Asus Striker II Extreme eller vilken föredrar du?

Permalänk

Asus Striker II Extreme eller vilken föredrar du?

Hej. ja kikade på lite moderkort för överklockning, lite dyrare moderkort och så.
så hittade ja detta till Intel 775 Socket,
Asus Striker II Extreme som låter väldigt bra på spec m.m.

Lite som detta moderkortet har är bla.:
Chipset: NVIDIA nForce 790i Ultra SLI
Front Side Bus: 1600/1333/1066/800 MHz
Memory: 4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR3 2000*/1800*/1600*/1333/800 Non-ECC,Un-buffered Memory
mer info... http://rog.asus.com/product/product_striker2extreme_spec.aspx

Någon som kan föredra ett annat moderkort i jämförelse med detta som riktas mot överklockning?

Permalänk
Medlem

EVGA 790i och XFX 790i är likadana kort till ett bättre pris.

Vad är det som låter bra på speccen egentligen? Ser inget speciellt(?) FSB och minnesspec är bara siffror, sånt garanterar ju inte en bra klockning.

Asus försöker få allt att se extra "wow" ut med att lägga till massa saker som andra likvärdiga kort har i lägre prisklass, bara det att asus lägger på 500:- eller mer på sina kort.

Försök hitta lite reviews istället och se vad som sägs där, det är bästa "speccen" man kan få framför en, sånt som står på papper säger ju tyvärr inte allt för mycket om kortet i sig, speciellt när det gäller OC och temperaturer överlag.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

ne, inget som gatanerar, men har en del bra funktioner. Ja kollar alltid reviews alltid innan ja köper datorsaker, har ännu inte kollat detta^^

söker ändå ett kort som har DDR3, PCI-E 2.0 och så...

Men ljudkortet på det moderkoret intresserar mig ändå inte eftersom att ja ändå kommer köpa ett annat som är långt mycket bättre! Nått M-Audio 7.1 eller EMC (tror ja det hette nått sånt)

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag inte på ljudkortet i sig som man brukar få med extreme serien, utan även t.ex lcd-displayen som dom gjort extern som annars finns som INTERN på andra tillverkares alla brädor av samma chipset, så det enda asus gjort är att göra om interna saker till externa, vilket bara är onödigt, lättare och enklare att hålla reda på sakerna när de redan sitter på MB från början och tar inte heller upp någon onödig PCI-plats eller liknande, det är ju en stor nackdel, speciellt på ett SLI-moderkort eftersom man vill ha mycket utrymme vid PCI-platserna.

DDR3 är förövrigt slöseri på cash, så du vet. Skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är ingen märkbar i prestanda. Bara priset som är sjukt högt istället

Vad gäller PCI-E 2.0 så uppfyller det ingen speciell funktion vad gäller prestanda heller, PCI-E 1.1 har tillräckligt med bandbredd, det är ungefär som gamla tiden då AGP 8x vs AGP 4x, ingen märkbar skillnad alls

Fast å andra sidan så är PCI-E 2.0 inget större krav, då man helst köper minst ett X38-kort eller liknande idag, och det är ju 2.0 på dom, PCI-E 2.0 grafikkort funkar förövrigt utan anm på ett PCI-E 1.0/1.1-kort då det är exakt samma anslutning.

Hur som helst, spana in XFX eller EVGA 790i, det är top-of-the-line SLI-moderkort med ett lägre rånarpris än striker II. Striker II är inte snabbare än de andra moderkorten heller bara pga priset eller namnet, utan alla 790i-chipset är lika snabba, så du inte tror att det skiljer lite/massor i prestanda sen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

ja kollade på XFX innan för att ja tycker att dem e en av de bästa. Men kollar lite mer efter skolan imorgon...

Permalänk
Medlem

Har XFX och EVGA inbyggt för vattenkylning?

Permalänk

Jag kollade på XFX kort också, det e bra med 3-Sli...

Ja kollade även tester med Striker II Extreme, var ganska likvärdiga med liknande kort ja hittade då inte CPUn fick Exakt lika mycket (poäng i testerna ja hittade) men i RAM hade den bra

Ja ja funderar på vilket kort som ja skall köpa...

Har XFX som Asus något speciellt i Bios, Asus har ju s.k "Extreme Tweaker" i sitt BIOS

^^DDR3 väntar ja lite på de högre frekvenser än DDR2 har

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1337sweden
...
Har XFX som Asus något speciellt i Bios, Asus har ju s.k "Extreme Tweaker" i sitt BIOS
...

Extreme tweaker är namnet på fliken där man ställer in överklockning. Bara ett (TM) namn. Inget speciellt med det och alla kort där man kan ställa spänning/multipel/FSB etc har sin "Extreme tweaker"...

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

Ok, bara nått Asus skall "va coola liksom" sak?
Men annars funderar ja på XFX... nån som vet om det stödjer vattenkylning?(inte så viktigt)

Permalänk
Medlem

Fick mitt Asus Striker II Extreme för några dagar sedan och jag gillar verkligen kortet. Har haft ett Striker II Formula innan och har även ett XFX 780i och ska man jämföra dom två så gillar jag definitivt Asus-kortet bättre. Inte bara pga överklockning, prestanda o.s.v. utan även för deras layout och Bios. Säkert inget fel på XFX när det gäller 790 men jag hade hellre valt Asus-kortet. Faktiskt bara en känsla jag har men så blev det i mitt fall.

Sedan är det ju bara kul med lite extra "bling-bling" och man behöver ju inte alltid vara så förbaskat förnuftig Skoda är till för nuftiga människor och alla kan ju inte köra Skoda

XFX har mej veterligen inte stöd för vattenkylning om man inte köper till ett extra kit.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

XFX/EVGA 790i For The Win !

NOTE:ASUS PRODUKTION HAR FLYTTAT OCH PRODUKTERNA KOMMER KUNNA BLI ANINGEN SÄMRE.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
XFX/EVGA 790i For The Win !

NOTE:ASUS PRODUKTION HAR FLYTTAT OCH PRODUKTERNA KOMMER KUNNA BLI ANINGEN SÄMRE.

Har undrat lite över det där med att asus produktion har flyttat och folk verkar ha slutat köpa asus varför? Är det någon ny ond fabrik som medvetet gör sakerna sämre?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Fick mitt Asus Striker II Extreme för några dagar sedan och jag gillar verkligen kortet. Har haft ett Striker II Formula innan och har även ett XFX 780i och ska man jämföra dom två så gillar jag definitivt Asus-kortet bättre. Inte bara pga överklockning, prestanda o.s.v. utan även för deras layout och Bios. Säkert inget fel på XFX när det gäller 790 men jag hade hellre valt Asus-kortet. Faktiskt bara en känsla jag har men så blev det i mitt fall.

Sedan är det ju bara kul med lite extra "bling-bling" och man behöver ju inte alltid vara så förbaskat förnuftig Skoda är till för nuftiga människor och alla kan ju inte köra Skoda

XFX har mej veterligen inte stöd för vattenkylning om man inte köper till ett extra kit.

va kör du för processor samt överklock och sen va går den i för vcore, funderar på ett beggat (i nyskick...komplett) moderkort får det för ett förbannat bra pris , Men velar för att en person säger att han kollat runt på olika forum att det verkar vara värdelöst.

som sagt vill inte köpa grisen i säcken en gång till

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
va kör du för processor samt överklock och sen va går den i för vcore, funderar på ett beggat (i nyskick...komplett) moderkort får det för ett förbannat bra pris , Men velar för att en person säger att han kollat runt på olika forum att det verkar vara värdelöst.

som sagt vill inte köpa grisen i säcken en gång till

Har lagt Striker II Extreme "på hyllan" efter en period av tester och blod, svett och tårar. Och det bara att konstatera att jag hade inte rekommenderat detta kort i dagsläget. Finns bättre alternativ och tills vidare håller jag mej i från Nvidias chipset och kör med Intel i stället.

Intels chipset är betydligt bättre för OC och nu när CF har blivit ett konkurrenskraftigt alternativ till SLI finns det egentligen ingen anledning att köpa något kort med Nvidias chipset. Jag vet att en del tycker annorlunda men jag står fast vid detta.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.