Permalänk

Ny processorkylare till E8400

Hejsan!

Just nu kör jag med originalkylaren. Jag ska nu köpa en ny processorkylare eftersom processorn är jäkligt varm just nu, ungefär 70 grader.

Eftersom jag kör med originalkylaren så är det redan kylpasta på processorn. Jag undrar om jag måste ta bort kylpastan eller kan jag forsätta köra med pastan eller bara lägga över nytt?

Jag undrar även vilken processorkylare jag ska köpa? Har kollat på Arctic Cooling Freezer 7 Pro, den verkar bäst för det priset?

Jag har inte tänkt överklocka någonting...

Tack för mig!

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk

Du måste ta bort den gammla kylpastan. Detta kan du göra med t-röd och lite tops. Sedan kylaren kan jag inte utala mej om då jag inte har använt den. Men du får googla fram ngt test.

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem

Om du kör din E8400 oklockad förstår jag inte hur du kan komma upp i 70*C, ens under LOAD. Jag hade cirka 55*C LOAD med originalkylaren.

Kylaren glappar förmodligen. Kolla så att den sitter ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Om du kör din E8400 oklockad förstår jag inte hur du kan komma upp i 70*C, ens under LOAD. Jag hade cirka 55*C LOAD med originalkylaren.

Kylaren glappar förmodligen. Kolla så att den sitter ordentligt.

Ser nu att det varierar ganska bra. Just nu är den i ~ 48*C

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 7 Pro är ingen höjdare har en sådan . men det är ju en smak sak .

Visa signatur

Amd Phenom II 965BE | Gigabyte GA-MA770-UD3 | 4GB Corsair|160 GB WD + 500 GB Iomega |NVIDIA GTX 460 OC GDDR5 1GB |

Permalänk

Körde med min stockkylare och klockade den @ 3.4
Fick den till 80*C i load.

Och idle temp på ca 60*C.

Köpte en thermaltake ultra extreme 120.
Min idle temp ligger på 50*C och vid spelande: load 59-60*C
67*C med Orthos.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samling
Arctic Cooling Freezer 7 Pro är ingen höjdare har en sådan . men det är ju en smak sak .

Tycker den är helt OK om man ser till att den är tempstyrd, eller om man ställer ned hastigheten med speedfan. På maxvarv är den alldeles för högljudd för min smal. På lågvarv är den rätt tyst och kyler ändå bra. Det är klart att det finns många bättre kylare, men de kostar också dubbelt så mycket eller mer.
Bra budgetalternativ enligt mig.

Temperaturvärden på E8400 tar jag dock med en skopa salt, då tempgivarna ofta visar uppåt väggarna. (finns flera trådar om detta fenomen här på forumet)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tycker den är helt OK om man ser till att den är tempstyrd, eller om man ställer ned hastigheten med speedfan. På maxvarv är den alldeles för högljudd för min smal. På lågvarv är den rätt tyst och kyler ändå bra. Det är klart att det finns många bättre kylare, men de kostar också dubbelt så mycket eller mer.
Bra budgetalternativ enligt mig.

Temperaturvärden på E8400 tar jag dock med en skopa salt, då tempgivarna ofta visar uppåt väggarna. (finns flera trådar om detta fenomen här på forumet)

har du en e8400 och om du har den vilken temperatur får du den oklockad med en Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cholkadkaka
har du en e8400 och om du har den vilken temperatur får du den oklockad med en Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Byggde ihop ett system åt en polare för inte så länge sedan med en E8400 + Freezern. Jag har för mig att den visade 48°C på ena kärnan och 49°C på andra kärnan idle och 49°C på ena kärnan och 55°C på andra kärnan vid full load med Orthos igång. En osannolikt liten temperaturdiff mellan idle och load m.a.o, vilket (tillsammans med andras erfarenheter) får mig att tro att givarna visar fel, framför allt idle-temperaturen.
Provade även att känna på kylflänsen alldeles nere vid processorn och den höll ungefär samma temperatur som chassiluften (kändes snarare sval än ljummen). Provade att montera om flera gånger för säkerhets skull, utan någon större skillnad.
Rent logiskt skulle ju dessutom tempen ha skenat vid load om kylaren suttit dåligt.

SurduSurdu <= Men du kan ju för säkerhets skull montera om originalkylaren med ny kylpasta (och naturligtvis ta bort den gamla först) för att utesluta att kylaren har dålig kontakt med processorn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Byggde ihop ett system åt en polare för inte så länge sedan med en E8400 + Freezern. Jag har för mig att den visade 48°C på ena kärnan och 49°C på andra kärnan idle och 49°C på ena kärnan och 55°C på andra kärnan vid full load med Orthos igång. En osannolikt liten temperaturdiff mellan idle och load m.a.o, vilket (tillsammans med andras erfarenheter) får mig att tro att givarna visar fel, framför allt idle-temperaturen.
Provade även att känna på kylflänsen alldeles nere vid processorn och den höll ungefär samma temperatur som chassiluften (kändes snarare sval än ljummen). Provade att montera om flera gånger för säkerhets skull, utan någon större skillnad.
Rent logiskt skulle ju dessutom tempen ha skenat vid load om kylaren suttit dåligt.

SurduSurdu <= Men du kan ju för säkerhets skull montera om originalkylaren med ny kylpasta (och naturligtvis ta bort den gamla först) för att utesluta att kylaren har dålig kontakt med processorn.

men går det att sätta en 120mm fläkt på andra sidan eller e den för stor då

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Min e8500 ligger på 32 grader idle och 42 grader Load om man kör orginalklock. (Just nu ligger min på 50grader) har dragit ner CPU fläktens hastighet endel och nu är den väldigt tyst, grafikkortsfläkten är det ända som hörs ;O

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm