Orsakerna bakom Windows popularitet?!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Jag har kört gentoo sporadiskt de senaste 4 åren. Brukar hamna tillbaka i windows emellanåt eftersom saker går smidigare där när det ska går fort.
Skulle skriva lite phpkod tillsammans med mysql. Alternativet i gentoo var att installera mysql, php och apache och konfigurera allting som jag ville ha det. Det skulle ta flera timmar för att läsa på igen vad som skulle fixas.
I windows drog jag in easy php och gvim på under 10 min totalt, sedan var det bara att sätta igång.

Gentoo är inte direkt den disten man ska välja om man vill installera saker snabbt...
Tog ca 5 timma för mig att kompilera OOO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Jag har kört gentoo sporadiskt de senaste 4 åren. Brukar hamna tillbaka i windows emellanåt eftersom saker går smidigare där när det ska går fort.
Skulle skriva lite phpkod tillsammans med mysql. Alternativet i gentoo var att installera mysql, php och apache och konfigurera allting som jag ville ha det. Det skulle ta flera timmar för att läsa på igen vad som skulle fixas.
I windows drog jag in easy php och gvim på under 10 min totalt, sedan var det bara att sätta igång.

Poängen är att det allting går snabbare i windows eftersom de har en större användarbas och de utgår från att folk inte kan någonting och har ont om tid. Därför ska saker bara funka där.
Installationer är inte optimala. De sabbar registret, lämnar kvar skräp när man avinstallerar etc men det går snabbt och är enkelt.
Där är den stora skillnaden. Folk vill hellre lägga pengar på en ny dator om några år för att hela systemet är kaos. Dessutom vill de kunna spela de senaste spelen igen.
Ska systemet rensas så installerar man om det. Det är så mycket kaos att det helt enkelt inte GÅR att ändra tillbaka som en ny installation.
Det är skillnad i linux. Allt är så modulbaserat att allting går att ändra tillbaka. Rättighetssystemet gör att kärnan i systemet aldrig pajjas. Men folk har inte tid att lära sig allt som skulle krävas. De lägger hellre en slant och slipper bry sig.

Fast hur fort hade det gått om du skulle kompilerat allt från scratch i windows (vilket du ju gör i Gentoo)? Först hade du behövt leta upp en kompilator plus alla andra kringverktyg som behövs för en kompilering.

Jämför hellre senariot ovan med Ubuntu eller Debian, apt-get install php apache mysql gvim, skulle säkert bara ta ett par minuter med hyffsat internetuppkoppling. Alternativt spendera en minut extra i Synaptic och välja de paket man vill ha grafiskt. Det där med att "konfiguera allt som du vill ha det" gäller ju i Windows med, är du inte nöjd med standardconfen måste du ändra den. Om du bara ska koda PHP mot en Mysql-databas lär Debians eller Ubuntus standardconfig fungera (även Gentoos standardconfig borde fungera).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Självklart är kompileringen lite påfrestande ibland
Började faktiskt med att kompilera allt. Det var arbetet efter som skulle ta tid. Självklart skulle det ta tid att göra allt säkert och bra även i windows men min isp spärrar port 80 och jag var inte ens ute efter något sånt.
I gentoo kom apache med en configfil som i princip sa: "konfigurera mig". Stötte även på kryptiska nameresolve-problem som kanske bottnar i min egen okunskap.
Sedan ska php konfigureras och sist ska mysql ha ett lösenord och databaser ska skapas.
Visst hade det gått att få att funka efter lite pill men jag var bara ute efter en sandbox som skulle funka snabbt och direkt..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

låt mig komma med ett litet motargument. varför ska varenda jävel tvunget köra linux. om windowsfolk är för gnälliga och inte klarar av att inte klicka igenom allt de gör till 100%, så låt dem slippa då. det är faktiskt otroligt lite som man definintivt måste använda terminal för idag, kanske till 80-90% så finns det gui. anledningen till att alla rekommenderar terminal är för att, tyck vad fan ni vill, det går fortare och nästan alla hjälpmedel (forum, manpages etc.) beskriver terminalkommandon. och om man nu skulle behöva använda en terminal nån gång så kan man oftast copy-paste:a kod.

jag har inget emot linux. jag tycker det är jättebra. och jag tycker också att det är kul att se nya grafiska system och mer teknik. men för att göra så att linux blir användarvänligt i en windowspersons ögon betyder att göra det likadant som windows. och det tycker jag inte är nå' vidare. låt mig ge exempel.
Winperson: "blää, det går inte installera program genom att köra en .exe fil."
Linuxutveckare: "ok ok, vi lägger in ett system där man packar ihop allt i ett program i en exeliknande fil så att ni kan ladda ner en exeliknande fil och köra den."
tillverkare av skadlig kod: "woo! då kan jag ju lätt lägga in kod som körs som root på datorn då den här personen med störst risk kör den som root."
nu är det väl föga troligt att det händer men det är ju bara så att de stackars windowsanvändarna klarar sig inte utan en exefil.

sen ska jag nämna en annan viktig anledning till varför alla inte ska köra linux. jag rekommenderar inte linux till någon om jag inte vet att personen är kunnig och intresserad. detta helt enkelt för att jag inte vill åka omkring och ge support på saker i linux som är självklara.

kan ge ett litet exempel på det här också. min bror bad mig köpa ny dator åt honom och sätta ihop. sagt och gjort, så var det klart. installerade bara windows XP och gav honom datorn så att han kunde installera de drivrutiner som saknades (det mesta på moderkortet saknade drivrutiner ska tilläggas) då jag inte riktigt hade tid. det är inget specialmoderkort egentligen, men drivrutiner till ljud går inte installera. provat med allt som finns mer eller mindre, från moderkortstillverkarens till ljudsystemstillverkarens (det var ett realtek -.-).
jag fick ingen ordning på det som sagt så jag var på väg att skicka tillbaka moderkortet då jag trodde det var trasigt. men innan dess så satte jag i en livecd med mandriva, tror jag det var. allt fungerade utan problem utan någon som helst konfigurering.
jag har ingen aning om vad det är som är fel på windowssidan då det inte finns några installationsloggar, info om vad som felar eller konfigureringsalterativ när man kör installationsprogrammet. det är bara att trycka på nästa till det börjar installera, sen blir det fel och då är det bara att stänga av programmet.

men till saken, jag vill inte rekommendera min bror att köra linux då jag vet att jag får åka dit titt som tätt och lösa något litet småfel då han inte orkar att försöka själv. det får jag ju göra i windows med, men som tur är går det mesta att lösa på en gång vid det här laget då han vet vad han vill ha för program & diverse installerat. han får virus lite då och då. lösning är att formatera & installera om, men det verkar vara som sagt innan, nåt man får räkna med.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Jag tänker på drivrutinsstödet te x Ati kort,webbcams,wifi kort,styrenheter (rattar osv),ljudkort,stöd för videokameror,mobiltelefoner, mycket av det där fungerar ej i linux. finns mer som jag inte kan komma på nu på rak arm..

Helt fel. Det är inte microsoft som bygger in ati drivare, webcam drivare i Windows. När du får en dator så är allt redan installerat, därför kan det verka så. Men linux har bättre stöd än windows, för när jag installerade Ubuntu på en rätt så gammal burk så funkade allt förutom det wlanet, och i windows funkade inget... så jag är tvungen att installera drivare. Så... sug på den!

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem

Varför bumpar du en 7 månader gammal tråd?
Tyckte jag såg dig bumpa en ännu äldre tidigare idag också :S

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, det är roligt att se vad folk skrev för ett år sen om Linux. Det mesta som dom klagade på är i dagens läge extremt mycket lättare. Linux utvecklingen går verkligen extremt fort, windows går bakåt istället..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vad hände med LeifSandvik's kompis (Bertil? ) intervju?

Permalänk
Medlem

Anledningen till Windows popularitet är marknadsföring. Något som Open-Source baserade OS i princip saknar helt.

Sen, angående vad som är "bäst". Användarsiffor brukar faktiskt säga en hel del.

Ja, jag känner till att Windows inte är lättare att installera och använda än t.ex Ubuntu, men plöjer man in MILJARDER och åter MILJARDER i ett företag som utvecklar operativsystem och olika programvaror, så får man i regel något som iallafall fungerar hyfsat.

För mig känns kampen Microsoft vs. Linux ungefär som WoW vs. Eve Online. WoW har högre systemkrav, massor mindre funktioner och är betydligt dyrare, men det är fan så många som spelar det och tycker det är roligt, så helt misslyckat kan det ju inte va.

Ja, jag har testat alla Windows-utgåvor sedan NT 3.5, inklusive server-utgåvorna, och jag hade Ubuntu installerat på en dator i ungefär en månad, för att ge det en chans. För mig kändes det som Windows XP med lite tweaking och en massa integrerade drivers som fungerade halvrisigt. Fick ett bra intryck i början men det höll helt enkelt inte hela vägen.

Jag tror definitivt att Open-Source kan ta sig långt, men just nu känns det helt enkelt som om Windows är smidigare.

Denna post gäller endast Desktop OS, när vi kommer till servrar är det en annan femma.

Vill bara avsluta med att jag INTE är någon kodknackare och programmerare, hade jag varit detta så hade jag kanske haft en annan åsikt.

//Ett Windows-fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failen
För mig känns kampen Microsoft vs. Linux ungefär som WoW vs. Eve Online. WoW har högre systemkrav, massor mindre funktioner och är betydligt dyrare, men det är fan så många som spelar det och tycker det är roligt, så helt misslyckat kan det ju inte va.

det är ju nästan bara beroende på att det är troll i.

(vilka även berikar såna här trådar oftast, och gör dem lite populärare, rent statistiskt alltså..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failen
en massa integrerade drivers som fungerade halvrisigt.

om man vill köra med linux så ska man helst tänka lite före man köper hårdvara, det är allmänt känt exempelvis att nvidia är ett mycket bättre val än ATI i sammanhanget.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
om man vill köra med linux så ska man helst tänka lite före man köper hårdvara, det är allmänt känt exempelvis att nvidia är ett mycket bättre val än ATI i sammanhanget.

Beror helt på hur man ser på saken. Visst att ATI historiskt sätt har varit jävligt kassa på att göra drivrutiner till linux/bsd men i dagsläget (efter att AMD köpte dem) så känns de nästan vettigare än nvidia på mycket. Suger ganska hårt att nvidia vägrar att göra randr12 stöd till sina drivrutiner bla (finns annat också) , för att inte tala om licensen bakom deras drivrutiner. Visst att de kanske är bättre än ATIs i dagsläget vad gäller prestanda... Nvidia och deras drivrutiner har sedan ett tag fått mig att gå över till nouveau drivrutinerna, som både känns snabbare i 2D (och det finns benchmarks som tyder på det också) och eftersom jag spelar inte i linux så känns det trevligt att kunna ge nvidias blob ett finger. Dock så skulle det vara trevligt om nvidia skulle ge officiellt stöd för dessa drivrutinerna som ATI gör för sina öppna.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
...

det var mest ett exempel, huruvida situationen har ändrat på sig i och med att AMD tog över ATI kan jag inte svara på. Men det ändrar inte det faktum, att man ska tänka sig för lite när man köper hårdvara om man vill köra linux.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

GNU/Linux har inte samma marknad som Windows. De når inte ut med marknadsföring till återförsäljare och en vanlig svensson förstår nog inte skillnaden eller har inte kunskap för att förstå klarheten i vad som behövs för att surfa,maila och ladda ned torrents

De sitter nog inte heller och googlar, vet nog inte heller vad de ska googla på -_E

Virus är nog också ett luddigt begrepp och överdimensionerat för en vanlig user.

Blir säkert ändring på det i framtiden då Linux verkar bli mer och mer användarvänligt och du kan numera klara dig ganska bra på bara grafisk förståelse och 'point and click'...

Permalänk

Jag har kört Ubuntu i drygt ett år nu och jag är extremt nöjd. Till skillnad motför när jag testade Vista så funkar ALLT direkt efter install. Vista bråkade efter drivers till det mesta, och då hade jag så "obskyr" hårdvara som: Nätverk från 3Com, Ljud från Creative och grafik från nVidia. I.o.m. att jag inte tog mig ut på nätet för att hämta drivers så var jag körd. Ubuntu fixade allt direkt. Efter install så ville jag däremot använda Restricted drivers till nVidia så det krävdes en extre reboot. Sen var det klart.

Men visst, Linux är inte riktigt framme än för den stora massan. Webcam-grejen måste bli bättre, och mer drivers måste komma till kringutrustning. Men om som någon sa tidigare, det är en extrem fart på utvecklingen så om ett tag så kör Linux om Windows. Det största hindret just nu är spel, kommer det fler spelklienter till Linux så vinne Linux kampen direkt.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

För att någon skall byta till ett helt annat operativsystem så krävs att fördelarna med det nya systemet är betydligt större än jobbet för migrationen och inlärningen av det nya systemet. Som jag ser det så ligger Linux så långt efter på vissa betydelsefulla fronter att den stora massan kommer fortsätta använda Windows.

Här är ett par användargrupper som idag aldrig skulle kunna byta från Windows till Linux av olika anledningar:

Spelare
En stor del av datoranvändarna spelar spel. Idag finns det en handfull populära spel som efter mycket krångel på sin höjd fungerar okej. Ingen av mina vänner skulle klara av att installera ett spel i Linux (bortsett från vad de kan hitta i pakethanteraren).

Användare som redigerar foton.
Mina föräldrar är ett bra exempel här. De har köpt varsin digital systemkamera och går kvällskurser för att lära sig fotoredigering. De använder uteslutande Adobe Photoshop för detta. De använder även Adobe Elements (som jag inte riktigt vet vad det är till för). Vad skulle de använda i Linux? Gimp?!

Musiker
Läste denna för ett par dagar sedan, och den summerar väl Linux hantering av ljud ganska väl.
http://insanecoding.blogspot.com/2007/05/sorry-state-of-sound...

Här är bara ett par användargrupper som av vissa anledningar inte skulle gynnas av ett byte. Grupperna i sig kanske i vissa fall är små, men unionen av dessa (och alla andra grupper som kommer få dras med liknande problem) utgör förmodligen de flesta datoranvändarna. I dagens läge så kommer det alltid vara någon liten detalj som gör att folk avstår från ett byte och fortsätter använda Windows, hur säkert, gratis och awesome Linux än är.

Tittar vi dock på hur mycket Linux har utvecklats på bara de senaste åren, och hur många stora företag som gett sig in i leken så kanske detta kommer ändras på.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altis

"...Här är ett par användargrupper som idag aldrig skulle kunna byta från Windows till Linux av olika anledningar:..."

"...Musiker
Läste denna för ett par dagar sedan, och den summerar väl Linux hantering av ljud ganska väl.
http://insanecoding.blogspot.com/2007/05/sorry-state-of-sound...

Tittar vi dock på hur mycket Linux har utvecklats på bara de senaste åren, och hur många stora företag som gett sig in i leken så kanske detta kommer ändras på."

Jag håller med dig men jag tror att ljud/musik-delen i Linux, som utstått mycket flame bland olika forum, kommer att förbättras drastiskt innom en snar framtid. Pulseaudio håller på att inte helt problemfritt att implementeras i de stora mainstreamdistarna.

Här är en länk till Pulseaudioutvecklaren Lennart Poettering's blog där han svarar på kritik angående implementeringen av pulseaudio. Han förklarar även varför PulseAudio behövs, vad det gör och varför alternativen är sämre.

Jag hoppas att han lyckas med sina intensioner kring PulseAudio.

Edit: Ooops! Glömde länken.
http://0pointer.de/blog/projects/jeffrey-stedfast.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altis
För att någon skall byta till ett helt annat operativsystem så krävs att fördelarna med det nya systemet är betydligt större än jobbet för migrationen och inlärningen av det nya systemet. Som jag ser det så ligger Linux så långt efter på vissa betydelsefulla fronter att den stora massan kommer fortsätta använda Windows.

Här är ett par användargrupper som idag aldrig skulle kunna byta från Windows till Linux av olika anledningar:

Spelare
En stor del av datoranvändarna spelar spel. Idag finns det en handfull populära spel som efter mycket krångel på sin höjd fungerar okej. Ingen av mina vänner skulle klara av att installera ett spel i Linux (bortsett från vad de kan hitta i pakethanteraren)."

Installera spel med wine är lika enkelt som att installera dem i windows så dom klarar av det, om dom klarar av det i windows(sen om alla funkar perfekt är en annnan sak). Installera de flesta Open source spel i bra distar är 100 ggr lättare än i windows.

Citat:

"Användare som redigerar foton.
Mina föräldrar är ett bra exempel här. De har köpt varsin digital systemkamera och går kvällskurser för att lära sig fotoredigering. De använder uteslutande Adobe Photoshop för detta. De använder även Adobe Elements (som jag inte riktigt vet vad det är till för). Vad skulle de använda i Linux? Gimp?!"[/B]

Gimpshop är i princip identiskt med Photoshop, sen om dom klarar av såna avancerade program finns det tusen open source program som gör sånt som dom klarar av enkelt.

Citat:

"Musiker
Läste denna för ett par dagar sedan, och den summerar väl Linux hantering av ljud ganska väl.
http://insanecoding.blogspot.com/2007/05/sorry-state-of-sound..."[/B]

Det stämmer inte alls i dagens läge, ljudet funkar ypperligt.

Citat:

Här är bara ett par användargrupper som av vissa anledningar inte skulle gynnas av ett byte. Grupperna i sig kanske i vissa fall är små, men unionen av dessa (och alla andra grupper som kommer få dras med liknande problem) utgör förmodligen de flesta datoranvändarna. I dagens läge så kommer det alltid vara någon liten detalj som gör att folk avstår från ett byte och fortsätter använda Windows, hur säkert, gratis och awesome Linux än är.

Tittar vi dock på hur mycket Linux har utvecklats på bara de senaste åren, och hur många stora företag som gett sig in i leken så kanske detta kommer ändras på. [/B]

I dagens läge är det bara storspelarna som inte gynnas av ett byte till en bra Linux distribution.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco

Det stämmer inte alls i dagens läge, ljudet funkar ypperligt.

Det är väl en sanning med modifikation. Alsa suger ganska hårt och skulle behöva en rewrite (eller att koden blir fixad och dokumenterad.), det är ju inte för inte som det finns en hel del som kör oss4 på linux också.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Inaktiv

Vista på min maskin -> install -> startar, tuggar ner alla driver och uppdateringar -> startar om.

Xp -> install -> startar -> manuell install av alla drivare -> winupdate

Ubuntu -> Sätta i skivan -> fryser i bootscreen. Går inte att fixa då det är kompatibilitetsfel mellan gkort och min skärm -> löser med en annan skärm -> omöjlig att välja skön sens till min mus (alla metoder inklusive manuell config av xorg -> uninstall (på laptopen så fungerade inte närverkskortet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Vista på min maskin -> install -> startar, tuggar ner alla driver och uppdateringar -> startar om.

Xp -> install -> startar -> manuell install av alla drivare -> winupdate

Ubuntu -> Sätta i skivan -> fryser i bootscreen. Går inte att fixa då det är kompatibilitetsfel mellan gkort och min skärm -> löser med en annan skärm -> omöjlig att välja skön sens till min mus (alla metoder inklusive manuell config av xorg -> uninstall (på laptopen så fungerade inte närverkskortet)

lol.. verkligen skumma problem folk här verkar ha fått. Jag har installerat Ubuntu och likn. ett otal ggr och aldrig haft ens i närheten så många och allvarliga problem. "kompatibilitetsfel mellan gkort och min skärm" har jag aldrig ens hört talas om. Känns lite konstigt att alla dessa otroligt ovanliga och skumma fel bara har hänt folk som hänger här...

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

Inte direkt svar på frågan, men jag tror att många som använder dator till detta, någon gång i framtiden där det händer att en kompis skickar ett kul program, som givetvis är en exefil. När det inte går att köra dessa filer blir dom bara sura och undrar varför, och förstår inte varför det inte funkar.

Jag använder själv Linux till största delen, och för att vara ett helt nytt OS, tycker jag att det är lägre inlärningskurva på Ubuntu än Vista (där dom flyttat om det mesta från XP) Men å andra sidan förstår man relativt direkt vad som är problemet under vista / XP (inte alltid det går att fixa heller) medans i linux måste man googla för att (hoppas) få en lösning.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Ubuntu -> Sätta i skivan -> fryser i bootscreen. Går inte att fixa då det är kompatibilitetsfel mellan gkort och min skärm -> löser med en annan skärm.

Jag hade samma problem med senaste versionen av Ubuntu. Då var det grafikkortet skickade bild på en högre frekvens än vad min skärm klarade av. Fick installera med en äldre version och uppdatera allt istället. Att det sedan fanns en bug i nvidias drivrutiner som gjorde att fläkten på mitt grafikkort alltid kördes i 100% gjorde dock att jag snällt fick återgå till Windows och vänta på en fix (vilket tog ungefär ett halvår).
Kan tilläggas att jag numera dualbootar, använder Windows för normalt användande och Linux då jag ska koda eller skriva (LaTeX).

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Jo för att vara baserad på debian så har Ubuntu mycket problem med viss hårdvara, där andra debian baserade distar startar och allting fungerar perfekt.

Och ja, ubuntu är extremt enkelt att komma igång med för en normal person, betydligt enklare än windows, men inlärningskurvan är mycket längre när det kommer till mer avancerade saker.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag gav mig på att installera ubuntu, och sätta u pp en egen server. Jag följde massa olika guider och liknande för att få det att fungera.

Och visst är det "enkelt" som vissa gurus påstår. Det är otroligt enkelt att skriva i en terminal.

MEN så fort det går fel, så är det inte en själ som vet vad som felet är, man måste tillbringa timmar på att felsöka på nätet, och har man en gnutta tur så får man lösningen.

Ofta har problemet varit att olika distrubutioner använder annorlunda beteckningar på sina kommandon. Tillochmed ubuntu kommandon har uppdaterats sen föregående utgåva.

Så personligen så tycker jag att det var mycket frustration för så lite. En terminal är enkel när man väl kan den, men samtidigt så är det så att gör du inställningar sällan så glömmer du bort kommandona fort.

Ubuntu är härligt att surfa med, och använda för att skriva dokument. Det fungerar utan problem, men så fort man skall göra något lite mer avancerat så stöter man på patrull.

Sen så glömmer många terminalförespråkare varför det är så kraftfullt med en gui.
För det första: Du behöver inte minnas exakt vad du gjorde sist, när du är där så kommer du på det, oftast genom att se vilken inställnig som är inställd.
För det andra: I en gui miljö kan du oftast se alla tänkbara alternativ, och vad de används till, då blir det lättare att hitta det man söker även ifall man inte vet exakt vad man skall förändra.
För det tredje: Längre kommandon brukar man skriva fel på, om de är lite mer komplicerade, tänk framförallt skillnad mellan - (minus) och (--bindetecken) Det var en av mina första misstag.

Skall ubuntu ha chans mot windows så måste det förändras ytterligare, och tyvärr är de som vill hänga kvar i terminalen de som bromsar utvecklingen vidare mot att allmänheten skall börja använda linux i massiv skala.

Jag har lyckats med att sätta upp servern, även konfigurera samba, både med gui och terminal.
Men den tiden det tog är för mycket i förhållande till hur enkelt det egentligen är.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad ni inbillar er här?
Om det blir problem i windows då? Oväntade problem, blåskärmar, ja.. vilket jävla fel som helst i princip. Är det så jävla enkelt att lösa i windows? Jag kan minnas tillbaka många gånger då jag fått gräva runt lite i registret, gått till dospromten m.m.
Och bara för att det är ett gui är det inte speciellt enkelt alla gånger.
Du vill börja programmera. Räkna med att harva runt bland miljövariabler i en halvtimme innan du fått allt att funka. (jag tamefan HATAR miljövariablerna, fönstret är 1x10 tecken stort, och det står en halv roman där i.)
Jämför med linux. Öppna pakethanteraren. Välj kompilator. tryck ok. Så. Nu funkar ALLT.
Dom riktigt dumma användarna klarar inte att installera ett program. Dom klarar inte att öppna kontrollpanelen, dom klarar inte att installera en drivrutin.

Så varför är windows populärt? Jo för att dom var först och folk är seg på att ändra sig.
Om det varit andra vägen runt då? Tror ni man skulle kunna sälja in Windows om vi haft annat? Virus, spyware, m.m. Glöm det. Vore nog lika populärt som att försöka introducera cigaretter i dagens läge. Ett kraftigt beroendeframkallande gift som ger dig cancer, gula tänder, kortare liv och annat trevligt mmm. Nä det hade nog fan inte gått att introducera i dagsläget.
Det har blivit allmänt accepterat att ominstallation 2 ggr, spyware-rensare antivirus ingår i Windowsupplevelsen.

Permalänk

Nu har jag inte läst andras inlägg än ditt första, så troligen har någon skrivt detta redan. Men som svar på din fråga:
För att det är enkelt!
De flesta använder windows, så har han problem är det lätt att fråga sin kompis/grannen/jobbarkompis eller vem som helst. Det är även enkelt uppbyggt så att de flesta ska kunna använda det. Många linux distar, även ubuntu, tycker jag personligen är svårare att använda. Har även en kompis som testat ubuntu nu i ca 6 månader, men nu bytt tillbaka till windows pga att det är mera svåranvänt. Han har verkligen försökt, och läst på forum när något krånglat, suttit i någon timme och fixat felet. Använder man windows är det ofta lättare, och sedan om/när det blivit helt fel så formaterar man och är igång igen på två timmar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
...

Jag tycker inte att windows är enklare än linux, däremot så kan jag windows lite bättre då jag använt det i väldans många år. Vi ska ha åtanke hur folk som har windows xp klagar på hur krångligt vista är, bara för att det är lite annorlunda när det i själva verket är så att vid ett jämförande test mellan xp och vista med två nybörjare så vinner säkerligen Vista.
Det är just detta sätt som vore det enda korrekta, att försöka hitta en grupp människor som aldrig suttit framför en dator och låta dessa få utgöra den statistiska basen för att en gång för alla avgöra vilket av windows eller en enkel linux dist som ubuntu som är enklast.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
om man vill köra med linux så ska man helst tänka lite före man köper hårdvara, det är allmänt känt exempelvis att nvidia är ett mycket bättre val än ATI i sammanhanget.

Håller inte med, tyckte drivarna i Ubuntu nu var helt okej.
Mycket bättre än förväntat

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Ubuntu är härligt att surfa med, och använda för att skriva dokument. Det fungerar utan problem, men så fort man skall göra något lite mer avancerat så stöter man på patrull.

Endast för att vara fri från propriära drivare. Vill man att allt funkar direkt efter installationen t.ex. multimedia väljer man Linux Mint, ett Ubuntu-derivat, som har allt som Ubuntu har men lite till och på rätt sätt. http://distrowatch.com/