vart hittar jag denna omvandlare?

Permalänk
Avstängd

Ahh, 400 Hz? Det är inte orimligt, och förklaringen du anger är komplett rimlig. Högre frekvens medger lägre metallinnehåll i transformatorerna, och därmed lägre vikt. Helt rimligt. Dock är det knappast frågan som kraftöverföring åtskilliga kilometer eller mil; det är ingen storskalig militär infrastruktur vi talar om, utan något på flygbasen som kopplas till ett flygplan med några tiotals, eller möjligen hundratals, meter sladd. Trodde vi talade om flera kHz, i stil med långvågsradio, vilket föreföll mystiskt.

Säger som du, "så enkelt var det"!

Edit: 400 Hz känner jag igen som en alternativ nätfrekvens för vissa applikationer, varför tänkte jag inte på det?

Nåväl, indikatorn du talade om låter intressant. Den kan mycket väl fungera som du beskriver, men i brist på mer information kan jag inte uttala mig. Min tanke går dock till en äldre typ av indikatorrör som användes för att hitta en bärvåg för en radiostation. I sin essens var detta en mycket förenklad och primitiv form av katodstrålerör där signalstrykan visades som 'fokus' för elektronstrålen. Denna hade avlänkningselektroder i ett led (liggandes eller ståendes). Antagligen är "din" indikator av annat slag, det var bara en association från min sida. Dock kan det hända att drivelektroniken har principella likheter; indikatorröret avstämdes för en viss frekvens, likaså din frekvensindikator. Idén om självsvägning förefaller rimligt. Det vore intressant med en mer utförlig beskrivning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Lite kuriosa till det hela:

CEE-donen för 400 Hz är Gröna, och tillverkas av ABB. Om någon vill ha ett sådant här kan Elektroskandia ta hem.

Permalänk

Nördfajt!
Trådskaparen skulle ha en adapter för att ändra på stickproppen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″