GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)

Permalänk

Är det någonting man ska bocka in i "power saving" och "maximal performance" lr är det bara i "performance on demand" där alla alternativ ska vara i bockade ??

Permalänk
Medlem

Jag körde testet (Orthos) eller va det nu var i 4 minuter sen klagade RMclock på CPU.n var för varm, normalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag körde testet (Orthos) eller va det nu var i 4 minuter sen klagade RMclock på CPU.n var för varm, normalt?

Före eller efter undervoltning?

Annars har du nog värmeproblem

En dator ska kunna köra orthos.

Permalänk
Medlem

innan, men nu när jag följer guiden så har jag fastnat, jag ska välja lägre VID för SuperLFM med FID8.0x men det står redan på det lägsta som den kan vara på (1.0125V)

Har jag gjort något fel?

Edit: my bad, glömde restarta datorn, ska testa vidare, men vissa börjar ju redan vid lägsta "VID tal"

Edit: Första gången jag testade att ändra fick jag bluescreen :S

Andra gången blev cpun jävligt varm och datorn stängdes av :S

Vanligt? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

innan, men nu när jag följer guiden så har jag fastnat, jag ska välja lägre VID för SuperLFM med FID8.0x men det står redan på det lägsta som den kan vara på (1.0125V)

Har jag gjort något fel?

Edit: my bad, glömde restarta datorn, ska testa vidare, men vissa börjar ju redan vid lägsta "VID tal"

Edit: Första gången jag testade att ändra fick jag bluescreen :S

Andra gången blev cpun jävligt varm och datorn stängdes av :S

Vanligt? :S

Du har en Dell, welcome to hell

Skämt åsido så låter det ju lite märkligt. Har du gjort precis som jag skrivit?

När fick du bluescreen och när stängdes datorn av? När du ändrade eller när du ändrat och körde orthos?

Om datorn stängs av eller du får BSOD när du kör orthos efter att du undervoltat så har du för låga volttal för att det ska vara stabilt.

Permalänk
Medlem

kanske för låga volttal? jag testade att ändra de mesta till 0.9500 och sen vips och jag skulle få en bluescreen som inte kom fram

Asså, fattar inte, verkar som att alla har jättelätt att ändra, jag skickar mina screenshots på inställningarna jag har ändrat, jag har faktiskt fått bluescreen 3ggr nu :/

och på bild 3 så är detta orginal volttalen som RMclock visar :S datorn blir varm som bara den, efter bara 1 minut så ligger jag uppe i 70C +

Permalänk
Medlem

att datorn blir varm kan ju bero på vista också, skulle jag tro.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte helt.. Får du bluescreen när du försöker göra inställningarna eller får du det efter att du gjort inställningarna?

0.9500 är väldigt lågt. Jag har märkt att jag själv inte kan köra lägre än 0.9875 på lägsta. Jag kör just nu:

0: 0.9875
1: 0.9875
2: 0.9875
3: 0.9875
4: 1.0000
5: 1.0000
6: 1.0000

SuperLFM verkar vara något som är specifikt för din processor då jag själv inte har det.

Under advanced CPU settings har du inte "Enable thermal monitor 1" och "Enable thermal monitor 2" ikryssade.

Permalänk
Medlem

Jag får bluescreen när jag ändrar till kanske "för låga volttal" och sen trycker apply,

ska testa att sänka lite i taget tills jag märker att jag f¨år bluescreen.

En annan sak är ju att datorn var stabilare konstigt nog innan jag ändrade volttal, jag menar, jag var vid ca 75C vid orthos testet och fick bluescreen en gång, en annan gång var jag vid 93grader sen dog datorn :/

Återkommer om det går bättre/sämre.

EDIT: testade att höja FID på de som var 0.9000 till 0.9750 och sänka mina två högsta till 1.100 och resten kvarstående, först gick allt bra men sen fick jag bluescreen när jag skulle gå in och kolla en sak i hårddisken -.-

Vad jag tror så är det när jag har för låga volttal på de som är längst ner, fast alla andra verkar ju kunna ha ännu lägre utan problem!

Permalänk
Medlem

Tack för en kanonguide!

Har inte kommit lägre än 1.0125 på allihopa än så länge men då ligger mina cores på 51.6 respektive 56.4 så jag är nöjd.

Låg i och för sig inte högt från början. 58 och 63. Men all sänkning av tempen är välkommen.

Nu återstår bara att få ner tempen på grafikkortet...

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

så lyckades

Hade visst för låga volttal så jag höjde allt och sänkte allt lite i taget.

En sak jag undrar, "Enable thermal monitor 1" och "Enable thermal monitor 2" avbockas när jag stänger av RMclock :S

Ska de göra det?

Permalänk
Citat:

så lyckades

Hade visst för låga volttal så jag höjde allt och sänkte allt lite i taget.

En sak jag undrar, "Enable thermal monitor 1" och "Enable thermal monitor 2" avbockas när jag stänger av RMclock :S

Ska de göra det?

1.) Har du bockat in någonting i "power saving" eller "maximal performance" ?
2.) Har du dock bockat in alla klockfrekvenser i performance on demand ?

Permalänk
Medlem

1. Nej
2. Ja

Permalänk
Medlem

Testar på en fujitsu siemens och datorn blir varmare vid lägre spänningar.
87,2 max innan undervoltning på 1.4 V och sen gick den till 92 ( stängde av orthos då) med 1.2 V.

Kan det ha att göra med att man valde performance on demand?

edit:

Datorn dog nu, funderar lite.
Ifall jag kollar monitoring nu så ser jag att den går på 0.9V
just nu i idle.

Innan när jag gick in på profiling så stod alla på 1.4 vilket i så fall betydde att den höjde volten riktigt mycket på alla multipliers.

-.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
0.9500 är väldigt lågt. Jag har märkt att jag själv inte kan köra lägre än 0.9875 på lägsta.

Det här med att en viss spänning skulle vara väldigt låg håller jag inte med om. Det beror ju helt på vilken processor det är man pratar om.

EDIT: Om det inte är så att jag missat att ni har samma processor? Ber om ursäkt isf

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Det här med att en viss spänning skulle vara väldigt låg håller jag inte med om. Det beror ju helt på vilken processor det är man pratar om.

EDIT: Om det inte är så att jag missat att ni har samma processor? Ber om ursäkt isf

Jovisst är det så

Men vi har båda core 2 duo. Min är T7200 och hans en T7500. Så det borde inte vara någon oerhört stor skillnad. Och jag hade ju rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Jovisst är det så

Men vi har båda core 2 duo. Min är T7200 och hans en T7500. Så det borde inte vara någon oerhört stor skillnad. Och jag hade ju rätt

Min Core Duo går ner på 0.9500 V i den automatiska inställningen om jag sett rätt. Såg även i den andra undervoltningsguiden att han sänkt sin spänning ändå ner på ~0.7 V så skiljer ju rätt mycket mellan olika processorer var bara det jag ville förtydliga

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Min Core Duo går ner på 0.9500 V i den automatiska inställningen om jag sett rätt. Såg även i den andra undervoltningsguiden att han sänkt sin spänning ändå ner på ~0.7 V så skiljer ju rätt mycket mellan olika processorer var bara det jag ville förtydliga

Japp, men det är med en äldre CPU om jag inte har helt fel för mig. I hans (doolar, författaren) signatur står det "MacBook black - Penryn 2.4 | 4GB | 250GB | undervoltad till 0.95 på alla klockhastigheter!"

Det tyder ju på att han är stolt/glad över att ha undervoltat den till 0.95V.

Guiden är skriven 2006, och troligtvis gjordes den med en single core cpu.

Om du läser igenom vad folk skrivit i denna tråden så märker du att de som har Core Duo / Core 2 Duo oftast kan sätta 0.9500 som lägst.

Men absolut skiljer det sig mellan olika processorer I fallet där jag sa att 0.9500 var lågt stämde det ju helt och hållet eftersom det var det som gjorde att han fick BSOD.

Permalänk

Det måste ju finnas några nackdelar med att undervolta! Varför undervoltar inte företagen det från början? Nu har jag ingen aning om sånt här men någon nackdel måste det finnas... den blir inte känsligare för spikar i elnätet eller nått sånt?

Sabbar man garantin om man undervoltar? Är sugen på att köpa en Zepto Nexus och det verkar ju jättebra att undervolta, men om det gör så att garantin inte gäller så är det ju inte aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen nackdel med att undervolta, och varför skall företagen (Zepto,Hp m.f) ändra något som Intel/Amd satt som default?
Har kört min på 6x multipel och 0.95V när inte spelar ett tag nu.
Spikar i elnätet? Vad fick du de ifrån? Kommer det en spik så är ju datorn redan kört endå, i vilken volt man än kör i.
Och detta är inget man sätter i bios, så jag tror inte dom kan kolla vad man kör för volt på sin laptop. Tycker att datorn mår bara bättre av lägre volt ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

det ar val samma sak som med overklockning, varfor ar inte alla processorer max overklockade ifran borjan? Jo eftersom varje processor fungerar lite olika bra. De har satt en volt som de vet fungerar pa alla processorer men de har ju lite marginaler sa om man vill kan man minska de marginalerna nagot. Men till skillnad ifran overklockning sa ar detta endast bra for processon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
Är det någonting man ska bocka in i "power saving" och "maximal performance" lr är det bara i "performance on demand" där alla alternativ ska vara i bockade ??

I Power saving bockar du förslagsvis i lägsta staten, och den högsta i Max performance. Det betyder att om du väljer dessa lägen ändras saker och ting ej. Tänk på att det blir speciellt om du ha SuperFLM och IDA dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaphir
Testar på en fujitsu siemens och datorn blir varmare vid lägre spänningar.
87,2 max innan undervoltning på 1.4 V och sen gick den till 92 ( stängde av orthos då) med 1.2 V.

Kan det ha att göra med att man valde performance on demand?

edit:

Datorn dog nu, funderar lite.
Ifall jag kollar monitoring nu så ser jag att den går på 0.9V
just nu i idle.

Innan när jag gick in på profiling så stod alla på 1.4 vilket i så fall betydde att den höjde volten riktigt mycket på alla multipliers.

-.-

Det verkar inte vettigt. Knappast ens teoretiskt möjligt att du får högre temp vid lägre spänning. Möjligt att processorn stryps vid högre spänning så att du får en lägre genomsnittstemp, men knapapst max temp.

Citat:

SuperLFM verkar vara något som är specifikt för din processor då jag själv inte har det.

SuperFLM är extra lugnt. Då skärs inte bara multiplier och VID ner, utan även FID. Är superbra. Kör på lägsta multiplier för det så går det svalt och fint. Se bara till så att datorn också håller sig på lägsta vid "idle". (håll koll på kugghjulsikonen från RM nere i hörnet) Gör den sällan det kan det vara läge att höja multipliern lite igen, men det ska nog gå.
IDA är för övrigt att alla kärnor utom en stängs av och den sista överklockas. Kasst om jag förstått det hela rätt. Använd inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyss köpt en dell1530 med processorn

- Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)

Jag märkte igår kväll att den blev otroligt varm och började låta väldigt konstigt och undrar om någon testat undervolta på just min processor eftersom jag inte är så erfaren av sådant här.

MVH

Permalänk
Medlem

Undervolta den går utmärkt. Ingen som behöver säga nåt om just din C2D.

Att den låter är dock omöjligt. Möjligen kan fläkten låta. Beskriv "låta väldigt konstigt" mer.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

ok tack!

Jo det här "låter väldigt konstigt", det låter som om datorb fräter/bubblar.
Vet faktist inte riktigt hur jag ska förklara ljudet eftersom det bara låtit en kväll, det höll på i ca 10-15min innnan jag ska stängde av datorn. Det lät i någon sekund och var sedan tyst en lite längre stund och lät sedan likadant igen.

Men jag får kolla upp undervoltning lite närmre då och försöka mig på detta

tack igen!

Permalänk
Medlem

Vad gör man om den inte har ändrat vcore trots att jag följt din guide och den är inställd på 1,1500V men kör 1,17500V och temperaturen är oförändrad?

EDIT: Jag upptäckte att du bara översatt guiden från notebookreview.com i princip men du har gjort ett fel. Du skrev att vi skulle kryssa i auto adjust vids och då fungerade det inte för mig, och på notebookreview stod det att man skulle ta bort det och då fungerade det.

Från 1,288 max 73C till 1,125 max 71C men jag kan sänka lite till men jag är inte imponerad

EDIT 2:
Är nu nere i 1,050V utan problem med en temperatursänkning på 10 grader utan minsta tecken av instabilitet. Standard är 1,288V. Det är en säkning på 0,238 volt vilket är ganska bra och jag kan nog fortsätta.
Sedan kanske man klockar lite med Clockgen då Inspiron 1520/Vostro 1500 är bland de kallaste laptopsen någonsin.

EDIT 3: 1,0125V, max temperatur efter 45min 61 grader.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Vad gör man om den inte har ändrat vcore trots att jag följt din guide och den är inställd på 1,1500V men kör 1,17500V och temperaturen är oförändrad?

EDIT: Jag upptäckte att du bara översatt guiden från notebookreview.com i princip men du har gjort ett fel. Du skrev att vi skulle kryssa i auto adjust vids och då fungerade det inte för mig, och på notebookreview stod det att man skulle ta bort det och då fungerade det.

Från 1,288 max 73C till 1,125 max 71C men jag kan sänka lite till men jag är inte imponerad

EDIT 2:
Är nu nere i 1,050V utan problem med en temperatursänkning på 10 grader utan minsta tecken av instabilitet. Standard är 1,288V. Det är en säkning på 0,238 volt vilket är ganska bra och jag kan nog fortsätta.
Sedan kanske man klockar lite med Clockgen då Inspiron 1520/Vostro 1500 är bland de kallaste laptopsen någonsin.

Nej, det är inget fel. Det enda den funktionen gör är att ändra de närliggande VID:sen stegvis efter vad man ändrat till. Det ska inte påverka något annat såvitt jag vet. Och nej, guiden är sammansatt från flera olika guider. Däremot är två av bilderna från en annan guide. Det är märkligt om det är det som gjorde skillnaden för dig.

Är det denna du menar?

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824

EDIT:

Du tänker inte på "Use P-state transitions"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Utan auto adjust vids måste du ställa in de mellanliggande själv. Men det på så görs det automatiskt, och man sparar 80-90% av tiden. Inte riktigt lika bra (eventuellt), men så länge det funkar är det bra. Det är vad jag kör med.
Det har inget att göra med om saker och ting funkar eller ej. Däremot ska man komma ihåg att man måste ändra ett värde efter man fyllt i rutan, du kan inte kryssa i den det sista du gör, då ändras inte värdena. Kan kalla det en bugg, men det syns tydligt så det gör ju inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om nu kollat mitt inlägg så ser ni att jag har lyckats. Sänkt från 77-78 grader till 61 grader under 30 minuters belastning, tänk på att den dessutom kört 5x30 min tidigare så denvar genomvarm, men trots det endast 61C.

Kanske man ska ge sig på clockgen? Core 2 duo överkockar ju bra, oavsett mobile eller inte, det enda problemet i laptops verkar vara värmen, men min Dell kunde ju konfigureras med snabbare processorer som utvecklar lite mer värme och en max temperatur på 61C är inte så farligt.

EDIT: Ojojoj, min _idle_ temperatur är nu 32 och 33,8 grader efter att ha varit igång i 45 minuter med användning. Under vanligt användande går den inte över 40 grader längre, min tidigare idle var 40 och 42 och jag kan sänka lite till!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hmmm.. vilka temps ni har.. jag har ca 90 vid full load nu med sänkt volt. Den var 93 grader innan. Datorn är hur stabil som helst. Jag har kört Folding@Home i ett halvår som också rullat bra. Dock är ju tempen galet hög.

Nu i idle ligger den på 60 grader.

CPU:n är en T7400 dvs 2,16Ghz. Skumma grejer..

Visa signatur