Tjuvtitt på Radeon HD 4870 X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Bra som fan, blir nog sådant här kort om inte Nvidia lanserar något bättre eller lika bra fast billigare.

Nvidia håller på att köra ut GTX 280 @ 55nm som tydligen och enligt rykten kommer vara strået vassare än ett HD4870X2. Undra till vilket pris?

HD48xx är klockrena kort hur som helst. Bra jobbat ATi.

Det tror jag knappast att GTX 280 55nm blir snabbare än HD4870X2, såvida de inte lyckas att höja frekvenserna med flera hundra MHz. Recensionerna som börjar komma på HD4870X2 visar ju att HD4870X2 ligger LÅNGT före GTX 280. Dubbla FPSen är ju inte helt ovanligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Har ingenting med fanboyism att göra men en del lyckas alltid dra till med något som har med fanboyism att göra.

Ponera på att Nokia släpper en telefon, den är "bäst" idag. Sedan släpper SonyEricsson en telefon som är ännu bättre. Vad är problemet? Vad är svårt att förstå?

HD4870X2 är enligt mig ett klockrent kort men skulle det för dig vara någonting konstigt ifall Nvidia (som det ryktas om också) släpper ett bättre kort? Det håller ju på så här hela tiden. Nvidia har ju betydligt bättre med ekonomi just nu så lägg ned sådant "fanboyism" snack, alright mate? Du är en vuxen människa. Det skapar bara tråkig atmosfär.

Och DU kommenterade!?!?

Fanboyism i den form som finns i detta forum är väl inget att skämmas för, det är inget man får ont av och det är heller inget som någon annan kan må sämre av (förutsatt att personen är någotlunda bildad, har hyffsad koll osv).

Ontopic:
Personligen tycker jag kortet presterar övver alla förväntningar! Nu väntar vi bara på Nvidias kontring.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Såg att frågan dryftades men det vart nog inget svar. Räknas 4870x2 som Crossfire och kommer det medföra problem i en del spel?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Beror väl på vad som är just "bäst" för gemene man?

Och hur vet du att han är en vuxen person? Vissa utvecklas sent både fysiskt och psykiskt
Och snacka svenska så att alla förstår

OT: Detta kort vill jag ha

Jo men det var ett exempel ovan. HD4870X2 är ett bättre kort på i princip alla punkter just nu och om Nvidia skulle lansera något bättre är det i så fall inget konstigt.

Ja han är vuxen till åldern i alla fall.

Vad menar du med att snacka svenska så att alla förstår? Alla förstår det jag skriver så sluta spela åsna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Det tror jag knappast att GTX 280 55nm blir snabbare än HD4870X2, såvida de inte lyckas att höja frekvenserna med flera hundra MHz. Recensionerna som börjar komma på HD4870X2 visar ju att HD4870X2 ligger LÅNGT före GTX 280. Dubbla FPSen är ju inte helt ovanligt.

Vem sa att de endast skulle krympa GPU'n till 55nm och öka frekvenserna? Tänk efter lite nu. Du har varit här på länge för att inte veta ett och annat.

Jag vet inte, endast rykten men ingenting är omöjligt, tar bara lite längre tid.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Prestandanmässigt, precis vad jag förväntade mig. Tekniskt sett en klar besvikelse!

Hade förhoppningar att ATI, som verkligen gått in för det här med multi-GPU, skulle förbättra tekninken och göra mer än bara crossfire på ett kort där kärnorna hade mer direktkommunikation mellan varandra och dela på resurser (minne t ex).

Det snackades om "CrossFire Sideport" som skulle vara nån sån funktionalitet (direktkommunikation). Nu visar det sig att det inte va nåt märkvärdigt alls. Enligt Anandtech så gav det knappt märkbar skillnad och är tydligen inaktiverat på X2 korten nu och förmodligen kommer förbli så.

4870 X2 är inget mer än ett 3870 X2 på anabola...klart besviken

Permalänk
Medlem

Fattar inte problemet, det är 1 kort, det är snabbt som fan och det kostar som ett sunkigt 280 vilket får duktigt med pisk.

Bra jobbat säger jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Fattar inte problemet, det är 1 kort, det är snabbt som fan och det kostar som ett sunkigt 280 vilket får duktigt med pisk.

Bra jobbat säger jag?

Problemet är att de fortfarande fungerar precis som två kort och inget har hänt på den fronten sen sist. Till exempel måste det fortfarande ha dubbla mängden minne (klart ineffektivt), du är väldigt beroende av att drivrutinerna har support för crossfire för just det spel du är intresserad och sen har vi "mirco stuttering" problemet som dual GPU lösningar fortarande lider av.

I och med att ATI går så hårt på dual PU lösningar hade man (jag och många andra allafall) hoppats på större framsteg i detta område.

Permalänk

Bokade ett Saphire kort i eftermiddags från komplett.
Som någon sa tidigare i tråden så var det ingen vidare snygg brutta på klistermärket men som tur är så har man vuxit upp och lämnar julgranslådan till forntiden vid detta datorbygge Inte för att klistermärket hade synts ändå eftersom kortet sitter "uppochner"

Har även sett att en del icke upplysta människor yttrat sig tidigare i tråden och tror att det kommer låta mycket.. Fläkten ska vad jag hört i idle knappt vara hörbar och vid full load är den hörbar men vad spelar det för roll. Sitter man o spelar så har man ju antingen hörlurar på sig eller ljud på ur nån form av högtalare och stör man sig på fläktljud då så har man imo problem

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det fins ett par olika tillvärkare att välja mellan.
Spelar det någon roll ? Är någon bättre än någon annan osv.

Asus
Club-3D
Powercolor
Sapphire
MSI
Gainward

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz. Noctua NH-U12P. ASUS MAXIMUS II FORMULA. Corsair Dominator 4gb. Sapphire HD4870X2. ANTEC P182B. Thermaltake 850W.

Permalänk

Alla följer ATIs referensdesign för tillfället så någon skillnad på korten ska det inte vara. Asus, Powercolor och Saphire är väl de mest kända tillverkarna och de som är populärast.
Asus brukar vara väldigt generösa med bundle, man brukar få med ett fullversionsspel med deras grafikkort men har ingen aning om hur det är med det i detta fallet.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Alla följer ATIs referensdesign för tillfället så någon skillnad på korten ska det inte vara. Asus, Powercolor och Saphire är väl de mest kända tillverkarna och de som är populärast.
Asus brukar vara väldigt generösa med bundle, man brukar få med ett fullversionsspel med deras grafikkort men har ingen aning om hur det är med det i detta fallet.

Men hur kommer det sig att det skiljer 600kr mellan korten då?

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz. Noctua NH-U12P. ASUS MAXIMUS II FORMULA. Corsair Dominator 4gb. Sapphire HD4870X2. ANTEC P182B. Thermaltake 850W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
och sen har vi "mirco stuttering" problemet som dual GPU lösningar fortarande lider av.

Källa på att microstuttering inte är fixat på 4870X2?

btw, jag tycker bruttan var ovanligt snygg ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orcas
Men hur kommer det sig att det skiljer 600kr mellan korten då?

Det kallas fri konkurens. Samma anledning som att en butik tar 25kr för en mjölk medans den andra tar 20kr.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orcas
Det fins ett par olika tillvärkare att välja mellan.
Spelar det någon roll ? Är någon bättre än någon annan osv.

Asus
Club-3D
Powercolor
Sapphire
MSI
Gainward

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orcas
Men hur kommer det sig att det skiljer 600kr mellan korten då?

som någon nämnde ovan, konkurrens.

Sen är det ingen skillnad på korten förutom brudarna på korten och sedan tillgängligheten (Såvida ingen har släppt en OC variant eller liknande)

Själv fick jag mitt 4870X2 från Club 3d idag, väldigt stilrent kort och inget klotter på den, sen väldigt billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Källa på att microstuttering inte är fixat på 4870X2?

Bland annat: http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2008... ...och diverse diskusioner på beyond3d-forumet.
Anledningen till att det inte märks lika väl på 4800 serien tros vara att kortet helt enkelt är så mycket kraftfullare än 3800 serien. Problemet verkar uppstå främst när kortet blir pressat.

Vad jag läst hittills så har jag inte sett nåt som pekar på att ATI gjort nåt för att fixa problemet i arkitekturen. Som sagt 4800 ser inte ut att vara mer än ett förvuxet 3800 i mina ögon...hade förväntat mig mer av andra generationen X2.

Permalänk
Medlem

Det var det det. Nu har AMD kontroll på alla konkreta grafiksegment. Integrerade, budget (med Nvidia starkt inpå), Mainstream samt High-End.
Nvidia lade sina kort, de floppade precis lagom, och det kommer inget bot förrän deras ryktade DX10.1-maskiner i slutet av året. 55nm GTX280 kommer för allt i världen inte ens ha en chans - det är bara ett hopplöst försök på att få något hopp i deras nya misslyckade serie. Billigare pris - ett bra steg framåt, men priskillnaden mellan HD4870 och GTX280 idag är runt... 200% (som i x2, om jag tänker rätt) - och att sänka produktionskostnaderna med hälften på en liten ändring i tillverkningsprocessen verkar högst orimligt.

Synd. Nvidia.

Egentligen är det så man vill köpa en X2:a bara för att kunna slå Nvidiasekten på YouTube på fingrarna ordentligt - men om man skall vara lite oromantisk mot tekniken så finns det idag väldigt lite anledning att rusta upp sin dator för teknikens skull mer än för ägandets nöje. Väldigt lite händer på PC fronten nu senaste tiden och inget händer förräns i jul.

Crysis är ju det största som hänt på länge, men det spelet var ett dåligt kommersiellt skämt. Det är så man minns 2004 som den gamla goda tiden - det och 2005: Battlefield 2, FEAR, Halo 2 (dock Xbox), Act of War, och hela spektaklet. Idag håller konsolmarknaden alla riktigt feta kort - på gott och ont.

Dead Space, StarCraft 2, Warhammer 40K "2" och Project Origin kommer sätta fart på min dator igen. Tills dess blir det Age of Empires och StarCraft.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Det kallas fri konkurens. Samma anledning som att en butik tar 25kr för en mjölk medans den andra tar 20kr.

Vart köper du mjölk egentligen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

ATI + Linux = dum idé
ATI + Följa standarden utan att fuska = inte sant
tyvärr, för jag är mer för ATI och har allltid varit det

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arthur Bongo
ATI + Linux = dum idé
ATI + Följa standarden utan att fuska = inte sant
tyvärr, för jag är mer för ATI och har allltid varit det

Varför skulle ATI + Linux vara en dum ide? Drivarna utvecklas mycket och ATI har gått ut med att de tänker satsa lika hårt på drivarna för linux som för windows.

Ditt kort kommer snart fungera i 3D med opensource drivarna.