Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Har en fråga,

Jag brukar koppla datorn till tv.n för att visa serier för mina småsyskon, men jag undrar om jag kan använda datorns bildskärn till något annat samtidigt som jag visar film på tv.n?

Ja det ska inte vara några problem! utvidga skärmen istället för att klona den i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

hur gör man det da? :S

Är inte så bra på detta

Permalänk
Medlem

Ta bort inlägg.

Permalänk

Hej!

Jag har hittat en dator som jag vill ha i ett några månader gammalt reklamblad från Dell. Datorn jag är sugen på är en Vostro 1510 Maximal Prestanda och har följande:

Intel C2D 2.10GHz
Äkta Windows Vista Business
3GB Minne
320GB hårddisk (7200 rpm)
256MB GeForce 8600M GT

Och allt detta för 6490 kl exkl moms!

Tyvärr verkar det som att det inte går att köpa den längre. Det närmsta jag kommer är detta:

Intel C2D 2.10GHz
Äkta Windows Vista Home Premium
3GB Minne
160GB hårddisk (7200 rpm)
256MB GeForce 8400M GS
Pris: 7140 kr exkl moms

Vad säger ni, ska jag slå till? Grafikkortet är betydligt sämre va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
hur gör man det da? :S

Är inte så bra på detta

Koppla in tv-out till TV
Öppna Nvidias Kontrollpanel (högerklick på skrivbordet)
välj "ställ in flera bildslkärmar" i menyn till vänster
välj alternativet i stil med "utöka skrivbordet"
välj bärbar skärm + TV
ok!

nu ska skrivbordet utökas så att du kan greja med ditt på den bärbaras skärm och film kan visas på tv´n. du drar helt enkelt ut videospelaren till tv-skärmen och låter filmen gå där.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

okej, tackar, en när du menar "Koppla in tv-out till TV" då ska jag alltså klona först?

Edit: testade, för gammal tv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
okej, tackar, en när du menar "Koppla in tv-out till TV" då ska jag alltså klona först?

Edit: testade, för gammal tv

nej jag menade att fysiskt koppla tv-out-sladden till tv´n

för gammal tv? hur menar du?
har du kunnat använda tv-out förut ska det inte vara några problem att göra på detta sätt!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

får testa om, jag klonade innan, fast jag såg aldrig de alternativet "utöka skrivbordet" konstigt nog.

EDIT:

Permalänk
Medlem

ah my bad...
dualview är det jag menar... kallas nog lite olika beroende på drivrutiner/tillverkare

men men... välj dualview och sen bärbar + TV så ska det funka!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

man tackar

Ska testa nu.

Edit: det funkade utmärkt! sen kom jag på, att jag inte kan kolla på 2 filmer samtidigt då får man ju ljud från båda filmerna samtidigt

Permalänk
Medlem

hehe nej det blir ju inte så bra....

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Undrar hur man drar igång fläkten konstant så att den kyler datorn så mycket som möjligt, få nämligen fpsdrops ner till 6fps på tf2 med låga inställningar :/

Permalänk
Medlem

vet inte om det är möjligt... tycker att fläkten borde vara igång om den är så pass varm... bästa tipset jag kan komma med är att undervolta processorn för att få ner värmen eller att försöka rensa ur kylflänsarna på damm.

fungerar inget så är det väl bara att reklamera den!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

reklamera den?

Ska de behövas?

Datorn var mycket stabil från början när jag fick den, men nu efter ett tags spelade får jag så låg fps att det inte är spelbart, jag har till och med höjd upp datorn med träklossar för att den ska bli svalare.

Grafikkortet blir ca 80 grader när jag lirar, och innan jag formaterade om datorn så kunde processorn hamna över 97C efter 30 sekunder i TAT.

Edit, damm vet jag inte hur jag ska kunna rensa bort :/ vet inte hur man öppnar den

Dessutom tror jag inte att det är damm inuti datorn.

Permalänk
Medlem

Du kan använda tryckluft på burk för att försöka blåsa ur damm utan att öppna datorn. Men se till att fläkten/fläktarna inte snurrar då du gör det! stoppa dem med en liten skruvmejsel eller liknande.

Hoppas det löser sig men om du inte kan spela med en bärbar dator tänkt för spel så ska du självklart reklamera den! damm är ju det enda som "orsakats av dig" och kan vara en godtagbar anledning till överhettning. är det inte damm som orsakar överhettningen är det ju ett fabriksfel av något slag och det ska ju då såklart åtgärdas av dell.

80 grader är ju iofs inte så högt för grafikkortet... men avläsningen kan ju vara fel eller om du avläst temp efter att du stängt av spelet.. (svalnar mycket snabbt)

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Jag monterade om kylaren på min, var inte så avancerat, om man skruvat en del i datorer så bör det gå bra. (kanske känns lite onödigt dock)
Det låter ju konstigt om fläkten inte snurrar upp, säker på att det inte är något annat som lurar?

Permalänk
Medlem

vet inte, ska undervolta datorn idag (hittade en fin guide på swec ) hoppas det löser sig, för annars ringer jag dell, (ska suga bort lite damm först)

Ett annat problem jag har är att min anslutning mot min router är konstig, både det trådlösa och trådade på min dell funkar konstigt, något problem med DNS står det, någon som vet?

Har 2 andra datorer kopplade till den och de funkar utmärkt, just nu kör jag direkt via en switch.

Permalänk
Medlem

någon som testat det nya bioset som dell har släppt 08010?: A07
http://support.euro.dell.com/support/downloads/download.aspx?...

Skall visst ha förbättrad värmekontroll, men vill veta innan jag installerar om fläktarna kommer att gå för fulla muggar hela tiden med nya bioset.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Använd den bara om du har värmeproblem. Det har med Nvidias buggade grafikkort att göra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Är detta ett bra köp en Dell Vostro 1510 med denna spec:
Intel® Core™2 Duo-processor T5870 (2,0 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
15,4-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)
2 048 MB (1 x 2 048) enkanaligt 667 MHz DDR2-minne
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
256 MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS-grafikkort (64-bitars)
Fixed Internal 8X DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

Priset är 4490,00 kr utan moms och frakt hur mycket blir det efter moms?

Samt vilka spel klarar 8400M GS kortet?

Permalänk
Medlem

Efter moms blir det 5612kr, det är mycket billigt för den datorn.
Du kan spela hl2, css, wow, gta sa, cod4, inte crysis.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Okej då är den värd pengarna allefall?
Klarar den av att spela upp hd film?

Permalänk
Medlem

Jag ska sälja min i oktober, har en T7300, ett 8600GT och 1440x900-skärmen.
Har inte tänkt ta så himla mycket för den.
Ska byta till en macbook

Permalänk

Kanske bra att köpa datorn med specen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Okej då är den värd pengarna allefall?
Klarar den av att spela upp hd film?

Ja den klarar HD.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Går det att uppgradera minnen själv i en Dell? Med går menar jag två saker; 1, kan man ens öppna den utan att ha sönder den och 2, sabbar man garantin om man gör det?

Jag har hört att Delldatorer ska vara ganska svåra att uppgradera.

Sen har jag planer på att lacka den i nån schysst färg, då den ser ganska lagom grå och 90-tal ut. Går det att skruva bort skalet/alla paneler på den? Om 8400-kortet pajar på grund av nVidias konstiga kretsar så blir det jättesvårt att lösa in på garantin va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Colemeister
Går det att uppgradera minnen själv i en Dell?

Ena ramstickan sitter väldigt tillgängligt till, den andra, lite knepigare.
Nöjer du dig med att bara byta ena så bör det verkligen inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ena ramstickan sitter väldigt tillgängligt till, den andra, lite knepigare.
Nöjer du dig med att bara byta ena så bör det verkligen inte vara några problem.

Och vart ligger den andra da? Under tangentbordet?

Permalänk

Vad jag har förstått sitter den bakom den första.

Permalänk
Medlem

Jag satte i en 2GB sticka i min och tog bort en 1GB. Tyvärr är det så att enligt många så ska den "största" stickan sitta i första slotten, i detta fall slot A och den sitter under tangentbordet, man måste ta bort det.
Slot B sitter bakom luckan i botten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u