Klocka 8800 GTS med Expert tool

Permalänk
Medlem

Klocka 8800 GTS med Expert tool

Fick expert tool till mitt grafikkort eller om det var moderkortet. Tydligen kan man klocka grafikkortet med denna mjukvara, samt se temperaturen på skiten..

Jag har ett 8800 gts 512, just nu står det följande:

Core Clock Setting: 650 MHz

Memory Clock Setting: 972 MHz

Shader Clock Setting: 1625 MHz

Idle temperatur: 65 grader

Tror jag kom upp runt strax under 80 grader då jag körde Crysis.

När jag spelar t.ex. Crysis så kommer aldrig någon utav mina kärnor på processoren upp i 100% load, så jag antar att det är grafikkortet som den käkar mest ifrån.

Så, någon som klockat detta kort? Vad har ni för settings? Samt har någon erfarenhet av ExpertTool? Och kan jag klocka detta kort utan att pajja det med den temperaturen jag har nu?

---------
Testade att ändra lite i expertoolen till:
Core Clocking 750
Memory clocking : 1020

Datorn la i princip av... Skärmen vart svart och flimmrig. Startade om datorn och den var normal igen, dock var inställningarna tillbaka till ursprunget...

Kan någon rekommendera en clocksetting man kan börja med? Hur kan man göra ifall skiten inte startar upp pga att överklockningen är för hög? Dvs, i det här fallet så återställdes grafikkortet, vad hade jag gjort om det inte hade det?

Permalänk
Medlem

Vad hade du trott skulle hända då du tokhöjde då? Du får tagga ner lite och höja i mindre steg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vad hade du trott skulle hända då du tokhöjde då? Du får tagga ner lite och höja i mindre steg.

Jepp, håller med. Det finns ju en anledning till att fabriksklockade kort ofta endast har 30-50MHz ökning på core t.ex.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Min fråga är:
Säg att jag testar från 650 - 660, det går bra. Sen 660 - 670 och datorn kraschar. Hur kan jag återställa skiten då?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jo men, hur kommer man åt default knappen om datorn kraschar? Eller blir det default om jag startar om?

Permalänk
Medlem

jag har ett MSI 8800GTS 512mb OC på 678/972(dom som följde med)

jag har lyckats få upp mitt kort till 714/1016 stabilt, typ 50 grader
(orginal kylarn på 37% fan speed (505rpm.. kan få ner det till 40 grader om jag vill) har dock 2 st 25cm fläktar i burken, varav 1 direkt ovanför grafikkortet) , kollade dock alldrig var den var i Load)

så, jag tror du kan iaf komma upp till samma klockor jag har, det vill säga 678 utan att den krashar :S

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

772 , 1820 , 1110 (2220) e stabilt för mig....

Det borde ju klara iaf 720 , 1750 , 1050

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Toro
Min fråga är:
Säg att jag testar från 650 - 660, det går bra. Sen 660 - 670 och datorn kraschar. Hur kan jag återställa skiten då?

Vet inte hur Expertool funkar, men om man kör Rivatuner, så finns det en kryssruta för om du vill spara överklockningen även vid omstart av datorn. Så länge man lämnar de okryssad, så kan man experoimentera hur man vill, klocken försvinner vid en omstart. Alltså kör man testprogram som 3DMark och spelar sina mest krävande spel under några timmar, så att man vet att klocken är stabil, innan man kryssar i att man vill behålla klocken.

Visa signatur

~Pelle~