Permalänk
Medlem

Windows fildelning vill inte alls

Jag är nära bristningsgränsen.

Pluggade i routern och båda datorerna vi har fick internet utan problem.

När jag vill dela filer gick det dock inte längre. Båda datorerna är i samma arbetsgrupp, dock kan bara ena datorn, Familjens, visa datorerna i arbetsgruppen och där finns bara den datorn.

Om jag försöker visa datorerna i arbetsgruppen på min dator, går inte det. Får felmeddelande om att jag kanske inte har rättigheter och att jag ska höra med nätverksadmin (men det är ju jag...).

Jag har försökt skriva in datorernas ip-adresser i kör och i adressfältet, men det går inte.

Jag har även försökt att dela ut bibliotek i iTunes på båda datorerna, "Sök efter delade bibliotek" och "Dela ut bibliotek" valt på båda, men inget kommer upp.

Att lägga till mappar som nätverksdiskar (i den här datorn) fungerar heller inte. Jag kan lägga till en mapp som delas ut på "familjens" i den här datorn på "familjens", men samma mapp hittas inte av "min" dator.

Gästkonton aktiverade på båda datorerna.
Windowsbrandväggen avaktiverad.
Endast brandväggen i routern (DGL-4300) är på (kan man stänga av den), dock så är ena datorn i DMZ.
XP Pro på båda.

Vad är det för fel?
Har ngn ngt jag kan testa?

Tack på förhud

Permalänk
Medlem

Du kan prova att lägga till båda datorerna via arp. Alltså.

På dator 1:
Start > Kör > cmd

arp -s 192.168.0.3 00-00-00-00-00

sedan

På dator 2:
Start > Kör > cmd

arp -s 192.168.0.2 00-00-00-00-00

Då 192.168.0.3 representerar den andra datorn och 192.168.0.2 den första datorn.

00-00-00-00-00-00 representerar datorernas respektive MAC Addresser, nämns ibland som "Physical Address" eller "Fysisk Adress"

Lycka till!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Kör du förenklad fildelning på båda datorerna?
Jag personligen skulle inte göra det. När du sedan delar ut en mapp så lägg till vilka rättigheter antingen gruppen "everyone" eller "alla" (beroende på operativsystemets språkinställning) ska ha.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Inaktiv

Pröva ta in den andra ur DMZ och se om det blir någon skillnad?

Permalänk
Medlem

abk - det ska testas!

Poison - jag har prövat med förenklad och avancerad (ingen skillnad)

W|ckerMan - prövat det också...

Tack för alla svar