Permalänk
Medlem

Sommarvärmen är här

I och med det är det dags att skaffa en ny CPU-fläkt. Har för tillfället en Zalman CNPS9700, det är ju en bra kylare men det kanske finns några vassare. Vill byta av 3 anledningar.

1: CNPS9700 tar luft från fronten och jag har bättre lufttillförsel på chassit från sidan, eventuellt kanske jag sågar upp en hål vid 3,5 tums platserna och drar dit en fläkt ifall de bäst presterande tar luften framifrån.
2. Den lyser grönt.
3. Ska slänga i ett till GTX för SLI och det kommer då alstra ännu mer värme i burken.

Är lite inne på denna

Har ni tips så ös på!

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Kama cross fick inte dirr bra resultat vad jag kommer ihåg skulle nog köra på något av de säkrare korten (med torn typ som TRUE eller noctua) men eftersom de förmodligen också kommer ta luft ifrån fronten så jag har ju inga direkta super-svar förutom att jag inte skulle rekommendera just den kylaren

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

köpte en ZEROtherm Nirvana NV120 mycket bra i så lyser den blå
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
Fast köpte den i måndas då kostade den 444kr inkl frakt
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6001&page=9

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Hej!

Dblood: Jag rekommenderar dessa:

1) https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA1...

2) https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNH-U...

Men helst Thermalright Ultra 120 Extreme + t.ex. Noctua 120mm. Det kör jag med och är riktigt nöjd.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

kör på true och en nexus eller revoltech fläkt presterar väldigt bra och är billigt.

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Avstängd

Ni kanske skulle informera killen att TRUE oftast är konkav/konvex m.m?

Och han måste lappa skiten?

Permalänk

Kylare ska inte vara helt platta, konvexa kylare är bättre för Duals och ännu bättre för Quads än helt plana kylare.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Ni som rekomenderar true och liknande kan inte ens ha läst killens inlägg, han ville ju ha en fläkt som tar luften från ovansidan..

Cooler Master Gemin II kör jag med eftersom jag har ett aerocool extremengine 3T chassi där största delen av luften kommer in från chassisidan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Kylare ska inte vara helt platta, konvexa kylare är bättre för Duals och ännu bättre för Quads än helt plana kylare.

Men sluta!!!

Permalänk
Medlem

Noctua NH-C12P kanske kan vara något?
Annars finns ju klassikern, Thermaltake Big Typhoon

Permalänk

Re: Sommarvärmen är här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
...
Är lite inne på denna

http://www.gtek.se/img_prod/SCKAMACROSS.jpg

Har ni tips så ös på!

Mitt tips - utan att läsa någon recension - är att han/hon som tillverkade den kylaren är rätt dum, och du bör inte skaffa den.

Undertrycket en fläkt i de här storlekarna skapar, är inte enormt. Man kan närma sig en sugande fläkt med ett papper/hängande tråd eller handen. Det är inte förrän man kommer riktigt nära som något "riktat" undertryck uppstår. Vill man få optimal kylning, skall fläkten sitta PÅ (eller någon millimeter ifrån) kylflänsen. Först då suger fläkten bara bort den varma luften som alstras mellan flänsarna. Den där "v-kylaren" på bilden är oerhört korkad konstruerad och fläkten drar in lika mycket luft från omgivningen om inte mer, än från flänsarna.

Tror mest man gjort den för att den skall se unik och häftig ut. Sen visar det sig ju tydligen i test också (no surprise).

TRUE eller Tuniq Tower föreslår jag. TRUE för att alla säger att den är bra och den oftast är bäst i test, och Tuniq för att den enbart ligger något bakom TRUE och för att jag har den själv och är helnöjd.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Avstängd

hehe ja sitter i källaren så värmen stör inte mig ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sommarvärmen är här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim M0rrison
Mitt tips - utan att läsa någon recension - är att han/hon som tillverkade den kylaren är rätt dum, och du bör inte skaffa den.

Undertrycket en fläkt i de här storlekarna skapar, är inte enormt. Man kan närma sig en sugande fläkt med ett papper/hängande tråd eller handen. Det är inte förrän man kommer riktigt nära som något "riktat" undertryck uppstår. Vill man få optimal kylning, skall fläkten sitta PÅ (eller någon millimeter ifrån) kylflänsen. Först då suger fläkten bara bort den varma luften som alstras mellan flänsarna. Den där "v-kylaren" på bilden är oerhört korkad konstruerad och fläkten drar in lika mycket luft från omgivningen om inte mer, än från flänsarna.

Tror mest man gjort den för att den skall se unik och häftig ut. Sen visar det sig ju tydligen i test också (no surprise).

TRUE eller Tuniq Tower föreslår jag. TRUE för att alla säger att den är bra och den oftast är bäst i test, och Tuniq för att den enbart ligger något bakom TRUE och för att jag har den själv och är helnöjd.

....

den blåser ju på flänsarna.

OnT.

att den lyser grönt kan du ju fixa, jag bytte ut lysdioderna i min till blåda ;D
http://www.pici.se/261338/

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Men sluta!!!

För en olappad ihs är faktiskt en konvex kylare bättre, problemet med tex true är dock att det är svårt att få tillräckligt bra mounting pressure utan att modda fästanordningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
För en olappad ihs är faktiskt en konvex kylare bättre, problemet med tex true är dock att det är svårt att få tillräckligt bra mounting pressure utan att modda fästanordningen

Trodde man altid skle eftersträva att ha så stor kontaktyta mot CPU;n som möjligt? Det måste väll ändå vara det bästa?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Trodde man altid skle eftersträva att ha så stor kontaktyta mot CPU;n som möjligt? Det måste väll ändå vara det bästa?

Jo, men det är inte säkert att man får det, med en platt kylare.
Intel har i vissa fall haft riktigt skeva IHS'er på deras s775-prollar.

Permalänk

Även om thermalright utlra 120 extreme sitter på fel håll för dig så skulle jag stark rekommendera dig den. Jag har en själv och jag har clocka cpun 50% och den är fortfarande ca 15 grader kallare än oklockad med stock kylaren.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sommarvärmen är här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
....

att den lyser grönt kan du ju fixa, jag bytte ut lysdioderna i min till blåda ;D
http://www.pici.se/261338/

Har inte riktigt vågat demontera fläkten. Men det kanske inte är så särskilt svårt.

---

Tack för alla inlägg, och efter att ha skummat igenom lite recensioner så verkar ultra extreme 120 vara en riktigt bra kylare så kanske plockar en sådan och slämger på en till chassifläkt fram

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sommarvärmen är här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim M0rrison
Undertrycket en fläkt i de här storlekarna skapar, är inte enormt. Man kan närma sig en sugande fläkt med ett papper/hängande tråd eller handen. Det är inte förrän man kommer riktigt nära som något "riktat" undertryck uppstår. Vill man få optimal kylning, skall fläkten sitta PÅ (eller någon millimeter ifrån) kylflänsen. Först då suger fläkten bara bort den varma luften som alstras mellan flänsarna.

Kollar du riktningen på fläktarna på majoriteten av alla kylflänsar lär du märka att de blåser på flänsarna istället för suger genom dem

Jag håller dock ändå med dig om Kama cross: fläkten sitter för långt ifrån och för öppet, så luften lär gå runt snarare än genom denna fläns...

Tror inte jag sett nån positiv recension av Kama cross. Undvik den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Ah, såg inte det. Spelar dock mindre roll, som Roger säger. Att blåsa ned den varma luften på moderkortet/heatpipes'en är ju inte heller någon bra plan.

Som sagt, man har nog snarast tänkt på att se lite ball/unik ut, och inte på prestanda.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Även om thermalright utlra 120 extreme sitter på fel håll för dig så skulle jag stark rekommendera dig den. Jag har en själv och jag har clocka cpun 50% och den är fortfarande ca 15 grader kallare än oklockad med stock kylaren.

Har du bild på att du loadar 50*c vid 3.6ghz?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jo, men det är inte säkert att man får det, med en platt kylare.
Intel har i vissa fall haft riktigt skeva IHS'er på deras s775-prollar.

Så ska man lappa så ska man lappa både kylare och prolle då

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Även om thermalright utlra 120 extreme sitter på fel håll för dig så skulle jag stark rekommendera dig den. Jag har en själv och jag har clocka cpun 50% och den är fortfarande ca 15 grader kallare än oklockad med stock kylaren.

precis som ertan så vill jag se bild på det där... hur varmt var det i rummet när du testade?

Min loadar 65-70 nånting @ 3,6 GHz

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Så ska man lappa så ska man lappa både kylare och prolle då

Jo, det ger helt klart bäst resultat, men det är inte alla som har tid och ork till det