Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fått nog av datorbutiken, är detta kort lika prisvärt?

Permalänk

Fått nog av datorbutiken, är detta kort lika prisvärt?

Hej hej, nu har jag fått nog av datorbutikens och deras leverantider. Jag hade beställt ett:
MSI K9A2 Platinum AMD 790FX 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2+ ATX

Men datumet blir bara senare och senare. Jag orkar inte vänta längre på det nu, det står att det tidigast ska komma i lager 1 september, och jag lade min order 7 Augusti. Så nu undrar jag om detta kort är bättre/sämre eller likvärdigt.
Vad är det väsentliga skillnaden mellan dessa kort:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIK9A2PL...

&

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASM3A32-M...

Tycker ni att jag gör ett bra drag om jag byter till asuskortet?
Tack på förhand

/Jimmy

Edit: Glömde säga att Asuskortet finns ju i lager till skillnad mot MSI kortet, allt annat är leveransklart, bara att det är så segt att vänta på det. Så tar jag asuskortet så kommer jag få grejorna i veckan.

Nedgraderar jag mig eller uppgraderar?

Tack igen

OBS: Jag har en Phenom 9950BE på beställning samt HD4870X2.

Därför jag undrar är att detta moderkort inte fått några "stjärnor" alls jäntemot MSI kortet som fått nästan full pott.

Permalänk
Medlem

Jag förstår precis vad du menar Jimmy! Har exakt samma problem, min intel processor E4800 har varit försenat sedan den 6e augusti. Och dem ger mig hela tiden nya försenings mail. Senaste var den 25e och på deras hemsida om produkten stod det den 1 september. Helt galet, har mailat och ringt dem flera gånger. Och deras kundservice gör det inte hela bättre, jag väntade i 30 min och hörde bara "Du har plats nr 1 i kön"... Ye right... nr 1??
Jag ringde nu för 20 min sedan och jag ska avbeställa och köpa från komplett där det finns i lager.
Har funderat på att fråga konsumentverket vad dem tycker. Just att dem ger olika datum från hemsidan och mail tyckte jag var riktigt konstigt.
Nu vet jag inte om du nedgraderar eller uppgraderar dig men iallafall byt till någon som har det du vill ha i lager..

Permalänk

Jo precis, blir galen. Grejen är den att jag har lagt en sån stor order så orkar inte byta butik, skulle lätt gjort det annars, "bara för att" lixom. Jag har dock fått ett mail av dem som lyder:

"Tack för ditt mail! Pga byte av leverantörer så har det blivit förseningar till
följd. Vi jobbar dock på att lösa detta så fort vi bara kan så att leveranserna kan
komma igång med 100% hastighet igen!" Det meddelandet fick jag efter ef tids klagande så att säga.

Haha jo det är med köplatser hos deras support har jag också varit med om, har varit nummer 1 i 30 minuter en gång. Helt sinnessjukt.
Kommer att antingen byta moderkort eller vänta, men det blir i alla fall sista gången jag beställer därifrån

Mvh

Finns det verkligen ingen som har koll på detta kort? Jag har svårt att googla på det också =//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gotesol
Jag förstår precis vad du menar Jimmy! Har exakt samma problem, min intel processor E4800 har varit försenat sedan den 6e augusti.

Du menar E8400 eller ? Beställ den någon annastans ifrån, t.ex. Inet för 1423kr inkl. frakt. Inet är nog snälla nog att skicka av den nya E0 revisionen om du ber dem snällt https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-2...

Ang. moderkortet så är det väl också bara att beställa den någon annanstans. Finns ju också en version 2 av den, V2, som jag antar, men inte vet, borde vara bättre. Bägge versionen finns ju i lager hos komplett för 1248kr inkl. frakt, alltså billigare än på datorbutiken.com (förövrigt verkar datorbutiken.com vara bland de företag som tar mest för moderkortet, trots att de inte ens har den på lager)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279137
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=244872

Varför acceptera att en leverans drygar sig när man kan köpa någon annanstans ? Annat var det ju när man t.ex. väntade på att 8800gt ska komma in och var slut ÖVERALLT. Då satt man o störde sig på datorbutiken och hade ständig kontakt med dem

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Grejen är den att jag beställer så att jag får det utan moms, och det är ett par polare till som beställer i samma order, så vill egentligen inte krångla, men om det är det som krävs så...

Ang moderkortet, anser du att jag byter ner mig eller upp om jag väljer asus kortet istället för MSI kortet? Kan tyvärr inte hitta något på google etc :/

Tack på förhand

Jimmy

Edit: En grej till som är avgörande det är ju att om jag beställer mobot från komplett så får jag det inte förräns nästa vecka i alla fall i och med att jag itne kan beställa från företaget därifrån också (företagspaket går på 1 dag) så då spelar det egentligen ingen roll, men jag skulle bara vilja ha bekräftelse på om Asus kortet som jag skrivit om är bra eller dåligt, alternativt en nedgradering eller uppgradering.

Tack

Permalänk
Medlem

"Finns ju också en version 2 av den, V2, som jag antar, men inte vet, borde vara bättre."
V2 saknar ett Promise chip med externa eSATA och två interna SATA kontakter de röda på DB bilden. Antingen MSI snålhet eller kanske stabilitet att V2 stödjer färre enheter
Tror knappast att ASUS kortet är sämre det skiljer ju bara lite på kylningslösningarna de har samma 790FX/600 chipset.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"Finns ju också en version 2 av den, V2, som jag antar, men inte vet, borde vara bättre."
V2 saknar två interna SATA kontakter de röda på DB bilden. Antingen MSI snålhet eller kanske stabilitet att V2 stödjer färre enheter
Tror knappast att ASUS kortet är sämre det skiljer ju bara lite på kylningslösningarna de har samma 790FX/600 chipset.

Jaha då är det i princip samma kort kan man säga?
Jag kommer inte märka någon skillnad prestandamässigt va?

Tackar på förhud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimpalicious
Jaha då är det i princip samma kort kan man säga?
Jag kommer inte märka någon skillnad prestandamässigt va?

Tackar på förhud

Ska du köra Phenom så skulle jag inte köra något annan moderkort än ett med SB750... tyvär så värkar de inte riktigt ha kommit till någon butik än , de moderkortetn gör att Phenom klockar ca 200-300mhz högre än de med SB600 kretsen.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Vet du vad du gör, du biter i det sura äpplet och beställer moderkortet från komplett och allt annat från datorbutiken. Blir kanske lite dyrare med frakten och moms (är du inte olaglig nu btw?). Men har datorbutiken allt annat i lager så kan det vara värt. Om inte annat kan du utnyttja förseningen till att orak vänta på de med SB750 sydbryggan.

Permalänk

Nej fan jag orkar verkligen inte vänta, har väntat nästan en månad redan och jag vill ha mina grejor. Om sen så att om några månader så kommer kortet i lager (som ni pratar om) och det verkar bra, då är det inte mer än att uppgradera sig. Och phenomen klockar ganska lätt till 3Ghz utan några speciellta moderkort.

Haha dagens Att det skulle vara olagligt att beställa genom ett företag, nej fan, det är det inte. Och grejen är det att man gör inget juridiskt fel även om jag som privatperson beställer genom ett företag och jag använder sakerna istället för företaget.

Men åter till topic Det skiljer sig väl inte speciellt mycket på dessa kort? De har ju samma nb och sb, innebär det inte att det i praktiken är "samma" kort, förutom att det kasnke är olika ingånar, portar etc?

Tack på förhand'

Edit: fan och på tal om att vänta, det lönar sig inte. Det kommer att komma nya grejor ´hela tiden, och om man skulle vänta och vänta hela tiden skulle man aldrig få sina grejor
Jag är faktist i ett väldigt stort behov av en dator då jag spenderar mycket tid där, om min är typ helt paj, ljudet funkar väldigt sällan, min mkrofon har lagt av helt, bluescreen tyå 3 gånger om dagen samt att hårdisken knackar 24/7. (nuddar m,an hårddisken så dör den, lite glapp:P)

Edit2: En annan sak som jag kom på lite hastighet, snabb fråga Visst får väl HD4870x2 plats på asus kortet jag länkt ovan?

Thnx

Permalänk
Medlem

Ta ASUS kortet de är ATX standard så visst passar grafikkortet på båda.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd

Ja prestandan skiljer inte mellan de olika korten om de har samma chipset. Dock kan klockiningspotential skilja mellan olika kort beroende på hur mycket de lagt ner på strömförsörjning och sånt. Men det är nog lugnt för dig.

Och ja grafikkortet bör passa fint.

Permalänk

Tackar jag för all hjälp jag fått av er

Permalänk
Medlem

Har själv ett ASUS M3A32 och det är ett riktigt bra kort faktiskt. 4st 2.0 x16 PCI-E portar. Kör själv ett 4870 X2 på det utan problem! Tror det klarar sig fint

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Asus kortet är bättre, i normal använding kommer du aldrig märka någon större skilland mellan olika moderkort med samma chip men ska du överklocka är asus kortet bättre samt har bättre prestanda enligt tester.

Letade lite snabbt och hitta den här recensionen

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=2502&cid=6&p...