Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

problem med skolan.

Hej,
Jag har en väldig svår dyslexi som gör att jag har problem att uttala vissa ord, formulera mig rätt, skriva uppsatser/berättelser, hitta ord i texter, läsa texter, skriva ord rätt, veta när jag ska använda ,. aja jag antar ni förstår hur jag menar,

iaf nu ska jag komma till saken jag skulle behöva hjälp med.
Jag går nu i andra ring i en it-gymnasie skola, så tog vi kontakt med studievägs ledaren från början av gymnasie tiden och berättade att jag har en väldig svår dyslexi och att dom bör hjälpa mig på något sätt, så fick dom se min diagnos på ett papper och lite saker, så sa dom att dom skulle se vad dom kunde göra, nästa termin, alltså vår terminen så säger dom att dom kan skaffa en assistent till mig till nästa år, alltså nu i 2:an, iaf så nu när jag började skolan igen så vill studievägs ledaren prata med mig på en gång jag går in och pratar med henne, då säger hon att jag ska få en assistent blev avslagen, att en annan kille i min klass fick en assistent istället, men jag hade stått på kö längre än honom iaf, så började jag prata med henne och frågade hur fan jag skulle klara av gymnasiet nu? om ni undrar så fick jag ign i alla grundämnen och några andra som samhäll, då sa hon att jag kunde ta mitt fjärde år i skolan, men då frågade jag henne hur fan jag skulle klara av svenska engelska a och b om 2 år när jag inte klarar av dom nu? men det hade hon inget svar på, jag känner redan nu att allt med skolan är skit, att detta inte kommer gå, så nu min fråga, är det inte skolans plikt att skaffa mig den hjälp jag behöver? jag har försökt prata med skolverket, exempelvis för 2 veckor sen skickade jag in ett mail och har inte fått något svar än. vad tycker ni jag ska göra? för att hoppa av skolan är det sista jag vill göra, hur ska jag gå vidare med detta så jag får den hjälp jag behöver?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Du borde försöka att fixa ett möte med rektorn och dina föreldrar.
Det är inte säkert att det hjälper, men det skadar inte att testa.

Permalänk
Avstängd

det har vi redan haft, det hade vi då när dom föreslog en assistent

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
det har vi redan haft, det hade vi då när dom föreslog en assistent

Om de föreslog en assistent då när dina föräldrar var med kanske det hjälper att ta ett till möte med föräldrarna närvarande. Det blir nog lite lättare med flera av de närvarande på din sida, så att säga.

Sen går det nog lättare om du försöker ringa till skolverket istället för att maila, eftersom de nästan är tvingade att diskutera det med dig då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Får man fråga vilket ITG du går på? Gick själv på ett, fast det var väl en fyra år sen nu, och min dyslexi var inte alls så allvarlig som din.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

För att ha väldigt svår dyslexi tycker jag TS formulerar sig jättebra...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

till sando: mian föräldrar är skilda så det är min mor som har gått på möten och sånt, det hon sa till mig var att min ansökan vart avslagen och en annan i klassen fick en assistent istället.jag kan prata med rektorn på torsdag då jag har rektorn som matte lärare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Får man fråga vilket ITG du går på? Gick själv på ett, fast det var väl en fyra år sen nu, och min dyslexi var inte alls så allvarlig som din.

jag går i it-gymnasiet kista rissne, eller som det heter nu itG sundbyberg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
För att ha väldigt svår dyslexi tycker jag TS formulerar sig jättebra...

jag har gått i en special skola i 10 år för min dyslexi, jag kan skriva och forumela mig så folk förstår men det är inte tillräckligt för jag ska klara av skolan.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttar tråden till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

det är en svår tid i skolan när man lider utav dyslexi.
jag själv har asbergers samt en snudd utav dyslexi.
när jag gick i skolan så visste man inte ens vad asbergers var,dom hade inte kommit på det än,så det fanns ingen hjälp att skaffa på min tid.
det jag gjorde var att bara härda ut,visst,det gick ju en aningen segare i vissa ämnen än dom andra eleverna,men jag klarade mej,var bara att kämpa på och inte ge upp.
nu i dagsläget så vet jag att man kan få mycket bra hjälp(mot dyslexi alltså..och mot asbergers),ta dej tid och gå hos nån kunnig läkare,du kommer inte att ångra dej.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

fick äntligen kontakt med skolverket, dom tyckte jag skulle försöka prata med rektorn igen, sen om det inte funkar så ska jag gå till skolchefen i kommunen sen om det inte funkar ska jag vända mig till skolverket igen.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Skolor bryr sig oerhört mycket mer om föräldrar än vad man kan tro (och betydligt mindre om eleverna...).
De är troligtvis inte särskilt intresserade av att hjälpa dig om du är ensam, men om dina föräldrar hjälper till och trycker på skolan så kommer säkert någonting att hända.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

min mor kan inte skälla på en lärare har jag märkt, typ hon kommer dit arg sen går hon hem med svansen mellan bena och vågade inte säga något. skulle vara en annan sak om jag drog dit min far som kan få fram fradga när han blir sur, många blir rädda för honom då iaf:P men jag tror nog att jag ska få rektorn på andra tankar själv.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]