Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

jag har iallafall inte lagt märke till/stör mig inte på något cpu whine..
har du onormalt mycket måste du ju kunna reklamera pga detta..
risken att du får en ny cpu med lika mycket whine är ju kanske ganska stor beroende på om det är så som du säger: att du är mycket känslig..

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du är känslig, jag är det och får rent ut sagt utbrott ibland när jag sitter vid min dator. Det låter som tinnitus och jag blir galen på det, men man får helt enkelt acceptera det. Sätt igång musik eller något, det gör jag ibland, eller tv:n.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det kan vara så att du är känslig, jag är det och får rent ut sagt utbrott ibland när jag sitter vid min dator. Det låter som tinnitus och jag blir galen på det, men man får helt enkelt acceptera det. Sätt igång musik eller något, det gör jag ibland, eller tv:n.

Samma sak för mig, när jag sitter och programerar har jag min ipod igång, det är omöjligt att koncentrera sig när det piper.
Men i förrigår kom jag på att om datorn är i energisparläge, så piper det inte alls! Datorn blir helt knäpptyst, så nu lär jag ha den i energisparläge att bra tag framöver:)

BTW inte ens RMclock får min cpu att sluta whina..

Permalänk
Medlem

Min Vostro har bara blivit segare och segare, va uppe i ca 60fps i TF2 med låga inställningar, nu kan det till och med sjunka ner till 2 fps, något tips som får datorn att gå snabbare?

Jag har formaterat om den och har ca 60 processer igång.

Permalänk
Medlem

Min piper minimalt (måste lägga örat emot för att höra), dock så går fläkten förjämnan =/

Permalänk
Medlem

Vad ni inte vill prova är prestanda-läge på batteri, då piper det så in i helv*te. Iaf min.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hm, testade, låter fortfarande inte mycket, och jag är ganska känslig...
Jag har väll haft tur, eller något

Permalänk
Medlem

hallåj! var ett tag sedan man tittade till tråden nu känner jag.

nu är det så att jag har lite problem, kan ju börja med den bakomliggande historian..

har kört dualboot ubuntu 7.10 och vista, uppdaterade igår ubuntu till 8.04, i och med det så försvann vista från grub, kunde även inte komma åt partitionen från linux, inte heller med live skiva, eller hirens boot cd.

och problemen fortsatte så jag vart tvungen att formatera då hela hårddisken tillslut var kaputt...

så nu sitter jag här utan recoverypartition, och ingen som helst aning om hur jag ska göra en ny, är det någon som vet hur?

testade med acronis men går inte eftersom ghostfilen inte får ligga på samma hårddisk.

Permalänk
Medlem

Hm, det blev samma sak för mig med 7.10 -> 8.10beta, men då kunde jag bara skriva in vista-partitionen i grubs menu.lst fil, igen.
Men du har alltså formaterat hela hårddisken?

Nu är jag inte så hemma på recovery-partitioner, men kan du inte skapa en via ubuntu-livecd'n?

Permalänk
Medlem

Fixade sig, kör acronis 11 istället, gick göra partition så att man klickar F11 när man startar datorn för att köra igång.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att jag får FPS-drops när jag spelar spel nu, från början kunde jag ha den högsta upplösningen och spela med ca 50 fps, nu har jag nästan den lägsta upplösningen och kan få 20fps.

Men det händer efter ett tags spelande, oftast efter 30 minuter, och sen blir det nästan ospelbart.

Finns det något sätt att fixa till lite? jag har dragit ner i så mycket processer jag kan, jag körde en omgång Ccleaner för att rensa lite skit från datorn.

Den är också nyligen formaterad.

Några fler tips jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Blås flänsen så att den inte throttlar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i datorer, men menar du att jag typ ska öppna dator och blåsa/suga upp damm från kylflänsen?

Edit: om det är det jag ska, vilka skruvar ska man skruva upp?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte öppna den. Det är inte säkert att den throttlar, blir datorn varm? Det låter ju iaf som att den blir det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag öppnade upp min och monterade om kylaren till cpu'n och rengjorde från damm (var mkt lite), då slapp jag att den throttlade.

Keng, du kan kolla om den throttlar med att ha cpu-z igång när du kör en orthos eller TAT-runda. Ser du i cpu-z att cpu'n klockar ner sig, då throttlar den.

Permalänk
Medlem

om du inte vill plocka lös hela datorn för att rengöra mot dam kan du köra en lat-mans-lösning.

Ta fram damsugarn, slå på max effekt så du får ett bra starkt sug.
Ta fram en nål eller annat smalt verktyg som du kan spärra så att inte fläkten kan snurra.

Börja suga från sidan och sedan underifrån,

jätteviktigt att du spärrar fläkten så den inte kan snurra, annars kommer du bränna motorn till den.

Permalänk
Medlem

tror jag kör den lilla lata funktionen. det är så att min cpu kan bli över 95 grader efter 17 sekunder av TAT ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
om du inte vill plocka lös hela datorn för att rengöra mot dam kan du köra en lat-mans-lösning.

Ta fram damsugarn, slå på max effekt så du får ett bra starkt sug.
Ta fram en nål eller annat smalt verktyg som du kan spärra så att inte fläkten kan snurra.

Börja suga från sidan och sedan underifrån,

jätteviktigt att du spärrar fläkten så den inte kan snurra, annars kommer du bränna motorn till den.

jag körde tryckluft rakt in i fläktinsuget, men den funkar fortfarande, hade tur antar jag

Nån som vet om man kan trycka in detta i vostron?
http://cgi.ebay.com/Dell-E1705-9400-Geforce-7800-256MB-Video-...

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Det enda som ska snurra fläkten är motorn i den, så du hade tur, motorerna kan brännas. En elmotor fungerar ju som en generator, och när du snurrar den så skapas el som går tillbaka till moderkortet om där inte är en skyddskrets. Och motorn själv kan brännas.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

ajda, då kanske jag har misshandlat de flesta stationära datorer jag har ^^

Permalänk

Hmm... Märkte nu idag att min CPU går upp till 86 grader på ena kärnan vid lite CS spelande... Enligt CPU-Z så ligger den på maxfrekvensen, men tro fan ändå att hela datorn nästan säckar ihop... Bara att skriva denna texten hackar... :S

Idéer på vad det kan vara? Uppenbart är iaf att CPUn blir varm, men är det _för_ varmt?

Permalänk
Medlem

Klart det är.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Misstänkte också det, har för mig att jag sett riktlinjer för temperaturen, men orkade inte bläddra igenom 82 sidor efter informationen.

Testade lite mer sen på kvällen, då gick den aldrig över 67 grader.

Permalänk
Medlem

Att tempen är hög i mindre krävande program kan vissa sig vara att datorn inte "orkar" dra på fläktarna mer då tempen endån inte överstiger gränsen för vad som måste kylas mer och applicationen är såpas lätt att den inte kräver mycket GUP kraft. Jag märker flera gånger att jag lirar wow tex och datorn blir mycket varm på undersidan och då blir jag lite rädd att det ska brinna upp, men så helt plötsligt drar fläktarna på ännu en växel vilket jag känner lite betryggande då jag då får indikaton om att datorn inte kännde sig förvarm innan. Blev lite rörigt men men...

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Hur får jag vostro 1500 med 84/8600 kort?

Har letat ihjäl mig men verkar bara va 17tummaren som går att få med det nu.

Mvh

Permalänk
Medlem

Dell verkar ha lagt ner vostron 1500 men ta en titt på denna:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

och vostro 1310
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Vill gärna tipsa om XPS 1330 och 1530 också, dem har lite bättre prestanda för pengarna och du slipper krångla med att beställa en företagsdator som privatperson om det nu är fallet.

En fråga: ni som haft era vostros ett tag nu, snurrar eran fläkt konstant med? vid vanlig slösurf snurrar min helatiden.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Hej jag tänke beställa en

Dell Vostro 1700 c2d 2.0Ghz | 160Gb 7200rpm | 2Gb RAM | 8600M GT

För att spela Age of Conan. Men tänke kolla, är denna dator omodärn redan eller skall jag vänta tills det kommer ett 9X00 grafikkort till Dellen?

skulle det bli stor skillnad med 2.4 ghz?

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Dell verkar ha lagt ner vostron 1500 men ta en titt på denna:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

och vostro 1310
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Vill gärna tipsa om XPS 1330 och 1530 också, dem har lite bättre prestanda för pengarna och du slipper krångla med att beställa en företagsdator som privatperson om det nu är fallet.

En fråga: ni som haft era vostros ett tag nu, snurrar eran fläkt konstant med? vid vanlig slösurf snurrar min helatiden.

Min snörrar konstant, fast inte högt.

Permalänk
Medlem

Min snurrar också konstant. =/

Permalänk
Medlem

Jag har en Inspiron 1520 och min fläkt går inte vid slösurfande ifall energisparläge är aktiverat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u