Ahh, 400 Hz? Det är inte orimligt, och förklaringen du anger är komplett rimlig. Högre frekvens medger lägre metallinnehåll i transformatorerna, och därmed lägre vikt. Helt rimligt. Dock är det knappast frågan som kraftöverföring åtskilliga kilometer eller mil; det är ingen storskalig militär infrastruktur vi talar om, utan något på flygbasen som kopplas till ett flygplan med några tiotals, eller möjligen hundratals, meter sladd. Trodde vi talade om flera kHz, i stil med långvågsradio, vilket föreföll mystiskt.
Säger som du, "så enkelt var det"!
Edit: 400 Hz känner jag igen som en alternativ nätfrekvens för vissa applikationer, varför tänkte jag inte på det?
Nåväl, indikatorn du talade om låter intressant. Den kan mycket väl fungera som du beskriver, men i brist på mer information kan jag inte uttala mig. Min tanke går dock till en äldre typ av indikatorrör som användes för att hitta en bärvåg för en radiostation. I sin essens var detta en mycket förenklad och primitiv form av katodstrålerör där signalstrykan visades som 'fokus' för elektronstrålen. Denna hade avlänkningselektroder i ett led (liggandes eller ståendes). Antagligen är "din" indikator av annat slag, det var bara en association från min sida. Dock kan det hända att drivelektroniken har principella likheter; indikatorröret avstämdes för en viss frekvens, likaså din frekvensindikator. Idén om självsvägning förefaller rimligt. Det vore intressant med en mer utförlig beskrivning.