Inbrottssäkra förpackningar vs distansköpslagen

Permalänk

Inbrottssäkra förpackningar vs distansköpslagen

Beställde av misstag ett tillbehör till ett tv-spel som inte passar till det jag har. Upptäckte det först efter att jag öppnat förpackningen. Eftersom jag beställde via nätet tänkte jag det bara vara att returnera enligt distansköpslagen. Nu försöker dock nätbutiken säga att jag inte får returnera.

Anledningen är att förpackningen inte är hel längre. Problemet är bara att förpackningen var en sån där igensvetsad plastsak som inte går att öppna på annat sätt än att man klipper/skär upp den.

Ska verkligen butiken kunna säga nej till en retur pga detta? Isf kan ju producenten börja förpacka allt i igensvetsade föpackningar och sen kan butikerna säga att man inte får returneras.

Nån som varit med om detta och fått lov att tjafsa?

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar logiskt att man inte får lov att returnera plomberade program, spel, filmer och dylikt pga produktens karaktär.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

För att nyttja ångerrätt måste produkten samt förpackningen vara i väsentligen oförändrat skick.
Om det är en förpackning som man måste klippa/skära har butikerna rätt att neka din retur då det ej är i säljbart skick.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Man har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Dessvärre förpackas många varor av personer/leverantörer, oftast i andra länder, som inte har minsta susning om den svenska distansavtalslagen.

Hur ska jag kunna försiktigt undersöka en vara som ligger förpackad i en inbrottsäker plastförpackning utan att göra åverkan på densamma?

Lagen är icke-dispositiv och kan inte avtalas bort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
För att nyttja ångerrätt måste produkten samt förpackningen vara i väsentligen oförändrat skick.
Om det är en förpackning som man måste klippa/skära har butikerna rätt att neka din retur då det ej är i säljbart skick.

Jo jag förstår principen men om producenterna förpackar fler varor i såna förpackningar så har man inte rätt att returnera något? Ofta är det ju efter man öppnat förpackningen man inser det är fel.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Du har rätt att lämna eller sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat skick och att denna skyldighet inte gäller om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som var nödvändig för att
undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan
hänföras till konsumenten

Permalänk
Medlem

Rent generellt så bör ju distanslagen gälla, men då kommer man till "väsentligt" oförändrat skick vilket är en tolkningsfråga.

Du kan säkert driva det vidare ifall butiken vägrar, men om du har missat att ta till dig information, som fanns då är det svårt.

Om information saknas, och du måste öppna förpackningen för att kunna fastställa om det fungerar eller inte så borde ju lagen gälla utan problem.

Personligen så tycker jag att tillverkare inte skall kunna komma undan med att göra "plomberade" förpackningar, förutom spel och programvara där det är rätt så självklart varför.

Permalänk
Medlem

Du har inte förändrat varan. Du har förändrat förpackningen och det krävs för att du ska kunna undersöka den. Vad jag minns så står det i lagen att man tillochmed får förstöra varan om det krävs för att kunna undersöka den?

Permalänk

Nu när jag läste paragraf 12 så verkar det ganska klart att man måste få öppna förpackningen för att undersöka varan. Får se vad de svarar imorgon, nu har jag lite mer att gå på. Tack alla!

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
som har varit nödvändig för att undersöka den

Står det inte på förpackningen eller motsvarande att den inte passar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Står det inte på förpackningen eller motsvarande att den inte passar?

Anledningen till undersökningen kan nog likagärna vara om man är nöjd med varan eller om man vill ha den över huvud taget antar jag.

Permalänk
Medlem

Du ska få returnera den ändå. Om du packar upp något och exv. öppnar små plastpåsar med delar så ingår det att butiken ersätter dessa. Det är deras ansvar och bör således även gälla denna typ av förpackning. Plomberade sak kan möjligtvis vara undantagna, men man ska inte vara för säker på det, man har mer rättigheter än man tror.

Permalänk
Medlem

Gäller förpackningar med. Man kan inte påstå att varan måste vara i perfekt skick och sedan påstå att man kan skita i lådan (fyskiskt bajsa i den t ex), lägga den bredvid produkten och skicka tillbaka.

Sen blir man överraskad när de nekar för att förpackningen är i icke säljbart skick.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att man får öppna förpackningen! Hur ska man annars kunna testa varan? Det handlar inte bara om att kolla kompatabilitet, enligt distansköplagen har man rätt att provköra varan och det är ganska svårt när den ligger i en inbrottssäker förpackning!

Om du vill så får du gärna berätta vilken den berörda butiken är?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag köpte projektor från OnOff...via hemsidan. Använde den några dagar men fick ont i huvudet av bilden av någon anledning. Inget snack. Skickades tillbaka och alla pengarna fick jag åter. SÅ ska det vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Gäller förpackningar med. Man kan inte påstå att varan måste vara i perfekt skick och sedan påstå att man kan skita i lådan (fyskiskt bajsa i den t ex), lägga den bredvid produkten och skicka tillbaka.

Jag håller helt med. Men i det fallet där lådan inte går att öppna med mer än att man klipper eller skär, ska man inte kunna returnera såna?

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

hmm.. Klurigt det här, men om man läser lagen så är faktiskt öppnade datorprogram undantagna för ångerrätten.
---------------------------------
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,
---------------------------------

EDIT:
Och nu när JAG läser den första posten så ser jag att det var ett tillbehör saken gällde. Men ovanstående kan ju vara bra att veta om det nu varit ett TV-spel

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk

Dom ger sig inte. Det rör sig inte om så mycket pengar men nu ska jag driva detta så långt det går av ren princip. Jag tycker inte om företag som jävlas med en.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för pryl det gäller?

Permalänk
Medlem

Vad är det för butik det gäller?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

Distansköpslagen går inte att förhandla bort, oavsett förpackning.. gäller ej förbrukning varor och mjukvaror, filmer, musik, spel mm.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Trevligt med enkel returhantering, tråkigt för nästa person som köper den (öppnad kartong/påsar etc.).

(Förutsatt att de inte sålde den som "demo")

Vet inte hur de gjorde och det är inte heller mitt problem.

Jag har fått hem begagnade prylar från diverse butiker själv men det gör inte att jag vill ta bort ångerrätten för den sakens skull.