvåna mig om du blir avstängd för de medelandet "Medhjälp till brott" lol.

Men tycker samma som er. sjukt. de har ju visat sig att spel med piratskydd inte säljer bättre liksom.....

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Hjälpsam

Det här var inte så väl genomtänkt.

"And what’s worse? When a member at the official forums asked:

Sure, I have an always-on net connection but what happens if I don’t play for 11 days and the moment I want to play my connection is down? Are you saying I’m not going to be able to play my perfectly legitimate purchased copy of the game, even the retail version, until I get permission?

the official answer came back:

That is correct. And I would suggest that you contact EA Support the moment this happens (once you get your internet back) to report the issue. If there are people having problems with the system as designed, then Support needs to hear about it so they can help us evaluate it for the next game title."

Så här får det inte gå till.

Annars kan jag gott tänka mig en onlineaktivering, skönt att slippa ha i skivan när jag skall spela.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Läste nyss detta på FZ... surt... öhmn, är Mass Effect bara online, eller är det ens online överhuvudtaget?
Hört talas om spelet på Xbox 360 men har inte kollat mycket på det eller så, vad händer för de som inte har internet t.ex.?

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

De vägrar förstå att man inte kan stoppa pirater. Allt kan hackas, crackas, brytas, undgås... bara en fråga om tid.

Paradoxal ironi också, nummer 1: ju svårare ett kopieringsskydd görs ju intressantare blir det att bryta det då utmaningen var större.
Paradoxal ironi också, nummer 2: ju svårare ett kopieringsskydd görs desto mer problem blir det för den laglige konsumenten.

PC:n dör men inte pga PC:n som plattform utan pga alla jäkla företag som inte kan hantera marknaden och hellre hoppar på konsoller för där finns alla casual gamers.

Länge leve PC:n men död åt alla företag som EA!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Hjälpsam

Ja död åt alla företag som vill ha betalt för de spel dom utvecklat för dyra pengar!
Sen när dom är borta kan Jultomten börja göra spel gratis i stället.
Men...om nu inte Jultomten finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja död åt alla företag som vill ha betalt för de spel dom utvecklat för dyra pengar!
Sen när dom är borta kan Jultomten börja göra spel gratis i stället.
Men...om nu inte Jultomten finns.

Du vrider mina ord. Finns många företag som inte behöver bete sig som EA. Det jag menade var just företag som EA beter sig på ett dåligt sätt...

...men men, vill du vinkla det så lär väl inte förklaringar betyda något för dig.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Proffsmoddare

"If you like this game, BUY it."

Problem solved? Om alla gått efter det mottot hade vi inte haft detta problem idag.

Jag kommer köpa detta spel för att stödja utvecklaren.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Du vrider mina ord. Finns många företag som inte behöver bete sig som EA. Det jag menade var just företag som EA beter sig på ett dåligt sätt...

...men men, vill du vinkla det så lär väl inte förklaringar betyda något för dig.

Då förstår jag vad du menar, håller visst med dig om att företag inte skall ha så grisiga kopieringsskydd EA har.
Dom måste se till att dom ärliga köparna inte drabbas och det gör dom nu.

Stöter på så många som inte är bereda att betala ens för sina favoritspel, så du fick nog tyvärr ta lite av det skäll dom skulle fått i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
"If you like this game, BUY it."

Problem solved? Om alla gått efter det mottot hade vi inte haft detta problem idag.

Jag kommer köpa detta spel för att stödja utvecklaren.

Sant, men jag förstår inte din sista mening. Vad ska det menas? EA har helt klart gjort en rejäl tabbe här, och du vill supporta dem genom att köpa spelet och sen inte kunna spela det utan internet uppkoppling?

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaiNeaA
Sant, men jag förstår inte din sista mening. Vad ska det menas? EA har helt klart gjort en rejäl tabbe här, och du vill supporta dem genom att köpa spelet och sen inte kunna spela det utan internet uppkoppling?

Jag vill supporta BioWare eftersom de gör toppenspel, men jag kommer troligtvis ändå spela en crackad piratkopia för att slippa det värdelösa kopieringsskyddet. Du har rätt, det var nog lite konstigt formulerat.

Jag tror att om fler köper spelen så kommer kopieringsskydd bli överflödiga, men vad vet jag, jag är kanske naiv.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Hjälpsam

Känns som vi är ute på farlig mark här men, jag köper alltid mina spel och får jag problem med kopieringsskyddet, brukar jag använda den lösningen som en del nämnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jezuz..... jag hade planerat att köpa det här samma sekund som det släpptes till PC.

Men men, det blir visst inte av *spottar på EA´s kopieringsskydds fetish*

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
"If you like this game, BUY it."

Problem solved? Om alla gått efter det mottot hade vi inte haft detta problem idag.

Jag kommer köpa detta spel för att stödja utvecklaren.

Det är sant till en viss del, problemet är att vissa speltillverkare förstör spelen med jobbiga koperingsskydd.

Tidsskyddet på Mass Effect är bara löjligt, det finns folk som spelar på en dator som är ej uppkopplad till nätet (visst det är inte många men det finns).

Själv kommer jag högst troligt att köpa det till pc för jag tyckte om spelet till 360 och vill hemskt gärna köra det med högre upplösning och mindre laddtider..

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Avstängd

Fan kan man säga, ända som inte drabbas av det är "piraterna"

Men blir ju tvungen att hämta hem div. "olagliga"filer till sin köpta spel för att kunna spela

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Jag är lite kluven till detta , dels är det ju en preventiv åtgärd som förhoppningsvis funkar ungefär på samma sätt som halflife/bioshock , fördröjer pirat releasen så piratversionen kommer en stund efter vilket innebär att den stora lata massan som "vill ha spelet nu" masar sina feta rövar o köper spelet istället för att dra hem det från sin närmaste piratkopierare.

Nackdelen är ju somsagt att betalande kunder betalar för en programvara som i vissa fall strular och begränsar användaren.
Framtiden som jag ser det är som redan nämnts att man hela tiden måste vara uppkopplad för att spela men då får extra content , achievements och annan kul statistik och godis som belöning.

Steam är ju på rätt spår då det gäller sådant tycker jag även om tjänsten inte pallar med då stora releaser (läs Bioshock)

Slutordet är att för mig är detta inget som helst problem , jag har internet var jag än vänder mig och skulle det vara problem ute vid sommarstugan ja då får man väl nappa på det där 3G erbjudandet från <Operatör X>

En annan sak är att då spelet funnits på marknaden ett tag så har faktiskt bioware tagit bort delar/hela skyddet på spelen med patchar.

Bara det att i det här fallet är det EA och dom har redan sagt att skyddet inte kommer plockas bort efter release.

Sedan fanns det fungerade Bioshock rellar ute ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
I Bioshocks och även HL2's fall dröjde det faktiskt ett tag innan det kom bra knäckta versioner av spelen på piratscenen vilket gjorde att många i den lata massan masade på sina feta rövar o handlade spelet eftersom "vill ha" behovet översteg "är för snål" behovet.

Nu kommer det här inte påverka oss i Sverige då europaversionen släpps en vecka efter USA.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Hur kan sådana smarta entreprenörer, ingenjörer och utvecklare med flera vara så jävla korkade samtidigt? Detta är bevis på brist av hjärnceller. Dom har förmodligen inhalerat för mycket doft av bensin.

Det hjälper INTE att implementera massor med skit rent ut sagt för att stoppa piraterna. Dessutom förstör det för dom som vill köpa lagligt vilka jävla idioter alltså.
Varför folk, spelbolag med flera inte förstår detta är för mig ett mysterium.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Just ja, HL2... jag fick vänta ett par dagar så steams server blev lite lättad så jag kunde aktivera spelet, men jag ville spela samma dag jag köpte den..

Men man kan ju köra HL2 utan steam med lite fix.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Jag vill supporta BioWare eftersom de gör toppenspel, men jag kommer troligtvis ändå spela en crackad piratkopia för att slippa det värdelösa kopieringsskyddet. Du har rätt, det var nog lite konstigt formulerat.

Jag tror att om fler köper spelen så kommer kopieringsskydd bli överflödiga, men vad vet jag, jag är kanske naiv.

Desto fler som köper ett spel med piratskydd, desto mer bevisas det ju att piratskyddet gör nytta.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Desto fler som köper ett spel med piratskydd, desto mer bevisas det ju att piratskyddet gör nytta.

Inte om alla som köper det använder crackar av diverse slag. Oj, ingen har registrerat spelet med 1 milj ex är sålda.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W