Pioneer uppdaterar målet – siktar på 500 GB

Permalänk
Melding Plague

Pioneer uppdaterar målet – siktar på 500 GB

För bara en månad sedan kunde Pioneer stolt visa upp teknik för att lagra 400 gigabyte data på en enda Blu-ray-skiva. Nu tänjer företaget på gränserna för att klara av hela 500 GB.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm har för mig att ni gjorde en artikel om att den här tekniken håller på att dö ut för den rymmer inte lika mycket som andra medier gör.
Tror den artikeln var lite felaktig!

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka utrymme optiska lagringsmedier kanske inte är dömt iaf då?

Personligen tror jag på optiska lagringsmedia om inte usb minnen börjar växa i volym till iaf 100 GB

Permalänk
Medlem

Kul att få följa vad som händer.
Tekniken är nog inte död på ett par år.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Nu börjar vi snacka utrymme optiska lagringsmedier kanske inte är dömt iaf då?

Personligen tror jag på optiska lagringsmedia om inte usb minnen börjar växa i volym till iaf 100 GB

Då får usb börja likna ssd mer(mer minnes chipp) om vi inte vill vänta några år till

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

måste ju ta ett tag att bränna en såndär rackare :S

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Asså varför? Varför ens satsa på skivor överhuvudtaget? Det är ju nästan uråldrig teknik. Känns så himla onödigt.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
måste ju ta ett tag att bränna en såndär rackare :S

Mm ska bli intressant och se hur dom löser detta.

Varför skulle man inte satsa på skivor? skulle dom få till skivor på 500 GB som går att bränna på en godkänd tid. Så skulle det vara guld värt när man för över stora filer till andra datorer som inte är med i nätverket.

Sen skulle jag kunna tänka mig 3-4 sådan skivor att ha som backup.

Permalänk
Medlem

<3 optisk lagring <3

Jag gillar skivor Enkelt och mobilt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Asså varför? Varför ens satsa på skivor överhuvudtaget? Det är ju nästan uråldrig teknik. Känns så himla onödigt.

Tror inte de satsade så mycket, finns ju redan blu-ray skivor, så lyckades dom göra fler lager.
Billig lagringsboost om man jämför med vad det skulle kosta att försöka klura ut ett helt nytt lagringssätt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Okej, 500GB på rimlig tid, vi säger 20min. 500 000 MB/(20*60)sek= ca 417mb/s. Har vi såna hårddiskar som kan läsa så snabbt?

Säger vi 80min blir det 500 000/(80*60)=104MB/s vilken det möjligen finns diskar som har idag.

Är 80min rimlig tid?

Känns som om det är billigare/smidigare att bara köpa en extern disk på 500GB som dessutom går att tömma och skriva på igen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Okej, 500GB på rimlig tid, vi säger 20min. 500 000 MB/(20*60)sek= ca 417mb/s. Har vi såna hårddiskar som kan läsa så snabbt?

Säger vi 80min blir det 500 000/(80*60)=104MB/s vilken det möjligen finns diskar som har idag.

Är 80min rimlig tid?

Känns som om det är billigare/smidigare att bara köpa en extern disk på 500GB som dessutom går att tömma och skriva på igen.

Dagens mekaniska diskar är den största falskhalsen i hela din dator och den är enorm.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Girgoo är väl inget som säger att du måste skriva allt på en gång? förhoppningsvis har dom väl någon slags RW. Tycker ändå att skivor är mycket smidigare att ha med sig än externa hårdiskar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Okej, 500GB på rimlig tid, vi säger 20min. 500 000 MB/(20*60)sek= ca 417mb/s. Har vi såna hårddiskar som kan läsa så snabbt?

Säger vi 80min blir det 500 000/(80*60)=104MB/s vilken det möjligen finns diskar som har idag.

Är 80min rimlig tid?

Känns som om det är billigare/smidigare att bara köpa en extern disk på 500GB som dessutom går att tömma och skriva på igen.

[/QUOTE

Går det fortare på en 500gb disk?

Finns det inte blueray RW?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
<3 optisk lagring <3

Jag gillar skivor Enkelt och mobilt.

Nja, dom ligger och dräller iblant, ett jävla bytandes också mellan alla

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte någon som har insikt i brancen men det slår mig genast att det borde väll handla om kostnads och tillgång fråga.

Att bygga hårdiskar osv borde ju kosta mer än vad det kan göra att trycka blueray diskar.

Och om man ser på andvändnings områdena, så är det väll framförallt spel, film och kanske lite progam som det här vänder sig imot. Och jag personligen har svårt att se dom bygga en hårdisk till varje stort spel släpp. Se gta IV tex som sålde så många milj ex. Tänk om 2-3 år när den här tekniken kanske finns framme. Och spel försäljning är en ändå större bussines.. Trycka up 12-13 milj hårdiskar verkar väldigt svårt att göra på ett smidigt sätt. Medans om det nu går ha en blueray press som kan pressa in 500Gb på en väldigt kort tid utan dyra personal kostnader som sätter ihop skiten osv om det varit en hårdisk.

Men som sakt, har ingen direkt insikt så jag spekulerar bara.

Permalänk
Medlem

Då måste det ha hunnit kommit nya dyra spelare som klarar av dom skivorna.

Nu mera är väl xbox ps3 och allt vad dom heter uppkopplade som vanliga datorer mot internet så man kan lira mot varandra?

Jag tror att utvecklingen har gått framåt och vi har fått bättre linor. Om ett spel släpps den 20:e då kanske typ 5-10dagar förre det blir spelet tillgänglig för nerladdning via torrent. Men spelet blir inte spelbart förän den 20:e då lanseringen är officiellt.

Då slipper 10000pers stå och köa runt om i landet för ett spel.
Det är i princip så steam gjorde med team fortress 2 gold rush förutom den delen med torrent. De hade reklam på det i sina spel och såg att man skulle kunna provköra det under helgen gratis om man redan hade ett steam konto (spelade cs 1.6). Tankade hem det på onsdagen och började lira på lördag morgon.
Då slipper man tillomed betala kostnaden för skivan, butikernas lokalkostnad OCH framförallt skivläsarens kostnad för allt är så pass nytt...

Permalänk

Tänk om man råkar skrapa skivan och HOPPSAN, då har man förlorat lite data.

Hårddisk är fortfarande elite!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Inte så Anti

Jag håller med om att detta verkar vara en ganska tafatt grej till oss konsumenter. Visst är vi imponerade över att de lyckats få in så mycket information på en skiva, men problemet kvarstår som någonskrev att bränna en sådan lär ta väldigt lång tid, för att inte tala om att köpa brännarna lär kosta speciellt i början.

Sen så tycker jag att skivor är för små och ömtåliga, man kan inte ha dem liggandes på skrivbordet som sin externa hårddisk för att dem är för ömtåliga och man kan heller inte lägga undan de på ett smart ställe (inte jag iaf), för snart har jag glömt bort den och kan inte hitta den.

Men det är klart att den har stora fördelar, tänk dig en hel säsong av din favorit tv-serie i Full HD på en Bluray skiva. Sen så kräver alla 3,5" externa ett nätuttag, vilket inte är så praktiskt ifall du har bärbar dator och förvissa finns det mindre diskar som får ström via USB/Firewire men dessa är max 250 GB. Däremot kommer det ta sin tid tills man får en Blu-Ray brännare som klarar av 20 lager i sin laptop och tills dess rymmer 2,5" diskar mer...

Sammanfattningsvis: Kan ha sina fördelar detta, men jag har svårt att se den bli något revolutionerande. Och den kommer nog specificera sig på några enstaka med speciella krav istället för att den stora massan använder dessa skivor.

P.S. Kom förresten på att "nästa generations HDTV" är under utveckling, Super Hi-Vision som den heter. Kommer inte riktigt ihåg upplösningen, men runt 4 gånger skarpare ska den vara om jag inte missminner mig. Filmer i detta format kommer verkligen att kräva större lagringsmedium.

Frågan är om denna är något att lanseras för dem filmerna, eller om vi kommit så långt att nästan alla köper filmer via internet och lagrar i ett internt lagringsmedium...

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

"Den japanska tillverkaren hävdar att deras Blu-ray-teknik är kompatibel med nuvarande läsare, bortsett från några smärre ändringar."

Kompatibel men ändå inte kompatibel. Underbar logik

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja jo försök ni att köpa filmer på hårddisk

Detta kommer mer att bli för produktion och inte backup och annan bränning.

Det tar INTE lång tid att pressa skivorna
Och tänkt er vilken kvalitetshöjning det kan bli på filmer osv då det inte komprimeras lika hårt.......

Jag ser bara fördelar med detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Ja jo försök ni att köpa filmer på hårddisk

Detta kommer mer att bli för produktion och inte backup och annan bränning.

Det tar INTE lång tid att pressa skivorna
Och tänkt er vilken kvalitetshöjning det kan bli på filmer osv då det inte komprimeras lika hårt.......

Jag ser bara fördelar med detta

Kvalitén på en 2 timmar lång film på 25gb är redan helt sjuk och det är i så höga upplösningar en normal skärm klarar i dagsläget.

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Tänk om man råkar skrapa skivan och HOPPSAN, då har man förlorat lite data.

Hårddisk är fortfarande elite!

tänk en liten olycklig elektrostatisk urladdning i fel tillfälle, hoppsan en stekt hårddisk och man förlorar all data.

visst, man kan datarädda hårddisken om man har en tiotusenlapp över, men en 150kr optisk skiva känns rätt billig som backup ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Inte så Anti

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Jag håller med om att detta verkar vara en ganska tafatt grej till oss konsumenter. Visst är vi imponerade över att de lyckats få in så mycket information på en skiva, men problemet kvarstår som någonskrev att bränna en sådan lär ta väldigt lång tid, för att inte tala om att köpa brännarna lär kosta speciellt i början.

Sen så tycker jag att skivor är för små och ömtåliga, man kan inte ha dem liggandes på skrivbordet som sin externa hårddisk för att dem är för ömtåliga och man kan heller inte lägga undan de på ett smart ställe (inte jag iaf), för snart har jag glömt bort den och kan inte hitta den.

Men det är klart att den har stora fördelar, tänk dig en hel säsong av din favorit tv-serie i Full HD på en Bluray skiva. Sen så kräver alla 3,5" externa ett nätuttag, vilket inte är så praktiskt ifall du har bärbar dator och förvissa finns det mindre diskar som får ström via USB/Firewire men dessa är max 250 GB. Däremot kommer det ta sin tid tills man får en Blu-Ray brännare som klarar av 20 lager i sin laptop och tills dess rymmer 2,5" diskar mer...

Sammanfattningsvis: Kan ha sina fördelar detta, men jag har svårt att se den bli något revolutionerande. Och den kommer nog specificera sig på några enstaka med speciella krav istället för att den stora massan använder dessa skivor.

P.S. Kom förresten på att "nästa generations HDTV" är under utveckling, Super Hi-Vision som den heter. Kommer inte riktigt ihåg upplösningen, men runt 4 gånger skarpare ska den vara om jag inte missminner mig. Filmer i detta format kommer verkligen att kräva större lagringsmedium.

Frågan är om denna är något att lanseras för dem filmerna, eller om vi kommit så långt att nästan alla köper filmer via internet och lagrar i ett internt lagringsmedium...

Resolution: 7,680 × 4,320 pixels
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/57/UHDV.svg

Frame rate: 60 frame/s

Audio: 22.2 channels

Permalänk
Medlem

Om det ingår en armé på runt 5000 elitsoldater som vaktar min skiva 24/7, ja då kan jag väl börja tänka om lite grand när det gäller det här med optisk lagring..

Permalänk
Medlem

Optiskt lagrings media är långt ifrån en utdöende teknik.
Det är billigt, grymt mobilt och smidigt.
Finns idag inget billigare alternativ att snabbt distribuera information till folk på, digital nedladdning täcker idag inte alla tänkbara scenarion och det gör heller inte hårddiskar eller usb minnen av kostnads skäl.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är inte på långa håll särskilt smidiga i dagsläget, speciellt inte de mekansika & ssd:er har ju en bit att gå innan de får hyfsat pris/gb samt en behändig formfaktor, för man vill ju flytta datan.

USB minne 32gb för en tusenlapp, nej inte särskilt imponerande för backup.

Internetlinorna snabba, nej, på somliga håll 100mbit vilket är ok men knappast med 100% nationell täckning. Sedan måste man ju se utanför de gränser som håller våra futtiga 9milj invånare på plats. Där är läget annorlunda, mycket annorlunda. På många platser i världen är fortfarande modem det som gäller.

Har aldrig förlorat data pga repiga skivor, men är man inte försiktig med de skivor man har viktig data på så har man sig själv att skylla. Dessutom kan man ju kopiera sina extremt viktiga filer till 3 olika skivor, lite jobbigt att ha ett skafferi med hårddiskar dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Hårddiskar är inte på långa håll särskilt smidiga i dagsläget, speciellt inte de mekansika & ssd:er har ju en bit att gå innan de får hyfsat pris/gb samt en behändig formfaktor, för man vill ju flytta datan.

USB minne 32gb för en tusenlapp, nej inte särskilt imponerande för backup.

Internetlinorna snabba, nej, på somliga håll 100mbit vilket är ok men knappast med 100% nationell täckning. Sedan måste man ju se utanför de gränser som håller våra futtiga 9milj invånare på plats. Där är läget annorlunda, mycket annorlunda. På många platser i världen är fortfarande modem det som gäller.

Har aldrig förlorat data pga repiga skivor, men är man inte försiktig med de skivor man har viktig data på så har man sig själv att skylla. Dessutom kan man ju kopiera sina extremt viktiga filer till 3 olika skivor, lite jobbigt att ha ett skafferi med hårddiskar dock.

Två stycken 500 gigs skivor med fodral är ju lika skrymmande som en 1TB hårddisk i kabinett...

Jag har haft dvd-brännare i mina tre senaste datorer men fortfarande aldrig bränt en dvd-skiva, det finns få lagliga saker som inte rymms på en cd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Två stycken 500 gigs skivor med fodral är ju lika skrymmande som en 1TB hårddisk i kabinett...

Nej & inte i närheten lika stötkänsliga och tunga

Man får plats väldigt många skivor i en sådan här, dock inte särskilt många hårddiskar:

En väska med plats för 128 skivor @ 500gb ger ett lagringsutrymme på 64tb att smidigt lagra på ett ställe, samt enkelt att ta med.

Ska man ha hårdiskar med samma lagringskapacitet börjar det likna en mindre serverpark

Visst stora fina hårdiskar är bra men dock ser jag fortfarande ett användningsområde för optiska medier med stor lagringskapacitet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Två stycken 500 gigs skivor med fodral är ju lika skrymmande som en 1TB hårddisk i kabinett...

Jag har haft dvd-brännare i mina tre senaste datorer men fortfarande aldrig bränt en dvd-skiva, det finns få lagliga saker som inte rymms på en cd.

2st skivfodral lika skrymmande som en extern 3.5"?! Nu fattar jag inte hur du tänker...

Få lagliga saker? Vad sägs om egenrippad losslessmusik och backup på bilder mm?

Jag är ändå lite tveksam till såna här "revolutionerande" skivor, eftersom det är så länge kvar till massproduktion finns det mycket som kan hända under tiden. Desstom kommer dom ju kosta skjortan, och skivor har ju en viss förmåga att försvinna när man som mest behöver dom, eller hur?