SenseSurface ger reglage direkt på skärmen

Permalänk
Melding Plague

SenseSurface ger reglage direkt på skärmen

En uppfinnare på Cambridge University i Storbritannien har tagit fram ett reglage som kan monteras direkt på skärmen. Genom detta är det möjligt att styra applikationer utan hjälp av mus eller tangentbord.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, måste jag säga. Undra bara vad det kommer kosta!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte oklart vad en magnet orsakar på en skärm, det är inte speciellt nyttigt.. blir störningar i skärmen - nyttigt? Nej.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

intressant bara de inte blir nått krångel så verkar det rätt bra

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju inte oklart vad en magnet orsakar på en skärm, det är inte speciellt nyttigt.. blir störningar i skärmen - nyttigt? Nej.

Sitter du på CRT då eller?

TFT bryr sig inte särskilt om magnetfält.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sitter du på CRT då eller?

TFT bryr sig inte särskilt om magnetfält.

LCD är extremt känsliga för magnetiska fält.. transitorer och dioder skadas. Det är inget att leka med!

TFT skulle inte heller kunna ta emot mycket magnetism för att den i grunden lever på det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Perfekt till word, wow och photoshop, blir genast att slänga musen och tangentbordet och istället skaffa sådana vridreglage.

Nä skämt åsido så visst finns det tillämpningar där dessa skulle kunna vara bra, dock tror jag mer på en liten universal panel med en display i bakgrunden där texten kan bytas ur. För jag tror känsligheten inte blir så bra om inte vridreglagen sitter fast så de bara kan rotera. Dessutom vill användaren ha smidigt, inte leta upp några vridreglage för att sätta på skärmen för att sedan rotera.
Så jag tror denna kommer floppa, men så brukar jag ha fel så...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

varför inte en vanlig touchscreen? med reglageprogram? borde bli 100ggr bättre än den här B lösningen, vet DJ's som använder touchscreens med program etc eller wacom cintiqs.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är magnetisk som man tänker en magnet utan det är nog att dom utnyttjar skärmens magnetiska fält som TFT bygger på i princip

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

runt 1000kr?

Nej tack, hellre en byggsats så man bygger en extern box med vridpott med mera och pluggar in i parallellporten.

Sen har jag aldrig erfarit rent ljud med mjukvarubaserade equlazer (stavning?) som erbjuds, så jag har fått ta en gammalt as som jag köpte på biltema för ca 12år sen.. perfekt ljud.

Fast denna produkt kommer nog ingen privatperson köpa ändå, ser ingen anledning att slänga 1000kr på något sådant trams, kanske en dags jippi grej för att sedan slängas i lådan igen..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
LCD är extremt känsliga för magnetiska fält.. transitorer och dioder skadas. Det är inget att leka med!

TFT skulle inte heller kunna ta emot mycket magnetism för att den i grunden lever på det.

Ska man vara petig är moderna plattskärmar både och. De är hur som helst inte speciellt känsliga för vanliga permanenta magneter som du inte rör så mycket på eftersom de inte har några magnetiska komponenter. Ett rörligt magnetfält skulle kunna inducera lite strömmar här och där och skulle iaf i teorin kunna förstöra skärmen, men det var inte det det här handlade om. Största risken med det här är om man trycker för hårt och skadar skärmen på det sättet.
Var har ni fått idén att TFT är magnetisk ifrån?

Jag förstår inte riktigt varför man försöker simulera gamla apparater när man kunde göra det så mycket bättre när det är mjukvarustyrt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Ska man vara petig är moderna plattskärmar både och. De är hur som helst inte speciellt känsliga för vanliga permanenta magneter som du inte rör så mycket på eftersom de inte har några magnetiska komponenter. Ett rörligt magnetfält skulle kunna inducera lite strömmar här och där och skulle iaf i teorin kunna förstöra skärmen, men det var inte det det här handlade om. Största risken med det här är om man trycker för hårt och skadar skärmen på det sättet.
Var har ni fått idén att TFT är magnetisk ifrån?

Jag förstår inte riktigt varför man försöker simulera gamla apparater när man kunde göra det så mycket bättre när det är mjukvarustyrt.

Största risken att man trycker för hårt? LCD-skärmar är gjorda så att de tål det, men klart att hårda stötar skadar skärmen. Långt ifrån största risken.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf inte vilja ha massa rattar på min skärm för att styra nåt på skärmen som jag gör så mycket lättare med en mus. eller med touchscreen. så jag tycker att den här uppfinningen är ganska löjlig

btw

om det är så farligt med magneter i skärmarna. då måste ju alla som tillverkar skärmarna vara idioter som sätter högtalare i dem.

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

verkar otroligt onödigt, även om man är dj eller ljudtekniker! stapelreglage ftw

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stassse
Jag skulle iaf inte vilja ha massa rattar på min skärm för att styra nåt på skärmen som jag gör så mycket lättare med en mus. eller med touchscreen. så jag tycker att den här uppfinningen är ganska löjlig

btw

om det är så farligt med magneter i skärmarna. då måste ju alla som tillverkar skärmarna vara idioter som sätter högtalare i dem.

Vilka är det som vill ha högtalare i skärmarna - jo konsumenter.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
runt 1000kr?

Nää runt 600kr faktiskt, $1 är ungefär 6kr
frågan är hur många pluppar man får för den slanten.

Haha! denna dumma manick skulle alldrig funka på min skärm (Samsung SM 2232BW). Att medicinisk utrustning styrs med mus och tangentbord har jag alldrig hört. Någon som sett en hjärtpulsmätare som styrs med mus och tangentbord? Även om det fanns skulle man nog alldrig använda eller kunna använda detta reglage på en sådan. Tänk om folk skulle springa omkring på sjukhusen och leta efter knappar, det kan resultera i att någon dör. hahaha HAHA HAHAHAHAHAHAHA.

Det verkar som det har blivit fel i nyheten. Jag tror mest att denna produkt är till för dom som håller på med musik och film, men även inom de ramarna skulle dena manick floppa totalt.

Är det smygreklam för dell man ser på bilden?

Permalänk
Medlem

Bör väl inte vara så svårt att göra om dem till knappar. Skulle ju lösa ett av problemen med touchscreens, att man inte känner att man trycker.

Permalänk
Avstängd

Man måste dock ha en speciell skärm, vilket inte framgick i artikeln. Försök själv hänga på något magnetiskt på en skärm. Magneter fäster varken på CRT eller vanliga TFT-skärmar. Däremot kan CRT-skärmar bli skadade...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Problemet med exempelvis musikprogramvaror är väl att det finns alldeles för många fönsterkonfigurationer. Ett normalt Cubaseprojekt består säkert av 100-150 separata fönster i form av mixerkonfigurationer, kanalstrippar, effekter, kompressorer, mjukvaruinstrument etc.
Dessa växlar man ständigt mellan och skulle då behöva flytta runt rattarna varje gång. Ett generiskt gränssnitt fungerar inte heller bra (se på alla midicontrollers som bara kan styra en bråkdel av alla funktioner).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
transitorer och dioder skadas.

not

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jack Slater
not

När ett magnetfält stör en transistor så slötar elektronerna flöda, eventuellt så går de genom väggarna på transistorn och kortsluter chipet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju inte oklart vad en magnet orsakar på en skärm, det är inte speciellt nyttigt.. blir störningar i skärmen - nyttigt? Nej.

Du verkar snacka en hel del utan att veta speciellt mycket om produkten. Vad vinner du och andra på dina negativa spekulationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
varför inte en vanlig touchscreen? med reglageprogram? borde bli 100ggr bättre än den här B lösningen, vet DJ's som använder touchscreens med program etc eller wacom cintiqs.

Fråga dom DJ's om dom skulle föredra reglage före touchscreens, jag skulle tippa på att dom flesta skulle göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
runt 1000kr?

Nej tack, hellre en byggsats så man bygger en extern box med vridpott med mera och pluggar in i parallellporten.

Sen har jag aldrig erfarit rent ljud med mjukvarubaserade equlazer (stavning?) som erbjuds, så jag har fått ta en gammalt as som jag köpte på biltema för ca 12år sen.. perfekt ljud.

Fast denna produkt kommer nog ingen privatperson köpa ändå, ser ingen anledning att slänga 1000kr på något sådant trams, kanske en dags jippi grej för att sedan slängas i lådan igen..

Om du hellre bygger en box, varför inte släpa med ett helt mixerbord a'la 72 kanaler direkt? Seriöst, ser du ingen anledning till produkten ovan för att du hellre bygger en box, då är du inte vidare vidsynt.

Att du inte erfarit bra ljud på en digital EQ får stå för dig själv, många många riktigt riktigt välrenomerade tekniker jobbar digitalt idag. Fördelarna är för många för att röra allt ljud.

Vem har sagt att produkten är till för privatpersoner?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du verkar snacka en hel del utan att veta speciellt mycket om produkten. Vad vinner du och andra på dina negativa spekulationer?

Du verkar uttala dig och veta minst lika lite som jag, eftersom de sitter uppe med magnetism så tar skärmen stryk på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
När ett magnetfält stör en transistor så slötar elektronerna flöda, eventuellt så går de genom väggarna på transistorn och kortsluter chipet.

Nej, det är inte sant. Statiska magnetfält påverkar elektroniska komponenter mycket lite. Det behövs monstruösa fält för att faktiskt påverka elektronerna i fasta material. Det är en helt annan sak än elektronkanoner där elektronens bana i vakuum kan justeras med magnetfält.

Edit: Vidare; magneter fäster inte normalt på skärmars bildyta. Försök själv! Jag har inte lyckas fästa en stark neodymmagnet på någon skärm, vare sig CRT, LCD, TFT eller plasma.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
När ett magnetfält stör en transistor så slötar elektronerna flöda, eventuellt så går de genom väggarna på transistorn och kortsluter chipet.

Men om du inverterar kvantfältsgeneratorn så kan du polarisera positronflödet för att kompensera för magnetfältet... men då sliter man på dilithiumkristallerna.

MBY: Man kan ju alltid ha något bakom skärmen för att få dom att fästa.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
...

MBY: Man kan ju alltid ha något bakom skärmen för att få dom att fästa.

Med tanke på att statiska magnetfält avtar med kuben på avståndet så ska skärmen vara bra tunn för att det ska vara någon vits. CRT är inte att tänka på, och de flesta TFT-skärmar borde också vara för tjocka för att det ska vara riktigt praktiskt. Problemet här är att en stark magnet kanske fäster bra om en metallplatta finnes 1 cm bakom bildytan, men trycker så hårt att den skadar ytan på en annan skärm, som bara är 0,5 cm (och inte fäster alls på en skärm som är 2 cm tjock).

Men som sagt, en metallplatta bakom bildytan var ju ungefär vad jag hänvisade till: en specialskärm.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nej, det är inte sant. Statiska magnetfält påverkar elektroniska komponenter mycket lite. Det behövs monstruösa fält för att faktiskt påverka elektronerna i fasta material. Det är en helt annan sak än elektronkanoner där elektronens bana i vakuum kan justeras med magnetfält.

Edit: Vidare; magneter fäster inte normalt på skärmars bildyta. Försök själv! Jag har inte lyckas fästa en stark neodymmagnet på någon skärm, vare sig CRT, LCD, TFT eller plasma.

Ett magnetfält kan ge färgskiftningar i en plattskärm som inte går bort och de flesta vet att elektronkanonen påverkas av magnetfält.

Om t.ex en LCD's egna magnetfält störs av ett annat så går de sönder, börjar blinka, får missfärgningar.

Fujitsu har skickat ut information till sina bärbara datorer angående magnetiska fält, vet inte om de gör det än.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Med tanke på att statiska magnetfält avtar med kuben på avståndet så ska skärmen vara bra tunn för att det ska vara någon vits. CRT är inte att tänka på, och de flesta TFT-skärmar borde också vara för tjocka för att det ska vara riktigt praktiskt. Problemet här är att en stark magnet kanske fäster bra om en metallplatta finnes 1 cm bakom bildytan, men trycker så hårt att den skadar ytan på en annan skärm, som bara är 0,5 cm (och inte fäster alls på en skärm som är 2 cm tjock).

Men som sagt, en metallplatta bakom bildytan var ju ungefär vad jag hänvisade till: en specialskärm.

Jo, det är ju ett litet problem.
Var det jag menade med att man trycker sönder skärmen där uppe ^.

Jag är på jobbet och kan inte kolla upp källor o sånt så jag kanske är ute och cyklar (säg gärna till om det är så) men jag hade fått för mig att storleken och formen på magnetfält påverkas av storleken och formen på magneten, typ att en stor magnet har ett magnetfält som inte avtar så snabbt men som ändå inte behöver vara speciellt stark när man är nära.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Ett magnetfält kan ge färgskiftningar i en plattskärm som inte går bort och de flesta vet att elektronkanonen påverkas av magnetfält.

Om t.ex en LCD's egna magnetfält störs av ett annat så går de sönder, börjar blinka, får missfärgningar.

Fujitsu har skickat ut information till sina bärbara datorer angående magnetiska fält, vet inte om de gör det än.

LCD har inga "egna magnetfält". Klart att de har ett litet magnetfält som omger dess elektronik, men detta är löjligt litet. LCD är praktiskt taget helt immuna mot magnetfält också, eftersom de bygger på polarisering med hjälp av statisk elektricitet. LCD-skärmar är betydligt mer känsliga för statisk elektricitet än statiskt magnetfält.

Klart att man inte kan utesluta att någon tillverkare gör någon form av platt skärm som på något sätt påverkas av magnetfält, men någon regel är det minsann inte! SED- och kanske även FED-skärmar är måhända känsligare för magnetfält, men dessa är ovanliga och finns mig veterligen inte i produktion.

Nominellt sett är varken plasma, LCD eller TFT-skärmar långt när så känsliga som CRT-dito.

Edit:
Donan Fear: Det är riktigt att formen har stor, mycket stor betydelse. Magnetfält koncentreras med lätthet med hjälp av avsmalning av det ferromagnetiska materialet och kan fås att späs ut med hjälp av diamagnetiska material. Det avtar dock ändå med kubiken på avståndet. Magnetism är faktiskt ett mycket svårförklarat fenomen, mycket svårare än de flesta andra fenomen som rör t.ex. elektricitet. En laddad partikel, t.ex. elektron, upplever en kraft när den utsätts för ett magnetfält, därav kan man rita bilder med elektronkanoner. Magnetfältet, som är energilöst, uträttar däremot inget (netto-)arbete på partikeln och kan däremot inte påverka hastigheten, bara riktningen. Kraften verkar vinkelrät mot magnetfältet och partikelns rörelseriktning (hastighetsvektor). Detta gör att en stationär partikel inte påverkas. Magnetfält styrs av en hel drös med lagar, och jag känner nog inte till hälften av dessa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

spela spel med de xd