GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)

Permalänk
Medlem

GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)

Undervoltning av Laptop (GUIDE)

Eftersom det finns en del Zepto-användare som haft problem med throttling på sina 6224W/6324W så tänkte jag skriva en liten guide som troligtvis kan ta bort problemet helt. Min 6214W hade inga sådana här problem från början, men tidens tand har nog satt sina spår och damm har samlats upp inuti vilket gjort att temperaturen numera inte är vad den en gång var. Själv tappade jag cirka 18C vid max-belastning.

Varför undervolta?
Om din dator brukar bli ovanligt varm eller har problem med throttling (CPU-n varnar ner för att inte skadas av värmen) vilket kan skapa prestandahugg (fps drops t.ex.).

Förlorar jag inte prestanda då?
Nej. Att undervolta orsakar ingen prestandaförlust. Det är inte samma sak som att underklocka.

Vad är det jag sänker volten på?
Processorn

Vad behöver jag?
Orthos (för att pressa din CPU)http://www.overclock.net/downloads/138142-orthos.html
RightMark CPU clock utility a.k.a. RMclock (för att undervolta) http://cpu.rightmark.org/download.shtml

Steg 1.
Ladda ner RMclock och Orthos
Om du har Vista x64 krävs det ett litet tweak för att komma runt drivrutinssigneringen. Ladda ner ats1v.exe och döp om filen till atsiv.exe och lägg i din RMclock installationsmapp. Gör sedan ett nytt textdokument med innehållet:

Citat:

'Initialise vars
FstCmd = """c:\program files (x86)\RMClock\Atsiv.exe"" -u ""c:\program files (x86)\RMClock\RTCore64.sys"""
ScndCMD = """c:\program files (x86)\RMClock\Atsiv.exe"" -f ""c:\program files (x86)\RMClock\RTCore64.sys"""
Program = """c:\program files (x86)\RMClock\RMClock.exe"""

'Initialise objects
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

Return = WshShell.Run(FstCmd, 1, true)
Return = WshShell.Run(ScndCMD, 1, true)
Return = WshShell.Run(Program, 1, true)

Och spara det som “filename.vbs”. Genom den filen kommer du starta RMclock. Vill du att RMclock ska startas med windows lägger du den filen i ”Autostart”-mappen i startmenyn. Detta gäller alltså enbart Vista x64.

Steg 2.
Kör orthos ”small FFT-s stress CPU” i cirka tio minuter med RMclock igång. Välj ”monitoring” till vänster i RMclock för att hålla koll på din temperatur under tiden. Skriv ner / logga dina högsta temperaturer.

Steg 3.
Gå in i RMclock under ”Advanced settings” och dubbelkolla så att CPU type selection står på ”mobile” och klicka i ”Apply these settings at startup”. Starta om vid behov.

Om om du kör vista, gå in i kontrollpanelen -> Energialternativ -> Visa ytterligare scheman, och klicka för "RMclock Power Management. Jag är osäker på om det behövs, men det kan vara bra att göra.

Steg 4.
Gå in i ”performance on demand” i ”profiles”-trädet. Klicka i ”use p-state transitions (PST)” under AC power och Battery. Bocka i rutan för alla multipliers. I mitt fall 0,1,2,3,4,5,6, men antalet varierar beroende på ens CPU. Gör detta för både battery och AC power.

Steg 5.
Tryck på ”profiles” i menyn till vänster och välj ”Performance on demand” på AC power och battery i drop-menyn för ”current”. Vänta med att välja det för ”Startup” tills du har gått igenom hela guiden.
Klicka i ”Auto-adjust intermediate state VIDs”.

Steg 6.
Den lägsta Multipliern, i mitt fall 6.0x är den som används när datorn är idle eller bara hanterar enklare saker. Den högsta, i mitt fall 12.0x, används när datorn är som mest belastad. Stegen mittemellan hanterar situationer mellan idle och full belastning.

I mitt fall var alla multipliers satta på 1.2125V (högsta). Börja med att sänka dina multipliers med ett eller två steg i taget, tryck ”apply”, och kör Orthos stress-test (som i början) i minst tio minuter och kolla dina temperaturer. Orthos kommer varna om volttalet blir för lågt. Fortsätt sänka volttalet tills du känner att du nått en stabil nivå utan BSODs och med bra temperaturer.

För att dubbelkolla så att processorn verkligen kör efter de nya volttalen kan du kolla Voltage ID (VID) under ”monitoring” i RMclock.
Min dator fungerar bra på 0.975V för 6.0x och 1.000V för 12.0x.

Steg 7.
Har du nått en bra och stabil nivå kan du välja att köra RMclock när windows startas. Klicka då i ”Run at windows startup” under ”settings”. Kör du Vista x64 kan du göra som nämnts tidigare.

Tänk på att RMclock måste vara igång alltid för att undervoltningen ska gälla.

Resultat:

CPU: 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo (T7200)

Före

Efter

Permalänk
Medlem

Duger inte denna?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Bra update iaf, du kunde skrivit lite mer dock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Duger inte denna?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Vilket uppmuntrande svar Jag brydde mig inte om att söka först eftersom jag tyckte att det lika gärna kunde göras en oavsett om det redan fanns eller inte.

1. alla söker inte, och nyare guider är aldrig fel
2. Jag har precis undervoltat själv och kände därmed att jag lika gärna kunde skriva en guide om det.

Permalänk

Bra guide, den här gången görs det i vista och med en dualcore så den är ju lite annorlunda. kan gott länkas till via samlingstråden.
Kom just på en ganska generell fråga: hur hanteras den överflödiga kärnan när processorn går ner i sparläge? Stängs den av och om inte är det något man själv kan göra mha typ RMclock? Sitter på en pentium mobile så dual core har jag ingen praktisk erfarenhet av.

Permalänk
Medlem

den gamla guiden på nåt sätt fungerade inte för mig.
opch denna fungerar perfekt.

så denna bör sparas!

Tusen tack!

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

För att kolla rätt volttal så kollar man med cpu-z.
Rm clock visar ofta fel t.ex kör jag i 0.9625 på högsta multipel men är i själva fallet 1.073V.
Är det en t7250 core 2 duo du har?
Skulle som sagt att du kollar med cpu-z vilken volt du kör, så inte jag verkligen har fått ett måndags ex.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
För att kolla rätt volttal så kollar man med cpu-z.
Rm clock visar ofta fel t.ex kör jag i 0.9625 på högsta multipel men är i själva fallet 1.073V.
Är det en t7250 core 2 duo du har?
Skulle som sagt att du kollar med cpu-z vilken volt du kör, så inte jag verkligen har fått ett måndags ex.

CPU-z visar 1.113V på min T7200. Oavsett så stämmer ju resultatet, så det spelar ju egentligen ingen roll om det är 1.113V eller 1V. RMclock kommer ju ändå inte visa de lägen som CPU-Z visar.

Permalänk

Nä precis resultatet stämmer ju ändå, men man jag hade ju trott att jag körde på 0.965volt om jag inte kollade med cpu-z. vilket är väldigt stor skillnad.
Okey. då är jag väldigt nöjd med min undervoltning dock så har jag inte använt mig av din guide.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Hmm, kan du inte få lägre än 0.9750V? Har för mig att min går ner till 0.9V (C2D T7250, Dell XPS M1530).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hmm, kan du inte få lägre än 0.9750V? Har för mig att min går ner till 0.9V (C2D T7250, Dell XPS M1530).

Jo, men jag var nöjd med temperaturerna. 0.9500V var lägst för mig.

Permalänk
Medlem

jag kör 0.9625 nu, funkar perfa, ska nog försöka piska ner lite till bra guide

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bra guide, lätt att följa. Tackar!

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Vilket uppmuntrande svar Jag brydde mig inte om att söka först eftersom jag tyckte att det lika gärna kunde göras en oavsett om det redan fanns eller inte.

1. alla söker inte, och nyare guider är aldrig fel
2. Jag har precis undervoltat själv och kände därmed att jag lika gärna kunde skriva en guide om det.

Hehe, sry för att jag lät lite nedlåtande, du har gjort ett riktigt bra jobb, en bra insats här på SweClockers .

Tillochmed jag hade nytta av den nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hehe, sry för att jag lät lite nedlåtande, du har gjort ett riktigt bra jobb, en bra insats här på SweClockers .

Tillochmed jag hade nytta av den nu!

Kul att höra

Permalänk
Medlem

Tackar för en bra guide :D. Kan äntligen spela cod4 utan att få fps drop. Sänkte även temperaturen från 94 till 78 grader (:.
Nu till min fråga. När jag klickar på profiles i rmclock så står det

index Type FID
0 SuperLFM 8,0x
1 Normal 6,0x
2 Normal 7,0x
3 Normal 8,0x
4 Normal 9,0x
5 Normal 10,0x
6 IDA 11,0x

Om jag förstått saken rät så är SuperLFM något übersparläge men borde den inte stå på typ 6x då? (Går att ändra mellan 6,0x-10,0x, jag har inte ändrat den)

Sen till nästa fråga. Varför står det IDA på index nr 6?

Anledningen till att frågorna dyker upp är att jag ser att för insats står "type" på normal för alla index.

Min processor är en 2,0 GHz T7300

Tacksam för svar

Visa signatur

Dator: Zepto Znote 6224W Mobil: Samsung G800

Permalänk

På vissa bärbara så går dem att underklocka med super lfm o på så vis komma ännu lägre, då t.ex multipel 5.

Ida är överclockning och det går då att he på t.ex multipel 12 men i ditt fall så nej bock av dem.

Så har jag förstått det då programmet även är gjort för stationära.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Jag får inleda med att tacka för en utmärkt guide! Jag följde den och är numer lycklig ägare till en strypnings-fri och lite svalare Zepto 6224W på stabila 0,95 V.

Har ett par funderingar bara: Enligt övervakningen i RMClock (2.35) ligger CPU:n kvar på 9x multiplikator (dvs. max för min dator) trots att belastningen är närapå noll. Enstaka svajningar då och då tar den ner till 8x, men 9x verkar vara utgångspunkten i alla lägen. Borde den inte skruvas ner efter ett stund utan jobb? Dessutom går det spikar i spänningen som tar upp den till 1,25 V vid slumpade tillfällen. Är det normalt? Kanske ett avläsningsfel?

Se där, nu fick jag posta här igen. Det var några år sedan sist. Tacksam för svar!

Tillägg: Det här kan inte vara relevant på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar lite udda. Du ska inte kunna få högre volt än du själv angett. Hur ser din "profiles" ut?

Min sida för "advanced CPU settings" ser precis ut som din.

Permalänk
Medlem

Min profilmeny ser ut så här.

Om man kikar på övervakningen ser man spikarna i spänningen och dessutom hur multiplikatorn (max 9x, min 6x) hoppar upp och ner hela tiden. Den senare kanske i och för sig ska bete sig på det viset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sokkan
Min profilmeny ser ut så här.

Om man kikar på övervakningen ser man spikarna i spänningen och dessutom hur multiplikatorn (max 9x, min 6x) hoppar upp och ner hela tiden. Den senare kanske i och för sig ska bete sig på det viset.

Hmm.. Den kanske inte är stabil på så låga volttal. Prova att köra 0.9750 på lägsta och typ 1.0000V på högsta

På din bild från monitoring så bör det vita strecket vara mer stabilt. Mitt är nästan helt rakt, med några mindre svängningar, men jag har ju också olika volttal på olika multipler så det är fullt naturligt. Du kör samma på alla, så då borde den inte röra sig. Hur länge körde du orthos för att kolla stabiliteten?

Permalänk
Medlem

Testade dina nya förslag på volttal och liksom under de tidigare testerna var allt hur stabilt som helst under belastning. Helt raka streck på allt utom temperaturen. Det är när belastningen försvinner som svängningarna uppstår. Den håller sig stabil på 0,95 V (eller vad jag för stunden har angett) men skjuter då och då upp till 1,25 V.

Igår kväll när jag ställde in allt körde jag Orthos i cirka 15 minuter per nedåtsteg.

Permalänk
Medlem

Kan den här tråden vara relevant kanske http://forum.rightmark.org/topic.cgi?id=6:1535 ?

Permalänk
Medlem

Då verkar jag i alla fall inte vara ensam om problemen. Nåja, någon lösning verkar inte finnas lätt till hands och det är nog egentligen ingenting som spelar någon större roll. Jag får lära mig leva med det. Datorn jobbar på stabilt ändå vad jag märker.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Fungerade super på min laptop
Har 0.95 (6x) 0.9625 (7&8x) 0.9750 (9&10x) 0.9875 (11x)
Inte en grad över 66, medans med standard 1.1500 så kom jag upp till 80 grader. Kanske hade kommit högre, men vågade inte :S
Så man är super nöjd, har orthos på än
Inga problem, super tack ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Följde denna guiden först: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Nu denna. Inte så mycket som skiljer. Men mitt problem ligger i att när jag ändrar VID så ändras det inte i Monitern. Sen har jag två typer till SuperLFM och IDA, först och sist i listan.

Jag kör på windows xp med en zepto 6224w.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Följde denna guiden först: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Nu denna. Inte så mycket som skiljer. Men mitt problem ligger i att när jag ändrar VID så ändras det inte i Monitern. Sen har jag två typer till SuperLFM och IDA, först och sist i listan.

Jag kör på windows xp med en zepto 6224w.

Är du säker på att du klickat i "p-state transitions" och bockat i rutorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Följde denna guiden först: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Nu denna. Inte så mycket som skiljer. Men mitt problem ligger i att när jag ändrar VID så ändras det inte i Monitern. Sen har jag två typer till SuperLFM och IDA, först och sist i listan.

Jag kör på windows xp med en zepto 6224w.

Super LFM och IDA är speciellt för nyare Intel cpuer (Santa Rose/Penry?) Vet att de står för Super Low Frequency Mode och Intel Dynamic Acceleration. Men vad de gör vet jag inte riktigt. Jag tror att det är några områden som från standard används för att ändra på spänning, multipel eller frekvens då värdena för mig på dom var lite konstiga vid första uppstarten.

Jag satte bara alla mina på 0.95V, sen funkade det bra.

Permalänk
Medlem

Varför undervoltar man?

För att minska värmen och förlänga batteri tiden med 5 minuter?

Värmen skall väl processorn klara av, och angående batteritiden så kvittar väl 5 minuter hit eller dit och ett större batteri vore lämpligare om man vill ha längre batteritid.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Varför undervoltar man?

För att minska värmen och förlänga batteri tiden med 5 minuter?

Värmen skall väl processorn klara av, och angående batteritiden så kvittar väl 5 minuter hit eller dit och ett större batteri vore lämpligare om man vill ha längre batteritid.

Man förlorar inget på att göra det, och får en svalare dator (därmed eventuellt längre livslängd) och längre batteritid. Jag ser ingen anledning att inte göra det.

Permalänk
Medlem

Om vi lämmnar det där med längre livsländ (eftersom du saknar fakta för detta) hur mycket temperatur minskar man CPU´n med? och vad vinner man i batteritid ?

Visa signatur

/Fredrick