Intel planerar omfattande prissänkningar

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar omfattande prissänkningar

Det har tidigare rapporterats om att Intel kommer att sänka priserna det tredje kvartalet 2008. Nu har mer exakt information om prissänkningarna letat ut på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Öj, snart har man lika hög klockfrekvens som på den gamla goda pentium4-tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, kanske dax för en quad nu då

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Öj, snart har man lika hög klockfrekvens som på den gamla goda pentium4-tiden.

Men den höga frekvensen var ju allt den levde på..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Men den höga frekvensen var ju allt den levde på..

Jag säger inget annat

Permalänk
Medlem

Det blir allt svårare att hålla sig från att köpa en Intel CPU... varför vill jag ha AMD istället för Intel? För att CPUn är "jämnare" utanför spel, och jag kommer troligen inte maxa CPUn i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kanske kan bli en Q9450 till hösten då om priset kryper ner under 2000 - hest ska det ju ligga på Q6600 nuvarande nivå hehe

Ser fram emot detta

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
För att CPUn är "jämnare" utanför spel, och jag kommer troligen inte maxa CPUn i alla fall.

Har du något exempel på när man har glädje av denna "jämnhet" ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också väldigt nyfiken på det här med "jämnheten" hos AMD-processorer! Jag påstår absolut inte att nån ljuger om det, men för mig låter det som en petitess.

Permalänk
Medlem

Angående "jämnheten"... jag har bara haft (äldre) AMD CPUer: först en 2800+ och nu en 3700+ (S754 & S939), så jag kan inte personligen uttala mig om hur det är eller skiljer sig, men från vad jag har läst så slipper man små hack och att allt flyter på jämnare. Det ska vara en märkbar skillnad mot Intel CPUs. Det var någon som drog en liknelse med två löpare: Intel vs AMD. Intel var den snabbe som alla hade ögonen på, men snubblade då och då, men kom upp fort och fortsatte springa (och fortsatte snubbla då och då), medan AMD var efter, men inte jättelångt, och höll ett jämnt tempo utan att snubbla. Båda löparna är jättesnabba för övrigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Angående "jämnheten"... jag har bara haft (äldre) AMD CPUer: först en 2800+ och nu en 3700+ (S754 & S939), så jag kan inte personligen uttala mig om hur det är eller skiljer sig, men från vad jag har läst så slipper man små hack och att allt flyter på jämnare. Det ska vara en märkbar skillnad mot Intel CPUs. Det var någon som drog en liknelse med två löpare: Intel vs AMD. Intel var den snabbe som alla hade ögonen på, men snubblade då och då, men kom upp fort och fortsatte springa (och fortsatte snubbla då och då), medan AMD var efter, men inte jättelångt, och höll ett jämnt tempo utan att snubbla. Båda löparna är jättesnabba för övrigt.

WOOT

kan någon styrka detta

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Re: Intel planerar omfattande prissänkningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Det har tidigare rapporterats om att Intel kommer att sänka priserna det tredje kvartalet 2008. Nu har mer exakt information om prissänkningarna letat ut på nätet.

Läs nyheten

Har jag fattat det rätt om att Intel sänker priserna 1 gång per kvartal ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

alltid trevligt då de tar sådana kloka beslut

själv sitter jag på en Q9450 idag, å väntar med att uppgradera till deras nya cpu arkitektur är lanserad och har kommit en bit på vägen.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Angående "jämnheten"... jag har bara haft (äldre) AMD CPUer: först en 2800+ och nu en 3700+ (S754 & S939), så jag kan inte personligen uttala mig om hur det är eller skiljer sig, men från vad jag har läst så slipper man små hack och att allt flyter på jämnare. Det ska vara en märkbar skillnad mot Intel CPUs. Det var någon som drog en liknelse med två löpare: Intel vs AMD. Intel var den snabbe som alla hade ögonen på, men snubblade då och då, men kom upp fort och fortsatte springa (och fortsatte snubbla då och då), medan AMD var efter, men inte jättelångt, och höll ett jämnt tempo utan att snubbla. Båda löparna är jättesnabba för övrigt.

Njaa enda saken som skulle kunna ge en sådan "effekt" är väl att AMD använder integrerad minneskontroller vilket gör att accesstiden blir lägre men att det skulle bli denna sorts mätbara/kännbara skillnader tror jag inte riktigt på.

Möjligtvis att detta var något som existerade på P4 tiden då de cpu:erna hade mycket långa pipelines vilket gör dem mindre bra på vissa saker.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Angående "jämnheten"... jag har bara haft (äldre) AMD CPUer: först en 2800+ och nu en 3700+ (S754 & S939), så jag kan inte personligen uttala mig om hur det är eller skiljer sig, men från vad jag har läst så slipper man små hack och att allt flyter på jämnare. Det ska vara en märkbar skillnad mot Intel CPUs. Det var någon som drog en liknelse med två löpare: Intel vs AMD. Intel var den snabbe som alla hade ögonen på, men snubblade då och då, men kom upp fort och fortsatte springa (och fortsatte snubbla då och då), medan AMD var efter, men inte jättelångt, och höll ett jämnt tempo utan att snubbla. Båda löparna är jättesnabba för övrigt.

Jag kan säga att den liknelsen stämmer bra. När jag bytte från min AMD 2500+ till E2160 så var det första jag märkte att musen fasnade ibland. Men nu har jag klockat den till 3,33 Ghz och jag märker inte av det längre.
Dock så kan det kännas som att AMD är "jämnare".

EDIT: Det blir nog en Q9450, den kommer troligtvis hamna på 2000-2100 kr.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

redan läst.. dock så är det bra för att konkurera mot AMD/ATI eller vad man nu ska kalla det är.

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

E8400 blir bara mer och mer intressant.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kan säga att den liknelsen stämmer bra. När jag bytte från min AMD 2500+ till E2160 så var det första jag märkte att musen fasnade ibland. Men nu har jag klockat den till 3,33 Ghz och jag märker inte av det längre.
Dock så kan det kännas som att AMD är "jämnare".

EDIT: Det blir nog en Q9450, den kommer troligtvis hamna på 2000-2100 kr.

SÅ e2160 klarar inte av musen?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Dock så kan det kännas som att AMD är "jämnare".

Jag har en känsla av att psykologin är viktig här, om man lyckas övertyga sig om att det flyter bättre kommer man förmodligen uppleva det så. Personligen tror jag att jämnhetsfenomenet uppstod när de värsta amdfanatikerna inte hade något argument kvar; hur roligt är det när ens favoritprocessor är långsammare, varmare, svårare att överklocka och dessutom inte särskilt mycket billigare?

Permalänk
Medlem

Nu blir valet svårt
en 7300, en 6600 eller en 9550

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
WOOT

kan någon styrka detta

Han har rätt i det han säger, med en högre frekvens så räknar processorerna fel oftare - märkbart när man klockar en processor. Annars talar man inte mycket om det. Intels arkitektur har alltid varit så att de måste ha höga frekvenser, AMD har inte kört på den linjen. Därav mindre räknefel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Han har rätt i det han säger, med en högre frekvens så räknar processorerna fel oftare - märkbart när man klockar en processor. Annars talar man inte mycket om det. Intels arkitektur har alltid varit så att de måste ha höga frekvenser, AMD har inte kört på den linjen. Därav mindre räknefel.

Intresant, men tydligne verkar småfelen int va så viktiga, då inteln alltid verkar vinna prestanda testerna ändå ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Intels arkitektur har alltid varit så att de måste ha höga frekvenser, AMD har inte kört på den linjen.

Det här gällde dock pentium4, inte core och senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Intresant, men tydligne verkar småfelen int va så viktiga, då inteln alltid verkar vinna prestanda testerna ändå ?

På recensioner ser man staplar och siffror med saker som går att mäta, men det betyder inte nödvändigtvis att dom är bättre, eller hur? AMD har också uttalat sig om hur benchmarks inte är deras grej, utan de satsar på en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
På recensioner ser man staplar och siffror med saker som går att mäta, men det betyder inte nödvändigtvis att dom är bättre, eller hur? AMD har också uttalat sig om hur benchmarks inte är deras grej, utan de satsar på en annan sak.

som vad sattsar dom på? att räkna rätt?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
På recensioner ser man staplar och siffror med saker som går att mäta, men det betyder inte nödvändigtvis att dom är bättre, eller hur?

Annars brukar man vara ute på hal is när man stöder sig på resultat som inte går att mäta. Pseudovetenskap någon? Om de nu har någon fördel borde de kanske hitta på något sätt att visa den med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
redan läst.. dock så är det bra för att konkurera mot AMD/ATI eller vad man nu ska kalla det är.

ja, vad skulle det annars va?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Angående "jämnheten"... jag har bara haft (äldre) AMD CPUer: först en 2800+ och nu en 3700+ (S754 & S939), så jag kan inte personligen uttala mig om hur det är eller skiljer sig, men från vad jag har läst så slipper man små hack och att allt flyter på jämnare. Det ska vara en märkbar skillnad mot Intel CPUs. Det var någon som drog en liknelse med två löpare: Intel vs AMD. Intel var den snabbe som alla hade ögonen på, men snubblade då och då, men kom upp fort och fortsatte springa (och fortsatte snubbla då och då), medan AMD var efter, men inte jättelångt, och höll ett jämnt tempo utan att snubbla. Båda löparna är jättesnabba för övrigt.

Men varför väljer du då en "löpare" som hela tiden ligger efter den andre?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag kan säga att den liknelsen stämmer bra. När jag bytte från min AMD 2500+ till E2160 så var det första jag märkte att musen fasnade ibland. Men nu har jag klockat den till 3,33 Ghz och jag märker inte av det längre.
Dock så kan det kännas som att AMD är "jämnare".

EDIT: Det blir nog en Q9450, den kommer troligtvis hamna på 2000-2100 kr.

Skitsnack, det har ingenting att göra med att det är en Intel processor.

Skillnaden finns där men är varken mätbar eller märkvärd, alltså ingenting som vi konsumenter egentligen bry oss om när vi köper vår nya processor.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Hedersmedlem

E8500 borde tas bort då den bara presterar marginellt bättre än E8400 och är ingen värsting längre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM