Vegetarisk bacon och våldtäktsrollspel

Permalänk
Inaktiv

Varför hänga upp sig på "vegan/vegeterian". Dom där begreppen säger bara att människan i fråga undviker några matprodukter. VARFÖR undviker denna människa dessa matprodukter är det enda som har med något att göra överhuvudtaget. Vet man inte det finns det inget sätt att diskutera det på.

Permalänk

"You know, just because we don't eat the meat doesn't mean we don't like to play with the carcasses!"

På nått sätt så känns det lite som hyckleri.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Men hur kunde nu denna tråd spåra ur till en vegetarianismdebatt?

Nåja, vi(jag - enhälligt) har konstaterat att Iljas jämförelse var ojämn och därför kan vi väl lämna denna tråd att självdö(så vi kan äta upp den senare med gott samvete).

Ps. Du som tror att man kan mörda folk som levt lyxliv utan att utöva förtryck.. tänk igen.

Kram på er alla. Lev fruktfulla liv.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Nej att man dödar dem, alltså avslutar en annan varelses liv.
Påsamma sätt som de flesta tycker det är fel att döda människor så drar en del det längre till även andra arter än våran egen.

Jag är inte själv vegan/vegetarian, men att påstå att det inte finns de som är veganar för att de anser det är fel att avsluta medvetna varelser liv är dumt.

Ja du menar på det viset. Ja det går ju, även om det känns en aningen vridet det med. För djur dör ju konstant, kanske inte av människans hand men då istället av något annat djur eller liknande. Så det måste ju basera sig på att det skulle vara fel att just specifikt vi människor dödar djur, inte bara att djur blir dödade.

Men det innebär ju också att vi på något sätt skulle vara bättre, eftersom vi då ska behandlas efter en annan måttstock som håller oss högre. Men då kommer man ju också till att om vi är bättre, så är det ju naturens lag så att säga att vi får göra det, så det går ju bara runt.

Menar inte att det skulle vara något fel i att anse detta, bara att det inte riktigt går ihop enligt min syn på saken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Men hur kunde nu denna tråd spåra ur till en vegetarianismdebatt?

Nåja, vi(jag - enhälligt) har konstaterat att Iljas jämförelse var ojämn och därför kan vi väl lämna denna tråd att självdö(så vi kan äta upp den senare med gott samvete).

Ps. Du som tror att man kan mörda folk som levt lyxliv utan att utöva förtryck.. tänk igen.

Kram på er alla. Lev fruktfulla liv.

Spårat ur vet jag väl inte. Då hade vi ju suttit och gastat åt varandra som obstinata små troll på en egotripp. Kanske glidit lite från huvudämnet skulle jag säga

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Är det verkligen normalt att ha "våldtäktsfantasier"? eh :S

Människan är också ett djur. Försvarar absolut inget eller någon i detta men vissa människor är helt enkelt sådana.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Människan är också ett djur. Försvarar absolut inget eller någon i detta men vissa människor är helt enkelt sådana.

Precis, och det är inte speciellt svårt att se den evolutionära fördelen med att våldta. Alltså är det rätt naturligt att vi har sådana fantasier.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Precis, och det är inte speciellt svårt att se den evolutionära fördelen med att våldta. Alltså är det rätt naturligt att vi har sådana fantasier.

Evolutionär fördel? Utveckla gärna hur dårar och psykiskt sjuka mammor hjälper mänskligheten?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Evolutionär fördel? Utveckla gärna hur dårar och psykiskt sjuka mammor hjälper mänskligheten?

Förklara gärna hur virus och bakterier hjälper mänskligheten?

Det gör de inte. Evolutionär succe mäts bara i en sak dock, ens förmåga att sprida ens gener vidare och har ingenting att göra med hur bra mänskligheten mår.

Nu håller jag inte strikt med påståendet då evolutionslära är lite mer komplicerad än så. Det finns en hel del mitigerande faktorer som gör att det inte är så enkelt, annars skulle våldtäckt vara någonting vi alla gick omkring och gjorde.

Och förövrigt är väl psykiskt sjuka mammor lite väl överdrivet? Orsaken till att det är sån stigma och sorg kring våldtäckt är för att det är ett kulturelt tabu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan

Alla sätt att få barn är evolutionärt bättre än att inte få barn. Så om din ända chans att reproducera dig är via våldtäkt så är det givetvis bättre än att låta bli, evolutionärt sett. Alltså gynnas de som våldtar och får barn framför de som inte våldtar och inte får barn. Däremot kanske det är ännu bättre att skaffa familj på vanligt sätt, men det ena sättet behöver inte på något sätt utesluta det andra, eller att det andra beteendet ligger kvar även om det inte behöver utnyttjas.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Ja jag sket mig i näven. Ni har rätt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Alla sätt att få barn är evolutionärt bättre än att inte få barn. Så om din ända chans att reproducera dig är via våldtäkt så är det givetvis bättre än att låta bli, evolutionärt sett. Alltså gynnas de som våldtar och får barn framför de som inte våldtar och inte får barn. Däremot kanske det är ännu bättre att skaffa familj på vanligt sätt, men det ena sättet behöver inte på något sätt utesluta det andra, eller att det andra beteendet ligger kvar även om det inte behöver utnyttjas.

Nja, det där är inte strikt sant. Alla sätt att sprida sina gener vidare är en evolutionär fördel. I en situation där våldtäckt ledde till att det blev svårare att sprida dina gener vidare (utfrysning av dig och nära släktingar från stammen tex) så skulle våldtäckt vara en evolutinär nackdel jämfört med att inte skaffa barn.

Det är inte bara du som har dina gener, och det finns många exempel i naturen på varelser som bara lever för att låta släktingar fortplanta sig (myror tex).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Nja, det där är inte strikt sant. Alla sätt att sprida sina gener vidare är en evolutionär fördel. I en situation där våldtäckt ledde till att det blev svårare att sprida dina gener vidare (utfrysning av dig och nära släktingar från stammen tex) så skulle våldtäckt vara en evolutinär nackdel jämfört med att inte skaffa barn.

Det är inte bara du som har dina gener, och det finns många exempel i naturen på varelser som bara lever för att låta släktingar fortplanta sig (myror tex).

Jo, det är bara jag som har min exakta unika genuppsättning, om jag inte har någon enäggstvilling. Det är inte riktigt jämförbart med t.ex. myror. Där är det drottningen som sprider sina gener vidare genom att öka sina överlevnadschanser via sina arbetare. Arbetarna kan ses som en undergrupp gener till drottningen och räknas inte in som genetiska medtävlare, utan är endast verktyg. Om jag får göra en obskyr jämförelse så skulle jag säga att påståendet att arbetarna är framgångsrika trots att de inte själva sprider sina gener är som att säga att isbjörnens päls är framgångsrikt trots att det faller av och inte sprider sina gener vidare.

Vad gäller oss människor (som helthet) så är alla sätt att sprida MINA gener vidare bättre än att inte göra det alls.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jo, det är bara jag som har min exakta unika genuppsättning, om jag inte har någon enäggstvilling. Det är inte riktigt jämförbart med t.ex. myror. Där är det drottningen som sprider sina gener vidare genom att öka sina överlevnadschanser via sina arbetare. Arbetarna kan ses som en undergrupp gener till drottningen och räknas inte in som genetiska medtävlare, utan är endast verktyg. Om jag får göra en obskyr jämförelse så skulle jag säga att påståendet att arbetarna är framgångsrika trots att de inte själva sprider sina gener är som att säga att isbjörnens päls är framgångsrikt trots att det faller av och inte sprider sina gener vidare.

Vad gäller oss människor (som helthet) så är alla sätt att sprida MINA gener vidare bättre än att inte göra det alls.

Det är inte viktigt att sprida din exakta genuppsättning i princip alla flockbeteenden går ut på att du är villig att offra dig för folk som har en liknande genuppsättning som du har.

Hundar har det beteendet. Endast den dominanta hannen får befrukta honorna men de andra hannarna är inte helt ute ur spelet ännu. En stor del av flocken kan ha liknande genetiskt material så ett beteende som gynnar flocken kommer fortfarande gynna även de hundar som inte får fortplanta sig.

Men det är en enkel algoritm; tänk dig ett samhälle där en våldtäcktsman hade 95% chans att få sina och ens syskons barn (dvs din familjs nästa generation) avrättade.

Då vore det mer (evolutionärt sett) mer fördelaktigt för dig att låta dina syskon få barn och strunta i att föröka dig än att försöka våldta någon i syfte att föröka dig, även om mot förmodan ditt barn skulle överleva så skadar det dina syskon så mycket att dina gener får mycket mindre chans att fortplanta sig.

Permalänk
Medlem

Egentligen, så är det inte så viktigt att veta hur djuren slaktas, så länge som det går fort. Det som är fel är uppfödningen, att dom står i små bås med mat framför sig och potta bakom, att dom lever ett jävligt kort och enformigt liv och slaktas när dom är övergödda bebisar. Det är endast sjukt och inget annat, att vi människor skall vara så satans många att vi inte kan äta vilda djur, utan måste ha någon sorts djurfabrik för att inte utrota varenda en av dom.

Lite mer OnT: Jag tycker att sojaprodukter osv är ett jävligt bra alternativ, då vi antagligen medfött tycker om dom smakerna sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

haha....

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Man brukar inte undvika socker av moraliska skäl.

Jag gör det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag vet att det är fel sak att dra in, det är helt ovidkommande på alla sätt och vis, vilket är exakt varför jag drog in det. Tänk nu på inlägget jag svarade på.

"Många veganar är mot själva dödandet inte sättet det görs på. "
Alltså skulle problemet vara att saker faktiskt dör, vilket är en helt absurd sak att vilja protestera emot då att dö är en naturlig del av att leva, för alla varelser. Enda problemet som kan finnas med att varelser dör är ju just HUR de dör. Om det är plågsamt, på grund av någon annan o.s.v. Men påståendet att det inte skulle ha med sättet att göra utan att saker dör är ju minst lika löjligt som att dra in rovdjur.

Sen håller jag faktiskt med dig. Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk väljer att äta. Vill inte någon äta kött, helt ok, vill någon göra det, precis lika ok. Det är helt upp till var och enDet enda jag egentligen stör mig på är dessa självutnämnda militanta djurrättsaktivister som på något sätt anser sig ha rätt att göra och säga vad som helst bara för att man inte delar deras syn på saken. De är det ju dock ont om i denna tråden som tur är

Problemet är att varelser dör i onödan, att djur föds upp helt och hållet i syfte att dödas eller dödas för nöjes skull. Det är inte absurt att inte vilja döda någon såvida man inte är tvungen, vad jag däremot tycker är absurt är att du hävdar det är ok att döda individer bara för att döden är en naturlig del av livet. Med det argumentet kan man faktiskt rättfärdiga det mesta. Känns som ett nödargument.
Det är klart att alla får äta vad de vill, och jag kan erkänna att jag ibland kanske försökt pracka på folk veganism, men ni i köttätarlaget är faktiskt inte mycket bättre.

Citat:

Men det innebär ju också att vi på något sätt skulle vara bättre, eftersom vi då ska behandlas efter en annan måttstock som håller oss högre. Men då kommer man ju också till att om vi är bättre, så är det ju naturens lag så att säga att vi får göra det, så det går ju bara runt.

Jag tycker inte vi är bättre, vi är däremot intelligentare och har hittat på något vi kallar moral, det "saknar" djuren.
Men även jag värderar ett människoliv högre än ett djur. Alltså, om jag tvingades välja mellan att döda ett främmande djur och en främmande människa så skulle jag döda djuret. Det betyder dock inte att jag tycker jag har rätt att göra vad jag vill mot djur bara för vi människor är "bättre".

Jag tycker inte att någon har rätt att behandla en annan levande varelse hur som helst i lägen där ens egen hälsa inte är i fara, ifall djuret lider eller ej har ingen betydelse, man tar ändå dess liv. När man försöker rättfärdiga det med att djuret inte led stillar man egentligen bara sitt egna samvete.

Jag håller inte med om att det skulle finnas något moraliskt fel med vegetarisk bacon, det är nämligen inte några döda djur i det. Tycker TS även att nikotinfritt snus är fel?

EDIT: Man borde få skriva många inlägg i rad...

Citat:

Så det skulle alltså vara ok att käka djur som självdött? Och varför ser man då inga plakat runt i savannerna där rovdjuren anklagas för ditt och datt? Att vara emot att levande varelser dör tycker jag låter riktigt virrigt, då detta är någonting som händer hur mycket man än protesterar eller inte. Att vi människor rent tekniskt sett kan leva utan att döda djur tycker jag är en riktigt svag förklaring, då detta gäller väldigt många andra arter i naturen också.

Jag ser inget moraliskt fel med att äta ett djur som självdött i naturen, skulle dock aldrig göra det.. vore rätt äckligt.
Du har missuppfattat lite nu eller så formulerar du det bara lite lustigt. Jag tjuter inte över att djur dör, men varför skulle jag vilja döda dem?
Att vi människor inte behöver döda djur är en utmärkt anledning att inte göra det, men att försöka få rätt genom att jämföra sig med ett lejon.. det är rätt svagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braxilicious
Jag tycker inte att någon har rätt att behandla en annan levande varelse hur som helst i lägen där ens egen hälsa inte är i fara, ifall djuret lider eller ej har ingen betydelse, man tar ändå dess liv. När man försöker rättfärdiga det med att djuret inte led stillar man egentligen bara sitt egna samvete.

Det beror på vilken syn på döden man har. Själv ser jag inte problem med döden, iaf. inte för den som dör. Så att döda ett djur som har levt ett bra liv och som inte vet vad som är påväg att hända ser jag inget problem med. Det har ingenting med att hitta en ursäkt för att stilla mitt samvete att göra. Därför har jag inga som helst problem med att äta kött om det kommer från djur som mår bra när de lever.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det beror på vilken syn på döden man har. Själv ser jag inte problem med döden, iaf. inte för den som dör. Så att döda ett djur som har levt ett bra liv och som inte vet vad som är påväg att hända ser jag inget problem med. Det har ingenting med att hitta en ursäkt för att stilla mitt samvete att göra. Därför har jag inga som helst problem med att äta kött om det kommer från djur som mår bra när de lever.

Jo, det är klart. Det är inte nödvändigtvis ett sätt att stilla sitt samvete, men ofta tror jag det är det.
Men det är på sätt och vis sant, ifall någon skulle döda mig snabbt och smärtfritt utan att jag anade något så skulle jag inte lida, men man tar ändå mitt liv ifrån mig vilket jag tycker är fel, jag har inte gett mitt medgivande.
Dessutom är djuren vi håller fångna allt som oftast flockdjur, ifall de inte skulle reagera negativt på att en flockmedlem dödas så skulle de aldrig klarat sig i naturen, det drabbar alltså även dess familj och kompisar.. flocken även kallat.

"Så att döda ett djur som har levt ett bra liv och som inte vet vad som är påväg att hända ser jag inget problem med."
Nu är det ju tyvärr så att det inte är så det går till. Vi har vissa djurskyddslagar som skyddar djuren från de allra grövsta övergreppen, men det är inte förbjudet att utsätta djuren för smärta av alla de slag. Livet de tvingas leva hade knappast varit deras förstahandsval, och när de slutligen dödas så går det inte särskilt snabbt och smärtfritt. Här är bilder från ett svenskt slakteri.
http://www.animalrights.se/wallsofglass/
Grisarna hålls i små inhägnader med döda griskamrater hängades upponer med blodet sprutandes ur dem alldeles i närheten, sedan pressas de in i en gaskammare där de koldioxidförgiftas (tror jag), det sker knappast ögonblickligen.
Kossorna pressas in i en liten burliknande grej där de skjuts i huvudet och kan egentligen bara hoppas på att det första skottet sitter ordentligt, jag tvivlar på att deras kokamrater inte kan höra vad som försigår.

Se även tjejen som står där grisarna dimper ner, den stackars tjejen ser inte ut att trivas alls. Även om man inte känner medlidande med djuren så kanske man kan tycka att ingen borde behöva ha det sådär på jobbet. Hon ser ju ut att kunna börja gråta när som helst, tycker jag iallafall.

Permalänk
Avstängd

braxilicious, ditt resonemang förutsätter mycket som jag och många med mig inte ser som självklart.
Att växter helt saknar ett "jag" som har tankar, känslor och resonemang är vi nog alla överens om. Vi är ett djur och har uppenbarligen allt detta och mycket mer. Då det finns/har funnits en kontinuerlig kedja av organismer mellan oss människor och växterna är det inte vid första anblick uppenbart vad som har de egenskaper vi tycker behövs för att vi ska kalla dem en individ.
Du tror att denna gräns ska dras någonstans vid ryggradsdjur (med undantag för bläckfisk?) antar jag (eller skulle du ha etiska problem med att döda musslor också?), jag tror att den gränsen är dragen alldeles för "långt ner".
Jag tror att väldigt mycket av de egenskaper som vi ser hos varandra och som gör att vi tycker att vi ska ha saker som rätt till liv kommer tack vare språket och att vi gör ett misstag när vi ser dessa i "lägre" djur.
Att vi gör sådanna misstag är uppenbart, det finns många experiment där man låter naiva testpersoner uppleva "beteende" av något (typ en ljuspunkt) som reagerar på "stimuli" enligt extremt enkla regler. Många av testpersonerna börjar attribuera saker som illska, nyfikenhet etc till dessa.

Så var drar jag gränsen för när jag tycker att något borde börja ha vissa rättigheter? Det är inte en helt lätt fråga, men jag tycker att exempelvis kyckling är ett uppenbart fall som för mig hamnar utanför den grupp av djur som ska ha rättigheter. När det kommer till etiska frågor är kyckling för mig en befjädrad grönsak. Fiskar likaså. Grisar är inte lika uppenbart, jag köper dock inte alls att det är rätt att föra resonemang där man beskriver dom som individer. Grisar har antagligen inte ens möjlighet att förstå koncept som död.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
braxilicious, ditt resonemang förutsätter mycket som jag och många med mig inte ser som självklart.
Att växter helt saknar ett "jag" som har tankar, känslor och resonemang är vi nog alla överens om. Vi är ett djur och har uppenbarligen allt detta och mycket mer. Då det finns/har funnits en kontinuerlig kedja av organismer mellan oss människor och växterna är det inte vid första anblick uppenbart vad som har de egenskaper vi tycker behövs för att vi ska kalla dem en individ.
Du tror att denna gräns ska dras någonstans vid ryggradsdjur (med undantag för bläckfisk?) antar jag (eller skulle du ha etiska problem med att döda musslor också?), jag tror att den gränsen är dragen alldeles för "långt ner".
Jag tror att väldigt mycket av de egenskaper som vi ser hos varandra och som gör att vi tycker att vi ska ha saker som rätt till liv kommer tack vare språket och att vi gör ett misstag när vi ser dessa i "lägre" djur.
Att vi gör sådanna misstag är uppenbart, det finns många experiment där man låter naiva testpersoner uppleva "beteende" av något (typ en ljuspunkt) som reagerar på "stimuli" enligt extremt enkla regler. Många av testpersonerna börjar attribuera saker som illska, nyfikenhet etc till dessa.

Så var drar jag gränsen för när jag tycker att något borde börja ha vissa rättigheter? Det är inte en helt lätt fråga, men jag tycker att exempelvis kyckling är ett uppenbart fall som för mig hamnar utanför den grupp av djur som ska ha rättigheter. När det kommer till etiska frågor är kyckling för mig en befjädrad grönsak. Fiskar likaså. Grisar är inte lika uppenbart, jag köper dock inte alls att det är rätt att föra resonemang där man beskriver dom som individer. Grisar har antagligen inte ens möjlighet att förstå koncept som död.

Det är i mina ögon etiskt oförsvarbart att tycka att kycklingar inte ska ha några rättigheter ("rättigheter" är inget solklart ord, men jag tolkar "inga rättigheter" (och "befjädrad grönsak") som att de inte ska ges någon etisk hänsyn; att inget som görs mot kycklingar kan vara oetiskt). Du pratar om gränser, och jag håller med dig i din analys av människans tendens att tillskriva mänskliga egenskaper till icke-mänskliga ting, men jag ser inget behov av artificiella gränser och kategoriseringar (såsom kön, ras, art, "individ eller ej", etc.) inom etiken, utan jag tycker att varje enskild organism ska behandlas på bästa möjliga sätt utifrån sina egna biologiska egenskaper. En kyckling kan känna smärta, och med våra egna egenskaper av smärta i åtanke kan vi i min mening dra slutsatsen att det är oetiskt att åsamka kycklingar smärta. De har däremot ingen uppfattning om koncept som "frihet/fångenskap", "död/liv" etc. och det är därför inte oetiskt att hålla dem i fångenskap där de går mot en säker död. Det samma gäller fiskar och grisar.

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet är att varelser dör i onödan, att djur föds upp helt och hållet i syfte att dödas eller dödas för nöjes skull. Det är inte absurt att inte vilja döda någon såvida man inte är tvungen, vad jag däremot tycker är absurt är att du hävdar det är ok att döda individer bara för att döden är en naturlig del av livet. Med det argumentet kan man faktiskt rättfärdiga det mesta. Känns som ett nödargument.
Det är klart att alla får äta vad de vill, och jag kan erkänna att jag ibland kanske försökt pracka på folk veganism, men ni i köttätarlaget är faktiskt inte mycket bättre.

Du har totalt missat vad jag talar om. Jag har undrat över hur man kan vara emot att varelser dör men inte hur, då hur är det enda som kan vara fel i att livet förr eller senare tar slut. Det är en helt annan sak än vad jag själv anser om att döda andra levande varelser.

Citat:

Jag tycker inte vi är bättre, vi är däremot intelligentare och har hittat på något vi kallar moral, det "saknar" djuren.
Men även jag värderar ett människoliv högre än ett djur. Alltså, om jag tvingades välja mellan att döda ett främmande djur och en främmande människa så skulle jag döda djuret. Det betyder dock inte att jag tycker jag har rätt att göra vad jag vill mot djur bara för vi människor är "bättre".

Jag håller inte med om att det skulle finnas något moraliskt fel med vegetarisk bacon, det är nämligen inte några döda djur i det. Tycker TS även att nikotinfritt snus är fel?

Den här biten är ju bara så ihopsnurrad så jag vet inte ens vad jag skall svara på. Vi är inte bättre, men vi är "bättre"? Likaså spelar det ingen roll om djur lider eller inte, det är att man tar livet av dem som är fel?

Tänkte du igen det där ordentligt? Eller menar du på fullaste allvar att det är värre att döda djur som lider än låta dem plågas till döds långsamt bara för att inte faktiskt döda dem?

Citat:

Jag ser inget moraliskt fel med att äta ett djur som självdött i naturen, skulle dock aldrig göra det.. vore rätt äckligt.
Du har missuppfattat lite nu eller så formulerar du det bara lite lustigt. Jag tjuter inte över att djur dör, men varför skulle jag vilja döda dem?
Att vi människor inte behöver döda djur är en utmärkt anledning att inte göra det, men att försöka få rätt genom att jämföra sig med ett lejon.. det är rätt svagt.

Jag har aldrig jämfört mig själv med ett lejon. Inte ens nästan. Däremot är det väldigt intressant att du drar den slutsatsen. Hade du tänkt efter lite till istället för att hoppa på "anti-köttläger"-tåget direkt så hade du märkt vad jag faktiskt skrev. Jag skrev som svar på att det skulle vara någonting fel i att varelser dör att man då även borde protestera mot att varelser dör på alla ställen. Man kan omöjligt vara emot ATT saker dör eftersom det är den mest naturliga saken i världen. Det som är det viktiga är HUR och VARFÖR saker dör. Men det var just som svar på ATT saker dör skulle vara fel jag, givet på ett lite underligt formulerat sätt, pekade ut att ingen levande varelse på denna planet är den andra olik ur den aspekten.

Vi människor behöver för övrigt inte en massa saker, men det är inget vi ändrar på trots att andra lider för det, så varför skulle föda vara annorlunda. Eller ännu hellre, varför skulle man börja just där? Jag är dessutom väldigt nyfiken på vart denna universella tanke på att varenda människa skall anpassa sig efter vad ett i jämförelse otroligt litet antal anser vara rätt eller fel när moral i alla former är bland det mest subjektiva som finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Gaffa
Det är i mina ögon etiskt oförsvarbart att tycka att kycklingar inte ska ha några rättigheter ("rättigheter" är inget solklart ord, men jag tolkar "inga rättigheter" (och "befjädrad grönsak") som att de inte ska ges någon etisk hänsyn; att inget som görs mot kycklingar kan vara oetiskt).

Varför är det oförsvarsbart?
För mig är det en estetisk fråga snarare än en etisk. Skulle en människa "tortera" kycklingar så tycker jag inte att vi andra har någon rätt att ingripa, men jag skulle definitivt inte umgås med en sådan individ.

Citat:

Du pratar om gränser, och jag håller med dig i din analys av människans tendens att tillskriva mänskliga egenskaper till icke-mänskliga ting, men jag ser inget behov av artificiella gränser och kategoriseringar (såsom kön, ras, art, "individ eller ej", etc.) inom etiken, utan jag tycker att varje enskild organism ska behandlas på bästa möjliga sätt utifrån sina egna biologiska egenskaper.

En gräns måste ju nödvändigtvis dras, annars kan vi inte äta någonting.
Jag håller med om att det vore absurt att dra en skarp gräns där man på ena sidan tillåter allt och på andra sidan inget... men tillräckligt långt ifrån gränsen skulle detta ändå gälla.
Musslor exempelvis tror jag inte att någon har några problem med att någon skulle föda upp bara för att "tortera", de är ur etiskt perspektiv likställda med växter trots att de perifera nerver(?) och då kan tillskrivas "smärta".

Citat:

En kyckling kan känna smärta, och med våra egna egenskaper av smärta i åtanke kan vi i min mening dra slutsatsen att det är oetiskt att åsamka kycklingar smärta. De har däremot ingen uppfattning om koncept som "frihet/fångenskap", "död/liv" etc. och det är därför inte oetiskt att hålla dem i fångenskap där de går mot en säker död. Det samma gäller fiskar och grisar.

Jag är naturligtvis beredd att ändra ståndpunkt över vad som ska vara tillåtet att göra mot kycklingar om studier av dem skulle antyda att de har mer av vad vi kallar "upplevelse" än vad jag idag tror. Jag menar inte heller att det är jag som ska avgöra hur lagstiftningen ska se ut utan överlåter det i slutändan till relevanta experter.
Att de känner smärta säger dock inte så mycket, enbart att de har en mängd neuroner som är uppriggade på ett sätt som gör att de springer iväg när man slår dem. "Jag" hade velat se studier av deras nervsystem och hur smärta påverkar detta innan jag kan avgöra slutgilltigt om deras smärta är något att ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Rolig diskussion vilket egentligen inte är mycket att diskutera eftersom vi står på toppen av näringskedjan.
Tror ni hajen har medlidande för den människa den sväljer?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Rolig diskussion vilket egentligen inte är mycket att diskutera eftersom vi står på toppen av näringskedjan.
Tror ni hajen har medlidande för den människa den sväljer?

Att vi står på toppen av näringskedjan betyder bara att vi äter andra utan att bli ätna själva, det är något vi har gjort.
Äter jag upp dig står jag över dig i näringskedjan, är det då okej?
Konstigt argument...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Att vi står på toppen av näringskedjan betyder bara att vi äter andra utan att bli ätna själva, det är något vi har gjort.
Äter jag upp dig står jag över dig i näringskedjan, är det då okej?
Konstigt argument...

Konstigt svar från dig också, för det första har vi massa lagar att ta hänsyn till, etik och moral.
Därför är det inte okej att äta varandra, men djur är okej att äta iaf de som äts idag i Sverige, det har staten inget emot. Alltså är det okej.

Att stå överst i näringskedjan har ingenting med att göra att man inte även då också kan bli uppäten.

Allt ute i naturen handlar om liv eller död, att äta eller ätas. Sen spelar det ingen roll om hajen blir uppäten av människan eller tvärtom. Däremot när människan börjar blanda in känslor som är påhittade därför uppkommer såna här diskussioner.

Sen kan jag hålla med om att köttindustrin har blivit för industrialiserad. Klart djuren skall ha ett bra liv innan de blir till mat för oss. Därför finns det djurskyddslagar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigt svar från dig också, för det första har vi massa lagar att ta hänsyn till, etik och moral.
Därför är det inte okej att äta varandra, men djur är okej att äta iaf de som äts idag i Sverige, det har staten inget emot. Alltså är det okej.

Att stå överst i näringskedjan har ingenting med att göra att man inte även då också kan bli uppäten.

Allt ute i naturen handlar om liv eller död, att äta eller ätas. Sen spelar det ingen roll om hajen blir uppäten av människan eller tvärtom. Däremot när människan börjar blanda in känslor som är påhittade därför uppkommer såna här diskussioner.

Sen kan jag hålla med om att köttindustrin har blivit för industrialiserad. Klart djuren skall ha ett bra liv innan de blir till mat för oss. Därför finns det djurskyddslagar.

Det här om något var ett konstigt svar. Du verkade argumentera för att vi inte behöver ha medlidande för att vi är på toppen av näringskedjan, men nu börjar du prata om lagar och etik? Lagarna ska sättas utefter vad som är ok, vad som är ok ska inte sättas efter vad vi har för lagar. Hur tror du annars lagar formas? Och vadå "påhittade känslor"? Känslorna är väl ändå högst verkliga. Sen i nästa mening skriver du att köttindustrin har blivit för industrialiserad och att det är viktigt att djuren har ett bra liv, när du precis sagt att det inte spelar någon roll eftersom känslorna är påhittade. Hur ska du ha det egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här om något var ett konstigt svar. Du verkade argumentera för att vi inte behöver ha medlidande för att vi är på toppen av näringskedjan, men nu börjar du prata om lagar och etik? Lagarna ska sättas utefter vad som är ok, vad som är ok ska inte sättas efter vad vi har för lagar. Hur tror du annars lagar formas? Och vadå "påhittade känslor"? Känslorna är väl ändå högst verkliga. Sen i nästa mening skriver du att köttindustrin har blivit för industrialiserad och att det är viktigt att djuren har ett bra liv, när du precis sagt att det inte spelar någon roll eftersom känslorna är påhittade. Hur ska du ha det egentligen?

Du tolkar precis som du själv vill tolka det.
Du kanske inte läste vad jag svarade på, vad är det för konstigt om man vill att djuren skall må väl innan de blir till mat? Därför finns det djurskyddslagar.
Etik, lagar och regler gäller för oss så att vi inte äter varandra.

Men jag menar så länge djuren har det bra innan de blir till mat, varför skall påhittade känslor ofta uppkomna av extremgrupper störa den ordningen?

Det är vedertaget att köttindustrin är för industrialiserad. Djuren har lite utrymme för sina behov och kanske för lite tid ute i naturen innan de går till slakt. Det handlar inte om känslor utan om verkligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tolkar precis som du själv vill tolka det.
Du kanske inte läste vad jag svarade på, vad är det för konstigt om man vill att djuren skall må väl innan de blir till mat? Därför finns det djurskyddslagar.
Etik, lagar och regler gäller för oss så att vi inte äter varandra.

Men jag menar så länge djuren har det bra innan de blir till mat, varför skall påhittade känslor ofta uppkomna av extremgrupper störa den ordningen?

Det är vedertaget att köttindustrin är för industrialiserad. Djuren har lite utrymme för sina behov och kanske för lite tid ute i naturen innan de går till slakt. Det handlar inte om känslor utan om verkligheten.

Vad menade du med: "Rolig diskussion vilket egentligen inte är mycket att diskutera eftersom vi står på toppen av näringskedjan.
Tror ni hajen har medlidande för den människa den sväljer?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menade du med: "Rolig diskussion vilket egentligen inte är mycket att diskutera eftersom vi står på toppen av näringskedjan.
Tror ni hajen har medlidande för den människa den sväljer?"

Skall man hårddra det som tycker jag det stämmer ordagrannt.
Vi står på toppen och t.om kan välja vad man skall äta. Hajar har inga intellektuella känslor som vi människor.
Vad jag menar med det är kanske att man inte skall fundera för mycket på djurens lidande i Sverige år 2008 för djurskyddslagarna tar hand om det.
Ät och var glad
Jag respekterar de som inte vill äta kött, upp till var och en. Men att icke köttätare skall försöka påverka köttätare och försöka få dem att få dåligt samvete, tycker jag är galet.
Men som sagt det är min åsikt och nu är det sagt.

Visa signatur