GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)

Permalänk
Medlem

Undervoltade min Penry T8100 från 1~1.2V till 0.95V på alla multiplar. Lyckades inte uppmäta någon skillnad i batteritid. Min Dell XPS 1330 fick 4h 8min med standardvoltning i idle, efter undervoltning blev det 4h 9min. Temperaturen vet jag inte.

Jag trodde det var fastställt att livslängden på CPUer var kopplat till arbetstemperaturen? Dock borde inte det glra någon större skillnad...

Permalänk
Medlem

Jo arbetstemperaturen har en inverkar på processorns livslängd.

Men om livslängden bara blir 10 år istället för 12 år så känns det som det kvittar då jag efter 10 år knappast äger samma dator längre.

Jag tror hastigheten hos en processor har bra mycket större betydelse för den faktiska livslängden än temperaturen... jag menar även om jag har en fungerande 33MHz 486:a så anser jag den som förbrukad och oanvändbar då kraften inte räcker till.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

Temperaturen på min processor minskade med i genomsnitt 10 grader när jag undervoltade. För min modell innebär det att den inte längre stryps när den jobbar på som mest, vilket är en enorm prestandaökning. Dessutom kör fläktarna långsammare och det blir tystare.

Det anser jag är tillräckliga anledningar, i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

Stryps = låser sig, bluescreen, dör?

Blev ingen större skillnad för mig.. fram tills jag lyfte datorn bort från täcket Sjönk ner till 60,8C vilket borde vara.. Bra? Alla sträck förutom tempen går spikrakt :S

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Om vi lämmnar det där med längre livsländ (eftersom du saknar fakta för detta) hur mycket temperatur minskar man CPU´n med? och vad vinner man i batteritid ?

Personligen bryr jag mig bara om värmen. Men eftersom vissa gör det för batteritidens skulle så är det ju en möjlig fördel också. Tror det rör sig om 5-20 minuter beroende på hur man gör det m.m. Jag har en "power saving"-profile istället för "performance on demand" när jag kör på batteriet, och det går att konfigurera dom profilerna rätt mycket mer än vad jag gjort i guiden, så är man duktig kan man nog lyckas få ut mer av batteriet.

Om du läser längst ner i guiden så ser du bilder på före och efter. Cirka 17 graders skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu funkar det lite bättre för mig. Dock verkar jag inte komma till typen IDA. Vet inte när den skulle inträffa. Just nu kör jag med 1.087 och har därmed sänkt gradtalet med cirkus 6.

Jag tänkte dock höra ifall någon också kör med zepto 6224w så vi kunde jämföra våra värden.

Edit: Nu valde jag IDA som har FID 10x. Är nere i 0.95. Kört Orthos ett tag. Verkar funka bra. Fläkten går knappt längre och gradtalet är nere i otroliga 67, ca 80 innan. Går nog inte mycket lägre nu. Lägsta jag kan välja är 0.9.

Kom på att man måste ju jämföra processor inte "dator".
Jag har en T7100, så vad kör ni andra med samma processor ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Går det att tvinga laptopen att enbart köra på lägsta klock?
Tänkte på ifall man har med sig laptopen nånstans och inte använder så krävande saker.

Vore roligt ifall de gick

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Går det att tvinga laptopen att enbart köra på lägsta klock?
Tänkte på ifall man har med sig laptopen nånstans och inte använder så krävande saker.

Vore roligt ifall de gick

Om du kryssar ur alla P-state utom lägsta kommer den låsas. Jag har så när datorn går på batteri, då är jag ute efter maxmimal batteritid i alla lägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Nu funkar det lite bättre för mig. Dock verkar jag inte komma till typen IDA. Vet inte när den skulle inträffa. Just nu kör jag med 1.087 och har därmed sänkt gradtalet med cirkus 6.

Jag tänkte dock höra ifall någon också kör med zepto 6224w så vi kunde jämföra våra värden.

Edit: Nu valde jag IDA som har FID 10x. Är nere i 0.95. Kört Orthos ett tag. Verkar funka bra. Fläkten går knappt längre och gradtalet är nere i otroliga 67, ca 80 innan. Går nog inte mycket lägre nu. Lägsta jag kan välja är 0.9.

Kom på att man måste ju jämföra processor inte "dator".
Jag har en T7100, så vad kör ni andra med samma processor ?

jag undervoltade min och kom ner med ca 10-14 grader från max 84c till 70-71c tyckte det var ganska bra och det är en T7500 på en Acer 5920G samt att du inte känner värmen från den i knätt utan att det enda du känner är hårddisken på vänstra sidan men den blir inte heller så varm så den går att ha i knätt utan att få brännskador ^^

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Om du kryssar ur alla P-state utom lägsta kommer den låsas. Jag har så när datorn går på batteri, då är jag ute efter maxmimal batteritid i alla lägen.

Och det gör jag då i battery sidan på "performence on demand" då?
Så man inte behöver klicka och ändra hela tiden sen.
Satt o fundera på use throttling (ODCM), vad har den för funktion?

Tack för svaret Lezziter ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Och det gör jag då i battery sidan på "performence on demand" då?
Så man inte behöver klicka och ändra hela tiden sen.
Satt o fundera på use throttling (ODCM), vad har den för funktion?

Tack för svaret Lezziter ^^

Jag kör så här:

Profiles ->
----------------AC power---------------------------Battery

Current----Performance on demand--------------Power saving

Startup----Performance on demand--------------Power saving

Och på profiles -> power saving har jag kryssat i "use p-state transitions" och första multipeln ikryssad. Dock verkar den återställa sig titt som tätt

Permalänk
Medlem

Hmm, får testa de sättet också framöver.
Tur att de finns folk som har testat lite

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Sänkte till 1.0V på min Zepto och gick ner från 86 till 70 grader. Kanonbra guide!

Permalänk
Medlem

Finns det inget negativt med att undervolta?
Blir inte prestandan värre, batteritiden kortare etc?

Permalänk
Medlem

hola, har ingen koll på det här. Så tänkte hiva in en fråga får se.

Har precis fått problem med min laptop, den började lagga så jag installera om och blev lika dant igen. Men när jag tar bort AMD drivrutinen så laggar den inte, men då slår den av istället p.g.a värme?

Så idag pallade jag upp bakdelen på 2 ikea äggkoppar och då har den inte krashat så är väl att den inte blir lika varm.

Hjälper detta mig då? Jag har en HP dv9076ea. Med AMD Turion 64 X2 Processor.

Visa signatur

AMD Phenom II 940 :: Asus M3A78-T :: 4GB DDR2 OCZ HPC2-8500 Reaper :: Sapphire HD 4850 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickBomb
Finns det inget negativt med att undervolta?
Blir inte prestandan värre, batteritiden kortare etc?

Nej, batteritiden blir om något längre då den drar mindre ström. Det enda som kan hända är att du får bluescreen om du sätter volttalet för lågt, men C2D-processorer klarar oftast lägsta hela tiden. Man förlorar ingen prestanda alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashe
hola, har ingen koll på det här. Så tänkte hiva in en fråga får se.

Har precis fått problem med min laptop, den började lagga så jag installera om och blev lika dant igen. Men när jag tar bort AMD drivrutinen så laggar den inte, men då slår den av istället p.g.a värme?

Så idag pallade jag upp bakdelen på 2 ikea äggkoppar och då har den inte krashat så är väl att den inte blir lika varm.

Hjälper detta mig då? Jag har en HP dv9076ea. Med AMD Turion 64 X2 Processor.

Det vet jag inte, men du kan ju testa guiden, även om det inte kommer se helt likadant ut för din processor.

Permalänk

En liten fråga bara,
Räknas dethär som om CPU:n throttlar ner?
Man kan se att det är små "tappar" som hänger ner.
Temperaturen är förövrig helt ok på 66-67 på båda kärnorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
En liten fråga bara,
Räknas dethär som om CPU:n throttlar ner?
Man kan se att det är små "tappar" som hänger ner.
Temperaturen är förövrig helt ok på 66-67 på båda kärnorna.

http://i24.photobucket.com/albums/c43/Istvan_Sz/throtling.jpg

Nja, det skulle jag inte tro att det är. Den grafen visar inte throttle, men för säkerhets skull kan du ju köra RMclock istället som mätverktyg. Om du kollar på bilderna i min första post (första tråden) så ser du enorm throttling innan jag undervoltade, och det syns tydligt.

Permalänk
Medlem

Ingen som har prövat att undervolta en eeepc 701? Visst, dom är säkert byggda för att spara energi, men ändå ... kanske går att få ut lite mer batteritid från den.

Permalänk

yaay

fattar ingenting av dom där programmen... men detta måste jag pröva på min bärbara. denna metod är ju ett fem gånger bättre alternativ än att skaffa en sån där kylare man ställer datorn på, det drar ju betydligt mycket mer och ha en sån väl, i jämförelse me å volta om datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HannesFury
fattar ingenting av dom där programmen... men detta måste jag pröva på min bärbara. denna metod är ju ett fem gånger bättre alternativ än att skaffa en sån där kylare man ställer datorn på, det drar ju betydligt mycket mer och ha en sån väl, i jämförelse me å volta om datorn

Jepp. Dessutom är kylarna inte anpassade för var olika laptops har sina fläktar, och var behovet för kylning på datorn sitter.

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att välja lägre volttal än det som var det lägsta från början? I mitt fall är det lägsta 0.9500 volt på en C2D T8100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Varför går det inte att välja lägre volttal än det som var det lägsta från början? I mitt fall är det lägsta 0.9500 volt på en C2D T8100

0.9500 är lågt. Jag kör på 0.9750 som lägsta vilket räcker för mig.

Hur såg inställningarna ut för dig från början och vilka temperaturer har du?

Permalänk
Medlem

Volten på lägsta multipliern låg på 0.9500 från första början och 1.2125volt på högsta.

Den lägsta multipliern är fortfarande den samma på 0.9500volt som jag tror ska gå att sänka mer och har lyckats sänka högsta till 0.9750volt.

Temperaturen ligger på 35 grader som mest vid belastning och runt 25 vid surfande/film. Vet att det inte är varmt men man vill ju sänka så mycket som möjligt

Borde det inte gå att välja lägre spänning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Volten på lägsta multipliern låg på 0.9500 från första början och 1.2125volt på högsta.

Den lägsta multipliern är fortfarande den samma på 0.9500volt som jag tror ska gå att sänka mer och har lyckats sänka högsta till 0.9750volt.

Temperaturen ligger på 35 grader som mest vid belastning och runt 25 vid surfande/film. Vet att det inte är varmt men man vill ju sänka så mycket som möjligt

Borde det inte gå att välja lägre spänning?

Det är ju oerhört låga temperaturer så jag tror inte du behöver oroa dig. Jag tror faktiskt inte det går att sänka mer än så med Core 2 Duo.

Permalänk

tja allihoppa!
Jag som nu just fått en dell xps m1530 behöver nog också undervolta för att få så minimal temperatur som möjligt.
Jag undrar vilken spänningsvärde i (V) som är att rekommendera på en xps m1530 ?
tack

Permalänk
Avstängd

Jättebra guide, från 70 till ca 55.

Idle runt 40

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Jag undrar ifall man ska bocka in alla klockfrekvenser i "profiles" ?
Är det inte upp till vilken processor man har ? när jag trycker på defaults så bockas bara 1,5,6 och 7 in. Eller ska jag ändå bocka in alla från 0 till 7 ?
Har just nu 1.1250V på lägsta och 1.2225V på högsta (11x).

har ifs en dålig processor, en Amd athlon 3400+

Permalänk
Medlem

Jätte bra guide, har bara problemet att låsa den till 6x när jag kör energisparningsläge. Har bara den i kryssat under power saving men under performance on demand är alla i fyllda.

Brukar använda energisparläge i vanliga fall förut när jag lirar wc3 då jag inte märker någon skillnad i spelet ändå mer än att fläkten knappt går igång istället för full fart.

Permalänk
Medlem

Bra guide! Sänkte tempen vid full load från ~85 C till ~65 C!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist