Varför är många inte försiktiga om datordelarna?

Permalänk

Verkar vara en ganska allmän uppfattning att en ESD-skada skulle uppenbara sig direkt genom att komponenten börjar ryka och blir tydligt smurfblå eller nåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
http://www.youtube.com/watch?v=KelCPv1vFzg&feature=related

Den videon t.ex. Jag vet att det är rätt gamla komponenter, men åt minstånde något skydd väll?

Diggade låten ;D
Men tyckte inte det var så farligt. Visst låg inte komponenterna på ESD skydd. Men dem låg på nå trä typ. Så farligt är det inte..

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat ett antal nyutvecklade produkter så kan jag konstatera att ESD-skador ger mystiska fel. Och som MBY nämner så märks de sällan utom när kretsarna belastas på olika sätt. Ett problem som hände när vi glömt skyddsdiod och kondensator var att en enhet sporadiskt startade om efter att ha utsatts för ESD. Detta var i sin tur kopplat till ett I/O-ben som helt enkelt gått sönder och omstarterna märktes enbart när man försökte läsa av värdet. Annars fungerade enheten precis som den skulle.

Jag tyckar att om man arbetar på en seriös elektronik-firma där man berör kretskorten så bör man ha grundläggande ESD-kunskaper. Behövs inte mycket utan det räcker med att man vet vad som händer och hur man hindrar och förebygger ESD-skador.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Håller med många andra här. Första gången var man försiktigt sen har det bara gått utför. Nu kan man plocka ihop en dator i sömnen så man smackar ihop den så fort det går bara. Onödigt tycker jag att vara så försiktig när det ändå inte gör någon nytta. brukar dock ta i elementet innan jag börjar slita i delarna. MVH//GanX

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Håller med många andra här. Första gången var man försiktigt sen har det bara gått utför. Nu kan man plocka ihop en dator i sömnen så man smackar ihop den så fort det går bara. Onödigt tycker jag att vara så försiktig när det ändå inte gör någon nytta. brukar dock ta i elementet innan jag börjar slita i delarna. MVH//GanX

Är du på riktigt? Kan man va så nihilistisk som du är? Du håller vidare inte med någon som kan något.

Varför tar du i elementet? Gammalt skrock är vad det är. Vidskepelse. Tönterier. Jönsigt. Skrattretande okunnigt.

Att vara försiktig är mycket lättare än att ta i elementet. Att ta i ett element, det är onödigt. Det gör ingen nytta. Att hålla en hand eller ännu bättre koppla ett ESD-armband till chassit är _givetvis_ mycket lättare än att ta i ett element. Dessutom fungerar det.

De som tror sig få skydd av att ta i ett element eller jordkontakt är vidskepliga puckon! Vi som vet vad vi snackar om ser till att arbeta med chassipotential - helt oavsett vad den råkar vara. Busenkelt och effektivt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

ur en gammal liknande ESD tråd kom det fram kunniga personer som varit inne och kollat med mickroskåp (eller vad det ännu finare sak?) iaf. där kunde personen se skador i kretsar som var skadade.

man ska skydda sig mot ESD så är det bara. sen om man kan ha tur ett fåtal gånger och inte skada komponenter är en annan femma. alla datorbyggen som byggts ihop utans esdband kommer visa symtom förr eller senare på diverse saker.

Sen så är det inte att man ska ladda ur sig man ska bara ha samma potential imellan sig och sina delar man sätterihop då kan inget hända.
sen idioter som drar en kopparkabel runt handen till elementeet eller jordpinnen i vägguttaget får gott skyklla sig själva om de skulle få invärtes bränskador elelr värre!

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Håller fullständigt med om att försiktighet är prio ett under datorbygge eller sådant som är relaterat just till elektronik av de mest finkänsliga typerna. Personligen så använder ja inte de minsta skydd men istället behandlar ja produkterna på ett så pass vettigt sätt som möjligt och de fungerar för mig.

Gällande just den typ av video (vattenkylningsguiden) som togs upp så kan ja säga att ja hade handskat sakerna i princip likadant. Tanken är inte att visa försiktighet mot delarna utan istället bidra med en så enkel guide till just vattenkylning. Dock är dom lite väl mycket med fingrarna på pcb'b =/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag tar i ett jordat eluttag. Sen låter jag datorn ha sladden i men slår av på strömmbrytaren.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Det mesta är egentligen, är att jag inte fattar att datordelarna funkar. Men, det är mycket jag inte fattar...

Men jag tror jag har fattat det lite som SleepstreameR säger, har du byggt 10-20 datorer lättar "försiktigheten" men man vet vad man ska göra. Jag har endast byggt en dator, och den funkade först inte, så jag gjorde om allt, och då gick den igång, kom fram till att det var hårddisken.

Men efterdet som sagt så var min dator nära på att dö, därför är väll jag EXTRA rädd om det. Och datorn jag byggde var en sketen, som jag ångrar tog isär. Hade kunnat vara web server, men men.

Jag ser frammemot att bygga en "riktig" dator, HELT själv. Jag måste säga att det är så kul att sätta ihop en dator. Mycket OT blev det här, men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Vart ska man jorda sig om inte i ellutaget? Får inte chassit sin jordning därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Jag tar i ett jordat eluttag. Sen låter jag datorn ha sladden i men slår av på strömmbrytaren.

Öhh, varför? Det är samma vidskepelse som att jorda i elementet.

När tusan ska folk som hänger på ett hårdvaruforum begripa det mest grundläggande ESD-skyddet: Alla delar ska ha samma potential. Om den potential sedan är jord eller måne, 0 eller 1000 volt, hög eller låg spänning spelar ingen roll. Nämligen är en spänning något relativt en referenspunkt.

Det råkar bara vara lämpligt med jord eftersom det är lätt att jorda saker. Men det är inget magiskt med jord, det är en potential bland andra. Jord kan vara en livsfarlig potential om man är oförsiktig.

För bövelen, hur många gånger ska man behöva säga det som folk borde kunna räkna ut med arschlet: Man ska skydda sig med chassit! Koppla ESD-armbandet till chassit. Arbeta med en hand på chassit, utjämna potentialer mellan delar och chassit.

Hur jäkla svårt ska det vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Vart ska man jorda sig om inte i ellutaget? Får inte chassit sin jordning därifrån.

...om chassit från sin jord från eluttaget, vad tror du det innebär, Einstein? Vad säger det dig? Hur kan man utnyttja det? Vad tror du är en lämplig jordpunkt om chassit inte är jordat? Vet du vad spänning är för något?

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Nu går MBY igång ordentligt! GO GO GO!

Detta resulterade helt klart i en mer underhållande trån än jag förväntat mig.

Som MBY skrev fast i, för vissa, mer lättläst svenska:

Det spelar ingen roll om man är jordad eller inte, det vilktiga är att man har samma laddning som sakerna man jobbar med. Sätter man ett ESD-armband i chassit innan man börjar så vet man att man har samma laddning som datorn, vilket är det enda viktiga. Sen om datorn i sin tur är kopplad till jorden i vägguttaget spelar ingen roll så länge du är "kopplad" till chassit.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Sen om datorn i sin tur är kopplad till jorden i vägguttaget spelar ingen roll så länge du är "kopplad" till chassit.

det är väl ingen vidare idé att ha datorn inkopplad till vägguttaget? Risken finns att du själv råkar illa ut.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är väl ingen vidare idé att ha datorn inkopplad till vägguttaget? Risken finns att du själv råkar illa ut.

Jag skrev ju att det inte spelar någon roll, då sett ur ESD-synpinkt. Att själv råka illa ut pga. att datorn är inkopplad är faktiskt ganska så svårt anser jag. Överallt förutom inne i nätagget är det svagström med vilken man ska lyckas ordentlgit om man ska skada sig på den, dessutom kräver det mer eller mindre att man dessutom startat datorn, vilket jag antar att de flesta inte gör samtidigt som man är inne och pillar i den.
Att komma åt starkströmmen i nätagget kräver att man börjar skruva isär det, och har man en anledning att göra det hoppas jag att man har kunskap och vett nog att inte låta sladden sitta i. Så jag ser inte riktigt hur det skulle vara så farligt. Dock är det som sagt helt onödigt ur ESD-synpinkt, så dra du ur din när du ska meka om du är rädd att göra dig illa.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Avstängd

Hehehe, en riktigt rolig tråd..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Överallt förutom inne i nätagget är det svagström

Nja, stämmer verkligen det, eller är jag helt virrig i värmen? Jag ska försöka mig på ett enkelt exempel: En modern Samsung hårddisk drar ca. 10W, nu vet jag inte om en hårddisk drivs på 5V (==> 2A) eller 12V (==> 1A). Skulle en människa få dessa strömstyrkor mellan händerna så man körd (100mA växelström räcker mer än väl, dock borde siffran vara rejält lägre för likström). Människokroppen har ju dock en annan impedans än hårddisken, och det går ju självklart att räkna på hur mycket ström som skulle gå genom kroppen i olika fall om man har tillgång fungerande modell över människokroppen. Vidare ska sägas att likström är farligare än växelström.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nja, stämmer verkligen det, eller är jag helt virrig i värmen? Jag ska försöka mig på ett enkelt exempel: En modern Samsung hårddisk drar ca. 10W, nu vet jag inte om en hårddisk drivs på 5V (==> 2A) eller 12V (==> 1A). Skulle en människa få dessa strömstyrkor mellan händerna så man körd (100mA räcker mer än väl). Som tur var så har ju människokroppen en annan impedans än hårddisken, och det går ju självklart att räkna på hur mycket ström som skulle gå genom kroppen i olika fall om man har tillgång fungerande modell över människokroppen. Vidare ska sägas att likström är farligare än växelström.

"Svagström" är en dåligt vald term men betyder egentligen "låg spänning". Klenspänning är ett bättre ord. 2 ampere är visserligen mer än väl för att ta kål på en människa men så stora strömmar kan man inte få med klenspänning vid 12 volt.

Tvärt emot vad viktigpettrar brukar säga är det faktiskt spänningen som är farlig, inte strömmen. Det krävs nämligen en viss spänning för att orsaka en viss ström. Vidare är huden ett spänningsberoende motstånd - motståndet sjunker med ökad spänning vilket gör högre spänningar exponentiellt farligare.

Man kan stoppa en molexkontakt i munnen om man så vill, även om den kan leverera 10 A. Spänningen är helt enkelt för låg för att döda. Däremot kommer det göra väldigt ont på tungan och ge lättare brännskador jämförbara med vad som händer om man smuttar på för hett kaffe.

Folk älskar och skriva saker som "den och den strömmen är farligare än den och den" (likström farligare än växelström eller vice versa) eller "det är strömmen som dödar" (det krävs spänning) eller "XX Hz är farligt" osv.

I själva verket är det långt ifrån trivialt vad som är farligt och inte. Generellt sätt är spänningar över 60 volt farliga eftersom de klarar att driva farliga strömmar (ett fåtal tiotal milliampere) genom kroppen och växelström är typiskt generellt farligare än likström. Men det finns undantag. Ström kan skada på två sätt: 1) Hög energitillförsel (voltamperesekunder eller joule), vilket kan levereras såväl med växel- som likström. 2) Stimulering av nerver med växelström, typiskt sinusknutan eller förlänga märgen kan leda till hjärtflimmer eller andra neurologiska problem. Vidare kan växelströmmen påverka muskelnerver och initiera kramper vilket kan göra det svårt att släppa ett strömförande föremål. Påverkas glatt muskulatur kan kvävning och andra ofrivilliga saker hända. Likström kan förmedla en något större energi till kroppen vid samma spänning jämfört med växelström, men växelströmmens dynamik är på många sätt farligare. Generellt sätt är alltså växelström farligare än likström. Båda är emellertid farliga, givetvis. En annan effekt är elektrolys i kroppen, speciellt i urinblåsan vilket efter något dygn kan leda till urin- eller blodförgiftning. Det är därför som man bör tas i på sjukhus för observation efter att man fått en riktig stöt - även om man mår bra.

Faktorerna är flera men främst är tiden, spänningen och energin (dvs spänning gånger ström gånger tid).

)ExecutoR( har alltså rätt när han menar att ingen spänning i datorn är farlig förutom i nätaggregatet. Klenspänning som 12 volt är praktiskt taget ofarligt. Vid 24 volt och våta utrymmen kan man uppleva obehag, men det är troligen fortfarande inte farligt på riktigt för en normal person.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"Svagström" är en dåligt vald term men betyder egentligen "låg spänning". Klenspänning är ett bättre ord. 2 ampere är visserligen mer än väl för att ta kål på en människa men så stora strömmar kan man inte få med klenspänning vid 12 volt.

Tvärt emot vad viktigpettrar brukar säga är det faktiskt spänningen som är farlig, inte strömmen. Det krävs nämligen en viss spänning för att orsaka en viss ström. Vidare är huden ett spänningsberoende motstånd - motståndet sjunker med ökat spänning vilket gör högre spänningar exponentiellt farligare.

Man kan stoppa en molexkontakt i munnen om man så vill, även om den kan leverera 10 A. Spänningen är helt enkelt för låg för att döda. Däremot kommer det göra väldigt ont på tungan och ge lättare brännskador jämförbara med vad som händer om man smuttar på för hett kaffe.

Folk älskar och skriva saker som "den och den strömmen är farligare än den och den" (likström farligare än växelström eller vice versa) eller "det är strömmen som dödar" (det krävs spänning) eller "XX Hz är farligt" osv.

I själva verket är det långt ifrån trivialt vad som är farligt och inte. Generellt sätt är spänningar över 60 volt farliga eftersom de klarar att driva farliga strömmar genom kroppen och växelström är typiskt generellt farligare än likström. Men det finns undantag. Ström kan skada på två sätt: 1) Hög energitillförsel (voltamperesekunder eller joule), vilket kan levereras såväl med växel- som likström. 2) Stimulering av nerver med växelström, typiskt sinusknutan eller förlänga märgen kan leda till hjärtflimmer eller andra neurologiska problem. Vidare kan växelströmmen påverka muskelnerver och initiera kramper vilket kan göra det svårt att släppa ett strömförande föremål. Påverkas glatt muskulatur kan kvävning och andra ofrivilliga saker hända. Likström kan förmedla en något större energi till kroppen vid samma spänning jämfört med växelström, men växelströmmens dynamik är på många sätt farligare. Generellt sätt är alltså växelström farligare än likström. Båda är emellertid farliga, givetvis. En annan effekt är elektrolys i kroppen, speciellt i urinblåsan vilket efter något dygn kan leda till urin- eller blodförgiftning. Det är därför som man bör tas i på sjukhus för observation efter att man fått en riktig stöt - även om man mår bra.

Faktorerna är flera men främst är tiden, spänningen och energin (dvs spänning gånger ström gånger tid).

)ExecutoR( har alltså rätt när han menar att ingen spänning i datorn är farlig förutom i nätaggregatet. Klenspänning som 12 volt är praktiskt taget ofarligt. Vid 24 volt och våta utrymmen kan man uppleva obehag, men det är troligen fortfarande inte farligt på riktigt för en normal person.

Nu stämmer det där inte heller riktigt bra i praktiken.
När jag lackade elskåp använde vi oss av elektrostatsprutor, vilka kördes på 10 000volt, dessa höll vi i med direktkontakt mot handen.
Är själv inte speciellt bevandrad i det elektriska, men jag minns siffran som igår eftersom jag tyckte det lät skitfarligt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Nu stämmer det där inte heller riktigt bra i praktiken.
När jag lackade elskåp använde vi oss av elektrostatsprutor, vilka kördes på 10 000volt, dessa höll vi i med direktkontakt mot handen.
Är själv inte speciellt bevandrad i det elektriska, men jag minns siffran som igår eftersom jag tyckte det lät skitfarligt.

Jo, det stämmer faktiskt sketabra "i praktiken". Anledningen till att en megger eller elektrostatsprutor eller andra elektrostatiska vidhäftningsmekanismer inte är farliga beror på att spänningen bara helt olastat är den uppgivna. Om kroppen används som shunt faller spänningen omedelbart helt i enighet med Ohm lagar. De stötar man får är urladdningar och då är det mer relevant att räkna på laddningsmängder, columb och sådant snarare än spänning och ström. Nämligen är tiden för urladdning så kort att den totala energin blir försumbar. Ont kan det göra, men det är inte farligt.

Om den statiska elektriciteten återskapas hela tiden (megger, elstängsel, taser, etc) kommer personen i kretsen utsättas för upprepade mycket korta laddningsmängder. Visst kan spänningen vara 1 000 volt (megger) 10 000 volt (elektrostatisk vidhäftning) eller 100 000 volt (taser), men spänningen är mätt helt utan last och "spänning" är egentligen inte ett relevant mått. Laddningsmängden är mer relevant (och därmed tiden).

Tänk så här: Koppla upp dig mot en högspänningsspänningskälla och kolla vad som händer på ett oscilloskop. Varje gång en strömstöt skapas av elektroniken/induktionsmackapären/trafon/etc) uppgår spänningen under mycket kort tid till sagda nivå, säg 10 000 volt. Men sedan - eftersom det rör sig om en laddning - sjunker spänningen snabbt. På oscilloskopet kommer en nästan rak kurva med korta men höga spänningsspikar synas. Det är toppspänningen. Medelvärdet över tid är den effektiva spänningen. Denna är spänningen man kan räkna på för att få strömmen och den spänningen kommer var låg. Ont gör det, men Ohm lag förhindrar att en hög spänning kan driva en hög ström genom dig - hade spänningen verkligen varit kontinuerligt 10 000 volt hade man dött och börjar brinna på direkten. Om kroppen har säg 1 kOhms motstånd vid 10 000 volt skulle det ge en ström på 10 A och därmed en effektutveckling på 100 kW. Den höga initialspänningen driver verkligen (inte riktigt - eftersom strömmen varierar har vi alla möjliga saker som fasförskjutning och impedans att ta hänsyn till) en hög ström genom kroppen, men tiden är så kort att den utvecklade energin under en sekund inte blir 100 kWs utan mycket, mycket lägre. Detta retar nerver och gör därmed ont i mycket högre utsträckning än det levererar farlig energi till kroppen.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Hehehe, en riktigt rolig tråd..

Tyvärr får man allergiutslag av rubriken....

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Och tyvärr kan jag inte ändra..

Men tråden växte snabbt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tyvärr får man allergiutslag av rubriken....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Och tyvärr kan jag inte ändra..

Men tråden växte snabbt..

Ursäkta min dumhet och off-topic, men vad är det för fel på rubriken? Den speglar väl trådens ämne utmärkt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur utjämnar man potentialer mellan delar och chassit. Om jag bär ett chassi i ena handen kan jag gå och runt och peta på massa datordelar hur som helst med andra handen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det blev en intressant tråd hehe. MBY kan sina grejer

Lite OT men när vi ändå är inne på spänningar.
kom ihåg när jag var ung och "dum" och byggde diverse skapelser som inte var helt ofarliga hehe. slaktade ett par micros.

http://w1.856.telia.com/~u85619576/pictures/MotsFar.jpg

1A 5Kvolt

mamma inte glad.

tillbaka till tråden,

Tycker som det nämnts att bygger man nån enstaka till sig själv spelar det inte så stor roll men bygger man proffessionellt ska man vidta mer åtgärder. Lär löna sig i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller

Tycker som det nämnts att bygger man nån enstaka till sig själv spelar det inte så stor roll men bygger man proffessionellt ska man vidta mer åtgärder. Lär löna sig i längden.

Sammanfattade väl kanske det hela relativt bra faktiskt...

Bygger man åt sig själv så är det iallafall bara man SJÄLV som kan få problem med ESD relaterade fel ( som man säkerligen skyller på något annat ), men då är det iallafall bara en själv som får lägga ut "onödiga" cash på nya delar.

Men bygger man professionellt ( om man nu kan använda det ordet om man inte kan detta med ESD) så BÖR man ju verkligen skydda sig, för så mycket jobbigare är det verkligen inte.

OffT:
Först tänkte jag skippa tråden pga att den skulle bli en pajkastning.. men så kom veteran-vetaren MBY och räddade dagen....igen...
Tror bannemig jag börjar bli kär i dig MBY.. haha
Så underbart att läsa din utlägg, och alltid lär man sig något ytterligare. Tackar o bockar.

Permalänk

blir till o köpa ett ESD armband när man skall bygga den nya datorn! bra att MBY förklarar för okunnigt folk! eller jag visste ju om att man skall ha esd armband om man inte vill förstöra sakerna man köpt.

Permalänk

Har märkt att konstiga småfel börjat uppstå på de tidiga datorerna jag byggt här hemma. Misstänker ESD-fel som möjlig felkälla. Har nu blivit mer försiktig när jag pillar i datorn. Beställde nyligen ett ESD-armband för att ge framtida byggen lite bättre försäkring.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att det är bra att såna här trådar dyker upp ibland och egentligen borde någon skriva ihop en "sticky" om grundläggande ESD-skydd och hur man skall handskas med elektronik för det är verkligen den största felkällan inom elektroniken. Jag brukar sommarjobba på en elektroniktillverkare och där är det ju självklart att hela produktionsavdelningen inklusive vi arbetare är jordade med speciella skor, material på golv, bord och i de ställningar vi använder för att bygga korten i. Jag blir nästan förbannad på folk som går omkring och snackar om ESD som om det vore nån slags myt och inte alls är någon fara för datorer. När man bygger datorer och handskas med elektronik så är det precis som många andra skrivit innan inte själva jordningen som är viktig utan att potentialskillnaden mellan dig och elektroniken som skall vara noll och detta är ju enkelt att se till genom att man har ständig kontakt med chassit som man arbetar med.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting av detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med elektronikutveckling och tvingats gå i ESD-skor och dessutom mäta upp dem varje gång man skulle in i labbet. Ibland behövde skorna rengöras för att man skulle bli godkänd. ESD skador är jobbiga på så sätt att de inte alltid märks direkt, utan dyker upp först efter ett tag (kan dröja månader eller år). Vissa som uppgraderar PCn ofta hinner inte själva uppleva när ESD problemen gör sig gällande... Enda säkra är att vara extremt försiktig, därför bygger jag mina datorer själv - på en ESD matta med ESD armband. När prylarna väl hamnat i chassit kan man ta det lite lugnare. Som amatör kan man kosta på sig att vara noggrann - inte bryr jag mig om ifall bygget tar lite extra tid pga min noggrannhet. Proffsen däremot slänger ihop datorerna på tid, och kanske "genar i kurvorna" för att hinna... (misstänker jag)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]