Permalänk

Extern fläktkontroll ?

Tjenare alla, nu är det så att jag hadde tänkt att fixa ändel fläktar till mina små leksaker som jag har som blir väldigt varma då dom inte står i helt öppna ytor. så som hemmabio förstärkare, PS3 och en till DVD spelare, så jag tänkte att jag ville ha några tysta fläktar som skulle flytta ut lufften. problemet med detta är jue bara det att ja måste ha någonting som ska mata fläktstyrningen.

har ni några ideer om hur man kan få tag på 12v som man kan mata fläktkontroll så är det bara att skriva

Tackar för alla svar

Permalänk
Medlem

Skaffa något billigt nätagg och använd som nätdel till den. Sån här kanske: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135108

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk

hehe mjo det är något sånt som jag hadde tänkt mig, men vafan finns det inget billigare ? annars får man kanske ta och bygga ett eget

Permalänk
Medlem

Billigaste på prisjakt. Men går ju att ta ett vanligt nätagg om du har nått stående och använda det, det du ska ha det som kräver ju inte att det är så extremt stabilt kanske.

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem
Permalänk

den kanske kan vara någe men skulle villja ha lite mer info om den dock

Permalänk
Medlem

Tittar man noga på länken så kan man klicka fram info på produkten.
"Eliminator.
Med högt strömuttag i förhållande till vikt och storlek. Stabiliserad, inställbar utspänning 3, 4.5, 6, 7.5, 9, och 12V DC. Max belastning 1,25A. Kortslutnings- och överbelastningsskydd. Levereras med 1,8 m kabel och 7 st utbytbara batteriproppar med polvändning."

Dendär brukar jag länka till när folk vill ha 12V till olika grejjer, sålänge de inte drar mer än 1,25A iallfall.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

stog det inte att det var 500ma ?

Permalänk
Medlem

Jag länkade till en sida där det fanns ett antal produkter. Scrolla neråt och läs så ser du.

Permalänk
Medlem

Den som finns längst upp på sidan man får fram via länken klarar av att ge ut 1.25A, artikelnummer: 32-1061.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

ahaaaa okey, är det någon som vet hur många Amper nexus eller noctua fläktar drar?

Permalänk

Inte riktigt säker på exakt hur mycket de tar men jag tvivlar på att någon dator fläkt skulle ta mer än 1,25 A. Annars kan du ta en titt på denna, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19637432 den ska ju kunna klara av 15 fläktar lätt tycker man, antagligen bra mycket mer om inte dina fläktar är extremt strömdragande.

Ps kollade upp det en noctua fläkt tar 1.08 watt på 12 volt vilket är 0,09A och nexus tar 0.30Ampere men sen blir jag förvirrad då det står "Input Power: 1,8 Watts Max" då det inte stämmer med ampen, det tyder ju på att den skulle dra 0,15 ampere vilket är hälften.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]