Permalänk
Medlem

XFCE och nätverk.

Hej, har en NAS på ingående och kör förtillfället med XFCE och hittar inget bra sätt att nå nätverksplatserna med.
Det går via nautlius men då måste jag stänga av XFCE och dolphin går säkert bra att använda men det är inte gtk.

Skulle vilja ha så att jag lätt kunde nå NASen eller andra datorer på nätverket genom thunar eller liknande utforskare.

Helst så skulle jag vilja kunna mounta datorer på nätverket som te.x en hårddik.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Är det via samba protokollet så får du nog gå via nautilus, eller montera varje utdelad mapp med hjälp utav mount.cifs. Bara att börja läsa manualsidor

Lycka till

ps. Rekommenderar varm filhanteraren PcManFm

Permalänk
Medlem

Humm.. Dolphin ville inte, antar att jag måste installera KDE för att få det att fungera korrekt.

Nautilus i XFCE var som sagt ingen höjdare, och att köra gnome kommer inte på frågan.

PacMan FM kändes inte så rolig, och hade inte "network places" eller liknande.
Skulle helst stanna i thunar.

Har tur med KDE så kanske ska stanna där

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Du byter alldeles för fort, varje gång ett litet hinder uppkommer så byter du.

Ett sätt är ju iaf:

mkdir /home/användare/NAS

sudo nano /etc/fstab

Lägg till dina nätverksdiskar i fstaben och testa sedan att montera dom.

sudo mount -a

edit: http://hallstaschen.mine.nu/dump/2008-05-23-205002_1280x800_s...

Inte exakt det du söker efter men det fyller ändå samma funktion.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Du byter alldeles för fort, varje gång ett litet hinder uppkommer så byter du.

Ett sätt är ju iaf:

mkdir /home/användare/NAS

sudo nano /etc/fstab

Lägg till dina nätverksdiskar i fstaben och testa sedan att montera dom.

sudo mount -a

edit: http://hallstaschen.mine.nu/dump/2008-05-23-205002_1280x800_s...

Inte exakt det du söker efter men det fyller ändå samma funktion.

Är väl lika bra att välja det som ger minst problem?
Sedan har jag problem att vara kvar vid samma sak en längre tid. Formaterar datorn normalt några gånger i veckan .

Är ute lite väl i tidigaste laget, minst 10dagar kvar tills jag får min NAS. Men lika bra att arbeta på problemet.

Precis sådär som du hade vill jag ha ett, samt att den ska gå att använda med te.x transmission eller exile. Men det ska inte vara några problem tar jag för givet.

Tack för tipset, får testa (y) synd bara att det var lite krångligare än "nödvändigt" .

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT