Permalänk
Medlem

Dags att lana

Hej vi är ett par killar som ska lana vi är drygt 8-10 grabbar

då är det så här att vi har ett problem det är alltid en dator som blir utan internet så jag vänder mig till proffsen nu.

vi är i en lokal som vi får ta internet av (det sämsta som finns)
men när vi kopplar in våran 16ports hub så får vi alltid bara ut 4 ip adresser
ut till huben jag tror att det är för att routern har bara fyra nätverks utgångar

Men vi har löst det att vi kör två routrar fast då blir en utan internet

då hade vi tänkt om man kunde antligen ändra något i den andra hubben som vi har (vi får inte ändra något i router som finns) ex empel att den bara delar ut en ip till hubben och alla kör på samma ip om det går?

hubben är rätt så gammal så vi har ingen manual eller nåt så vi kan ställa om den fast vi har en ZYXEL router som vi kan ändra i (det är våran)

Mhv erik

sry om det är felstavat.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

varför 2 routrar ?..

varför inte EN router och sedan switchen/hubben ??

klart som fan det inte går med en och samma ipadress till flera datorer,
ipadresserna är som telefonnummer typ

en hubb behöver ingen manual heller, tror inte det finns konfigurerbara sådan, dock switchar finns.

så internet --> router --> hubb/switch datorer

Permalänk
Medlem

En hubb är inte heller direkt optimalt, försök få tag på en switch. Men ska nog gå bra så länge ni bara spelar och inte fildelar, då skiter det sig nog.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jo. ni kan glömma fildelning/nerladdning, spel funkar.

en 16p switch kostar inte många hundralappar, det är värt cashen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
varför 2 routrar ?..

varför inte EN router och sedan switchen/hubben ??

en hubb behöver ingen manual heller, tror inte det finns konfigurerbara sådan, dock switchar finns.

så internet --> router --> hubb/switch datorer

den första routern är företagets och dom har fax och annat in kopplat till den
och dom blir nog inte glada om det inte funkar sen när vi har dragit.

ok men kan någon förklara om man kan göra på något smidigt sätt att ändra
något i routern så den delar ut flera ip adresser?

skulle gärna ha köpt en ny men det är lite försent tyvärr
får bli nästa gång.

Visa signatur

Permalänk

Ni kopplar in era switchar/hubbar i routern och sen era datorer i switcharna/hubbarna. Routern BÖR dela ut ip-adresser till er alla, såvida dhcp poolen inte är väldigt begränsad.

Alltså: Internet - Router - Hubb/switch - Datorer

Ni kan så klart även koppla in datorer i routern också, men om ni ska använda en switch så måste den sitta där.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Det ni kan göra om ni inte har mer än 1 ip ifrån routern.

Ta någon dator med två nätverkskort och följ följande schema:

Internet -> Företagets router -> {Kort1|[Dator med två kort]|kort 2} <- Hubben <- Alla Lanare

[Dator med två nätverskort]:
- Gå in i kontrollpanelen
- Gå in i "Network connections" / "Nätverksanslutningar"

Kan skilja sig lite i menyval och text eftersom jag sitter på windows 2003 server men principen är den samma även vid windows XP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja, det ska funka att göra så förutsatt att routern nu faktiskt delar ut tillräckligt med adresser..

som submarine skrev, internet router hubb datorer.

Permalänk
Medlem

ok det där lät krånligt är ingen dator expert precis.

Vi har gjort så här att vi flyttar fram lanet en vecka för att kunna fixa internet bra och allt annat.

En fråga hur funkar en switch delar den ut ip adresser också?

så det är bara att koppla in routern till switchen och det kommer ut ip adresser i alla uttag så alla får internet?

Om det är så beställer jag en sån från komplett vet någon om komplett är snabba
med leverans?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu tar vi och reder ut det här lite grundligare.
Lokalen har en router som ger 4 IP:n, ni får inte ändra i den?
Du har en router (zyxel), vilken modell är det?

Om du kopplar [befintlig router] -> [zyxel router] -> [16 hub] -> {datorer}
och då är det ingången WAN på zyxelroutern som kopplas till befintliga routern och 1 LAN-port kopplas till 1 Hub-port.

Sen är det som sagt bättre att använda en switch.

Switchar och hubbar delar inte ut IP-adresser. De arbetar på lägre nivå i nätverkslagren och har ingen aning om vad IP-paket är.

De flesta större datorbutiker är väl snabba, se bara till att beställa lagervaror så har du det definitivt till nästa helg.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

en hub är som en megafon medans en switch är som en taxi.
Hubben vrålar så att hela grannskapet hör medans switchen skickar datan specifikt till varje port på switchen.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det är garanterat en switch dem har fast dem kallar den hub. Koppla in eran router till företagets router via eran routers WAN-port till en av företagets routers LAN-port, sedan kopplar ni switchen/huben till eran router så kommer de funka kanoners.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det är garanterat en switch dem har fast dem kallar den hub. Koppla in eran router till företagets router via eran routers WAN-port till en av företagets routers LAN-port, sedan kopplar ni switchen/huben till eran router så kommer de funka kanoners.

det är en hubb det står så på den i allafall och den är gammal som atans den är nog 5 6 år gammal.

vi har redan testat att koppla som du har sagt en gång det hjälpte inte. Då fick vi bara ut 4 ip adresser ur hubben.

Det måste vara något fel i antaligen routern eller hubben.

Aqualize

routern som vi har är en zyxel p-320w
Nej vi får inte ändra något i den efter som det är företagets router som är i lokalen.

Vi tänkte köpa den här routern om den är bra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311927

vi ska bra ha någon billig som funkar bra till att lana med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt 2 nätverkskort i en av era datorer & dela ut från den istället.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

ok det är många som har sagt så men då ersätter den routern då eller?

kan datorn dela ut flera ip addresser då?
Hur många då?

Och jag skulle villa veta om man kan lana med den datorn som delar ut internetet då, så man kan spela mot varandra sammtidigt som den delar ut?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det är garanterat en switch dem har fast dem kallar den hub. [...]

Fina garantier du ger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aggeb
det är en hubb det står så på den i allafall och den är gammal som atans den är nog 5 6 år gammal.

vi har redan testat att koppla som du har sagt en gång det hjälpte inte. Då fick vi bara ut 4 ip adresser ur hubben.

Det måste vara något fel i antaligen routern eller hubben.

Aqualize

routern som vi har är en zyxel p-320w
Nej vi får inte ändra något i den efter som det är företagets router som är i lokalen.

Vi tänkte köpa den här routern om den är bra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311927

vi ska bra ha någon billig som funkar bra till att lana med.

Som sagt routern ger IP-adresser och switchar/hubbar kan ingenting om sådant. Det hjälper inte att köpa nya switch för att lösa det problemet.
Jag tror som någon var inne på att DHCP scopet är för litet. Kolla in konfigurationern av routern nu.

http://dl01.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/P-320W/user_gu...
Sidan 95, 7.2 DHCP Screen.
Står det "pool size" = 4 där så är problemet löst genom att du ändrar det till något större (så det räcker till alla).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aggeb
ok det är många som har sagt så men då ersätter den routern då eller?

kan datorn dela ut flera ip addresser då?
Hur många då?

Och jag skulle villa veta om man kan lana med den datorn som delar ut internetet då, så man kan spela mot varandra sammtidigt som den delar ut?

Ja man ersätter routern. Man kan dela ut många IP-adresser men som standard windows internetdelning antar jag tar 253 andra datorer (som många hemmaroutrar).

Ja man kan spela å allt samtidigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är pool size så många ip adresser den ska ge ut?
Hur många kan routern klara av skulle villa ha helst 16 ip addresser ut
om det går?

och ska Enable DHCP server vara i kryssat när man har ändrat den?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Pool-size är hur många interna adresser routern delar ut. Inte externa. Men du ska just ha minst 16. Normalt borde poolen börja på x.x.x.2 (t.ex. 192.168.0.y) och vara 253 stor.
Ja DHCP ska vara aktiverat? Var det inte så förut? Isf har du kanske problemet där, att de som bara tog imot IP inte fick något alls och inte kunde använda nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok kort fattat ska jag skriv 16 i pool size och sen trycka ok så ska allt funka?
så får hubben alla ip adresserna?

inget mer att ändra som DNS server och det andra.

jag har inte routern hemma just nu men jag får hem den i dag
har lånat ut den till en kompis så jag ändrar den i kväll
om jag har förstått allt rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det är precis så du ska göra. Har inte pysslat med routers själv men det ser ut som att det garanterat inte kommer skita sig iaf..

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har kollat i routern nu och det stod så här

i kryssat Enable DHCP Server
IP Pool Starting Address 192.168.1.33
Pool Size 33

så det är nog inte det felet tyvärr =(

vad kan det va?

om det inte går att fixa så får jag vell köpa två nätverkskort och sätta i någon dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom allting jättenoga men jag tycker att det verkar som att allting är väldigt klöddigt.

Ta er hub/switch och koppla in den i routern. Ta reda på vad för DNS adresser ISP'n använder och ta reda på gateway adressen till routern. Sätt sedan statiska IP adresser på alla datorer med 255.255.255.0 netmask, fyll i rätt gateway och fyll i rätt DNS adresser. Gör ni detta rätt behöver ni inte bry er om hur många adresser routern delar ut eftersom ni oberoende av DHCP. Internet kommer också fungera eftersom ni har gällande gateway och DNS inmatat i varje dator.

Rätta mig om det är något jag har missat som inte gör detta möjligt

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

ok men jag kollar på det.

Visa signatur