GUIDE - Undervolta din laptop (minska värmen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Inga problem. Denna guide beskriver undervoltning mha mjukvara som körs från OS (windows).

Det har du ju rätt i. Volten sänks inte förän datorn startas, förutsatt att programmet startas automatiskt då.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Såg inte den här tråden tidigare. Har själv gjort detta, samt en del annat, för att få min defekta HP dator att fungera. Den går nu relativt tyst och kallt, och defekter gör sig inte gällande längre.

http://hplies.com/viewtopic.php?f=2&t=417

Kör på 0.688V.

Från att inte ha varit användbar så är den nu relativt tyst och bekväm att arbeta med.

Permalänk
Medlem

Jag har undevoltat nu, men jag kollade inte vad det gjorde för skillnad i temperatur. Efter att jag tagit bort allt damm och monterat om kylaren så slutade datorn att stängas av pga värmeproblem så jag är nöjd i alla fall.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har någon fått det här att fungera i Windows 7 RC 64-bit? Jag har gjort försök, men minsta ändring av volten på min Vostro 1310 får datorn att hänga sig fullkomligt. Har fungerat klockrent i Vista Ultimate innan. Några förslag?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Programmet fungerar, dock så fungerar inte undervoltningen.
Så det är strunt samma för min del.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Aa, låter som exakt samma grej som jag har. Fruktansvärt tråkigt. Och programmet verkar ju inte utvecklas längre...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Jag har fått ned min dator med ca 15 grader i snitt. Rätt mycket tack vare undervoltning.

Fläkten lever dock om mer nu än innan. Vilket är väldigt irriterande. Låter som ett flygplan var gång den startas och ligger kvar i samma läge.

Någon som vet vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Har någon fått det här att fungera i Windows 7 RC 64-bit? Jag har gjort försök, men minsta ändring av volten på min Vostro 1310 får datorn att hänga sig fullkomligt. Har fungerat klockrent i Vista Ultimate innan. Några förslag?

Fungerad för mig efter att ha ersatt RTCore64.sys med denna
filen

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide! Sänkte idle tempen med mer än 20 grader från 65 till 41 grader! Maxload har sänkts från 85 till strax under 60 grader, min laptop går att använda igen! Blir till att köpa en kylplatta också när budgeten tillåter det...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk

Jag får ständigt upp blåskärm med "irql_not_less_or_equal". Kan det ha någonting med detta att göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrillhouse
Jag får ständigt upp blåskärm med "irql_not_less_or_equal". Kan det ha någonting med detta att göra?

Skulle kunna bero på att du kör med för låg volt, har du stresstestat?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag undervoltade min förra laptop, och efter att jag såg denna tråd fick jag för mig att undervolta min nuvarande. Än så länge har jag fått bra resultat.
Från 50C på båda kärnorna ner till 38C i full LOAD med orthos. Fick liknande resultat på min förra laptop med, vilket är kul.

En bild på resultatet:

http://i38.tinypic.com/2zeeddw.png

Laptopen är den i min sign.

Orkar inte köra med laptopen på när ag sover, så ett längre stress-test görs senare. Kan också posta en bild på resultat UTAN undervolt OM någon ber om det.

PS. Vet inte varför Everest visar 1.16v och RMClock 1.0.5v. Everest visade 1.37v original, och RMClock 1.25v.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit om en lite underlig färsk händelse i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=951...

I korthet skriver jag om att det verkar som om en processors skick kan degradera över tid = behöva mer och mer spänning i takt med dess ålder (användning).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benghan
Fungerad för mig efter att ha ersatt RTCore64.sys med denna
filen

Gött. Installerade win 7 skarpt idag och det funger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Funkar sisådär på min burk. Hade fel i min diagnos ovan, och nu är min gissning att det just är drivrutinen som funkar dåligt.

Min dator kraschade helt enkelt på regelbunden basis när jag körde Rightmark. Funkar utmärkt utan Rightmark. Märkt att det är ju state-hoppandet som kraschar festen. Kör nu på Maximal Performance hela tiden (lyckas ändå sänka temperaturen avsevärt tack vare nedvoltningen, och åtminstone denna funktionalitet funkar nu utmärkt (tror jag).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Nån som upplever att cpun generellt blir varmare i win7? Jag skulle nog våga påstå att min blir det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Nån som upplever att cpun generellt blir varmare i win7? Jag skulle nog våga påstå att min blir det.

Win 7 x64 [VS] XP pro
Ingen märkbar skillnad, han prova bägge på min förra laptop, dock lite bättre batteritid i w7 (full ljusstyska och wlan på i bägge) !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det med det här programet att göra det motsatta, alltså övervolta? Det går inte i bios på mitt moderkort. Kanske går att klocka prollen mera i så fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Går det med det här programet att göra det motsatta, alltså övervolta? Det går inte i bios på mitt moderkort. Kanske går att klocka prollen mera i så fall.

Vilken idé.. Men jo, jag kan sätta upp spänningen över default. Tänk bara på att programmet körs i Windows, dvs datorn måste vara stabil fram tills programmet startar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pillade lite i går kväll och upptäckte att det var energischemat som spökade. Volten hoppade nämligen hejvilt. Jag hade inte satt energischemat till "rm-clock".

Vidare upptäckte jag att om jag pillade på inställningar för processorn i energischemat så hoppade volten mellan de inställda i rm-clock och "original". Efter att ha satt både högsta och lägsta värde för cpu i energischemat till 0 - avstängt eller "null"? - vart det frid och fröjd!

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Sitter här med en nyinköpt Acer Timeline 5810TGZ (C2D SU4100 1.3ghz) och har gett mig på att undervolta den. Har inte haft några värmeproblem eller så, är bara intresserad av att maxa batteritiden (och folk har talat sig varma här på forumet om undervoltning) så jag kände mig tvungen att prova. Är helt grön på det här, så jag bara följde guiden så gott jag kunde.

Har gått igenom alla steg nu, men är lite fundersam på några punkter. Länkar en bild på mina settings ifall jag har missat nåt.

1) Jag har bara en multiplier (6.0). Stämmer det? Kör min processor på samma oavsett belastning?

2) Min CPU-load är bara på 92% under Orthos-testet. Ska den inte vara maxad? Här är en bild på testet.

3) Jag kunde utan problem köra på lägsta volttalet (0.9000) och har en temperatursänkning på ~4 grader från grundinställningen (1.0125). Känns inte som en överväldigande skillnad.

Har jag gjort något fel? Om inte, har jag någon nytta batterimässigt på sänkningen (eftersom skillnaden i cpu-temp var såpass marginell)?

Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Om det är någon som upplever problem med hängningar/fuckups när ni stänger av rm-clock, så kan jag rekommendera att ändra i "management" och "cpu default settings" och välja "custom p-state". Jag satte till lägsta multipel och volttal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt undervolta min Acer ASpire 7740G för att få ner fläktljudet... Men när jag laddat ner senaste versionen av RMclock så visade det sig att det inte finns samma inställningar och jag inte heller kan ändra på/bocka i vissa av dem sakerna som din guide visar

Någon som kan hjälpa mig, är helt slut nu så jag får hoppas att jag kan tänka bättre och kanske fått hjälp tills imon, gonatt

Permalänk

RMclock har inte stöd för i3(Arrandale) cpu, det kan nog ha med saken att göra. Vet inte om det finns nåt annat program som har det som kan göra samma sak.. ?

Permalänk
Medlem

@Thereal_twisted

Ok tack för hjälpen iaf, ska kolla om jag hittar något annat liknande program, om någon annan känner till det får ni gärna informera mig om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93

Jag kan max köra i stockvolt. Finns det något sätt att kunna höja vcore mer?

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony Vaio FW-serien och jag har gått igenom guiden utan problem, jag fick ner värmen med 4 grader i maxload

MEN jag kan minimum ställa ner den till 1.1750V, skulle gärna ställa ner den mer men det finns inte lägre alternativ att välja Jag kan dessutom bara se tre multipliers 6.0x, 7.0x oxh 8.0x.

Någon som vet varför det är på det här viset?

Permalänk
Medlem

Kunde först inte sänka volten på min cpu (P8700 på min Acer Aspire 5739G) men efter mycket letande hittde jag den här sidan: http://forum.rightmark.org/topic.cgi?id=6:1770
Där visar en kille hur man modifierar registret för att kunna använda sej av halva multipler.

Personligen håller jag just nu på stabilitets testar den på 1.0250v vilket är precis för att fläkten inte ska varva upp under max belastning.

Tack för en superguide för övrigt!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror ni man tjänar någon batteritid på att underklocka en netbook? jag är sugen och testa att underklocka min AAO110. Men verkar inte så det blivit så mycket skillnad på batteritiden? Vilket är ganska kass på min, så skulle vilja få lite mer. Någon som vet eller testat? Hur mycket batteritid tjänar nu ungefär?