Annan lön enl avtal vid 18 år men ändå ingen förändring!

Permalänk
Medlem

Annan lön enl avtal vid 18 år men ändå ingen förändring!

Tjena, började idag på mitt nya jobb. Enl avtal ska ungdomar i åldern 16-70 få 60 kr timman och om man är 18 får man 75.

Nu är det så att jag fyller 18 om 3 dagar, och jag frågade "Då ändrar ni min lön eller hur?" - Nej svarade dom.

Så nu undrar ja helt enkelt, är detta rätt?

I avtalet nämnde dom inget om vad som skedde om man fyllde år under perioden man jobbade. Det är ett kommunal jobb

Visa signatur

You can run but you will only die tired

Permalänk
Medlem

Givetvis ska du ha lön för den åldersgrupp du tillhör. Prata med nån annan som har bättre koll, förslagsvis din chef.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Imo. så får du den lön som gäller när du blir anställd. Du kan säkert förhandla dig till en höjning, men räkna inte med något. Men det bästa vore ju om de räknade med födelseår och inte födelsedag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Såvitt jag förstått är det där lägsta lönerna, så alltså bryter de mot avtalet ifall de betalar dig en lägre lön när du är över 18. Prata med facket eller nått

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har du kollat på vilka avtal som gäller i din kommun?
Det skilljer sig ganska stor beroende på var i landet du bor.

Sen har jag aldrig förstått varför man väljer att jobba kommunalt när lönerna inom den privata sektorn överlag är betydligt bättre. När jag sommarjobbade när jag var yngre fick jag som 15åring runt 50kr/timmen, när jag var 18 låg jag runt 90kr/timmen.

Vilken kommun jobbar du i, vilken kommun bor du i och vilken typ av jobb är det?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Imo. så får du den lön som gäller när du blir anställd. Du kan säkert förhandla dig till en höjning, men räkna inte med något. Men det bästa vore ju om de räknade med födelseår och inte födelsedag.

När det gäller ungdomslöner och lärlingslöner så funkar det inte på det sättet utan man har tabeller som man går efter.
Nån förhandling existerar inte inom den kommunala sektorn utan du får vad avtalet säger, inget annat. Lönen baseras på din utbildning och antal arbetsår.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

har för mig att dom räknar årskulls vis... eller hur fan det nu stavas.

så om du är född det året, då alla andra i samma årskull blir 18 så ska du ha den lönen, som i ditt fall var 75kr/h

även om du nu är 17år... så var det förr i allafall..

Jag jobbade själv på ett företag, då jag var 17, men skulle fylla 18år
5 månader senare, och jag fick den lönen en 18åring ska ha...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Kolla med facket, som du naturligtvis är medlem i;)

Permalänk

jag sommarjobbade en gång när jag var 17 (65:-/h) och skulle fylla 18 (85:-/) vid halva tiden.

Jag gick in till rummet och frågade om att jag fyllde år mitt i där.

Sen sa han. hehe , mitt i smeten och jag fick halva för 17 och halva för 18

De borde väl ändra din lön efter du fyllt år?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Kolla med facket, som du naturligtvis är medlem i;)

Självklart går man med i facket som sommarjobbande 17-åring...

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Jag vet bara hur det fungerar i Handels, jobbade i butik vid 16-års åldern (sommar- och extrajobb) och några år framåt och när jag fyllde år hamnade jag i den övre lönegruppen direkt, dvs månaden efter att jag hade fyllt år fick jag högre lön.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Självklart går man med i facket som sommarjobbande 17-åring...

Man behöver inte nödvändigtvis vara med i facket för att de ska hjälpa en vid sommarjobbsfrågor. LO har väl kört en flerårig kampanj om just det. Är det så att man även omfattas av ett kollektivavtal är de nog riktigt intresserade av att höra om det bryts mot detta, t.ex.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Man får höjd lön månaden efter att man fyllt 18 år. Eftersom du har en arbetsperiod under tiden 2008-06-09--27 och du fyller år i juni så blir timlönen 60 kronor.

Med vänlig hälsning xxxxxxxxxxxxx

Så skrev "dem" ner jag skrev ett mail till kommunen och frågade..

Visa signatur

You can run but you will only die tired

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Man behöver inte nödvändigtvis vara med i facket för att de ska hjälpa en vid sommarjobbsfrågor. LO har väl kört en flerårig kampanj om just det. Är det så att man även omfattas av ett kollektivavtal är de nog riktigt intresserade av att höra om det bryts mot detta, t.ex.

Se där, man lär så länge man lever

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Se där, man lär så länge man lever

Det är ju givetvis inte utan baktankar, som du säkert räknat ut. Fick man hjälp på sitt första sommarjobb har man nog inget emot att betala medlemsavgiften när den dagen kommer heller...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."