Permalänk
Medlem

Gigabyte EP45-DS4

Hejsan, har nyss köpt lite nya prylar som jag satt ihop men verkar redan ha kört fast mig lite. Min dator låser hela tiden, och jag har läst lite men är inte så sjukt grym så jag vågar inte testa mig fram förän jag fått lite bekräftelse om vad jag ska göra.

Jag har OCZ Platinum DDR2 PC8000 2048MB KIT, w/two 1024MB PC8000 XTC, CL5-5-5-15, och det står på kompletts hemsida att dom ska ha 2.1V, om jag inte kollade fel så stod dom inställda på 1.8V default i bios, men det har jag ändrat. Problemet är bara att datorn hänger sig fortfarande totallt ibland, och jag har ingen aning om vad det kan vara. I skrivande stund har jag sänkt den till 2V och ser om det hjälper.

Någon som har lite koll på vad mitt problem kan bero på?

Tack på förhand.

Jag skriver också vad hela datorn innehåller så det kanske blir lite bättre:

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL
XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit
OCZ Platinum DDR2 PC8000 2048MB KIT, w/two 1024MB PC8000 XTC, CL5-5-5-15
Gigabyte GA-EP45-DS4, P45, Socket-775, ATX, SP, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det verkar onekligen illa, för jag har liknande hårdvara på väg hem.

E8500, Gigabyte GA-EP45-DS och 4st 2GB Corsair 6400C4DHX

Tyvärr verkar det fortfarande vara en hel del problem med minnen i dessa tider.

Du kan ju alltid kolla om din command rate är 1T och isåfall sätta den till 2T.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS?

Satte precis ihop en dator med Gigabyte GA-EP45-DS3 och ett 9800GTX och det var problem men uppdaterade till det senaste BIOS och det löste det (även om det sedan blev endless reboot men det löstes genom att stänga av lite saker i BIOS).

Permalänk

Det verkar som att det är få MB som stöder pc-8000 minnen så du kan testa att ställa ner dom till 800MHz och se om det fungerar då!

Om man läser minnesguiden som är "sticky" på Sweclockers så läses inte EPP in korrekt om minnena är specade över 1.8V som är minnes standard.
Därför körs dom inte på mer spänning.

Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Byggde häromdagen ihop datorer med GA-EP45-DS, E8400, 2*2GB 6400C4DHX (och Radeon HD 4850) till mig och frugan. Har inte överklockat något på 3 år och då var det AMD, så jag får väl ändå räkna mig till nybörjarna.

Mina minnen ska ha 1,9V med 5-5-5-18 (?) som är den första EPP-profilen och det får dem trots att det står 1,8 [auto] i BIOS vilket jag tycker känns lite ologiskt. För 4-4-4-12 fick jag däremot ställa upp till 2,1 (funkade fint med 2,04 också så jag kör på det) manuellt.

Verkar som att moderkortet skiter fullständigt i vad jag väljer som command rate, ifall man ska tro på memset.

Avinstallera Energy Saver advanced för den krashar bara. Dels har själva processen krashat ett par gånger, och så låg den och varierade FSB trots att jag stängt av dylika funktioner i BIOS vilket ledde till att min dator låste sig. Tror nyaste versionen från Gigabytes hemsida är _lite_ bättre men jag kör utan för säkerhets skull.

Stäng av CPU EIST Function eftersom den krashar datorn om den är överklockad

Båda våra datorer hade Vcore på auto (borde bli 1,225V om jag inte minns helt fel) men min fick 1,28V och min frus fick 1,13V vilket förstås gjorde att hennes inte gick att överklocka. Detta i BIOS och med alla energisparfunktioner avstängda. Satte fruns dator till 1,3V (skaffa nyare BIOS ifall ni ser spänningarna som relativa värden btw) vilket resulterade i lite bättre Vcore.

Båda datorerna kör nu med 400MHz FSB = 3,6GHz cpu, 800MHz 4-4-4-12 och det funkar fint att låta datorn växla ner till 6x (C1E eller vad det heter). Försökte överklocka lite mer men det gick lite si och så med det men jag är rättså nöjd ändå Är för lat för att lägga mer tid på sånt hehe.

Ngn som vet var temperatursensorn för "system" sitter btw? Tycker jag får så överdrivet höga värden där..

---

edit: kom på ett till tips.. Windows update (Vista) installerade en drivrutin från 2007-09-09 för nätverket som gjorde att allt slutade fungera. Fick ta roll back driver i device manager men jag hade installerat så många andra saker samtidigt så det tog ett tag att komma på

Permalänk
Medlem

Jag har läst att i gigabytes bios så ska ligger dom tyligen -0.4v, dvs att dom ocz minnen du har så ska du ha 2.1v, men egenligen så måste du lägga till 0.4v för att det ska bli rätt, dvs 2.5v.
Jag har testat men jag fick ändå samma resultat tyvärr, dvs att datorn hänger sig

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem

Kan berätta att jag byggde ihop min dator idag, dvs E8500, Gigabyte GA-EP45-DS och 4st 2GB Corsair 6400C4DHX. Har inte hårdkört men det har fungerat helt smärtfritt så långt.

Minnet går då i 5-5-5-18/2T på standardmässiga 1.8v

Nästan överraskande smidigt <tar i trä och spottar på en katt>

Det är min förhoppning att någon gång, med bättre kylning, kunna köra minnet i full hastighet, för en överklockning till 3.8GHz på CPUn.

Encoding "02 - The Obsessive Devotion.wav" to "02 - The Obsessive Devotion.ogg" at quality 6,00 [100,0%] [ 0m00s remaining] | Done encoding file "02 - The Obsessive Devotion.ogg" File length: 7m 13,0s Elapsed time: 0m 3,432s Rate: 126,274281 Average bitrate: 191,0 kb/s

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7