Hjälp med rsync, ssh och script.

Permalänk

Hjälp med rsync, ssh och script.

Jag stötte på denna sida som har ett i mina ögon ett alldeles utmärkt backupscript.
Problemet är bara att jag kommer att behöva göra backupen över ssh då maskinen som jag ska göra backup till kommer att stå hemma hos en kompis.

Hur ska jag modifiera scripten så dom gör backup över ssh istället för att mounta en lokal hårddisk som han gör?

Permalänk
Medlem

rsync -e

Permalänk

Jo. Så mycket har jag oxå förstått. Det står ju till och med på sidan.
Men det jag behöver hjälp med är att modifiera scriptet så att rsync, cp, mv och rm fungerar via ssh.
Har mycket lite erfarenhet av ssh eller shellscripting i linux.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela scriptet, men jag antar att det bara är rsync som går kommunicerar med en annan maskin. Resten av scriptet jobbar lokalt, då behöver du inte blanda in SSH.

Permalänk

Som det är nu så jobbar hela scriptet lokalt. Om jag har förstått det hela rätt.
Det monterar en extra hårddisk. Tar bort mapp 3. Döper om mapp 2 till 3 och mapp 1 till 2. Skapar sedan hårdlänkar från mapp 0 till mapp1 och kör sedan rsync mot mapp 0.
mao. så behöver jag kunna ta bort mapp 3 och döpa om samt skapa hårdlänkar på remote-datorn via ssh innan jag kör rsync.

Permalänk
Medlem

Du gör allt lokalt och sedan replikeras det.

Permalänk

Det låter väldigt ineffektivt. Speciellt med tanke på att det är ca: 30GB som det ska göras backup på.
Om det ska göras lokalt för att sedan replikeras så måste jag dels ha en kopia av backupen liggande lokalt och dels så måste allt sedan laddas upp till backuppservern vid varje tillfälle.
Fruktansvärt slöseri med både diskutrymme och bandbredd.

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant.

ok, fixa nycklar och kör scriptet på den andra maskinen istället, som hämtar via rsync från din maskin istället. Alternativt kör du allt med "ssh user@computer command".

Permalänk

Jag skulle föredra att köra scriptet från den maskin som backupen ska göras då den kommer att stå lokalt hos mig.
Men det fungerar alltså att köra t.ex. ssh user@computer mv /blabla /someDir
Sitter inte hemma för tillfället så jag kan prova nu. Men jag antar att jag kommer få en fråga om lösenord. Hur löser man isf det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Men jag antar att jag kommer få en fråga om lösenord. Hur löser man isf det?

Genom att fixa nycklar. Som jag skrev ovan.

http://www.sshkeychain.org/mirrors/SSH-with-Keys-HOWTO/SSH-wi...

Permalänk
Medlem

Ta även en titt på rsnapshot, som är skrivet i Perl (men baserat på rsync), som gör precis det jag tror att du vill, utan att du behöver modifiera något.

Permalänk
Medlem

Jag säger som nillon, med rsnapshot slipper du strula, om du nu känner dig osäker på det.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Tack för tipsen om rsnapshot. Har kollat på det och det gör nästan allt jag vill bortsett från att jag kan köra det på den dator som det ska göras backup av.
Men jag får nöja mig med det.
Har nu iaf satt upp en testrigg så får vi se om jag lyckats få det att fungera som tänkt.