Permalänk

Hur mycket tjänar du?

Hur mycket tjänar du?

Visa signatur

abit-ag8/Intel p4 3,0@3,7/ Corseair twinx1024-3200c2/ Zalman CNPS9500 LED cpu fläkt/250 fsb/m-audio/his radeon hd3580 256mb/Acer Extensa 5620/netgear wnr2000

Permalänk
Glömsk

Svensk medellön före skatt är runt 31 000 kr (lite mer i stockholm, lite mindre norrland) så pollen kanske borde modifieras uppåt lite. Fast du kanske menar före kommunalskatt, men efter löneskatter? Isåfall kanske det är bättre att fråga "efter skatter, men utan att räkna in moms".

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Svensk medellön före skatt är runt 31 000 kr (lite mer i stockholm, lite mindre norrland) så pollen kanske borde modifieras uppåt lite. Fast du kanske menar före kommunalskatt, men efter löneskatter? Isåfall kanske det är bättre att fråga "efter skatter, men utan att räkna in moms".

enligt denna http://www.scb.se/templates/tableOrChart____149087.asp är det 22 800 för kvinnor och 27 100 för män.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
enligt denna http://www.scb.se/templates/tableOrChart____149087.asp är det 22 800 för kvinnor och 27 100 för män.

Så i medel 24950 förusatt 50%/50% män/kvinnor. Detta är dock inte alla skatter inräknat, tar man med alla blir det 33 000 kr/månad. Detta är något mer än mina tidigare uppgifter (som verkar vara från 2005).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Så i medel 24950 förusatt 50%/50% män/kvinnor. Detta är dock inte alla skatter inräknat, tar man med alla blir det 33 000 kr/månad. Detta är något mer än mina tidigare uppgifter (som verkar vara från 2005).

De räknar nog garanterat brutto, annars blir det helgalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
De räknar nog garanterat brutto, annars blir det helgalet.

exakt, 33 000 kan ju inte va en medel lön. det är fasen nästa 400 tusen per år.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Glömsk

Men "bruttolön" innebär inte "lön innan skatt" i Sverige utan "lön innan vissa, men inte alla, skatter". Det finns en löneskatt också, även känd som arbetsgivaravgift. Det är delen av din lön som går till din pension och sjukförsäkring bland annat. Den betalas innan kommunal- och statlig inkomstskatt. Ligger på 32,42%.

Många socialdemokrater försöker ge väljarna intrycket att "arbetsgivaravgift" är något som arbetsgivaren betalar. Det stämmer inte, den är definierad som en del av ditt löneutrymme. Avskaffas den så är det du som inte har någon sjukförsäkring/pension längre. Skulle den avskaffas skulle lönerna öka, eftersom alla skulle vara tvungen att betala sjukförsäkring/pension på egen hand. Alla som driver en enskild firma vet om detta, med de motsvarande "egenavgifterna".

Svensk medellön är alltså, enligt SCB:s uppgifter, 33000 kr i månad. Sedan försvinner 32% på det, sedan försvinner runt 30% i inkomstskatt. Sedan när du handlar försvinner 25% i moms. Det är därför man säger att man betalar 60% i skatt i Sverige. Innan skatteverket ska ha sitt har du 33 000. Efter har du 14 000 kr.

Det är förresten inget att skämmas för att inte veta hur hög skatten egentligen är (högst i världen). Enl en Temo-undersökning vet majoriteten i Sverige inte hur mycket skatt man faktiskt betalar.

Edit: Jag vill förtydliga att ovan inte är något kontroversiellt påstående. (S) och LO:s egna ekonomer säger själva att "arbetsgivaravgiften" är en del av lönen.

H*n som hittade på att den skatten ska heta arbetsgivaravgift borde förresten vinna ett PR-pris.

Edit 2: Jag måste kvotera in lite kritik av Moderaterna också. De är också heta på att döpa om skatter till "avgifter". Väldigt ohederligt att försöka dölja för väljarna vad de faktiskt betalar för.

Dock är väl detta internationellt vanligt, i Simpsonsavsnittet när Lisa blir president kallar hon ju en skatt för "avgift", vilket Moe tycker låter bra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Psionicist, jag är lessen men det där är trams, och framför allt totalt irrelevant i detta sammanhang. Finns ingen som räknar på lön inklusive arbetsgivaravgifter i sådana här sammanhang.

Om vi däremot hade frågat, "vad är arbetsgivarens totala lönekostnad för x", då hade arbetsgivaravgifter varit intressanta. Så var dock inte frågan ställd.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Psionicist, jag är lessen men det där är trams, och framför allt totalt irrelevant i detta sammanhang. Finns ingen som räknar på lön inklusive arbetsgivaravgifter i sådana här sammanhang.

Om vi däremot hade frågat, "vad är arbetsgivarens totala lönekostnad för x", då hade arbetsgivaravgifter varit intressanta. Så var dock inte frågan ställd.

Vad är det som är tramsigt? Han frågade "före skatt", och då ska alla skatter räknas in. Som sagt, inget kontroversiellt. Jag, M, S, LO etc säger alla att "arbetsgivaravgifter" är lika mycket skatt som kommunal inkomstskatt och moms.

Alla här som har enskild firma räknar in alla skatter. På mitt lönebesked står alla skatter, och jag räknar det. Mina bekanta räknar med alla skatter i dessa frågor.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ja även om det är sänt det du säger så är det aldrig någon som talar om sin lön innan arbetsgivaravgiften. Det bör väl du veta också?:P

Det blir ju jobbigt för folk annars och de pengarna är ju fortfarande inte där. Och hade inte arbetsgivaragifterna funnits så tror jag inte att vi hade fått alla de pengarna uten de hade nog företagen lagt vantarna på ndå. Så skitsamma vad det heter^^

För övrigt ligger jag snart på 17000 då jag ska börja byta elmätare vecka 32.

Just nu ligger jag väl närmare 20000 då jag jobbar på en brädgård.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja även om det är sänt det du säger så är det aldrig någon som talar om sin lön innan arbetsgivaravgiften. Det bör väl du veta också?:P

Det blir ju jobbigt för folk annars och de pengarna är ju fortfarande inte där. Och hade inte arbetsgivaragifterna funnits så tror jag inte att vi hade fått alla de pengarna uten de hade nog företagen lagt vantarna på ndå. Så skitsamma vad det heter^^

Jag tror jag ska sluta använda ordet arbetsgivaravgift eftersom det fortfarande verkar finnas någon slags vilja att tro att "det är dumma chefen som pröjsar" (inte ens LO och S kör på den linjen, eftersom de vet att det är fel). Den enda du lurar är dig själv.

Arbetsgivaravgiften består av flera skatter. De två största är ålderspensionsavigften (10,21%) och sjukförsäkringsavgift (8,64%). Tar vi bort dessa, får du förhandla upp lönen för att ha samma köpkraft och levnadsstandard som tidigare (förutsatt att arbetsgivaren sänker lönen: det skulle fungera eftersom ingen känner ju till denna skatt. men det upptäcks när köpkraften sänks).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det är förresten inget att skämmas för att inte veta hur hög skatten egentligen är (högst i världen). Enl en Temo-undersökning vet majoriteten i Sverige inte hur mycket skatt man faktiskt betalar.

näst högst, stod i tidningen i samband med skattesänkningen att Danmark numera har högre skatt;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vad är det som är tramsigt? Han frågade "före skatt", och då ska alla skatter räknas in. Som sagt, inget kontroversiellt. Jag, M, S, LO etc säger alla att "arbetsgivaravgifter" är lika mycket skatt som kommunal inkomstskatt och moms.

Alla här som har enskild firma räknar in alla skatter. På mitt lönebesked står alla skatter, och jag räknar det. Mina bekanta räknar med alla skatter i dessa frågor.

Det är sant det du säger, men i vardagligt tal så pratar man om lön efter arbetsgivaravgift. När du löneförhandlar pratar du om lön efter arbetsgivaravgift. Även fast man kanske inte borde det, så är det så. Jag kan förstå båda parter här, och för att underlätta förståelsen för frågan kanske vi ska hålla oss till lön efter ABGA. Men om du startar en kampanj för att få med ABGA i lönebegreppet i vardagligt tal så är jag på!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Just nu 0kr, jag ska dock försöka fixa en praktikplats till hösten så jag får existensminimum. (hos returen eller något om de är så dumma så det tar emot mig)
Förövrigt säger ens inkomst nödvändigtvis inte så mycket, då den bara talar om hur mycket pengar man får varje månad eller tar ut ur företaget. Inget om ens tillgångar som kanske varje år stiger i värde, och dessa pengar ska man såklart inte röra då staten vill ha hälften med. Att köpa en vara för privat bruk för 10.000kr, kostar egentligen en 20.000kr.

Nå jag har inga större tillgångar, men jag vet personer som i princip enbart lever på deras tillgångar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Förövrigt säger ens inkomst nödvändigtvis inte så mycket, då den bara talar om hur mycket pengar man får varje månad eller tar ut ur företaget. Inget om ens tillgångar som kanske varje år stiger i värde, och dessa pengar ska man såklart inte röra då staten vill ha hälften med. Att köpa en vara för privat bruk för 10.000kr, kostar egentligen en 20.000kr.

Nå jag har inga större tillgångar, men jag vet personer som enbart lever på deras.

Nu kollade jag inte så noga på statistiken men man brukar räkna taxerad inkomst, där även vinster på fonder/aktier etc räknas in.

Värt att tillägga är att ens tillgångar/lön måste öka minst 4-5% per år annars blir man fattigare av att inflationen äter upp hela ökningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Nu kollade jag inte så noga på statistiken men man brukar räkna taxerad inkomst, där även vinster på fonder/aktier etc räknas in.

Värt att tillägga är att ens tillgångar/lön måste öka minst 4-5% per år annars blir man fattigare av att inflationen äter upp hela ökningen.

Är det inte enbart vid försäljning som man kan göra vinster eller förluster vid aktier? Det är därför många säljer aktier med förluster innan nyår, om de har ovanligt höga intäkter det året.

Förutom aktier/fonder finns det andra tillgångar, där fastigheter gärna med stora skogar är populärt även för stadsbor. (oftast via arv) När de sedan avverkar skog så investerar de pengarna för att minska deras inkomst(skatt).
För inkomst == intäkter - utgifter, eller?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

23 757kr på en 80% tjänst.

Permalänk
Medlem

Tjänar och tjänar... runt 2500kr/mån ligger väl studiemedlet på... "det ska va gött å leva"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Är det inte enbart vid försäljning som man kan göra vinster eller förluster vid aktier? Det är därför många säljer aktier med förluster innan nyår, om de har ovanligt höga intäkter det året.

Förutom aktier/fonder finns det andra tillgångar, där fastigheter gärna med stora skogar är populärt även för stadsbor. (oftast via arv) När de sedan avverkar skog så investerar de pengarna för att minska deras inkomst(skatt).
För inkomst == intäkter - utgifter, eller?

Jo det är enbart vid försäljning som man räknar in vinsten/förlusten...

Edit: eventuell aktieutdelning, ränta på konton etc skattas också med 30%

Permalänk
Medlem

13500kr/mån minus skatt. Så en 10300kr/mån har jag.

Sen får jag 150kr/h (påbörjade timme om jag inte har helt fel) när jag sitter i möte i de olika råden och nämnderna.

Permalänk
Medlem

runt 33 + bonus på mitt nya jobb nu.

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Jag har 13,75€ i timlön just nu (har inga fasta tider). Sen kommer det på en hel del pengar för övertid också... jag kan komma upp i 45€ i timmen på helger. Detta är dock bara ett tillfälligt jobb jag har tills jag börjar studera igen.

Om man ska räkna ut den lön jag skulle få om jag jobbade 7-16 fem dagar i veckan skulle det bli runt 2400€ eller nåt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan vara roligt om ni berättade vad ni jobbade med också

Permalänk
Medlem

Får ut mellan 13000-15000:- efter skatt beroende på hur mycket jag jobbar.
Jobbar som säljare på ett byggvaruhus.

Permalänk
Medlem

Har 27801:- brutto (vilket är det som gäller i sådana här diskussioner, men Psionicist är så kåt på att dra in politik alltid) jobbar på TetraPak som montör av sk. controlpaneler till livsmedelsmaskiner.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tjänar mellan 11 och 25 netto.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Kan vara roligt om ni berättade vad ni jobbade med också

Vice kårordförande med ansvar för utbildningsbevakning vid Högskolan Väst. Sitter även i en del råd och nämnder på högskolan där jag får arvoden ifrån, tex disciplinnämnd, anställningsnämnd, GruF, LUN m.m

Permalänk
Medlem

har timlön och drar in 127.5/h och har lön var fjärde vecka.men om man räknar en månad så på denna månad ca: 22 dagar är det 22440kr. men skattar bara 22%
samt att man jobbar lite över tid osv så i slutändan brukar jag ha ut mellan 18-19000 efter skatt var fjärde vecka. (norska pengar vi pratar om)

jobbar som målarlärling.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Tjänar mellan 25-30k brutto, har provanställning på ett konsultbolag. Får se hur det blir om jag får anställning på företaget jag är uthyrd till.

Jobbar som drifttekniker.

Permalänk
Relik 📜

Nu över sommaren drar jag in cirka 18/månad brutto, annars är det studiemedel som gäller.

Jobbar med att utveckla programvara på SAAB (praktiklön ftw.. eller inte..).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S